1 st X60 kostade ca 79 MSEK Med en 30-årig avskrivningstid ger det en årskostnad på 2,63 MSEK/årVislaren skrev: Visst kan man köra nattrafik på pendeln i Stockholm, men räkna inte med det någon längre period, eftersom de fordonen kommer att stå avställda p.g.a. av att underhållet inte hinns med...Några reparationer ska vi inte tala om, de kommer aldrig bli utförda!
Då har vi 10 timmar pass ändå!
Idag har vi för lite folk och är underbemannade för det planerade underhåll som ska utföras, vilket redan idag gör att vi tvingas låta fordon stå för vi inte hinner med!
Man ska ha i åtanke att under dessa 10 timmar vi jobbar så blir den effektiva arbetstiden mellan 5-6 timmar beronde på följande: Fordon som inte kommit in eller är sent..Växling...Städning!
Under dessa 5-6 timmar ska förutom förebyggande underhåll även reparationer göras...Om vi har reservdelar!
På de gamla X60/X60A så finns följande förebyggande underhållsklasserna som vanligen utförs i Älvsjö.
A1= tar ca: 4,5-5 timmar
A3=tar ca: 12 Timmar
A4= tar ca:28 timmar
Betänk sedan att vi en normal natt kan få in typ 2 A1:or..Och samtidigt 1 eller 2 A3-A4:or, samtidigt som det ibland har varit så lite folk just de nätterna som bara en person, allt beroende på ev. sjukskrivningar eller andra ledigheter!
Försök att hinna med t.e.x 2 st A3 en natt med ett fullt nattlag på 5 personer, det är 24 timmars jobb för dessa fem!
Det blir 4,8 timmar per skalle som ska utföras (Det under dessa 5-6 Timmarna som räknas som effektiva), och då är inga repjobb inräknade, dessutom så är det bara ett nattlag som är fullbemannat!
Så era beräkningar här om underhållet håller inte, ska det köras nattrafik, ja då får man som jag nämnt tidigare utöka fordonsflottan med det dubbla!
Annars finns det inte tid för underhåll, märk då att jag bara tagit Älvsjö som exempel...Där görs de flesta dagliga underhåll som tar minst tid.
Södertälje och Bro gör en mindre del av de små underhållen ...Men en större del av det tunga underhållet!
Så glöm drömmarna om nattrafik på pendeln, kommer aldrig att ske...Inte under min livstid i vart fall (Om de inte gör som jag sa).
Om vi säger att årskostnaden för en verkstadspersonal är 1MSEK, inkl. sociala avgifter på 40%. Då kan du för kostnaden av att köpa 1 st X60 fordon betala 2,63 reparatörer 49000 kr/månaden i lön under 30 år eller köpa ett reservdelslager motsvarande en hel X60. Eller en kombination
Så då inställer sig frågan varför gör inte EMtrain detta och får pendeln att fungera?
Nu tror jag att 49 000 kr/mån är kanske lite högt räknat som en genomsnittslön
Kanske är värdet av reservdelslagret lite lågt skattat
Och att man kanske borde bygga mer depåkapacitet för att hålla personalen sysselsatt.
De fordon som står perifert i systemet finns det ju ingen möjlighet att genomföra översyn på. Så om fordonen stod mer i depå kanske det skulle vara lättare att underhålla dem.
Jag tar gärna emot synpunkter på dessa antaganden.
Skulle vi istället köpa fler fordon utan att förbättra underhållsorganisationen enligt vad som antyds ovan. Ja då skulle underhållsorganisationen bara få fler avställda fordon att hålla reda på. Men det jag vill illustrera är att man kan få ganska mycket underhåll för kostnaden att köpa in fler fordon. Dessutom om underhållet bedrivs på det sätt som du beskriver så skulle fler fordon till den här underhållsorganisationen inte förbättra läget. Ffa verkar bemanning och reservdelslager vara underdimensionerade.
Lyckligtvis går det att utveckla organisationer och få bättre snurr på pendeln. Och när det har hänt så kan man börja utveckla trafiken genom bl.a. att köra nattrafik.
Den lite mer cyniska analysen är kanske att man måste utveckla trafiken först för att få lite kris i underhållet för att på så sätt visa underhållsorganisationen att den behöver utvecklas. Nackdelen med den metoden är att man skapar frustrationer hos resenärer, politiker och medarbetare i trafiken. Men den sortens chockterapi är kanske enda sättet när den 20%-iga trafikökningen av pendeltågstrafiken, som T18 innebar, kom som en överraskning för många på järnvägen.