(Allt ur minnet från de tidningsartiklar som förklarade vad som hade hänt. Ingen faktakoll i dag!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Ja det var ju helt uppenbart stora brister i säkerheten bakom olyckan. Tåget kunde startas av i princip vem som helst och även av rent misstag, banan hade nätspänning även på natten och växlarna låg så man kunde köra rakt ut på linjen.LÅ1 skrev:Men handlar inte Arivas ansvar om hur tågen stod uppställda, så att de kunde startas av misstag av städerskan? (Eller av vem som helst som gick in i förarhytten.) Och dessutom var nödbromsen visst inte möjlig att använda!
(Allt ur minnet från de tidningsartiklar som förklarade vad som hade hänt. Ingen faktakoll i dag!)
Här får man nog anse att strikt ansvar för skadevållandet inträtt genom (dåvararande) järnvägstrafiklagen (SFS 1985:192) 5 kap. 1§Odd skrev:Nu är detta väl ett civilmål, men hur långt skall man leda ansvar?
Exempelvis, om kommunen inte hade tillåtit att huset byggdes bakom stoppbocken på en järnväg utan ATC, så skulle det aldrig ha varit något skadat hus. Alltså är det kommunens fel?
Att tåg kör igenom stoppbockar sker ju lite då och då. Det händer ju med några års mellanrum bara på svenska järnvägar, så ingen kan ju påstå att risken inte fanns.
Vems skuld det är skall väl i så fall fastslås i ett brottsmål, och det är väl det som är grejen, bevisningen behöver inte vara lika starkt i ett civilt mål.
Det här borde ju vara solklart enligt järnvägslage 5kap §1, järnvägen är ansvarig för petsonskador och sakskador till följd av järnvägsdriften. Och Arrivas jurister borde väl vara kunniga nog att förstå att med tanke på de brister som dokumenterades så skulle man knappast kunna sno sig undan ansvar oavsett. Möjligen att beloppets storlek kunde ifrågasättas , det måste ju finnas någon övre gräns för hur exklusivt evakueringsboendet fick bli. Notera att huvudpetsonen själv och den enda som utsattes för skada, och dessutom rätt svåra skador med sjukhusvistelse alltså städerskan fick nöja sig med 20tkr i ersättning, ursäkta men jag tycker det är lite.dr Cassandra Nojdh skrev:Odd skrev:
Därmed borde man inte behöva fundera så mycket på Arrivas ansvar. .
Nice try, Odd, men där har du dessvärre fel. Det behöver inte föreligga något konstaterat straffrättsligt ansvar för att skadeståndsskyldighet enligt skadeståndsrätten ska inträda. Det har iofs. ingenting att göra med nivån på den bevisning som företes.Odd skrev:
Vems skuld det är skall väl i så fall fastslås i ett brottsmål, och det är väl det som är grejen, bevisningen behöver inte vara lika starkt i ett civilt mål.