10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybanan?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 11317
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Oj jag glömde kommentera nattrafiken.
Artikeln om kvinnan som bytte jobb från Odenplan till Huddinge har jag redan avfärdat - och om nu detta är ett jätteproblem så visst kör pendeln en halvtimme till, det gjorde man när jag bodde i Kallhäll om jag inte minns alldeles fel.

Och var skulle det behövas nattbussar i femminuterstrafik på vardagsnätter? Det är ju inte ett seriöst argument...

För övrigt tycker jag att den här planen för Flemingsberg är ungefär lika seriös som MP:s budgetförslag för 2018 - det går inte att ta detta på allvar! Även om dokumenten har helt olika politiska avsändare.

/TKO
Visst, det vore jättebra att köra pendeln en timme till, men det kommer ju Tamsons aldrig att acceptera. Hur sannolik är en valutgång där Tamsons blir maktlös?

5-minuterstrafiken avser förstås helgnätter. Idag är det 10-minuterstrafik med ojämn belastning mellan avgångarna. Ibland kan hundra personer vilja åka samtidigt, ibland kan det finnas många lediga sittplatser.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inlägg av TKO »

Det räcker med en halvtimme till för pendeln - så blir det som det var på "den gamla goda tiden"!

Och vad det gäller helgnätterna så är det ju festprissarna som står för merparten av nattresandet - och dom ska ju inte behöva åka in till stan för att ta en pilsner utan istället besöka något av de fashionabla etablissemang som snart kantar stadsgatorna i Flemingsberg. Stureplan kommer att blekna i jämförelse...

förutspår
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 11317
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Det räcker med en halvtimme till för pendeln - så blir det som det var på "den gamla goda tiden"!

Och vad det gäller helgnätterna så är det ju festprissarna som står för merparten av nattresandet - och dom ska ju inte behöva åka in till stan för att ta en pilsner utan istället besöka något av de fashionabla etablissemang som snart kantar stadsgatorna i Flemingsberg. Stureplan kommer att blekna i jämförelse...

förutspår
Thomas K Ohlsson
Jag förmodar att du syftar på detta inlägg:
TKO skrev:När jag gick på teknis, alltså i slutet på 70-talet, vill jag minnas att sista pendeln till Kallhäll gick efter klockan 1 - kanske 1:10 eller nåt sånt. Det var inte det vanliga minuttalet som då var XX:19 och XX:49.
Tyvärr hann Tamsons förkorta nattrafiken ytterligare förra året, så det räcker inte längre med en halvtimme till. Sista tåget mot Bålsta går nu 0:16...
Enceladus
Inlägg: 11317
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inlägg av Enceladus »

Flemingsberg ska bli större än Arenastaden
Direktpress skrev:Tidigare har det talats om 20 000 nya arbetstillfällen och 10 000 nya bostäder fram till 2030. Nu har Fabege lyckats pressa upp målen till 50 000 boende, 50 000 arbetande och 50 000 besökare inom tio år.
Landstinget vill inte satsa på Citybanan etapp 2. Finns det någon plan?
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:Flemingsberg ska bli större än Arenastaden
Direktpress skrev:Tidigare har det talats om 20 000 nya arbetstillfällen och 10 000 nya bostäder fram till 2030. Nu har Fabege lyckats pressa upp målen till 50 000 boende, 50 000 arbetande och 50 000 besökare inom tio år.
"Visionen är att skapa någonting bättre än Arenastaden" Haha, första gången jag hör Arenastaden nämnas som ett positivt exempel på något. Inte för att jag har något emot Arenastaden, det var bara oväntat.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:Flemingsberg ska bli större än Arenastaden
Direktpress skrev:Tidigare har det talats om 20 000 nya arbetstillfällen och 10 000 nya bostäder fram till 2030. Nu har Fabege lyckats pressa upp målen till 50 000 boende, 50 000 arbetande och 50 000 besökare inom tio år.
Landstinget vill inte satsa på Citybanan etapp 2. Finns det någon plan?
Frågan kanske skall ställas till Fabege och Huddinge kommun...

(Fast nu ska visst Flemingsberg bli tätare, attraktivare och bättre än innerstan så det är väl för pendling IN till Flempan vi skall planera om jag förstått saken rätt! Och då finns det väl kapacitet? Min spådom att nöjeslivet i Flemingsberg kommer att konkurrera ut Stureplan visar sej alltså vara sann - åtminstone om vi skall tro herr kommunalrådet Dronjak!)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 11317
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Frågan kanske skall ställas till Fabege och Huddinge kommun...
Om Fabege och Huddinge kommun ska betala för infrastrukturen så är det landstingets flaggskeppsprodukt som gäller, precis som i Arenastaden.

Fabege: Gula linjen gör Arenastaden ännu mer lättillgänglig
TKO skrev:(Fast nu ska visst Flemingsberg bli tätare, attraktivare och bättre än innerstan så det är väl för pendling IN till Flempan vi skall planera om jag förstått saken rätt! Och då finns det väl kapacitet? Min spådom att nöjeslivet i Flemingsberg kommer att konkurrera ut Stureplan visar sej alltså vara sann - åtminstone om vi skall tro herr kommunalrådet Dronjak!)
Nej, nattbussarnas kapacitet och attraktivitet gör det omöjligt för nöjeslivet i Flemingsberg att konkurrera ut Stureplan.
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Frågan kanske skall ställas till Fabege och Huddinge kommun...
Om Fabege och Huddinge kommun ska betala för infrastrukturen så blir det landstingets flaggskeppsprodukt, precis som i Arenastaden.
Du menar en jättelångsam tunnelbana? Du har verkligen så låga förväntningar på folks förmåga att fatta vettiga beslut. Men vad värre är är att du tycker att vi ska anpassa oss efter de dåliga beslut du tror att de kommer att fatta. Du lägger tiotals miljarder på dina tolkningar av vad folk vill, i stället för mycket mindre pengar på mycket vettigare projekt. Vad är det för mening att överhuvudtaget engagera sig om man har gett upp allt hopp om rationalitet?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2103
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inlägg av ADDE »

Tänk på att Spårväg syd kommer ju att byggas ut hit, vilket gör att det finns flera alternativ att ta sig runt. Även nattbussar går ju och det lär nog finnas nattliga tvärförbindelser med tunnelbanan.

I övrigt allmänt så märks det att Huddinge och Solna är rivaler när dett gäller att vara stockholms bästa grannkommun. En sådan här satning på Flemingsberg är en välkommen satsning som tillsammans med Söderstaden (Globens utvecklingsprogram) skapar balans rörande pendlingen mellan norr och söder...
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inlägg av hgsldf »

Om man bor i Nyköping t ex och jobbar hos Scania, då bör Scania bekosta nattbussar för den som jobbar natt. Men i övrigt bör inte nattrafik förekomma.
/Göran
Enceladus
Inlägg: 11317
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inlägg av Enceladus »

hgsldf skrev:Om man bor i Nyköping t ex och jobbar hos Scania, då bör Scania bekosta nattbussar för den som jobbar natt. Men i övrigt bör inte nattrafik förekomma.
/Göran
Frågan är bara vem som ska betala för de uteblivna skatteintäkterna. Landstinget gör möjligtvis förlust på nattrafiken, men inte kommunerna eller staten. KD har kanske rätt i att vilja avskaffa landstingen?

Det allra största problemet lär dock vara kapaciteten i högtrafik. Hur kan den möjligen räcka till om tio år?
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inlägg av hgsldf »

Den där länken kunde man inte läsa på något Europeiskt språk!
Enceladus
Inlägg: 11317
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inlägg av Enceladus »

hgsldf skrev:Den där länken kunde man inte läsa på något Europeiskt språk!
Londons nattrafik har skapat tusentals nya arbetstillfällen, vilka i sin tur har genererat enorma skatteintäkter (i vissa fall istället för bidrag). Fabege gjorde bedömningen att det är värt att delfinansiera gula linjen med 100 miljoner kronor för att göra Arenastaden "ännu mer lättillgänglig". Satsningen ökar främst tillgängligheten på natten. Och nu ska samma Fabege leda förvandlingen av Flemingsberg!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inlägg av TKO »

Så länge natttrafiken på tunnelbanan endast förekommer under "festnätterna" är jag tveksam till om den har någon positiv effekt för folkhushållet - sedan får Sadiq Kahn och hans underhuggare ha kommit fram till vad som helst...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 11317
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Så länge natttrafiken på tunnelbanan endast förekommer under "festnätterna" är jag tveksam till om den har någon positiv effekt för folkhushållet - sedan får Sadiq Kahn och hans underhuggare ha kommit fram till vad som helst...

/TKO
De arbetstillfällen som skapas på nätter brukar tillfalla grupper som annars har hög arbetslöshet. Precis som du antyder gäller detta inte enbart helgnätter. Vi får helt enkelt lära oss av "Kontinenten" där flera spårsystem trafikeras utan avbrott!
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Så länge natttrafiken på tunnelbanan endast förekommer under "festnätterna" är jag tveksam till om den har någon positiv effekt för folkhushållet - sedan får Sadiq Kahn och hans underhuggare ha kommit fram till vad som helst...

/TKO
De arbetstillfällen som skapas på nätter brukar tillfalla grupper som annars har hög arbetslöshet. Precis som du antyder gäller detta inte enbart helgnätter. Vi får helt enkelt lära oss av "Kontinenten" där flera spårsystem trafikeras utan avbrott!
Om det nu plötsligt enligt dig är möjligt att förändra saker jämfört med nuläget så är det rimligare att satsa på nattrafik på pendeltågen än att lägga enorma summor på tunnelbanor som kommer gå praktiskt taget tomma på dagarna.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Så länge natttrafiken på tunnelbanan endast förekommer under "festnätterna" är jag tveksam till om den har någon positiv effekt för folkhushållet - sedan får Sadiq Kahn och hans underhuggare ha kommit fram till vad som helst...

/TKO
De arbetstillfällen som skapas på nätter brukar tillfalla grupper som annars har hög arbetslöshet. Precis som du antyder gäller detta inte enbart helgnätter. Vi får helt enkelt lära oss av "Kontinenten" där flera spårsystem trafikeras utan avbrott!
Men nu går ju tunnelbanans natttrafik - som signaturen "Enceladus" alltid framhåller som så föredömlig - enbart på helgnätter. Och så är det väl även i London om jag inte minns alldeles fel. Och vad är det för "arbetstillfällen som skapas" då? Knappast något som är eftersträvansvärt om man vill kunna försörja sej på ETT jobb. Det verkar ibland som om signaturen "Enceladus" är en pseudonym för Maud Olofsson eller någon annan stor manchesterliberal tänkare! Vi skall väl lära av "kontinentens" arbetsmarknadsvilkor också kan jag tro?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5549
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inlägg av kildor »

Enceladus skrev:Flemingsberg ska bli större än Arenastaden
Direktpress skrev:Tidigare har det talats om 20 000 nya arbetstillfällen och 10 000 nya bostäder fram till 2030. Nu har Fabege lyckats pressa upp målen till 50 000 boende, 50 000 arbetande och 50 000 besökare inom tio år.
Landstinget vill inte satsa på Citybanan etapp 2. Finns det någon plan?
En satsning på Flemingsberg är alldeles utmärkt. Det finns gott om ledig kapacitet för arbetsresor till Flemingsberg. Det blir precis som Arenastaden. Resandet på Uppsala/Märsta-linjen har ökat rejält de senaste åren, men eftersom arbetsresor dit är i motsatt riktning än den dimensionerande så kan resandet öka utan att trafiken behöver utökas. Resenärerna dit utnyttjar tidigare tomma stolar, och på samma sätt skulle det bli med en jättesatsning i Flemingsberg.
Enceladus
Inlägg: 11317
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev:
Enceladus skrev:Flemingsberg ska bli större än Arenastaden
Direktpress skrev:Tidigare har det talats om 20 000 nya arbetstillfällen och 10 000 nya bostäder fram till 2030. Nu har Fabege lyckats pressa upp målen till 50 000 boende, 50 000 arbetande och 50 000 besökare inom tio år.
Landstinget vill inte satsa på Citybanan etapp 2. Finns det någon plan?
En satsning på Flemingsberg är alldeles utmärkt. Det finns gott om ledig kapacitet för arbetsresor till Flemingsberg. Det blir precis som Arenastaden. Resandet på Uppsala/Märsta-linjen har ökat rejält de senaste åren, men eftersom arbetsresor dit är i motsatt riktning än den dimensionerande så kan resandet öka utan att trafiken behöver utökas. Resenärerna dit utnyttjar tidigare tomma stolar, och på samma sätt skulle det bli med en jättesatsning i Flemingsberg.
Ja, det är en utmärkt satsning, inte minst ur ett socialt perspektiv:
Daniel Dronjak skrev:I framtiden ska alla som vill både kunna bo och jobba söder om stan.
Mer dubbelriktat resande innebär också att trafiken blir billigare. Resandet kommer dock att fortsätta öka i båda riktningarna, precis som på Ostkustbanan. Trängseln är redan orimligt hög med 8 tåg/h på Södertäljegrenen. Att sticka huvudet i sanden är ingen hållbar lösning.
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:Resandet kommer dock att fortsätta öka i båda riktningarna, precis som på Ostkustbanan. Trängseln är redan orimligt hög med 8 tåg/h på Södertäljegrenen. Att sticka huvudet i sanden är ingen hållbar lösning.
Låt oss då diskutera hållbara lösningar, till exempel Citybanan etapp 2 eller Kungsholmenbanan. I stället för att diskutera ohållbara lösningar som en förlängning av Hagsätrabanan. Om vi bygger sådana idéer bara för att du har lågt förtroende för vårt politiska system kommer vi inte ha några pengar kvar till några vettiga projekt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar