(L) Föreslår nattrafik på pendeln...

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
CS
Inlägg: 662
Blev medlem: fredag 30 december 2005 16:41

Re: (L) Föreslår nattrafik på pendeln...

Inlägg av CS »

Vislaren skrev: Visst kan man köra nattrafik på pendeln i Stockholm, men räkna inte med det någon längre period, eftersom de fordonen kommer att stå avställda p.g.a. av att underhållet inte hinns med...Några reparationer ska vi inte tala om, de kommer aldrig bli utförda!
Då har vi 10 timmar pass ändå!
Idag har vi för lite folk och är underbemannade för det planerade underhåll som ska utföras, vilket redan idag gör att vi tvingas låta fordon stå för vi inte hinner med!

Man ska ha i åtanke att under dessa 10 timmar vi jobbar så blir den effektiva arbetstiden mellan 5-6 timmar beronde på följande: Fordon som inte kommit in eller är sent..Växling...Städning!
Under dessa 5-6 timmar ska förutom förebyggande underhåll även reparationer göras...Om vi har reservdelar!
På de gamla X60/X60A så finns följande förebyggande underhållsklasserna som vanligen utförs i Älvsjö.
A1= tar ca: 4,5-5 timmar
A3=tar ca: 12 Timmar
A4= tar ca:28 timmar
Betänk sedan att vi en normal natt kan få in typ 2 A1:or..Och samtidigt 1 eller 2 A3-A4:or, samtidigt som det ibland har varit så lite folk just de nätterna som bara en person, allt beroende på ev. sjukskrivningar eller andra ledigheter!
Försök att hinna med t.e.x 2 st A3 en natt med ett fullt nattlag på 5 personer, det är 24 timmars jobb för dessa fem!
Det blir 4,8 timmar per skalle som ska utföras (Det under dessa 5-6 Timmarna som räknas som effektiva), och då är inga repjobb inräknade, dessutom så är det bara ett nattlag som är fullbemannat!
Så era beräkningar här om underhållet håller inte, ska det köras nattrafik, ja då får man som jag nämnt tidigare utöka fordonsflottan med det dubbla!
Annars finns det inte tid för underhåll, märk då att jag bara tagit Älvsjö som exempel...Där görs de flesta dagliga underhåll som tar minst tid.
Södertälje och Bro gör en mindre del av de små underhållen ...Men en större del av det tunga underhållet!

Så glöm drömmarna om nattrafik på pendeln, kommer aldrig att ske...Inte under min livstid i vart fall (Om de inte gör som jag sa).
1 st X60 kostade ca 79 MSEK Med en 30-årig avskrivningstid ger det en årskostnad på 2,63 MSEK/år

Om vi säger att årskostnaden för en verkstadspersonal är 1MSEK, inkl. sociala avgifter på 40%. Då kan du för kostnaden av att köpa 1 st X60 fordon betala 2,63 reparatörer 49000 kr/månaden i lön under 30 år eller köpa ett reservdelslager motsvarande en hel X60. Eller en kombination

Så då inställer sig frågan varför gör inte EMtrain detta och får pendeln att fungera?

Nu tror jag att 49 000 kr/mån är kanske lite högt räknat som en genomsnittslön
Kanske är värdet av reservdelslagret lite lågt skattat
Och att man kanske borde bygga mer depåkapacitet för att hålla personalen sysselsatt.
De fordon som står perifert i systemet finns det ju ingen möjlighet att genomföra översyn på. Så om fordonen stod mer i depå kanske det skulle vara lättare att underhålla dem.

Jag tar gärna emot synpunkter på dessa antaganden.

Skulle vi istället köpa fler fordon utan att förbättra underhållsorganisationen enligt vad som antyds ovan. Ja då skulle underhållsorganisationen bara få fler avställda fordon att hålla reda på. Men det jag vill illustrera är att man kan få ganska mycket underhåll för kostnaden att köpa in fler fordon. Dessutom om underhållet bedrivs på det sätt som du beskriver så skulle fler fordon till den här underhållsorganisationen inte förbättra läget. Ffa verkar bemanning och reservdelslager vara underdimensionerade.

Lyckligtvis går det att utveckla organisationer och få bättre snurr på pendeln. Och när det har hänt så kan man börja utveckla trafiken genom bl.a. att köra nattrafik.

Den lite mer cyniska analysen är kanske att man måste utveckla trafiken först för att få lite kris i underhållet för att på så sätt visa underhållsorganisationen att den behöver utvecklas. Nackdelen med den metoden är att man skapar frustrationer hos resenärer, politiker och medarbetare i trafiken. Men den sortens chockterapi är kanske enda sättet när den 20%-iga trafikökningen av pendeltågstrafiken, som T18 innebar, kom som en överraskning för många på järnvägen.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
CS
Inlägg: 662
Blev medlem: fredag 30 december 2005 16:41

Re: (L) Föreslår nattrafik på pendeln...

Inlägg av CS »

Kan moderator ta bort dubbletten, jag gjorde visst bort mig
Senast redigerad av CS den onsdag 04 juli 2018 18:35, redigerad totalt 1 gånger.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: (L) Föreslår nattrafik på pendeln...

Inlägg av TKO »

Två mycket intressanta inlägg.
Är det bara jag som får en känsla av att nuvarande upphandlingsmodell inte är den bästa om vi vill se många tåg i trafik?
(Tamsons smala lycka kan vara att det finns en annan högst väsentlig del av landstingets verksamhet som fungerar ännu sämre och därmed drar till sej såväl medias intresse som allmänhetens vrede!)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Lennart Petersen
Inlägg: 3094
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: (L) Föreslår nattrafik på pendeln...

Inlägg av Lennart Petersen »

CS skrev:[


1 st X60 kostade ca 79 MSEK Med en 30-årig avskrivningstid ger det en årskostnad på 2,63 MSEK/år

.
Kapitalkostnaden är mycket högre än så, utöver avskrivning 79:30 bör man räkna med ränta på kapitalet och normalt brukar man väl kalkylera med 5% vilket antas vara den avkastning man kan räkna med om kapital placeras på annan verksamhet på marknaden.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: (L) Föreslår nattrafik på pendeln...

Inlägg av TKO »

Lennart Petersen skrev:
CS skrev:[


1 st X60 kostade ca 79 MSEK Med en 30-årig avskrivningstid ger det en årskostnad på 2,63 MSEK/år

.
Kapitalkostnaden är mycket högre än så, utöver avskrivning 79:30 bör man räkna med ränta på kapitalet och normalt brukar man väl kalkylera med 5% vilket antas vara den avkastning man kan räkna med om kapital placeras på annan verksamhet på marknaden.

Det är en riktig anmärkning. Men är verkligen 5% en rimlig kalylränta idag?
Nu är det naturligtvis svårt att sia om ränteläget 30 år frammåt i tiden - men jag skulle nog föreslå en något lägre procentsats!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9869
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: (L) Föreslår nattrafik på pendeln...

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Två mycket intressanta inlägg.
Är det bara jag som får en känsla av att nuvarande upphandlingsmodell inte är den bästa om vi vill se många tåg i trafik?
(Tamsons smala lycka kan vara att det finns en annan högst väsentlig del av landstingets verksamhet som fungerar ännu sämre och därmed drar till sej såväl medias intresse som allmänhetens vrede!)

/TKO
Från förra månadens sammanträde:
Socialdemokraterna skrev:Den låga nöjdheten på pendeltågen är bekymmersam. Endast drygt varannan resenär är nöjd. Det är långt under acceptabla nivåer.
Vad jag kan se är patientnöjdheten högre. Visst fungerar landstingets andra kärnverksamhet också dåligt, men det är inte helt korrekt att påstå att den fungerar ännu sämre - inte när ribban ligger så lågt!
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: (L) Föreslår nattrafik på pendeln...

Inlägg av BSB101 »

Enceladus skrev: Från förra månadens sammanträde:
Socialdemokraterna skrev:Den låga nöjdheten på pendeltågen är bekymmersam. Endast drygt varannan resenär är nöjd. Det är långt under acceptabla nivåer.
Vad jag kan se är patientnöjdheten högre. Visst fungerar landstingets andra kärnverksamhet också dåligt, men det är inte helt korrekt att påstå att den fungerar ännu sämre - inte när ribban ligger så lågt!
Att stirra sig blind enbart på hur nöjd slutkunden är gällande utförandet ger inte hela bilden. Vårdens problem i Stockholm och folk synpunkter på denna baseras inte enbart på vilken vård man får.
Vislaren
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 07 juni 2018 13:12

Re: (L) Föreslår nattrafik på pendeln...

Inlägg av Vislaren »

Enceladus skrev:
Vislaren skrev:Så era beräkningar här om underhållet håller inte, ska det köras nattrafik, ja då får man som jag nämnt tidigare utöka fordonsflottan med det dubbla!
Alla vagnar underhålls inte varje natt. Det finns vagnar som parkeras vid City och andra stationer över natten. Dessa kan merutnyttjas. Det blir inte gratis, men det kräver ingen utökning av fordonsflottan.
De mer uttnyttjas redan i hög grad då vi ställer av kärror i Älvsjö så tar man till dessa!
Ibland tvingas man ställa in en vända eller två då man inte klarar av att få till antalet utgångar!
Vislaren
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 07 juni 2018 13:12

Re: (L) Föreslår nattrafik på pendeln...

Inlägg av Vislaren »

CS skrev:
Vislaren skrev: Visst kan man köra nattrafik på pendeln i Stockholm, men räkna inte med det någon längre period, eftersom de fordonen kommer att stå avställda p.g.a. av att underhållet inte hinns med...Några reparationer ska vi inte tala om, de kommer aldrig bli utförda!
Då har vi 10 timmar pass ändå!
Idag har vi för lite folk och är underbemannade för det planerade underhåll som ska utföras, vilket redan idag gör att vi tvingas låta fordon stå för vi inte hinner med!

Man ska ha i åtanke att under dessa 10 timmar vi jobbar så blir den effektiva arbetstiden mellan 5-6 timmar beronde på följande: Fordon som inte kommit in eller är sent..Växling...Städning!
Under dessa 5-6 timmar ska förutom förebyggande underhåll även reparationer göras...Om vi har reservdelar!
På de gamla X60/X60A så finns följande förebyggande underhållsklasserna som vanligen utförs i Älvsjö.
A1= tar ca: 4,5-5 timmar
A3=tar ca: 12 Timmar
A4= tar ca:28 timmar
Betänk sedan att vi en normal natt kan få in typ 2 A1:or..Och samtidigt 1 eller 2 A3-A4:or, samtidigt som det ibland har varit så lite folk just de nätterna som bara en person, allt beroende på ev. sjukskrivningar eller andra ledigheter!
Försök att hinna med t.e.x 2 st A3 en natt med ett fullt nattlag på 5 personer, det är 24 timmars jobb för dessa fem!
Det blir 4,8 timmar per skalle som ska utföras (Det under dessa 5-6 Timmarna som räknas som effektiva), och då är inga repjobb inräknade, dessutom så är det bara ett nattlag som är fullbemannat!
Så era beräkningar här om underhållet håller inte, ska det köras nattrafik, ja då får man som jag nämnt tidigare utöka fordonsflottan med det dubbla!
Annars finns det inte tid för underhåll, märk då att jag bara tagit Älvsjö som exempel...Där görs de flesta dagliga underhåll som tar minst tid.
Södertälje och Bro gör en mindre del av de små underhållen ...Men en större del av det tunga underhållet!

Så glöm drömmarna om nattrafik på pendeln, kommer aldrig att ske...Inte under min livstid i vart fall (Om de inte gör som jag sa).
1 st X60 kostade ca 79 MSEK Med en 30-årig avskrivningstid ger det en årskostnad på 2,63 MSEK/år

Om vi säger att årskostnaden för en verkstadspersonal är 1MSEK, inkl. sociala avgifter på 40%. Då kan du för kostnaden av att köpa 1 st X60 fordon betala 2,63 reparatörer 49000 kr/månaden i lön under 30 år eller köpa ett reservdelslager motsvarande en hel X60. Eller en kombination

Så då inställer sig frågan varför gör inte EMtrain detta och får pendeln att fungera?

Nu tror jag att 49 000 kr/mån är kanske lite högt räknat som en genomsnittslön
Kanske är värdet av reservdelslagret lite lågt skattat
Och att man kanske borde bygga mer depåkapacitet för att hålla personalen sysselsatt.
De fordon som står perifert i systemet finns det ju ingen möjlighet att genomföra översyn på. Så om fordonen stod mer i depå kanske det skulle vara lättare att underhålla dem.

Jag tar gärna emot synpunkter på dessa antaganden.

Skulle vi istället köpa fler fordon utan att förbättra underhållsorganisationen enligt vad som antyds ovan. Ja då skulle underhållsorganisationen bara få fler avställda fordon att hålla reda på. Men det jag vill illustrera är att man kan få ganska mycket underhåll för kostnaden att köpa in fler fordon. Dessutom om underhållet bedrivs på det sätt som du beskriver så skulle fler fordon till den här underhållsorganisationen inte förbättra läget. Ffa verkar bemanning och reservdelslager vara underdimensionerade.

Lyckligtvis går det att utveckla organisationer och få bättre snurr på pendeln. Och när det har hänt så kan man börja utveckla trafiken genom bl.a. att köra nattrafik.

Den lite mer cyniska analysen är kanske att man måste utveckla trafiken först för att få lite kris i underhållet för att på så sätt visa underhållsorganisationen att den behöver utvecklas. Nackdelen med den metoden är att man skapar frustrationer hos resenärer, politiker och medarbetare i trafiken. Men den sortens chockterapi är kanske enda sättet när den 20%-iga trafikökningen av pendeltågstrafiken, som T18 innebar, kom som en överraskning för många på järnvägen.
Lönen du anger är snarare underskattad, vi som jobbar natt ligger runt 52.000:- om du räknar in alla tillägg!
Hade vi fått fler fordon så hade man haft fler fordon att tillgå, bara för att de blir fler så betyder det inte att fler blir avställda...Och de som blir avställda kan man göra jobbena ordentligt på!
Idag kan samma kärra komma in med samma fel flera gånger just bara för att man inte haft den tiden som behövs för en ordentlig undersökning...
Med den retoriken du säger så skulle trafiken fungera ännu bättre om vi tar bort 10 kärror...Så.. Nädu! Så enkelt är det inte!

Fler kärror och ett större reservdelslager samt mer personal är vad som behövs, det är inte roligt att skriva "Materialbrist" och sedan skicka ut kärran...
Vislaren
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 07 juni 2018 13:12

Re: (L) Föreslår nattrafik på pendeln...

Inlägg av Vislaren »

TKO skrev:Två mycket intressanta inlägg.
Är det bara jag som får en känsla av att nuvarande upphandlingsmodell inte är den bästa om vi vill se många tåg i trafik?
(Tamsons smala lycka kan vara att det finns en annan högst väsentlig del av landstingets verksamhet som fungerar ännu sämre och därmed drar till sej såväl medias intresse som allmänhetens vrede!)

/TKO
För SL är det här en guldsits...Tack vare att MTR inte kan fullfölja sina åtaganden så slipper de betala en massa till MTR utan håller inne med betalningar, klart att dom inte vill säga upp avtalet!
Och klagar folk så kan de skylla på MTR, trots att de förstod redan vid upphandlingen att det inte skulle fungera!
Vislaren
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 07 juni 2018 13:12

Re: (L) Föreslår nattrafik på pendeln...

Inlägg av Vislaren »

Lennart Petersen skrev:
Enceladus skrev:
Vislaren skrev:Så era beräkningar här om underhållet håller inte, ska det köras nattrafik, ja då får man som jag nämnt tidigare utöka fordonsflottan med det dubbla!
Alla vagnar underhålls inte varje natt. Det finns vagnar som parkeras vid City och andra stationer över natten. Dessa kan merutnyttjas. Det blir inte gratis, men det kräver ingen utökning av fordonsflottan.
Och knappast att det behövs någon fördubbling av vagnparken. Någon hade räknat ut att det skulle krävas 16omlopp för nattrafiken och då är det väl maximalt 16tågsätt som behövs för man kör väl bara med kort tåg på natten. Vilka då eventuelt kan underhållas på dagtid men det bör väl som sagt gå att meranvända de uppställda tågen. Vill man så kan man ju jämföra med t-banans vagnanvändning där det inte verkar vara några problem .
Vem ska underhålla dom dagtid då..? 75% av personalen som t.e.x jobbar i Älvsjö är nattpersonal, och den är så liten att den inte räcker till ens för natten!
Jag ser en total okunnighet här...Troligen beroende på den dåliga insikten hur arbetet fungerar inom underhållssidan

Ingen utökning av flottan..? Jeeesus! Då har du inte sett hur tavlerna ser ut hos oss. Älvsjö är den depån som tvingas förse de andra depåerna med fordon...Även om även vi saknar några!
Det är ganska ofta man får svaret när man frågar om vi går fullt..." Näe...saknar si och så många.." , vilket resenärerna märker i antingen inställda tåg eller kortare tåg.

Jag sitter och ser verkligheten till skillnad från de flesta här, den är inte så solklar som en del vill få det till!
Enceladus
Inlägg: 9869
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: (L) Föreslår nattrafik på pendeln...

Inlägg av Enceladus »

I en granntråd diskuteras hur Roslagsbanans nattrafik blev lidande när Stockholm bestämde sig för att satsa på tunnelbana och buss. Även pendeltåget drabbades. Här är en tidtabell från 1968:

Bild

På den gamla goda tiden var det alltså möjligt att jobba i en livsmedelsbutik i Vasastan och bo i Huddinge.

De flesta städer håller på att utöka nattrafiken på lokalbanor och spårvägar. Hur kommer det sig att Stockholm (d.v.s. landstinget) gör motsatsen? Förra året inskränktes pendeltågets nattrafik ytterligare på vardagsnätter! Gör kommunerna rätt i att satsa på parallella tunnelbanor?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: (L) Föreslår nattrafik på pendeln...

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:---klipp---
På den gamla goda tiden var det alltså möjligt att jobba i en livsmedelsbutik i Vasastan och bo i Huddinge.
---klipp---

På den "gamla goda tiden" stängde livsmedelsbutiker klockan 18, i undantagsfall 19 på vardagar och var helt stängda på söndagar!

upplyser
Thomas K Ohlsson
(var med på den "gamla goda tiden"...)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: (L) Föreslår nattrafik på pendeln...

Inlägg av LÅ1 »

TKO skrev:
Enceladus skrev:---klipp---
På den gamla goda tiden var det alltså möjligt att jobba i en livsmedelsbutik i Vasastan och bo i Huddinge.
---klipp---

På den "gamla goda tiden" stängde livsmedelsbutiker klockan 18, i undantagsfall 19 på vardagar och var helt stängda på söndagar!

upplyser
Thomas K Ohlsson
(var med på den "gamla goda tiden"...)
Och ännu tidigare än 18 på Lördagar. Så det gällde för barnrika föräldrar i de små lägenheterna att bunkra upp mjölkflaskor (och senare de opraktiska mjölktetrorna) i de minimala kylskåpen på lördagseftermiddagarna. (Om de han hem från sina jobb i tid.) :D

Kylskåpen var ju dimensionerade för att man hade "hämtlager" i en butik nästgårds, inte en halvmil bort!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: (L) Föreslår nattrafik på pendeln...

Inlägg av Ute och åker »

Lennart Petersen skrev:
CS skrev:[


1 st X60 kostade ca 79 MSEK Med en 30-årig avskrivningstid ger det en årskostnad på 2,63 MSEK/år

.
Kapitalkostnaden är mycket högre än så, utöver avskrivning 79:30 bör man räkna med ränta på kapitalet och normalt brukar man väl kalkylera med 5% vilket antas vara den avkastning man kan räkna med om kapital placeras på annan verksamhet på marknaden.
Sant, med de siffror som anges så får jag årskostnaden för kapitalet till ca 5 MSEK/år. Men det är en justerad fiktiv kalkylkostnad. Vid linjär avskrivning ner till 0 är fortfarande den bokförda årskostnaden 2,63 MSEK/år. Ska man bli ännu mer detaljerad så kan man om man vill (vilket vi inte vill) komplicera beräkningarna med att det i realiteten kan vara olika ägare för olika grupper av fordonsindivider, med finansbolag, banker och restvärden inblandade. För jämförelsekalkyler kan man lika gärna ta den ena siffran, som den andra. Eller en tredje. Det är ju trots allt storleksordningen vi vill åt här. :)
CS skrev:1 st X60 kostade ca 79 MSEK Med en 30-årig avskrivningstid ger det en årskostnad på 2,63 MSEK/år

Om vi säger att årskostnaden för en verkstadspersonal är 1MSEK, inkl. sociala avgifter på 40%. Då kan du för kostnaden av att köpa 1 st X60 fordon betala 2,63 reparatörer 49000 kr/månaden i lön under 30 år eller köpa ett reservdelslager motsvarande en hel X60. Eller en kombination

Så då inställer sig frågan varför gör inte EMtrain detta och får pendeln att fungera?

Nu tror jag att 49 000 kr/mån är kanske lite högt räknat som en genomsnittslön
Kanske är värdet av reservdelslagret lite lågt skattat
Och att man kanske borde bygga mer depåkapacitet för att hålla personalen sysselsatt.
De fordon som står perifert i systemet finns det ju ingen möjlighet att genomföra översyn på. Så om fordonen stod mer i depå kanske det skulle vara lättare att underhålla dem.

Jag tar gärna emot synpunkter på dessa antaganden.

Skulle vi istället köpa fler fordon utan att förbättra underhållsorganisationen enligt vad som antyds ovan. Ja då skulle underhållsorganisationen bara få fler avställda fordon att hålla reda på. Men det jag vill illustrera är att man kan få ganska mycket underhåll för kostnaden att köpa in fler fordon. Dessutom om underhållet bedrivs på det sätt som du beskriver så skulle fler fordon till den här underhållsorganisationen inte förbättra läget. Ffa verkar bemanning och reservdelslager vara underdimensionerade.
Har man fler fordon så löser man problemet med för litet reservdelslager genom att låta vissa fordon vara donatorer av reservdelar. ;)

Det här med hur många fordon man ska ha i reserv är ett evigt dilemma. Jag har varit involverad i den typen av frågeställningar själv. Det blir problem om man upphandlar fordonen för sig och underhållet av fordonen för sig. Då tenderar man att försöka optimera varje upphandling för sig och helheten riskerar att inte bli så bra. För att minska risken så kan man avtala så att leverantören av fordon också ska ansvara för underhållet ett visst antal år. Då kan man räkna med att leverantören tar ett större ansvar för att få tillräckligt antal fordon. För att göra en jämförelse med annan lokal trafik i Stockholmsregionen, hur många oroar sig för underhållsbrister och otillräckligt antal fordon när det gäller Arlanda Express? Inga utomstående iaf, för där hålls såväl fordonsanskaffning som underhåll inom samma händer. Det är upp till operatören att se till att få tillräckligt antal fordon i trafik. Och får man inte det, så krävs det kraftfulla åtgärder i verkstaden för att säkerställa det. Men det behöver ju inga utomstående få veta.

Nu är ett visst antal pendeltågsfordon upphandlade, och då får man se till att verkstadsverksamheten fungerar med tillräckligt antal fordon avdelade för underhåll. Då kan man inte heller köra med fler fordon än de som inte behöver underhållas och lägga upp trafiken efter det. Annars får man satsa kraftfulla åtgärder på verkstaden. Vid behov inrätta fler verkstadsplatser och anställa fler som reparerar fordonen. Eller, det var väl redan sagt. I så fall håller jag med. ;)

När det gäller fordon uppställda perifert i systemet, så menar jag att det inte bör vara något problem. Sådant förekommer i många trafikverksamheter. Flygplan, bussar och tåg övernattar på annan plats än där de kan underhållas. Där är det fordonsomloppen som ska se till att fordonen kommer in till depån där verkstaden finns vid den tidpunkt då underhåll ska utföras. Jag skulle vilja säga att detta är man duktiga på i depåer att säkerställa. Om omloppen kastas om efter trafikstörningar, så får man göra tomkörningar för att få fordonen på den tänkta platsen efter trafikstörningen. Alternativt att resenärerna får göra tågbyte då tåget stannar vid station intill depån, så man sedan kan köra in det tåget för underhåll, samtidigt som de får byta till ett annat tåg med lämpligt antal timmar kvar till underhåll. ;)
Vislaren
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 07 juni 2018 13:12

Re: (L) Föreslår nattrafik på pendeln...

Inlägg av Vislaren »

Ute och åker skrev:
Lennart Petersen skrev:
CS skrev:[


1 st X60 kostade ca 79 MSEK Med en 30-årig avskrivningstid ger det en årskostnad på 2,63 MSEK/år

.
Kapitalkostnaden är mycket högre än så, utöver avskrivning 79:30 bör man räkna med ränta på kapitalet och normalt brukar man väl kalkylera med 5% vilket antas vara den avkastning man kan räkna med om kapital placeras på annan verksamhet på marknaden.
Sant, med de siffror som anges så får jag årskostnaden för kapitalet till ca 5 MSEK/år. Men det är en justerad fiktiv kalkylkostnad. Vid linjär avskrivning ner till 0 är fortfarande den bokförda årskostnaden 2,63 MSEK/år. Ska man bli ännu mer detaljerad så kan man om man vill (vilket vi inte vill) komplicera beräkningarna med att det i realiteten kan vara olika ägare för olika grupper av fordonsindivider, med finansbolag, banker och restvärden inblandade. För jämförelsekalkyler kan man lika gärna ta den ena siffran, som den andra. Eller en tredje. Det är ju trots allt storleksordningen vi vill åt här. :)
CS skrev:1 st X60 kostade ca 79 MSEK Med en 30-årig avskrivningstid ger det en årskostnad på 2,63 MSEK/år

Om vi säger att årskostnaden för en verkstadspersonal är 1MSEK, inkl. sociala avgifter på 40%. Då kan du för kostnaden av att köpa 1 st X60 fordon betala 2,63 reparatörer 49000 kr/månaden i lön under 30 år eller köpa ett reservdelslager motsvarande en hel X60. Eller en kombination

Så då inställer sig frågan varför gör inte EMtrain detta och får pendeln att fungera?

Nu tror jag att 49 000 kr/mån är kanske lite högt räknat som en genomsnittslön
Kanske är värdet av reservdelslagret lite lågt skattat
Och att man kanske borde bygga mer depåkapacitet för att hålla personalen sysselsatt.
De fordon som står perifert i systemet finns det ju ingen möjlighet att genomföra översyn på. Så om fordonen stod mer i depå kanske det skulle vara lättare att underhålla dem.

Jag tar gärna emot synpunkter på dessa antaganden.

Skulle vi istället köpa fler fordon utan att förbättra underhållsorganisationen enligt vad som antyds ovan. Ja då skulle underhållsorganisationen bara få fler avställda fordon att hålla reda på. Men det jag vill illustrera är att man kan få ganska mycket underhåll för kostnaden att köpa in fler fordon. Dessutom om underhållet bedrivs på det sätt som du beskriver så skulle fler fordon till den här underhållsorganisationen inte förbättra läget. Ffa verkar bemanning och reservdelslager vara underdimensionerade.
Har man fler fordon så löser man problemet med för litet reservdelslager genom att låta vissa fordon vara donatorer av reservdelar. ;)

Det här med hur många fordon man ska ha i reserv är ett evigt dilemma. Jag har varit involverad i den typen av frågeställningar själv. Det blir problem om man upphandlar fordonen för sig och underhållet av fordonen för sig. Då tenderar man att försöka optimera varje upphandling för sig och helheten riskerar att inte bli så bra. För att minska risken så kan man avtala så att leverantören av fordon också ska ansvara för underhållet ett visst antal år. Då kan man räkna med att leverantören tar ett större ansvar för att få tillräckligt antal fordon. För att göra en jämförelse med annan lokal trafik i Stockholmsregionen, hur många oroar sig för underhållsbrister och otillräckligt antal fordon när det gäller Arlanda Express? Inga utomstående iaf, för där hålls såväl fordonsanskaffning som underhåll inom samma händer. Det är upp till operatören att se till att få tillräckligt antal fordon i trafik. Och får man inte det, så krävs det kraftfulla åtgärder i verkstaden för att säkerställa det. Men det behöver ju inga utomstående få veta.

Nu är ett visst antal pendeltågsfordon upphandlade, och då får man se till att verkstadsverksamheten fungerar med tillräckligt antal fordon avdelade för underhåll. Då kan man inte heller köra med fler fordon än de som inte behöver underhållas och lägga upp trafiken efter det. Annars får man satsa kraftfulla åtgärder på verkstaden. Vid behov inrätta fler verkstadsplatser och anställa fler som reparerar fordonen. Eller, det var väl redan sagt. I så fall håller jag med. ;)

När det gäller fordon uppställda perifert i systemet, så menar jag att det inte bör vara något problem. Sådant förekommer i många trafikverksamheter. Flygplan, bussar och tåg övernattar på annan plats än där de kan underhållas. Där är det fordonsomloppen som ska se till att fordonen kommer in till depån där verkstaden finns vid den tidpunkt då underhåll ska utföras. Jag skulle vilja säga att detta är man duktiga på i depåer att säkerställa. Om omloppen kastas om efter trafikstörningar, så får man göra tomkörningar för att få fordonen på den tänkta platsen efter trafikstörningen. Alternativt att resenärerna får göra tågbyte då tåget stannar vid station intill depån, så man sedan kan köra in det tåget för underhåll, samtidigt som de får byta till ett annat tåg med lämpligt antal timmar kvar till underhåll. ;)
Först och främst är det inte lämpligt att ta delar från ett fordon till ett annat, ingen kan garantera funktionaliteten på den tagna delen ...Värre blir det dessutom om det är en säkerhetsklassad del! Men det förstår du redan med tanke på smilysen efter (Fast det är inte alla som förstår det ).

Ändå så gör man det idag när det krisar, likaså tar man ibland delar från ett helt aggregat utan att tala om att man gjort så, så när man ska ha delen eller aggregatet så är det inte komplett, i vissa fall får vi delar som inte är färdigmonterade från början utan vi får sitta och sätta ihop dom först!

Vad det gäller ansvaret av fordon en viss tid från leverantören så är det så idag, Alstom har garantiåtaganden en viss tid efter leverans..Kom inte ihåg hur många år det rör sig om nu!
Det galna man gjort är att trafiksätta fordonen med en alldeles för liten reserv (Har för mig att det är 10 kärror om jag inte minns fel)!
Och det räcker inte om vi i Älvsjö ställer av 3-4 st per natt och de andra depåerna har en liknande situation, lägg sedan till de som redan står avställda sedan tidigare!

Och X60B har haft enormt mycket problem i början, och än är inte alla barnsjukdomar fixade.
Just nu under sommaren är det extrem belastning på våra depåer p.g.a. semestrar och sjuka...
Så jag hoppas ingen klagar på för varma vagnar, kunde varit så illa att de inte ens hade gått utan varit avställda.
Enceladus
Inlägg: 9869
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: (L) Föreslår nattrafik på pendeln...

Inlägg av Enceladus »

När Citytunneln i Malmö öppnades 2010 utökades nattrafiken med timmestrafik utan avbrott alla nätter i veckan för Öresundstågen mellan Lund och Köpenhamn (läs mer på sidan 73 här). Nattrafik på pendeltågen finansierades faktiskt redan under Wennerholms tid, men då gick det inte på grund av Getingmidjans dåliga skick. Nu när det går så har vi ett trafiklandstingsråd som vill "vänta". Sedan undrar vissa varför kundnöjdheten är så låg på pendeltågen...
Enceladus
Inlägg: 9869
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: (L) Föreslår nattrafik på pendeln...

Inlägg av Enceladus »

Nej till SD bäddar för blocköverskridande styre i landstinget

Ett blocköverskridande samarbete ser ut att bli nödvändigt. Dessutom tappar Moderaterna rejält inom Alliansen. Har Tamsons fortfarande mandat att obstruera?
Enceladus
Inlägg: 9869
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: (L) Föreslår nattrafik på pendeln...

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev:Nej till SD bäddar för blocköverskridande styre i landstinget

Ett blocköverskridande samarbete ser ut att bli nödvändigt. Dessutom tappar Moderaterna rejält inom Alliansen. Har Tamsons fortfarande mandat att obstruera?
Under det senaste sammanträdet anförde MP följande:
MP skrev:Tack vare Miljöpartiets överenskommelse med Alliansen har biljettintäkterna ökat och ekonomin är fortsatt stabil. Miljöpartiet förutsätter att alla intäkter går tillbaka till resenären. Vi vill att 110 mkr av överskottet ska gå tillbaka till resenärerna i form av utökad och förbättrad busstrafik. Inom ramen av denna satsning vill vi även se ökad nattrafik.
Så blev det inte, men om Alliansen i kommande mandatperiod ska styra med hjälp av MP så kan Tamsons behöva göra en omprioritering. I SR-debatten inför valet var Tamsons inte längre någon motståndare till nattliga pendeltåg, till skillnad från Arkhem som började svamla om Trafikverket.
Vislaren
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 07 juni 2018 13:12

Re: (L) Föreslår nattrafik på pendeln...

Inlägg av Vislaren »

Enceladus skrev:
Vislaren skrev:För alla er som propagerar för natt trafik på pendeln, i Stockholm är inte det möjligt...Det är den enda tiden på dygnet då fordonen kommer in för underhåll och reparation.
Ska man ha nattrafik här så krävs det nästa en dubbel uppsättning fordon!
Det är som att säga att det inte går att ha nattrafik i Stockholm eftersom tågen inte går på natten. Det finns inget fundamentalt som skiljer Stockholms pendeltåg från pendeltågssystemen i andra regioner. Tiden för underhåll och reparation anpassas efter trafiken. Ytterst är det en kostnadsfråga. Vid det här laget borde det dock vara klart att Stockholms landsting prioriterar tunnelbana. Ironiskt nog verkar vi ha hamnat i en situation där vi inte vill lägga några miljoner på nattlig pendeltågstrafik (dito för Tvärbanan) samtidigt som vi väljer att bygga parallella tunnelbanor för miljarder. Men det är så politiken fungerar!

(Dubbel uppsättning fordon behövs inte i något tänkbart scenario. 16 omlopp skulle räcka för halvtimmestrafik på linjerna Uppsala-Södertälje samt Nynäshamn-Bålsta, och alla delsträckor behöver inte ha halvtimmestrafik.)
Underhåll och reparationer anpassas efter trafiken säger du, det innebär alltså att de inte alls kommer komma in för underhåll, för redan idag så kommer de inte in som de borde p.g.a. av att man behöver dom i trafiken.
När de väl kommer in för stoppande underhåll så är de ofta så nedkörda att de blir kvar längre än om de kommit in i tid!
Hade du jobbat med underhåll så hade du efter en vecka förstått att det där du föreslår inte fungerar i längden, låter lite som de här konsulterna som skulle sparka en massa människor p.g.a "Arbetsbrist" som de hette, vad de inte begrep var att det var personalbrist vi hade!
Alla vet hur det slutade, och det tack vare sammanhållningen inom pendelns verkstäder! Det blev konsulterna som drog in ett par hundra tusen i månaden i lön per person som sparkades!

Nu har vi en depåchef som alla tycker bra om då han lyssnar på oss och tar till ej vad vi säger! Men det är klart...Han kommer från golvet en gång i tiden! :-)
Skriv svar