Stockholm city o Odenplan avstängda
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Min favoritmoderat är i o f s Ulrica Schenström, men jag antar att det är trafiklandstingsrådet Tamsons som avses i föregående inlägg.
Och i det här fallet kan han mycket väl skälla på Trafikverket, landstinget har tydligen inget avtalsförhållande med vare sej entreprenör eller trappleverantör utan enbart med TRV.
Även jag är glad att det är många år sedan jag slutade åka pendeltåg dagligen...
/TKO
Och i det här fallet kan han mycket väl skälla på Trafikverket, landstinget har tydligen inget avtalsförhållande med vare sej entreprenör eller trappleverantör utan enbart med TRV.
Även jag är glad att det är många år sedan jag slutade åka pendeltåg dagligen...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Även på presskonferensen sas det att SL/Trafikförvaltningen tog över stationen färdigbyggd från Trv. Dock ej spåren.BSB101 skrev:Enligt vår favoritmoderat är det TRV som ansvarat för bygget och upphandlingen. Detta hört på P4 för några timmar sedan.
Även i Göteborg har det varit problem. Riven kontaktledning. Och så sent beslutade arbeten som ändrar tidtabellerna.BSB101 skrev:Är inte vidare bra dag för järnvägen idag med tanke på detta, Laxå och Solna. Sådana här dagar är det skönt att ha ett arbete man slipper åka kollektivt till.
Kanske är det en av årets sämsta "tågdagar". Men konkurrensen är hård detta år.
(Det är ju inte bara jobbet man åker kollektivt till. Jag är rädd att man skall råka ut för långa stopp när jag ska resa till Göteborg och Malmö senare i sommar. Har klarat resorna hitintills i sommar med bara en timmas försening vid två olika resor. Det ger lite återbäring på biljettpriset i alla fall.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Vad skall man tro? Är de drabbade stationerna återöppnade före augusti månads utgång?
Jag gjorde studiebesök i fredags eftermiddag vid Södra station och i biljetthallen under hotell Continenta vid Vasagatan. Mycket folk vid Södra, men förvånansvärt många gick rätt ner till plattformarna utan att ställa någon fråga till någon av alla informatörer, eller vad de kallas. Jag tyckte däremot att skyltningen inte var 100% bra. Fjärr- och Regionaltåg stod det på skyltar som visade ner till ena plattformen. Men många som ska resa med regionaltåg skall ju ner till pendeltågen och ta sig till Flemmingsberg.
I biljetthallen under Vasagatan var informatörerna i princip sysslolösa. Inga resenärer verkade ens fundera på att gå genom spärrarna till Stockholm City.
Hur det var på dessa platser på andra tider vet jag förstås inte.
Lite blandade och osorterade tankar om rulltrappsproblemen
Som jag förstår det så måste man kontrollera 71 växlar. Och det görs genom att öppna dem, enligt vad som sades på presskonferensen. (Eller man sa "öppna upp".) Att sedan montera ihop dem igen är besvärligt och tidsödande sa man också. Är det ens lämpligt att öppna och återmontera en växel som är konstruerad för att hålla 30 år och inte tänkt att öppnas? Blir den då tillräckligt säker?
Borde man inte kontrollera tillverkningsserierna och se om alla växlar i Citybanan är tillverkade i samma serie? Och även kolla upp om det finns växlar ur samma serie i andra rulltrappor, någonstans i världen?
Är växlarna tillverkade i Otis egen regi, eller inköpta? Om de är inköpta eller legotillverkade så kan man undra om Otis varit för dåliga på att hålla koll på kvalitén.
Kan dålig inpassning, glapp eller vinkelfel, ha betydelse här?
Borde man inte ha någon form av accelerationsbroms på självs trappan, så att den bromsas automatiskt om växeln skulle paja helt?
Alla 71 rulltrapporna behöver väl inte fungera för att man skall kunna öppna stationerna igen, men kanske hälften?
På presskonferensen sa man också att man tittade på möjligheten att senarelägga avstängningen av Gröna linjen över Söderströmsbron. Men sedan har man inte hört mer om det.
Jag gjorde studiebesök i fredags eftermiddag vid Södra station och i biljetthallen under hotell Continenta vid Vasagatan. Mycket folk vid Södra, men förvånansvärt många gick rätt ner till plattformarna utan att ställa någon fråga till någon av alla informatörer, eller vad de kallas. Jag tyckte däremot att skyltningen inte var 100% bra. Fjärr- och Regionaltåg stod det på skyltar som visade ner till ena plattformen. Men många som ska resa med regionaltåg skall ju ner till pendeltågen och ta sig till Flemmingsberg.
I biljetthallen under Vasagatan var informatörerna i princip sysslolösa. Inga resenärer verkade ens fundera på att gå genom spärrarna till Stockholm City.
Hur det var på dessa platser på andra tider vet jag förstås inte.
Lite blandade och osorterade tankar om rulltrappsproblemen
Som jag förstår det så måste man kontrollera 71 växlar. Och det görs genom att öppna dem, enligt vad som sades på presskonferensen. (Eller man sa "öppna upp".) Att sedan montera ihop dem igen är besvärligt och tidsödande sa man också. Är det ens lämpligt att öppna och återmontera en växel som är konstruerad för att hålla 30 år och inte tänkt att öppnas? Blir den då tillräckligt säker?
Borde man inte kontrollera tillverkningsserierna och se om alla växlar i Citybanan är tillverkade i samma serie? Och även kolla upp om det finns växlar ur samma serie i andra rulltrappor, någonstans i världen?
Är växlarna tillverkade i Otis egen regi, eller inköpta? Om de är inköpta eller legotillverkade så kan man undra om Otis varit för dåliga på att hålla koll på kvalitén.
Kan dålig inpassning, glapp eller vinkelfel, ha betydelse här?
Borde man inte ha någon form av accelerationsbroms på självs trappan, så att den bromsas automatiskt om växeln skulle paja helt?
Alla 71 rulltrapporna behöver väl inte fungera för att man skall kunna öppna stationerna igen, men kanske hälften?
På presskonferensen sa man också att man tittade på möjligheten att senarelägga avstängningen av Gröna linjen över Söderströmsbron. Men sedan har man inte hört mer om det.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 3206
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Ingen vet väl riktigt i nuläge. Kan vi tänka oss två scenarier. A:felet finns inte imalla trappor utan några få, då måste man fortfarande inspektera alla innan man kör igen. B: det är så den här anordningen måste bytas på samtliga, det tar tid och tillverkaren har nog inte 71 färdiga i reserv. Sen kanske man prioriterar City och låter Odenplan gå i andra hand.
Med byte till T-bana i Sundbyberg kommer man rätt hyggligt till T-Centralen för den grenen. För Ostkustbanan erbjuds buss Solna station- T-Solna centrum men det är nog inte helt idealiskt. Som nämnts skulle man ju kunna köra en lillpendel Solna-Karlberg- Cst. En sådan behöver ju inte nödvändigt vara X60-tåg utan man kan låna in nästan vad som helst.
Med byte till T-bana i Sundbyberg kommer man rätt hyggligt till T-Centralen för den grenen. För Ostkustbanan erbjuds buss Solna station- T-Solna centrum men det är nog inte helt idealiskt. Som nämnts skulle man ju kunna köra en lillpendel Solna-Karlberg- Cst. En sådan behöver ju inte nödvändigt vara X60-tåg utan man kan låna in nästan vad som helst.
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Nä, det är många frågor som inte har något svar ännu. (Mina frågor och tankar ovan var just bara ett försök att lista några av dem. Och det förstod du också.)Lennart Petersen skrev:Ingen vet väl riktigt i nuläge. Kan vi tänka oss två scenarier. A:felet finns inte imalla trappor utan några få, då måste man fortfarande inspektera alla innan man kör igen. B: det är så den här anordningen måste bytas på samtliga, det tar tid och tillverkaren har nog inte 71 färdiga i reserv. Sen kanske man prioriterar City och låter Odenplan gå i andra hand.
Med byte till T-bana i Sundbyberg kommer man rätt hyggligt till T-Centralen för den grenen. För Ostkustbanan erbjuds buss Solna station- T-Solna centrum men det är nog inte helt idealiskt. Som nämnts skulle man ju kunna köra en lillpendel Solna-Karlberg- Cst. En sådan behöver ju inte nödvändigt vara X60-tåg utan man kan låna in nästan vad som helst.
Av dina två alternativ A och B tror jag tyvärr mer på B. För enligt presskonferensen var det ju problem med alla växlar man kontrollerat. Även i de trappor där man inte sett några fel och inte det glapp som man upptäckt på många.
Läste just att reservdelar saknas! Reservdelar saknas till rulltrapporna
TILLÄGG
Inser att jag borde skrivit växellådor, inte växlar.
Senast redigerad av LÅ1 den söndag 15 juli 2018 11:33, redigerad totalt 1 gånger.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Man kanske skulle lägga en trafiklinje Södertälje-Stockholm Södra-Solna-Märsta/Uppsala-Solna-Karlberg-Stockholm C? Linjen behöver ju faktiskt inte ända för att banan gör det. Så lägger man linjen så att tågen möts i cirka Solna-Ulriksdal då kan man bekvämt byta i Solna för att komma till Karlberg som ersätter Odenplan och Stockholm C som ersätter Stockholm City. Får man en direktlinje från norrort till Stockholm C och för de som tycker att det är jobbigt att gå från Stockholm S till Mariatorget kan byta vid Solna. Lär bli mycket smidigare och snabbare än att bussa folk mellan Solna och Solna C.
Är väl bra om man kan fundera på långsiktiga lösningar, att få igång det här igen kan ta tid, det kanske inte bara är reservdelar som saknas utan även omkonstruktioner för att förhindra upprepningar!
//218
Är väl bra om man kan fundera på långsiktiga lösningar, att få igång det här igen kan ta tid, det kanske inte bara är reservdelar som saknas utan även omkonstruktioner för att förhindra upprepningar!
//218
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Man har nu kontrollerat 21 rulltrappor vid station Odenplan och bara tre var defekta. Så den stationen öppnas i morgon bitti! Men med bar 16 rulltrappor i drift. Så det är väl två som har andra problem då, får man förmoda.
"SL:s besked efter rulltrappskaoset"
"Efter haveriet med rulltrapporna – Odenplan öppnas måndag morgon"
Då återstår det att se hur många av Citys 50 trappor som är brukbara!
"SL:s besked efter rulltrappskaoset"
"Efter haveriet med rulltrapporna – Odenplan öppnas måndag morgon"
Då återstår det att se hur många av Citys 50 trappor som är brukbara!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 3206
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Överraskning för mig som trodde Odenplan var sist prioriterat men kanske gjorde man bedömningen att att Odenplan skulle gå fortare och nu har man en station på nära håll från City även om det blir lite obekvämt med en omväg för många. Skulle nu proportionen trasig-funktionsduglig vara densamma för City så ser det ju hoppfullt ut. Några dagar kanske, i stället för veckor och månader om allt behövts bytas.LÅ1 skrev:Man har nu kontrollerat 21 rulltrappor vid station Odenplan och bara tre var defekta. Så den stationen öppnas i morgon bitti! Men med bar 16 rulltrappor i drift. Så det är väl två som har andra problem då, får man förmoda.
"SL:s besked efter rulltrappskaoset"
"Efter haveriet med rulltrapporna – Odenplan öppnas måndag morgon"
Då återstår det att se hur många av Citys 50 trappor som är brukbara!
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Jag funderar bara rent tekniskt nu, men finns det endast ett enda bromssystem på rulltrapporna? Enligt principen om felsäkerhet, där en enskild defekt komponent inte skall kunna orsaka en farlig situation, så borde ju rost i en broms inte kunna orsaka detta?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
På expertforumet 'Postvagnen' förekommer flera initierade diskussioner kring just detta. Enjoy!!!Odd skrev:Jag funderar bara rent tekniskt nu, men finns det endast ett enda bromssystem på rulltrapporna? Enligt principen om felsäkerhet, där en enskild defekt komponent inte skall kunna orsaka en farlig situation, så borde ju rost i en broms inte kunna orsaka detta?
(utmattad som jag är efter fotbollsfinalen orkar jag inte länka... men det ska inte vara ett problem för en händig karl)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Detta skulle troligen behöva ske på bekostnad av andra tåg (södergående pendeltåg samt regionaltåg vid Märsta/Uppsala). Eftersom Stockholm C ligger ungefär lika off som Södra så är det nog inte värt besväret.218 skrev:Man kanske skulle lägga en trafiklinje Södertälje-Stockholm Södra-Solna-Märsta/Uppsala-Solna-Karlberg-Stockholm C? Linjen behöver ju faktiskt inte ända för att banan gör det. Så lägger man linjen så att tågen möts i cirka Solna-Ulriksdal då kan man bekvämt byta i Solna för att komma till Karlberg som ersätter Odenplan och Stockholm C som ersätter Stockholm City. Får man en direktlinje från norrort till Stockholm C och för de som tycker att det är jobbigt att gå från Stockholm S till Mariatorget kan byta vid Solna. Lär bli mycket smidigare och snabbare än att bussa folk mellan Solna och Solna C.
Är väl bra om man kan fundera på långsiktiga lösningar, att få igång det här igen kan ta tid, det kanske inte bara är reservdelar som saknas utan även omkonstruktioner för att förhindra upprepningar!
//218
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Enkelfelsprincipen är inte absolut utan den har en viss "räckvidd", den är mest relevant när det handlar om reglersystem och liknande. Mekanisk dimensionering är en annan femma, det är ju liksom rätt sällan som du kan ha två balkar för det fall att en skulle gå av, utan ofta handlar det mer om att göra grejerna tillräckligt hållbara och ställa höga krav på material och underhåll. Lager och axlar är bra exempel på mekaniska komponenter där det ofta räcker med ett enkelfel för att orsaka väldigt farliga situationer.Odd skrev:Jag funderar bara rent tekniskt nu, men finns det endast ett enda bromssystem på rulltrapporna? Enligt principen om felsäkerhet, där en enskild defekt komponent inte skall kunna orsaka en farlig situation, så borde ju rost i en broms inte kunna orsaka detta?
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Det ser dåligt ut för station Stockholm City!
"Oklart varför rulltrapporna rostat – SL: 'Söker svaret'”
(Ingen betalvägg för närvarande, verkar det som!)
Ur länkad artikel: "Inspektionerna av stationen Stockholm Citys rulltrappor har gett ett mardrömsresultat för SL. Samtliga 16 rulltrappor som hittills har besiktigats har rostangrepp och/eller förslitningar i växellådorna."
(Journalisterna verkar ha lärt sig att skilja på Centralstationen, Stockholm City och T-centralen! Förr, när det bara fanns två att blanda ihop, så var det ofta fel!)
"Oklart varför rulltrapporna rostat – SL: 'Söker svaret'”
(Ingen betalvägg för närvarande, verkar det som!)
Ur länkad artikel: "Inspektionerna av stationen Stockholm Citys rulltrappor har gett ett mardrömsresultat för SL. Samtliga 16 rulltrappor som hittills har besiktigats har rostangrepp och/eller förslitningar i växellådorna."
(Journalisterna verkar ha lärt sig att skilja på Centralstationen, Stockholm City och T-centralen! Förr, när det bara fanns två att blanda ihop, så var det ofta fel!)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 3206
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Skillnaden mellan Odenplan och City verkar ju mycket svårförklarlig. I första fallet bara några enstaka som är defekta men för City samtliga undersökta. Man kan ju spekulera i om det är olika leveranser av delarna eller något annat . Chansen att fördelningen bara slumpat sig så är liten. Men med Odenplan i trafik minskar ju i vart fall problemen.LÅ1 skrev:Det ser dåligt ut för station Stockholm City!
"Oklart varför rulltrapporna rostat – SL: 'Söker svaret'”
(Ingen betalvägg för närvarande, verkar det som!)
Ur länkad artikel: "Inspektionerna av stationen Stockholm Citys rulltrappor har gett ett mardrömsresultat för SL. Samtliga 16 rulltrappor som hittills har besiktigats har rostangrepp och/eller förslitningar i växellådorna."
(Journalisterna verkar ha lärt sig att skilja på Centralstationen, Stockholm City och T-centralen! Förr, när det bara fanns två att blanda ihop, så var det ofta fel!)
-
- Inlägg: 21
- Blev medlem: måndag 29 december 2014 13:05
- Ort: Malmö
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Det närmaste exemplet på en sådan begränsning är väl en hisskabel. Den är svår att dubblera, så då har man byggt säkerhetsfunktionerna separat från den, så man ändå klarar ett kabelbrott.daniel_s skrev:Enkelfelsprincipen är inte absolut utan den har en viss "räckvidd", den är mest relevant när det handlar om reglersystem och liknande. Mekanisk dimensionering är en annan femma, det är ju liksom rätt sällan som du kan ha två balkar för det fall att en skulle gå av, utan ofta handlar det mer om att göra grejerna tillräckligt hållbara och ställa höga krav på material och underhåll. Lager och axlar är bra exempel på mekaniska komponenter där det ofta räcker med ett enkelfel för att orsaka väldigt farliga situationer.
Det konstiga här är väl dock att nödbromsen sitter på motorsidan av växeln, och därför får växeln en säkerhetsfunktion som den inte hade behövt ha, om man hade satt en broms på "andra sidan".
Men kanske finns det inget praktiskt sätt att montera en nödbroms direkt på kedja etc, och växeln anses vara tillräckligt dimensionerad för att hantera de risker man räknar med; vilket ju i så fall tyder på slarv vid monteringen.
Det skall bli intressant att läsa eventuell haverirapport, innan dess kan vi bara spekulera, mer eller mindre snillrikt.
--
Silverfisk
- Leif Steen
- Inlägg: 387
- Blev medlem: torsdag 12 september 2002 12:04
- Ort: Vällingby, ABC staden
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Saxat och citerat ur Trafikförvaltningens Intranät denna förmiddag:
Stockholm Odenplan öppnar
Efter intensivt arbete är rulltrapporna på station Odenplan demonterade, inspekterade, dokumenterade och återmonterade samt testkörda. Rulltrapporna är säkra och vi öppnar Stockholm Odenplan klockan 04.10, måndag morgon.
På station Stockholm City pågår utredning fortfarande och det finns ingen prognos för när rulltrapporna åter kan vara i drift.
Cirka 20 specialister från Otis har arbetat dygnet runt med att demontera, inspektera, dokumentera och återmontera rulltrapporna. Utöver Otis personal har SL anlitat en utomstående part för att granska, dokumentera och verifiera de åtgärder som Otis har vidtagit.
– Slutsatsen av veckans intensiva arbete är att vi kan öppna Stockholm Odenplan. Det är ett steg i rätt riktning men mycket arbete kvarstår på Stockholm City, säger Fredrik Cavalli-Björkman, trafikdirektör.
Därför öppnar Stockholm Odenplan
Otis har inspekterat de 21 rulltrappor som finns vid Stockholm Odenplan. Tre av dessa har rostangrepp.
De övriga rulltrapporna på Stockholm Odenplan har efter inspektionen garanterats vara säkra och återmonteras nu.
16 rulltrappor kommer att vara i drift vid Stockholm Odenplan i morgon måndag. Därför är det möjligt att öppna stationen.
Stockholm City: utredning pågår
Besiktningen av de totalt 50 rulltrapporna på Stockholm City pågår fortfarande.
Otis arbetar fortsatt med att fastställa grundorsaken till den fallerade komponenten. Först när grundorsaken har klarlagts kan vi presentera närmare prognos för fortsatt arbete.
Parallellt med det har vi (Trafikförvaltningen, min kommentar) också beställt en oberoende granskning från företaget Dekra som initieras från och med i morgon, måndagen den 16 juli.
Vi förväntar oss också stöd, expertis och resurser från Trafikverket i deras egenskap av byggherre för stationerna.
Detta har hänt
Måndagen den 9 juli skedde en incident på Stockholm City där en rulltrappa skenade. Efter kontroll och analys beslutade SL natten mot fredag att stänga av samtliga rulltrappor och därmed stänga stationerna Stockholm City och Stockholm Odenplan. Pendeltågen går enligt ordinarie trafik men stannar inte på de stationerna.
Stockholm City och Stockholm Odenplan är två stationer som ingick i projekt Citybanan. Stationerna byggdes av Trafikverket som också ansvarade för upphandling av rulltrappor.
Den del i rulltrappan som havererat ska inte behöva underhållas eller repareras under rulltrappans livstid. Orsak till det inträffade utreds, med fokus på fel i konstruktion, material och tillverkningsprocess. Slut citat.
Trafikverket som Beställare och Byggherre hukar sig som vanligt i bakgrunden och låter trafikoperatörerna såsom SJ och SL möta massornas jubel !
Stockholm Odenplan öppnar
Efter intensivt arbete är rulltrapporna på station Odenplan demonterade, inspekterade, dokumenterade och återmonterade samt testkörda. Rulltrapporna är säkra och vi öppnar Stockholm Odenplan klockan 04.10, måndag morgon.
På station Stockholm City pågår utredning fortfarande och det finns ingen prognos för när rulltrapporna åter kan vara i drift.
Cirka 20 specialister från Otis har arbetat dygnet runt med att demontera, inspektera, dokumentera och återmontera rulltrapporna. Utöver Otis personal har SL anlitat en utomstående part för att granska, dokumentera och verifiera de åtgärder som Otis har vidtagit.
– Slutsatsen av veckans intensiva arbete är att vi kan öppna Stockholm Odenplan. Det är ett steg i rätt riktning men mycket arbete kvarstår på Stockholm City, säger Fredrik Cavalli-Björkman, trafikdirektör.
Därför öppnar Stockholm Odenplan
Otis har inspekterat de 21 rulltrappor som finns vid Stockholm Odenplan. Tre av dessa har rostangrepp.
De övriga rulltrapporna på Stockholm Odenplan har efter inspektionen garanterats vara säkra och återmonteras nu.
16 rulltrappor kommer att vara i drift vid Stockholm Odenplan i morgon måndag. Därför är det möjligt att öppna stationen.
Stockholm City: utredning pågår
Besiktningen av de totalt 50 rulltrapporna på Stockholm City pågår fortfarande.
Otis arbetar fortsatt med att fastställa grundorsaken till den fallerade komponenten. Först när grundorsaken har klarlagts kan vi presentera närmare prognos för fortsatt arbete.
Parallellt med det har vi (Trafikförvaltningen, min kommentar) också beställt en oberoende granskning från företaget Dekra som initieras från och med i morgon, måndagen den 16 juli.
Vi förväntar oss också stöd, expertis och resurser från Trafikverket i deras egenskap av byggherre för stationerna.
Detta har hänt
Måndagen den 9 juli skedde en incident på Stockholm City där en rulltrappa skenade. Efter kontroll och analys beslutade SL natten mot fredag att stänga av samtliga rulltrappor och därmed stänga stationerna Stockholm City och Stockholm Odenplan. Pendeltågen går enligt ordinarie trafik men stannar inte på de stationerna.
Stockholm City och Stockholm Odenplan är två stationer som ingick i projekt Citybanan. Stationerna byggdes av Trafikverket som också ansvarade för upphandling av rulltrappor.
Den del i rulltrappan som havererat ska inte behöva underhållas eller repareras under rulltrappans livstid. Orsak till det inträffade utreds, med fokus på fel i konstruktion, material och tillverkningsprocess. Slut citat.
Trafikverket som Beställare och Byggherre hukar sig som vanligt i bakgrunden och låter trafikoperatörerna såsom SJ och SL möta massornas jubel !
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Stockholm Direkt: Fem rulltrappor öppnar vid Stockholm City.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Det betyder alltså att rulltrapporna från Klarabergsgatan är öppna. Däremot stannar pendeltågen fortfarande inte vid City.bark skrev:Stockholm Direkt: Fem rulltrappor öppnar vid Stockholm City.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 3206
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Enligt pressemedelande i dag har SL klart med omfattningen av skadade trappor. Vid City är det 17 av totalt 50 som är defekta. Av dessa är det 16 defekta av de 24 trappor som leder direkt ner till pendeltågens plattformar och är väsentliga för en säker utrymning. På Fredag beräknas det komma en prognos på hur lång tid reparationerna kan ta och man har nu en hård press på leverantören Otis i frågan.twr skrev:Det betyder alltså att rulltrapporna från Klarabergsgatan är öppna. Däremot stannar pendeltågen fortfarande inte vid City.bark skrev:Stockholm Direkt: Fem rulltrappor öppnar vid Stockholm City.
Re: Stockholm city o Odenplan avstängda
Hade man inte en hård press på Otis tidigare?
undrar
Thomas K Ohlsson
undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!