Lars_L skrev:Enceladus skrev:Lars_L skrev:Men visst, Mälarhöjden är lite för dåligt om man ser till att man inte ska behöva stå mer än 15-minuter. Å andra sidan tar platserna idag slut vid Örnsberg - ett par stationer längre in mot stan, men större blir inte skillnaden om man också höjer turtätheten och för dem som ändå står blir det ju bekvämare.
Vi får se om de planerade utbudsökningarna på direktbusstrafiken till Fridhemsplan lyckas avlasta röda linjen. Enligt remissynpunkterna verkar dessa direktbussar vara väldigt populära. Linje 151 går faktiskt snabbare mellan Norsborg och Hornstull än tunnelbanan! (En mycket vettigare direktbuss än linje 565 som nu går långsammare än pendeltåget och därför föreslås få reducerat utbud.)
Nja, du missar poängen med 565. 151 är ju ren förstärkning till tunnelbanan, med viss förtjänst i att kunna komma snabbare till Fridhemsplan och slippa ett byte. 565 gör ju att många slipper ett byte som bor längs sträckan. Däremot har ju värdet förstås minskat i innerstaden vilket gör att det är rimligt att minska turtätheten något. Dessutom tar det faktiskt ca 34 minuter med bussen från Ryttargatan till Odenplan - med snabbtåget kan det gå på ungefär samma tid, men då krävs ju ett byte som upplevs negativt, så den upplevda restiden blir ändå kortare med buss. Dessutom är det ju en hel del som stiger av vid Frösunda.
Jag förstår inte riktigt varför du alltid ska försöka ställa linjer mot varandra. Linjer är olika och har sina för-och nackdelar. Parallellgående direktbussar får väl alltid köras efter behov av avlastning och utifrån vilka resurser som finns tillgängliga.
Direktbussar brukar köras av två skäl: restidsvinster och avlastning. Låt oss titta på några exempel.
Södertälje–Liljeholmen går snabbare med buss och avlastar en överbelastad linje
Norsborg–Fridhemsplan går snabbare med buss och avlastar en överbelastad linje
Nynäshamn–Gullmarsplan går snabbare med buss men behöver inte avlastas
De två förstnämnda direktbussarna uppfyller målen med råge. Den sistnämnda är mer tveksam, men så länge Nynäshamn bara har 30-minuterstrafik så fyller den ändå en viss funktion.
Vad är då poängen med linje 565? Snabbtågen på Ostkustbanan behöver inte avlastas och restidsvinsten till Odenplan är obefintlig. Trafikförvaltningen skriver att "resandet minskat markant i och med ny pendeltågstrafik med direktkopplingar till Odenplan". Linje 526 - en liknande direktbuss till Odenplan - föreslås istället gå till Fridhemsplan för att ha någon mening. Det som verkar hända med linje 565 är att den får ett reducerat utbud varpå resandet kommer att minska ytterligare. Det linjen behöver för att överleva är inte ett reducerat utbud, utan
faktiska restidsvinster. Den kanske också borde flyttas till Fridhemsplan, eller varför inte Tekniska högskolan?
När det gäller sittplatsbristen på Norsborgsgrenen till följd av C30 så är det troligt att utbudet kommer att öka ytterligare på 151, 153 och 743 innan dessa ersätts med tunnelbana (vilken borde bli ännu snabbare än direktbussarna).