Det var alltså jag som tog bilderna och la ut på Postvagnen (ja även Facebook för de som har det och är med i de grupperna jag la ut de i). Tåget ankom Stockholm runt kl halv ett nu på natten efter att ha kört via Mjölby-Hallsberg-Västerås mot Stockholm och dit kom man runt en halvtimme försenat.twr skrev:Trevligt, tack!Anders93 skrev:I Postvagnen finns det en del bilder http://www.postvagnen.com/sjk-forum/sho ... A4g-Bilder från signaturen Tobias. Som går att se utan att man behöver ett Facebook-konto.
Tåget har alltså kommit minst till Mjölby. Redan framme i Stockholm nu kanske?
C30?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: C30?
Tack, vad intressent! Har man alltså kört till Älvsjö och vänt där, därefter till Marievik och därifrån på Tvärbanan till Gullmarsplan, vänt där, och slutligen till Hammarbydepån?vfp420b skrev:Det var alltså jag som tog bilderna och la ut på Postvagnen (ja även Facebook för de som har det och är med i de grupperna jag la ut de i). Tåget ankom Stockholm runt kl halv ett nu på natten efter att ha kört via Mjölby-Hallsberg-Västerås mot Stockholm och dit kom man runt en halvtimme försenat.twr skrev:Trevligt, tack!Anders93 skrev:I Postvagnen finns det en del bilder http://www.postvagnen.com/sjk-forum/sho ... A4g-Bilder från signaturen Tobias. Som går att se utan att man behöver ett Facebook-konto.
Tåget har alltså kommit minst till Mjölby. Redan framme i Stockholm nu kanske?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Halvtåg på röda linjen är väl inte aktuella förrän turtäthet har ökat utanför rusningen, d.v.s. när tågen kör utan förare?C12C3C3C12 skrev:Vad XVII? Inga Jakobsboggier (eller motsvarande)? Klyftigt med 4 vagnar i en enhet, blir hel- & halvtåg precis som för det mesta på min tid på stomtågen.Anders93 skrev:I Postvagnen finns det en del bilder http://www.postvagnen.com/sjk-forum/sho ... A4g-Bilder från signaturen Tobias. Som går att se utan att man behöver ett Facebook-konto.
Apropå förr i tiden - förra seklet - när jag körde på T-banan när vi hade impedanser, tätare mellan tågen, inga problem att köra från Nyboda till Rissne över bana 2 - bana 1 samt bana 3. Vi drog igen dörrarna utan att folk höll upp dem (inga kännande kanter), vi hade trafikanter inga kunder m.m. Var det inte bättre förr i vissa fall?
Det kan ju vara svårt att få kapaciteten att räcka till. Många kritiserade ju C20 med viss rätt för att den 3-delade varianten som gör det svårare med från- och tillkoppling, samtidigt har ju detta ändå fungerat rätt bra på röda linjen. Nu med nya Norsborgsdepån är det ju ännu enklare. Ska det fungera är det ju dock andra saker som måste uppfyllas också. Endera att man bara kör med C30 (eller då att man endast kör C30 under lågtrafik), i annat fall får man ju vänta till man bara kan köra med C30 (om den dagen kommer) och då dröjer det rätt många år.Enceladus skrev:Halvtåg på röda linjen är väl inte aktuella förrän turtäthet har ökat utanför rusningen, d.v.s. när tågen kör utan förare?C12C3C3C12 skrev:Vad XVII? Inga Jakobsboggier (eller motsvarande)? Klyftigt med 4 vagnar i en enhet, blir hel- & halvtåg precis som för det mesta på min tid på stomtågen.Anders93 skrev:I Postvagnen finns det en del bilder http://www.postvagnen.com/sjk-forum/sho ... A4g-Bilder från signaturen Tobias. Som går att se utan att man behöver ett Facebook-konto.
Apropå förr i tiden - förra seklet - när jag körde på T-banan när vi hade impedanser, tätare mellan tågen, inga problem att köra från Nyboda till Rissne över bana 2 - bana 1 samt bana 3. Vi drog igen dörrarna utan att folk höll upp dem (inga kännande kanter), vi hade trafikanter inga kunder m.m. Var det inte bättre förr i vissa fall?
Med detta sagt krävs väl lite för hög turtäthet för att köra med korta tåg under en längre tidsperiod, särskilt som tågen innehåller så pass mycket färre sittplatser. Förarkostnaden är ju dock en ganska liten del för totalkostnaden som jag alltid brukar framhäva (därmed inte säkert att det är så avtalsmässigt.) Trafikförvaltningen har ju också ett intresse av att det totala kilometeruttaget per vagn hålls nere, så att vagnarna inte behöver bytas ut i förtid.
Nu är ju trafikförvaltningen väldigt förtjust i att det ska vara samma turtäthet på alla t-banelinjer, oavsett trängsel och beläggning. Och det är klart - med dagens turtäthetsintervall är det väl i princip bara lördags- och söndagsmorgon som man några timmar skulle kunna köra med korta C30. Är man beredd att omvärdera detta, finns det ju dock många fall där man ändå kan spara så pass mycket i fordonskilometer, att det kan vara värt med lite högre turtäthet, mot att tågen går som korta. Det kan ju exempelvis vara bättre att köra i tiominuterstrafik och att det räcker med 18 tåg i trafik, mot att ha kvartstrafik om det krävs 26 tåg ute.
Man får då marginellt högre driftskostnader, men håller nere antalet fordonskilometer. X60B-flottan (den jag hittar uppgifter för just nu), är exempelvis dimensionerad för totalt 5 400 000 km per fordon under sin beräknade livslängd på 30 år. Det innebär bara där en kostnad på drygt 18 kronor per fordonskilometer. Räknar man därtill kapitalkostnader så hamnar man på omkring 30 kronor per fordonskilometer . Och sedan tillkommer väl i princip en tia per fordonskilometer i underhåll. Skulle tunnelbanan ha ungefär samma kostnadsförhållanden, är det alltså - sett ur ett livscykelperspektiv, betydligt billigare att köra tätare trafik och kortare tåg, så länge antalet fordonskilometer blir lägre totalt sett. En reservation finns förstås här för vad den egentliga kostnaden blir för att låta vagnarna överskrida sin livslängd i fordonskilometer och vilka merkostnaderna blir för att hålla igång tågen efter sin tekniska livslängd. På kort sikt och budgetmässigt är det förstås mer lockande att köra längre tåg för att hålla nere driftsbudgeten. Men sett till budgeten som helhet så skapar man en betydligt sämre kollektivtrafik och lägre samhällsnytta för att spara in ganska små kostnader.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Nah, snarare så tar de godsvägen via Hallsberg i så fall.twr skrev:Om de levereras via Västerås innebär det att det blir uppehåll i leveranserna när Getingmidjan rustas på somrarna?
Från Västerås till Liljeholmen behöver man väl inte köra via Hallsberg, det går ju t ex att köra via TGOJ-banan Kolbäck-Eskilstuna-Södertälje. Sen har jag inte undersökt om de alls går via Västerås (alltså Bombardier i Västerås antar jag att nån menar?), men det tror jag inte?!ADDE skrev:Nah, snarare så tar de godsvägen via Hallsberg i så fall.twr skrev:Om de levereras via Västerås innebär det att det blir uppehåll i leveranserna när Getingmidjan rustas på somrarna?
Det var ett inlägg längre upp i tråden att de går via Västerås. Det står inget om att de passerar Bombardiers anläggning, så det gissar jag att de inte gör.daniel_s skrev:Från Västerås till Liljeholmen behöver man väl inte köra via Hallsberg, det går ju t ex att köra via TGOJ-banan Kolbäck-Eskilstuna-Södertälje. Sen har jag inte undersökt om de alls går via Västerås (alltså Bombardier i Västerås antar jag att nån menar?), men det tror jag inte?!ADDE skrev:Nah, snarare så tar de godsvägen via Hallsberg i så fall.twr skrev:Om de levereras via Västerås innebär det att det blir uppehåll i leveranserna när Getingmidjan rustas på somrarna?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Varför skulle man inte köra via Citybanan då? Västerås-Citybanan-Älvsjö gbg.daniel_s skrev:Från Västerås till Liljeholmen behöver man väl inte köra via Hallsberg, det går ju t ex att köra via TGOJ-banan Kolbäck-Eskilstuna-Södertälje. Sen har jag inte undersökt om de alls går via Västerås (alltså Bombardier i Västerås antar jag att nån menar?), men det tror jag inte?!ADDE skrev:Nah, snarare så tar de godsvägen via Hallsberg i så fall.twr skrev:Om de levereras via Västerås innebär det att det blir uppehåll i leveranserna när Getingmidjan rustas på somrarna?
/218
Jag syftade mera från tyskland till Västerås, men från Västerås så kan väl både Citybanan (mest troligast över natten), såväl som över kolbäck och Eskilstuna.daniel_s skrev:Från Västerås till Liljeholmen behöver man väl inte köra via Hallsberg, det går ju t ex att köra via TGOJ-banan Kolbäck-Eskilstuna-Södertälje. Sen har jag inte undersökt om de alls går via Västerås (alltså Bombardier i Västerås antar jag att nån menar?), men det tror jag inte?!ADDE skrev:Nah, snarare så tar de godsvägen via Hallsberg i så fall.twr skrev:Om de levereras via Västerås innebär det att det blir uppehåll i leveranserna när Getingmidjan rustas på somrarna?
-
Citybanan får inte användas för godståg. Undantag då posttågen som fått dispens under avstängningen av broarna i sommar.ADDE skrev:[
Jag syftade mera från tyskland till Västerås, men från Västerås så kan väl både Citybanan (mest troligast över natten), såväl som över kolbäck och Eskilstuna.
Jag har svårt att tro att alla som kommer få stå på väg till/från jobbet varje dag håller med dig. Tågen kommer nog inte komma allt för många stationer från Norsborg i medrusning innan det är slut på sittplatserna. Det är inga tio-minuters resor mellan några innerstadsstationer vi pratar om här.
Det finns en anledning varför jag betonade minskningen av antalet sittplatser istället för ökningen av antalet ståplatser...BSB101 skrev:Jag har svårt att tro att alla som kommer få stå på väg till/från jobbet varje dag håller med dig. Tågen kommer nog inte komma allt för många stationer från Norsborg i medrusning innan det är slut på sittplatserna. Det är inga tio-minuters resor mellan några innerstadsstationer vi pratar om här.
Dock återstår frågan om hur kapaciteten ska öka innan den nya tunnelbanan är klar. Om jag inte missminner mig så kommer den största befolkningsökningen på kort sikt att ske i Hägersten-Liljeholmens stadsdelsområde. Gullmarsplan har ett mycket större upptagningsområde, men det är ändå inte omöjligt att röda linjen hinner gå om gröna linjen, där ju 30 tåg/h inte anses räcka med C20.
Problemet handlar väl snarare om ifall det går att utöka turtätheten som lovats och när det görs i sådana fall. Med förslaget att köra 16 avgångar per timme, förlorar man 696 sittplatser under maxtimmen till 3 840. Gränsen går väl alltså vid Mälarhöjden. Å andra sidan blir det ju två vagnar istället för tre, vilket gör att den lägre beläggning som idag är på mittenvagnen borde försvinna, vilket väl nästan gör att det går på ett ut - sett till antalet faktiskt stående per avgång.BSB101 skrev:Jag har svårt att tro att alla som kommer få stå på väg till/från jobbet varje dag håller med dig. Tågen kommer nog inte komma allt för många stationer från Norsborg i medrusning innan det är slut på sittplatserna. Det är inga tio-minuters resor mellan några innerstadsstationer vi pratar om här.
Men visst, Mälarhöjden är lite för dåligt om man ser till att man inte ska behöva stå mer än 15-minuter. Å andra sidan tar platserna idag slut vid Örnsberg - ett par stationer längre in mot stan, men större blir inte skillnaden om man också höjer turtätheten och för dem som ändå står blir det ju bekvämare.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
- Hechtwagen
[/quote]218 skrev:
Varför skulle man inte köra via Citybanan då? Västerås-Citybanan-Älvsjö gbg.
/218
Kanske för lågt bromstal/% för att få köra i tunneln? C30 går ju obromsade. Sedan rörde ju problematiken i tråden att även
Banan mot Västerås är avstängd på somrarna (till 2028!!!).
-
Om man kan lugna sig lite med att skrota Cx-vagnarna så får man ju vagnar till några fler tåg än idag då C30 sätts i trafik. Om man lugnt och försiktigt ökar turtätheten med först några extra tåg under maxkvarten och sedan kanske ytterligare några tåg under lite längre tid senare, och ser vad signalsystemet tål, så tar man ju inga större risker. Med något fler tåg så ökar ju också antalet sittplatser. Att man kan gå till mitten av tåget utan att byta vagn är en bra fördel. Och det går lättare att göra med de bredare mittgångarna.Lars_L skrev:Problemet handlar väl snarare om ifall det går att utöka turtätheten som lovats och när det görs i sådana fall. Med förslaget att köra 16 avgångar per timme, förlorar man 696 sittplatser under maxtimmen till 3 840. Gränsen går väl alltså vid Mälarhöjden. Å andra sidan blir det ju två vagnar istället för tre, vilket gör att den lägre beläggning som idag är på mittenvagnen borde försvinna, vilket väl nästan gör att det går på ett ut - sett till antalet faktiskt stående per avgång.BSB101 skrev:Jag har svårt att tro att alla som kommer få stå på väg till/från jobbet varje dag håller med dig. Tågen kommer nog inte komma allt för många stationer från Norsborg i medrusning innan det är slut på sittplatserna. Det är inga tio-minuters resor mellan några innerstadsstationer vi pratar om här.
Men visst, Mälarhöjden är lite för dåligt om man ser till att man inte ska behöva stå mer än 15-minuter. Å andra sidan tar platserna idag slut vid Örnsberg - ett par stationer längre in mot stan, men större blir inte skillnaden om man också höjer turtätheten och för dem som ändå står blir det ju bekvämare.
Att ge sittplatser åt alla kommer aldrig att gå, inte ens om man i C30 behållit ungefär samma sittplatsantal som i C20-tågen. Men pendlare är ett tåligt folk, så även långresenärer på röda linjen. Men blir det luftkonditionering, infotainment på bildskärmar och mer plats att röra sig i vagnen då det är trångt, så kompenserar det en del. På tågen från Norsborg så sker ju viss omsättning i tågen, Skärholmen och Liljeholmen är exempel på större stationer, och om människor är vänliga och låter de som har svårare att stå få sittplats, vilket jag tycker ofta är fallet, så löser det sig ofta på ett bra sätt. Själv står jag ofta när jag åker tunnelbana, även längre sträckor, och om jag kan göra det med mer gott om plats och behaglig temperatur så gör jag hellre det, än sitter i kvalmiga och trängre vagnar. Det är inte skadligt att stå, och det är snarare bra för kroppen om man sedan sitter hela dagarna. Utanför maxkvartar och maxtimmar ska man erbjuda god turtäthet och inte dra in extratågen för snabbt. Turtätheten utanför de mest belastade perioderna ska naturligtvis utgå ifrån att i så stor utsträckning erbjuda sittplatser. Men just under de perioder då flest åker får man fortsatt vara beredd på att stå, och försöka gilla läget så gott det går. Vilket jag nog tror de flesta som åker gör.

Nya tågen ger ingen vinst på röda linjen
MP vill upphandla ett nytt signalsystem, medan Tamsons vill vänta. Årets landstingsval kan bli utslagsgivande för trängseltiden på Norsborgsgrenen - det är ju inte direkt där Tamsons väljare bor.
MP vill upphandla ett nytt signalsystem, medan Tamsons vill vänta. Årets landstingsval kan bli utslagsgivande för trängseltiden på Norsborgsgrenen - det är ju inte direkt där Tamsons väljare bor.
Det verkar råda en viss oklarhet om statusen för TUB2:s nuvarande signalsystem:
- Behöver det bytas ut "nu eller snart"? Att detta egentligen redan skulle vara gjort talar för att så är fallet. Tamsons verkar ha en annan åsikt.
- Hindrar signalsystemet tätare trafik än dagens, t ex 30 tåg/timme?
(Det finns förmodligen redan en eller flera trådar om detta - men nu skriver jag här! Rätta mej om jag har fel!!)
/TKO
- Behöver det bytas ut "nu eller snart"? Att detta egentligen redan skulle vara gjort talar för att så är fallet. Tamsons verkar ha en annan åsikt.
- Hindrar signalsystemet tätare trafik än dagens, t ex 30 tåg/timme?
(Det finns förmodligen redan en eller flera trådar om detta - men nu skriver jag här! Rätta mej om jag har fel!!)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!