Tunnelbaneförare med handapparat
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Tunnelbaneförare med handapparat
Jag har observerat på blå linjen vid Kungsträdgården att vissa förare har en handapparat för SL radio med sig när dom byter körände
medans andra inte har det.
Någon aning vad syftet är med detta ?
medans andra inte har det.
Någon aning vad syftet är med detta ?
Re: Tunnelbaneförare med handapparat
Är det inte helt enkelt vändhjälpen i rusningarna som har en bärbar för att hänga med i trafikläget då?
Det är föraren som i Kungsträdgården lämnar hytten i den gamla framänden och sedan i rask takt går mot den andra änden. Kan ju iofs vara någon sorts kombineraddaniel_s skrev:Är det inte helt enkelt vändhjälpen i rusningarna som har en bärbar för att hänga med i trafikläget då?
tjänst där man ibland är vändhjälp ?
Åker vardagar Kista-Kungsträdgården och brukar vara i Kungsträdgården 17-19 tiden.
- DrMerkwurdigliebe
Det är förarlarmet. Om alla inte ser ut att ha det är det förmodligen för att det ligger i någon väska, innerficka eller är kvarglömt i laddningsstationen.
Ser ut som en vanlig tetra handapparat med gummipinne ( Motorola )DrMerkwurdigliebe skrev:Det är förarlarmet. Om alla inte ser ut att ha det är det förmodligen för att det ligger i någon väska, innerficka eller är kvarglömt i laddningsstationen.
Aha finns såna fortfarande?! Gissade först på det, men tänkte att alla har väl vanliga telefoner till sånt nuförtiden.DrMerkwurdigliebe skrev:Det är förarlarmet. Om alla inte ser ut att ha det är det förmodligen för att det ligger i någon väska, innerficka eller är kvarglömt i laddningsstationen.
-
Kan det vara något som går snabbare och direkt ? Typ en knapptryckning och så är man direkt på övervakningscentralen. Fast jag gissar bara.daniel_s skrev:Aha finns såna fortfarande?! Gissade först på det, men tänkte att alla har väl vanliga telefoner till sånt nuförtiden.DrMerkwurdigliebe skrev:Det är förarlarmet. Om alla inte ser ut att ha det är det förmodligen för att det ligger i någon väska, innerficka eller är kvarglömt i laddningsstationen.
Senast redigerad av Lennart Petersen den torsdag 12 juli 2018 23:00, redigerad totalt 1 gånger.
Det finns numera som tillbehör till vanliga telefoner...
- Hechtwagen
Här väcks frågan hur pendeltågen med snarlikt men mer komplext trafiksystem klarar sig utan slika radioapparater!daniel_s skrev:Är det inte helt enkelt vändhjälpen i rusningarna som har en bärbar för att hänga med i trafikläget då?
Jag hade ju fel, det var ingen radio. Men pendeltågen skulle nog fungera bättre om de hade ett radiosystem likt tunnelbanan med öppen kanal. (Samt en mer tunnelbanemässig trafikledning som ställde in och tågade om i stället för att låta alla tåg åka omkring i en lång rad i flera timmar efter varje stopp...)Hechtwagen skrev:
Här väcks frågan hur pendeltågen med snarlikt men mer komplext trafiksystem klarar sig utan slika radioapparater!
- Hechtwagen
Sant! Stockholmståg gjorde det bättre än MTR av någon anledning...daniel_s skrev:Jag hade ju fel, det var ingen radio. Men pendeltågen skulle nog fungera bättre om de hade ett radiosystem likt tunnelbanan med öppen kanal. (Samt en mer tunnelbanemässig trafikledning som ställde in och tågade om i stället för att låta alla tåg åka omkring i en lång rad i flera timmar efter varje stopp...)Hechtwagen skrev:
Här väcks frågan hur pendeltågen med snarlikt men mer komplext trafiksystem klarar sig utan slika radioapparater!
Som sagt tidigare så är det inga förarlarm jag ser hos förarna i Kungsträdgården utan det är en helt vanligt SL radio med gummipinne till antenn.
Vändhjälpen borde väl vara i norrändan och inte i söderändan för ankommande tåg från TCE.
Var mest nyfiken på om det fanns hytter utan fast radio numera.
Vändhjälpen borde väl vara i norrändan och inte i söderändan för ankommande tåg från TCE.
- DrMerkwurdigliebe
Jag är beredd att ta gift på att det är förarlarmet. Och det finns inga ledarhytter utan radio (på vanliga trafiktåg, arbetståg typ snöblåståget osv kan sakna).tuc skrev:Som sagt tidigare så är det inga förarlarm jag ser hos förarna i Kungsträdgården utan det är en helt vanligt SL radio med gummipinne till antenn.
tuc skrev:Som sagt tidigare så är det inga förarlarm jag ser hos förarna i Kungsträdgården utan det är en helt vanligt SL radio med gummipinne till antenn.
Det är förarlarmet som du har sett för det fungerar även som radio och förarna kan anropa TLC om dom behöver lämna hytten tex vid sjukdomsfall eller vagnfel.