Ser ut som den teknik som man använder i Lund. Finns ju bilder tråden om bygget i Lund.X12 skrev:Vad är det för slags spårbyggnadsteknik? Ska det gjutas betong i de där formarna?
Norrköping: Spårbyte sommaren 2018
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018
Nej det där stämmer inte. Bron över Söderleden på Hjalmar Brantings Gata, (se mina bilder tidigare i tråden) byggdes i samband med Söderleden byggande (om inte minnet sviker för mycket på 80-talet). Spårvägen där, byggdes redan på 50-talet, fram till Folkets Park. Utbyggnaden från Folkets Park till Klockartorpet gjordes i slutet av 70-talet (första etappen) och på 90-talet (andra etappen).twr skrev:Det finns två linjer som korsar Söderleden! Den ena byggdes redan på 70-talet, det är nog den som åsyftas här.TKO skrev:Bron över Söderleden byggdes väl i samband med att spårvägen förlängdes till Klockaretorpet?
Hade man inte redan då bestämt sej för ett större spåravstånd?
Jag tycker denna stegvisa förbättring av spårvägsnätet är beundransvärd - det verkar vara kostnadseffektivt. Där kanske vi stockholmare har något att lära?
/TKO
Jag håller med om det du skriver!
Hjalmar Brantings Gata har alltid haft spår med mittmaster, men når bron byggdes över Söderleden blev där trådspänn och tätare mellan spåren, för att dumsnålt spara bredd på bron och lite kostnad då troligen.
Att satsa på bredare spårmittavstånd är ett beslut som togs ungefär vid 90-talets mitt, då man beslutade att behålla och satsa vidare på spårvägen.
Kostnaden för spårmittavstånd för vagnar som är, 2,40 (nuvarande), 2,50 eller 2,65, måste vara försumbar i sammanhanget, så beslutet måste ses som klokt för framtiden.
[lite reservation för vilka år, då jag inte är hemma och kan göra faktakontroll]
Ja, det ser väldigt likt ut systemet i Lund med längsgående gjutna betongbalkar.leifd skrev:Ser ut som den teknik som man använder i Lund. Finns ju bilder tråden om bygget i Lund.X12 skrev:Vad är det för slags spårbyggnadsteknik? Ska det gjutas betong i de där formarna?
Och jag är förvånad över detta.
För jag saknar tvärgående "sammanbindningar" gjorda med likadana balkar. För som som det ser ut i Lund är det bara spårstagen (mellan rälerna) som kommer att hålla ihop spårvidden.
I Norrköping har dom i alla fall lagt grus, som kommer att hålla emot. Medan i Lund ska de bara har jord för gräsmatta mellan balkarna.
Vilken form av befästning ska användas? Samma som i Lund, med ingjutna slipersskruv? Eller någon annan form av klämplattor?
Annars verkar det vara motsvarande isoleringstyp av strängsprutad gummiprofil.
Tack för bilderna!
(jag hoppas det kommer fler?)
Så Lund kör den här metoden även på grässpårssträckor? Brukar man inte vanligtvis använda traditionella tvärgående slipers på grässpårs? Vad blir fördelen med att använda längsgående balkar istället?Olof skrev:Medan i Lund ska de bara har jord för gräsmatta mellan balkarna.
I Lund har man väl nöjt sig med att upphandla och bygga med en metod, dvs denna. Den är väl hyfsat rationell och ger väl ett bra spår.X12 skrev:Så Lund kör den här metoden även på grässpårssträckor? Brukar man inte vanligtvis använda traditionella tvärgående slipers på grässpårs? Vad blir fördelen med att använda längsgående balkar istället?Olof skrev:Medan i Lund ska de bara har jord för gräsmatta mellan balkarna.
Nu kollade jag i facit (Willy Forsströms "Gula faran rullar vidare"), och mycket riktigt: Värmlandsgatan 52, korsningen med Bergslagsgatan, fick dra in understa våningarna i hörnet mot gatan när spåret 1950 flyttades från Abel Beckers Gata.C12C3C3C12 skrev:Var det inte på den sträckan man fick kapa av gaveln på ett hus för att kunna pressa in spårvagnsspåren, obs det gäller inte nu utan mycket tidigare.
Hela området sanerades hårdhänt på 1960-talet, i samband med det breddades Värmlandsgatan.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
- dr Cassandra Nojdh
Eftersom som Lund nämns kan väl detta vara intressant som jämförelse:leifd skrev:I Lund har man väl nöjt sig med att upphandla och bygga med en metod, dvs denna. Den är väl hyfsat rationell och ger väl ett bra spår.X12 skrev:Så Lund kör den här metoden även på grässpårssträckor? Brukar man inte vanligtvis använda traditionella tvärgående slipers på grässpårs? Vad blir fördelen med att använda längsgående balkar istället?Olof skrev:Medan i Lund ska de bara har jord för gräsmatta mellan balkarna.
https://sparvaglund.se/aktuellt/2018/va ... enstorget/
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
När man nu stängt av spårvägen på norr, dvs norr om Norr Tull, så är det ju inte bara arbetet på Värmlandsgatan och genom "Röda Stan" som görs. Andra saker passar man naturligtvis på att fixa samtidigt.
Här några bilder från Vidablickslinjen...vid Sandbyhov.

Vid har hållplatsen Sandbyhov har en ny likriktaranläggning kommit på plats...

Foto 2018-06-17 Leif D

Foto 2018-06-17 Leif D
Här matades tidigare linjen via kabel från Fridvallalinjen som går 6-700 meter längre väster ut.

Foto 2018-06-17 Leif D

Foto 2018-06-17 Leif D
I höjd med Norralunsdgatan grävs ny fjärrvärme in. De modernare byggnaderna i bakgrunden kommer inom kort att rivas och ersättas, därav ny fjärrvärme.

Foto 2018-06-17 Leif D
I kurvan mot Hagagatan byts spännstolparna ut, då de gamla från 60-talet inte klarar av den nyare viktspännda kontaktledningen så bra

Foto 2018-06-17 Leif D

Foto 2018-06-17 Leif D
Här några bilder från Vidablickslinjen...vid Sandbyhov.

Vid har hållplatsen Sandbyhov har en ny likriktaranläggning kommit på plats...

Foto 2018-06-17 Leif D

Foto 2018-06-17 Leif D
Här matades tidigare linjen via kabel från Fridvallalinjen som går 6-700 meter längre väster ut.

Foto 2018-06-17 Leif D

Foto 2018-06-17 Leif D
I höjd med Norralunsdgatan grävs ny fjärrvärme in. De modernare byggnaderna i bakgrunden kommer inom kort att rivas och ersättas, därav ny fjärrvärme.

Foto 2018-06-17 Leif D
I kurvan mot Hagagatan byts spännstolparna ut, då de gamla från 60-talet inte klarar av den nyare viktspännda kontaktledningen så bra

Foto 2018-06-17 Leif D

Foto 2018-06-17 Leif D
Jag skickade länken till mitt inlägg ovan i FB messenger, då går bilderna inte att se.
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 20#p372184
Är det någon mer som inte ser mina bilder i inlägget här ovan ??
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 20#p372184
Är det någon mer som inte ser mina bilder i inlägget här ovan ??
- Stefan Widén
Hej
Jag ser dem klart och tydligt...
Stefan
Jag ser dem klart och tydligt...

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Det gör även jag!
Och tack Leif för att du visar att det finns en värld utanför det stockholmsperspektiv som oftast präglar mina och många andras inlägg.
Thomas K Ohlsson
Och tack Leif för att du visar att det finns en värld utanför det stockholmsperspektiv som oftast präglar mina och många andras inlägg.
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Jo jag håller med, många nördar i Stockholm har inte upptäckt världen utanför.TKO skrev:Det gör även jag!
Thomas K Ohlsson
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Gör man några arbeten på Fridvalla-grenen också? Tyckte jag såg nåt arbetsfordon stå uppställt i spårområdet mellan Eneby C och Degeersgatan när jag passerade med buss där igår.
Arbetet vid Riksvägen har gått snabbare än planerat, och vägen öppnar för biltrafik i morgon 11 september.
http://www.nt.se/nyheter/norrkoping/nyt ... 55902.aspx
http://www.nt.se/nyheter/norrkoping/nyt ... 55902.aspx
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Gick förbi spårarbetet idag. Jag noterade att det inte finns några spår av hållplats Himmelstalundsvägen. Ska den läggas ner, eller planerar man bygga upp nya plattformar under de två veckor som är kvar till trafikstart? Med bara 200m avstånd till de båda närmast liggande hållplatserna tycker jag en nedläggning vore motiverat.
Den är borttagen. Ersätts av Marielund 175 m där ifrån.
MVH
Lagerbrax
MVH
Lagerbrax
Kommer trafiksignalen vid Riksvägen då justeras så att den aktiveras tidigare av norrgående vagnar? Så att vagnarna kan hålla full fart hela vägen från Marielund till Hagaskolan utan att behöva sakta in pga långsam signalväxling.lagerbrax skrev:Den är borttagen.
Nu är det ju såhär...X12 skrev:Kommer trafiksignalen vid Riksvägen då justeras så att den aktiveras tidigare av norrgående vagnar? Så att vagnarna kan hålla full fart hela vägen från Marielund till Hagaskolan utan att behöva sakta in pga långsam signalväxling.lagerbrax skrev:Den är borttagen.
Att spårvägstrafiken körs på sikt. Så något full fart, existerar i princip inte, möjligen på egen banvall, men knappt där heller.
När det gäller trafiksignaler, så finns det regler för hur fasväxling ska ske. Någon form av justering går kanske att göra, men återstår väl att se.
Ha inte så himla bråttom jämt... Sånt vinner man inget på.
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Även busstrafik körs på sikt, liksom spårvagnarna på VÄstkanten av landet (och i nuläget även Tvärbanan i väntan på fungerande tågskyddssystem). I samtliga de av mig uppräknade fallen finns sträckor där kollektivtrafikfordonen i stort sett slipper sakta ner inför trafiksignaler tack vare hård prioritering. ÄR detta något som inte låter sig göras i Norrköping menar du (jag är medveten om en viss signalprojektörs track record när det gäller signalstyrningen i nämnda stad...)?leifd skrev:Nu är det ju såhär...X12 skrev:Kommer trafiksignalen vid Riksvägen då justeras så att den aktiveras tidigare av norrgående vagnar? Så att vagnarna kan hålla full fart hela vägen från Marielund till Hagaskolan utan att behöva sakta in pga långsam signalväxling.lagerbrax skrev:Den är borttagen.
Att spårvägstrafiken körs på sikt. Så något full fart, existerar i princip inte, möjligen på egen banvall, men knappt där heller.
När det gäller trafiksignaler, så finns det regler för hur fasväxling ska ske. Någon form av justering går kanske att göra, men återstår väl att se.
Ha inte så himla bråttom jämt... Sånt vinner man inget på.
Bråttom ja... Säg det till de bilister som ange att de inte kan åka kollektivt då det tar för lång tid i förhållande till bilen...
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Med "full fart" menade jag: att köra så fort som hastighetsgränsen (30 km/h på Värmlandsgatan) och trafiksituationen i övrigt medger utan att behöva bromsa in för en signal som tar lång tid på sig att slå om till grönt. Nu när hållplatsen är borta borde väl signalen kunna aktiveras tidigare så att det hinner bli grönt i god tid när vagnen närmar sig. Annars är det många signaler som tvingar vagnarna att sakta in till nära stopp innan det blir grönt.leifd skrev:Att spårvägstrafiken körs på sikt. Så något full fart, existerar i princip inte, möjligen på egen banvall, men knappt där heller.
Jag upplever även att vissa signaler är långsammare än andra på att slå om till kör för spårvagnarna. Till exempel så tar signalen vid korsningen Stockholmsvägen-Norra Promenaden nästan 13 sekunder på sig att slå om till kör från det att den där indikatorlampan högst upp på signalen har tänts. Medan signalen vid Matteusskolan gör samma signalväxling på bara 3-4 sekunder. Det verkar inte vara prioritering som skiljer, bilarna får gult ljus direkt i båda fallen, utan det är själva omställningstiden som skiljer.