Stockholms Spårvägar 1967 spårplan. Ett Projekt
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Stockholms Spårvägar 1967 spårplan. Ett Projekt
Hej!
Det här är mitt fösta inlägg.
Jag håller på med att göra en spårplan över Stockholms spårvägar. Jag började med 1967 efter som jag tycke det var enklast.
Jag kommer gå bakåt i tiden och göra olika spårplaner för olika förändringar.
Jag behöver all hjälp med historik, hållplatser, plattformar, växlar, vagnhallar och signaler.
https://www.dropbox.com/s/kkanz7j3uhjmx ... n.bmp?dl=0
Jag håller på med att göra en spårplan över Stockholms spårvägar. Jag började med 1967 efter som jag tycke det var enklast.
Jag behöver all hjälp med historik, hållplatser, plattformar, växlar, vagnhallar och signaler.
- Hechtwagen
Re: Stockholms Spårvägar 1967 spårplan. Ett Projekt
April eller oktober 1967? Var bara en linje kvar i oktober 1967 så då blir det enkelt! 

Stavfel: Karlavägen, inte Klaravägen!RobertE skrev:Hej!
Kul projekt!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- Stefan Widén
Hej
Alltid kul med spårplaner i den grafik du visade. För att få hela historian kan du läsa i den blå boken "Stockholm på spåret" där finns kartor med de olika tidsramarna med. Kartorna har tagits fram av Stefan Back och POGO. Stefan brukar vara här så skicka honom ett PM kan du säkert få ta del av hans forskning och sammanställningar.
Stefan
Alltid kul med spårplaner i den grafik du visade. För att få hela historian kan du läsa i den blå boken "Stockholm på spåret" där finns kartor med de olika tidsramarna med. Kartorna har tagits fram av Stefan Back och POGO. Stefan brukar vara här så skicka honom ett PM kan du säkert få ta del av hans forskning och sammanställningar.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- Kristofer
- Kontakt:
Kul och ambitiöst projekt! Hoppas att du mäktar med att hålla på ett tag.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Vid Vitabergsparken 2 fel. Det fattas spår 1. Vänstersväng från Ändstationen. 2 Spår från Ringvägen mot Vitabergsparken.
Med vänlig hälsning AGR
Med vänlig hälsning AGR
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Vad kul projekt! Byggt ngt liknande i Bahn för flera år sedan. Ett tips är att göra den vid största utbredningen, sen kan man lätt ändra bara ta bort (särskilt om man vill göra en timeelapse av det sen)
1/ Där fanns väl uppställningsspår i Strandvägen efter Djurgårdsbron?
2/ Var inte layouten annorlunda Lidingövögen/Valhallavägen
3/ Vändslinga vid Tegeluddsvägen men den kan ha försvunnit innan 1967.
4/ Torde varit spår kvar vid Tegnérgatan/Jarlaplan då de användes vid Spårvagnens Dag 1967.
5/ Kan ha varit spår till rälsupplaget vid Roslagstull men det kanske försvann tidigare. :/
Har vissa skisser av särskilda platser genom åren jag kan skicka/maila eftersom jag inte fattar hur man lägger upp foton här. :/
1/ Där fanns väl uppställningsspår i Strandvägen efter Djurgårdsbron?
2/ Var inte layouten annorlunda Lidingövögen/Valhallavägen
3/ Vändslinga vid Tegeluddsvägen men den kan ha försvunnit innan 1967.
4/ Torde varit spår kvar vid Tegnérgatan/Jarlaplan då de användes vid Spårvagnens Dag 1967.
5/ Kan ha varit spår till rälsupplaget vid Roslagstull men det kanske försvann tidigare. :/
Har vissa skisser av särskilda platser genom åren jag kan skicka/maila eftersom jag inte fattar hur man lägger upp foton här. :/
Kul och spännande!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Just den detaljen kan man utläsa ur kartan på sid 78 i "Stockholm på spåret" enligt vilken slingan var i bruk 1943 - 1963. Sedan tror jag i och för sig att spåren delvis låg kvar ytterligare några år men utan växlar.Micke J skrev:3/ Vändslinga vid Tegeluddsvägen men den kan ha försvunnit innan 1967.
Lycka till med spårplansprojektet! Kan det inte tänkas att SS hade planer över kontaktledningsnätet som skulle kunna vara användbara som underlag? Det bör ha varit stor överensstämmelse mellan spår och kontaktledning, även om det kan ha funnits körbara spår utan kontaktledning t ex vid banförrådet. För trådbussnätet publicerade MfSS en sådan kontaktledningsplan, med matarpunkter och sektionsavskiljare, i ett "trådbussnummer" någon gång kring 1970.
Det borde även ha funnits "spårkartor" med växelnummer mm som hjälp till trafikbefäl och banavdelningens personal i samband med felanmälningar mm.
Det har förstås också gjorts detaljerade ritningar över växelkomplex vid knutpunkter och liknande, men jag har sett ytterst få sådana när jag studerat gamla SS-handlingar i Riksarkivet. De ritningar som sänts in till Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen (och som alltså, i den mån de inte gallrats, nu finns hos Riksarkivet i Arninge, har endast gällt vissa ombyggnader t ex vid Ropsten. Kanske finns något i Stadsarkivet, som har en del SS-handlingar?
På 1940-talet gav SS ut skisser över växlar och signaler på vissa platser, t ex https://ekeving.se/r/SL/1947/Ropst_RasV.jpg, går att söka på http://ekeving.se/r/r.php, kanske har något liknande publicerats även senare (och tidigare)?
/Gunnar Ekeving
Tack för all fin information!
Här är mejladressen om ni vill skicka ritningar, skisser eller annat.
robbanochtagen@gmail.com
Har det funnits uppställngsspår på Valhallavägen?

Här är mejladressen om ni vill skicka ritningar, skisser eller annat.
robbanochtagen@gmail.com
Har det funnits uppställngsspår på Valhallavägen?
-
Ja. På två ställen.RobertE skrev:Har det funnits uppställngsspår på Valhallavägen?
1) De så kallade Stadionspåren vid Lidingövägen. Dessa kunde nås från Sturegatan, men också från trafikspåren i Valhallavägen. De användes huvudsakligen för uppställning av extratåg i samband med evenemang på Stockholms stadion. Dessa fanns kvar till 1967.
2) Ett uppställningsspår i Valhallavägens norra allédel (där det i dag är utfartsväg för Roslagsbussarna). Det var anslutet till vändslingan för linje 5. Slopades 1962, när femman lades ner.