Gamlestan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Martin
Inlägg: 1572
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Gamlestan

Inlägg av Martin »

Idag trafikeras den nya anslutningen mellan Angereds- och Bergsjögrenarna i Gamlestan. Kanske foto senare under dagen.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Gamlestan

Inlägg av Ulrik Berggren »

Martin skrev:Idag trafikeras den nya anslutningen mellan Angereds- och Bergsjögrenarna i Gamlestan. Kanske foto senare under dagen.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Gött! Ska blir intressant att se hur själva bytespunkten fungerar när den är klar. Även gentemot Alependeln. Drar man någon ny linje Bergsjön/Kortedala - Angered nu när förbindelsen är klar?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
Martin
Inlägg: 1572
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: Gamlestan

Inlägg av Martin »

Ulrik Berggren skrev:
Martin skrev:Idag trafikeras den nya anslutningen mellan Angereds- och Bergsjögrenarna i Gamlestan. Kanske foto senare under dagen.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Gött! Ska blir intressant att se hur själva bytespunkten fungerar när den är klar. Även gentemot Alependeln. Drar man någon ny linje Bergsjön/Kortedala - Angered nu när förbindelsen är klar?
F.n går linje X mellan Angered och Nymånegatan i och med de spårarbeten som görs nu.
Men om det blir någon ordinarie linje är jag inte rätt person att svara på, men med tanke på att det redan idag (ordinarie trafik) vänder tre linjer i Angered, och inga andra vändmöjligheter finns mellan Gamlestadstorget och Angered, är det inte troligt att det petas in en fjärde linje på sträckan.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Gamlestan

Inlägg av TKO »

Finns det någon större resandeefterfrågan "på tvären" mellan Angered och Kortedala/Bergsjön?

undrar en stockholmare
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Olof
Inlägg: 40
Blev medlem: måndag 30 september 2013 18:39
Ort: Göteborg

Re: Gamlestan

Inlägg av Olof »

Utan att ha några siffror från resandeundersökning utan som betraktelse som daglig resenär. Och jag bor i Kortedala så det är de trafikströmmar jag kan tala om.
Det är ganska många som byter vagn i Gamlestan för färd emot Angered. Detta märktes tydligt när det var den jättelånga gångvägen runt hela bygget då det var "enklast" att byta på Ejdergatans hållplats. För då såg man att det var många som bara gick av och ställde sig på motsatta hållplatsläget. (och att de skulle till baka mot SKF/Kortedala tror jag inte)

Men om det är tillräckligt underlag för att sätta in en hel ny linje vet jag inte.
Fast å andra sidan finns det undersökningar på att dra spår i tunnel mellan Nymåne/Runstavsgatan ner till Alelyckan. Så helt omöjligt är det inte.
https://alfresco.vgregion.se/alfresco/s ... guest=true
https://www.goteborgdirekt.se/nyheter/n ... F2fMsLfEw/
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6511
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Gamlestan

Inlägg av Odd »

Det "inter-suburba" resandet kan vara ganska omfattande. Tvärbanan i Stockholm visar ju på att tvärförbindelser används flitigt. Nu kanske det inte riktigt går att jämföra här, men nu när förbindelsen finns så finns det väl en bra anledning att testa med en linje under, låt säga, ett års tid, för utvärdering.
Genius on call
gek
Inlägg: 1187
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Gamlestan

Inlägg av gek »

Jag tittade på Västtrafiks webbställe för att försöka förstå hur trafiken går nu under sommaren. Inte helt enkelt, på https://www.vasttrafik.se/trafikinforma ... a-angered/ är rubriken "Inställd spårvagnstrafik i Angered". Men om jag förstått rätt gäller det snarare "Ingen direkt spårvagnstrafik mellan Angered och centrala Göteborg". Linje X går Angered - Bergsjön skriver Västtrafik först, längre ner framgår att "Tillfällig spårvagnslinje X ersätter på sträckan Angered - Nymånegatan". Nymånegatan ligger inte i Bergsjön.

Linje X går i femminuterstrafik (möjligen ännu tätare vissa tider?), och - om jag fattat rätt - bör den som vill åka från Angered till Göteborgs centrum ta linje X till Gamlestadstorget och där byta till linje 7, 9 eller 11 ( eller är det enklare att byta vid SKF?). Linje 6 avkortas till Alströmergatan (nära Svingeln) och går därmed inte till Kortedala, som ju ändå får bra trafik med linjerna 7, 11 och 9 (som omdirigeras från Angered till Kortedala). Samt linje X, som dock vänder vid Nymånegatan i Kortedalas södra utkanter. Jag antar att det är spårarbete även vid Svingeln, för linjerna 1 och 3 går via snabbspåret istället för att betjäna Ullevi Norra.

Ett tredje spårarbete som pågår till slutet av juli är uppenbarligen i Aschebergsgatan (där det även var en sommarstängning för några år sedan). Detta gör att linjerna 7 och 10 går via Chalmerstunneln.

Ytterligare ett par avstängningar, med längre varaktighet, är sträckan via Stenpiren (förberedelser för Västlänken) och Vasabron, vilket påverkar linjerna 1, 9 och 2
/Gunnar Ekeving
daniel_s
Inlägg: 14211
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Gamlestan

Inlägg av daniel_s »

Suck, ja det där var ju inte lätt att begripa. ”Förändrade resvägar till och från Angered” hade väl varit en utmärkt rubrik och en bra ansats för resten av texten. Men alla informatörer behöver ju inte vara självständiga och bra författare :cheesygrin:
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Gamlestan

Inlägg av Ulrik Berggren »

Olof skrev:
Men om det är tillräckligt underlag för att sätta in en hel ny linje vet jag inte.
Fast å andra sidan finns det undersökningar på att dra spår i tunnel mellan Nymåne/Runstavsgatan ner till Alelyckan. Så helt omöjligt är det inte.
https://alfresco.vgregion.se/alfresco/s ... guest=true
https://www.goteborgdirekt.se/nyheter/n ... F2fMsLfEw/
Fast den förbindelsen syftar närmast till att snabba upp restiden till Bergsjön (oavsett om resenärerna kommer från "City" (säger man så i Gbg?)) eller från Angeredshållet.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
gek
Inlägg: 1187
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Gamlestan

Inlägg av gek »

I början av juli var jag i Göteborg och passade på att studera Gamlestadstorget (där det just då inte syntes några stora arbeten på den avstängda spårsträckan) och åka med linje "X". Att man skyltar "X" beror förstås på att denna "linjebeteckning" finns på skyltarna och ännu för några decennier sedan användes frekvent för de många eXtravagnar som rullade under högtrafik eller vid evenemang.

Bild
Här går linje X över från vänster- till högertrafik i spårkrysset vid Hjällbo. Jag vill minnas att området i slutet av 1960-talet marknadsfördes som "Hjällbo park", och det är antagligen en del av denna park man ser mellan spåren.

Några bilder från Gamlestadstorget lade jag upp på forumet Trafik i väst https://trafikivest.se/forum/viewtopic.php?f=4&t=18
/Gunnar Ekeving
Skriv svar