TKO skrev:
Nu har jag försökt förstå mej på Miljöpartiets budgetförslag för 2018, den del som berör Spårväg City. Det finns två objekt:
- "Program Spårväg" City total planerad utgift 2 924 milj kr, varav 2 595 har förbrukats fram till och med 2017.
- "Program Spårväg City till Djurgårdsstaden" totalt 1 250 milj kr, varav inget har förbrukats före 2018.
Jag förmodar att den första posten är för spårvägen Sergels torg - Waldemarsudde, de pengar som återstår (329 milj) är för förlängningen till Sergels torg och annat smått och gott. Och att den andra posten är linjen Djurgårdsbron-Ropsten (man menar väl "Norra Djurgårdsstaden" och inte "Djurgårdsstaden"). Men verkar det rimligt att denna linje bara skall kosta drygt 40% av vad nuvarande "Djurgårdslinje" har kostat? Värtalinjen är längre men är förmodligen mycket enklare att bygga - men motiverar det denna prisskillnad? Ja vi får väl anta att någon räknat och räknat rätt!
Anslaget för Värtalinjen utfaller under fyra år, 300 milj 2018, 2019 och 2020 samt 350 milj 2021 Vad jag kan förstå skulle detta inneburit byggstart i år (2018) och fördigställande 2021. Detta var naturligtvis helt orealistiskt att föreslå - hur tänkte de gröna här egentligen? Det finns vare sej plantekniska eller fysiska förutsättningar för detta, dessutom måste byggnadsarbetena både projekteras och handlas upp innan spaden kan sättas i marken...
Jag får helt enkelt konstatera att Miljöpartiets budgetförslag på denna punkt var helt orealistiskt!
suckar
Thomas K Ohlsson
Posten
- "Program Spårväg" City total planerad utgift 2 924 milj kr, varav 2 595 har förbrukats fram till och med 2017.
Avser upprustning och tillgänglighetsanpassning av Lidingöbanan inklusive nya fordon samt AGA-depån. Tillgänglighetsanpassningarna och förlängningen till T-Centralen ligger vad jag förstått på ca 300 MSEK
Posten:
- "Program Spårväg City till Djurgårdsstaden" totalt 1 250 milj kr, varav inget har förbrukats före 2018.
Bör avse spårväg (infrastrukturen) Djurgårdsbron -Ropsten.
De 8 A35-spårvagnarna till SpvC ligger i reinvesteringsbudgeten
De 7 ursprungliga A36 spårvagnarna till LB ligger i program Spårväg City total utgift
De 2 tillkommande A36-spårvagnarna till LB ligger antingen i program Spårväg Vity total utgift eller ospecificerade ersättningsinvesteringar för innevarande år.
Det är i alla fall så storleksordningarna och besluten matchar Program Spårväg City och det budgetförslag som du länkade till i den här tråden.