Hemliga spår i tunnelbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Johan A

Hemliga spår i tunnelbanan

Inlägg av Johan A »

Jag skrev förut om att jag misstänkte spåret i Västra Skogen var ett hemligt spår. Såna lär ska finnas bland annat finns en reservtunel mellan Slussen och Södra Station. Jag har sett den själv för den går in från Saltsöbanans perrong vid Slussen och jag misstänker att det är en förlängning av Saltsjöbanan som inte blev av. Den tuneln kunde ju användas för pendeltågen kanske med en växel till Salsjöbanan. Kanske kunde Saltsjöbanan gå till Älvsjö då t ex. Kräver förstås någon form av duplexspårvagnar eftersom Saltsjöbanan har annan ström men sådana vagnar finns väl i >Tyskland?
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Så var det då så dags för skrönor igen! Vårt behov av spänning och konspirationer är tydliggen omättligt. Vad beträffar tunnel från Slussen till Södra station så är det så enkelt som den gamla järnvägstunneln som ersattes av den nuvarande år 1954.

Anders
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Sånna här tankar dyker upp lite då och då här i forumet.

Nej det finns inga hemliga spår.
Ja, det finns tunnelstumpar lite här och var i Stockholm. Vissa har använts till järnväg/tunnelbana/spårväg och vissa har inte.
GN

Re: Hemliga spår i tunnelbanan

Inlägg av GN »

Johan A skrev:Jag skrev förut om att jag misstänkte spåret i Västra Skogen var ett hemligt spår. Såna lär ska finnas bland annat finns en reservtunel mellan Slussen och Södra Station. Jag har sett den själv för den går in från Saltsöbanans perrong vid Slussen och jag misstänker att det är en förlängning av Saltsjöbanan som inte blev av. Den tuneln kunde ju användas för pendeltågen kanske med en växel till Salsjöbanan. Kanske kunde Saltsjöbanan gå till Älvsjö då t ex. Kräver förstås någon form av duplexspårvagnar eftersom Saltsjöbanan har annan ström men sådana vagnar finns väl i >Tyskland?
Det är ju sant att det finns en tunnel, men kan man verkligen se den därifrån?

-i så fall blir jag nyfiken på var.

Från andra sidan syns den dock mycket tydligt, mynning i Fatbursparken.

Jag antar att du vet att tunneln användes som järnvägstunnel fram till 1954 då den nuvarande tunneln invigdes.

vänligen

/GN
VeVen

Inlägg av VeVen »

Tunnel Slussen - Södra Station

Jag gissar här att det kan vara fråga om den gamla järnvägstunneln som det handlar om. Man kan se en änden på den från Fatbursparken. Den är inte särskilt hemlig egentligen, bara ganska övergiven. Det syns ingenting av den vid Slussen, vad jag har sett i alla fall.

Den är viss inte helt övergiven då det lär vara så att Stadsmuseet använder den som förråd.

Det har varit tal om att försöka använda den för att komma mellan Slussen och Södra station, men det stupar viss på att denna tunnel sitter på fel höjd jämfört med Saltsjöbanan idag.

Rätta mig gärna den som har mer detaljer kring detta.
Senast redigerad av VeVen den torsdag 29 april 2004 23:05, redigerad totalt 1 gånger.
GN

Inlägg av GN »

Jag tror nog att den har rätt höjd, däremot går den vinkelrät mot saltsjöbanan.

/GN
VeVen

Inlägg av VeVen »

M.A.O. så bara man lade in en vändskiva lagom stor för ett saltiståg så skulle den saken vara ordnad. . .

I övrigt vad beträffar "hemliga tunnelbanetunnlar" är min favorit den fantastiska historien om att det skulle finnas en hemlig tunnelbana ut till Drottningholm. Detta för att Hans Majonäs m.fam. skulle kunna sättas i säkerhet i händelse av händelse. Se det är en riktig "hemliget" det!
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

VeVen skrev:I övrigt vad beträffar "hemliga tunnelbanetunnlar" är min favorit den fantastiska historien om att det skulle finnas en hemlig tunnelbana ut till Drottningholm. Detta för att Hans Majonäs m.fam. skulle kunna sättas i säkerhet i händelse av händelse. Se det är en riktig "hemliget" det!
Javisst! Det smusslades undan en C2 som modifierades något och nu står och väntar under slottet med personal ständigt i beredskap. Flyktvägen är något omständlig, då kopplingen till det ordinarie nätet av förklarliga skäl är ytterst diskret. Tunneln från slottet löper i riktning mot Vällingby. Djupt under Kvarnviken viker den av åt öster och ansluter sedan till norrspåret i tunneln mellan Blackeberg och Islandstorget. Efter en kortare motspårskörning har tåget raka spåret mot stan. På bron över Söderström vänder tåget och färden går sedan mot Ropsten.

Varför Ropsten, undrar säkert någon. Jo, redan innan vår vän Carl Gustaf blev konung och förbindelsen till Drottningholm var påtänkt tog hans farfar på sextiotalet initiativet till en kunglig flyktväg ut ur stan. Med en framtida förlängning till Lidingö som täckmantel anlades station Ropsten på högbroar. Strax innan ankomst Ropsten tänder föraren två fast monterade raketer i bakre vagnsänden. Samtidigt får TLC order om att trycka på den beryktade röda knappen, som folk undrat över i alla tider. Stoppbocken sprängs all världens väg. Med en fart av över 400 km/h (teoretiskt) lämnar den gamla C2an spåret och flyger rätt ner i Stora Värtan. Väl på botten dockar den vattentäta vagnen med någon av flottans ubåtar och vår käre kung kan sätta sig i säkerhet.

/Michael (vars inlägg blev en dag för tidigt)
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Och ännu enklare blir det om han befinner sig på jobbet. Då kliver han helt enkelt in i den till garderob maskerade hiss på slottet som leder rätt ner till det stickspår, som förutom Slottet också har ett stopp under Rosenbad (för att även kunna hämta upp Statsministern), som ansluter till Röda linjen strax innan Östermalmstorg. Detta tar honom direkt till Ropsten och ovan nämnda flyktväg.
Tony M

Inlägg av Tony M »

Det var dock något svårare när Bildt satt på rosenbad då det förelåg krav på att åka på Blå linjen snarare än Röda..... :lol:

/T
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Tony M skrev:Det var dock något svårare när Bildt satt på rosenbad då det förelåg krav på att åka på Blå linjen snarare än Röda..... :lol:

/T
Inte alls. Få känner till att blå linjen inte alls slutar tvärt vid Kungsträdgården. I all hemlighet fortsätter linjen österut till Sandhamn. Från den underjordiska plattformen leder en hiss direkt upp till en av hotellets sviter. Detta är en av ytterst få kvarlevor från den borgerliga regeringstiden på nittiotalet. :wink:
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Mr. Burns skrev:
Tony M skrev:Det var dock något svårare när Bildt satt på rosenbad då det förelåg krav på att åka på Blå linjen snarare än Röda..... :lol:

/T
Inte alls. Få känner till att blå linjen inte alls slutar tvärt vid Kungsträdgården. I all hemlighet fortsätter linjen österut till Sandhamn. Från den underjordiska plattformen leder en hiss direkt upp till en av hotellets sviter. Detta är en av ytterst få kvarlevor från den borgerliga regeringstiden på nittiotalet. :wink:
Nu är väl kanske inte Sverige som Nordkorea där det i många många år har diskuterats att partieliten har haft sitt eget tunnelbanesystem i PyongYang.
Tony M

Inlägg av Tony M »

Självklart - svårigheten bestod förstås i att ta sig obemärkt mellan Röd och Blå.

/Tony
Tony M

Inlägg av Tony M »

MartinW skrev:Inte alls. Få känner till att blå linjen inte alls slutar tvärt vid Kungsträdgården. I all hemlighet fortsätter linjen österut till Sandhamn. Från den underjordiska plattformen leder en hiss direkt upp till en av hotellets sviter. Detta är en av ytterst få kvarlevor från den borgerliga regeringstiden på nittiotalet. :wink:
Nu är väl kanske inte Sverige som Nordkorea där det i många många år har diskuterats att partieliten har haft sitt eget tunnelbanesystem i PyongYang.[/quote]

Förlåt att vi tydligt inte skrev ut ordet "Ironi"

Det har flera gånger klargjorts på Forum att det inte finns något som är hemligt eller några tunnlar som leder långt bort.

Faller inte en flygande C2 på eget grepp???? Det är lite "Goddagyxskaft"

F.f.a. Om det funnes en färdigbyggd tunnelbanegren till Drottningholm låge väl en nedläggning av Nockebybanan nära till hands. En sådan tunnel bygger man väl knappast utan att merutnyttja den.

/Tony
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Tony M skrev:Förlåt att vi tydligt inte skrev ut ordet "Ironi"
Jag skrev inte heller ut ordet ironi, men hoppades att du skulle förstå det.
Om du läser högre upp så skrev jag också att det inte finns några hemliga tunnlar.
Tony M

Inlägg av Tony M »

Det är Ok - Martin. Jag missuppfattade dig.

/Tony
Användarens profilbild
stockholm79

Inlägg av stockholm79 »

MartinW skrev:
Mr. Burns skrev:

/T
Nu är väl kanske inte Sverige som Nordkorea där det i många många år har diskuterats att partieliten har haft sitt eget tunnelbanesystem i PyongYang.

Ett besök på den här sitenrekommendaras absolut, även för icke-lokaltrafikintresserade. Beskriver väldigt bra och kusligt det helt sjuka politiska systemet i Nordkorea.

/or
Zerous

Inlägg av Zerous »

Moskva har haft sitt Metro 2 länge också. Den är gjord för att transportera höjdare ut från centrum till regeringsflygplats och till någon stridsledningscentral som finns underjord utanför Moskva. Den har 4 linjer.

Pallar inte att översätta ryska men ett besök på denna sajt att rekomendera( få bilder tyvärr) http://www.metro.ru/metro2/
Användarens profilbild
stockholm79

Inlägg av stockholm79 »

Zerous skrev:Moskva har haft sitt Metro 2 länge också. Den är gjord för att transportera höjdare ut från centrum till regeringsflygplats och till någon stridsledningscentral som finns underjord utanför Moskva. Den har 4 linjer.

Pallar inte att översätta ryska men ett besök på denna sajt att rekomendera( få bilder tyvärr) http://www.metro.ru/metro2/
Attans att man aldrig har tid att lära sig ryska, har så många andra språkkurser jag måste klara på universitetet... :(

/or
Gäst

Inlägg av Gäst »

Mr. Burns skrev:
VeVen skrev:I övrigt vad beträffar "hemliga tunnelbanetunnlar" är min favorit den fantastiska historien om att det skulle finnas en hemlig tunnelbana ut till Drottningholm. Detta för att Hans Majonäs m.fam. skulle kunna sättas i säkerhet i händelse av händelse. Se det är en riktig "hemliget" det!
Javisst! Det smusslades undan en C2 som modifierades något och nu står och väntar under slottet med personal ständigt i beredskap. Flyktvägen är något omständlig, då kopplingen till det ordinarie nätet av förklarliga skäl är ytterst diskret. Tunneln från slottet löper i riktning mot Vällingby. Djupt under Kvarnviken viker den av åt öster och ansluter sedan till norrspåret i tunneln mellan Blackeberg och Islandstorget. Efter en kortare motspårskörning har tåget raka spåret mot stan. På bron över Söderström vänder tåget och färden går sedan mot Ropsten.

Varför Ropsten, undrar säkert någon. Jo, redan innan vår vän Carl Gustaf blev konung och förbindelsen till Drottningholm var påtänkt tog hans farfar på sextiotalet initiativet till en kunglig flyktväg ut ur stan. Med en framtida förlängning till Lidingö som täckmantel anlades station Ropsten på högbroar. Strax innan ankomst Ropsten tänder föraren två fast monterade raketer i bakre vagnsänden. Samtidigt får TLC order om att trycka på den beryktade röda knappen, som folk undrat över i alla tider. Stoppbocken sprängs all världens väg. Med en fart av över 400 km/h (teoretiskt) lämnar den gamla C2an spåret och flyger rätt ner i Stora Värtan. Väl på botten dockar den vattentäta vagnen med någon av flottans ubåtar och vår käre kung kan sätta sig i säkerhet.
Och här kommer sanningen:
Tunneln börjar i ropsten tar sig in under östermalm, drar en vid båge under vasastan, gör en avstickare till kungsholmen, vidare fredhäll, delar upp sig och går hela vägen till alvik, fortsätter tillbaks under norrtull, avstickare till solna, rätt in under city åt andra hållet, rakt fram tillbaks under roslagstull, kth, och hela vägen tillbaks till ropsten igen. tar du city grenen kommer du även vidare till södermalm och söderort...

inte alltför olikt era fantasier med andra ord enda skillnaden är att detta tunnelsystem existerar...
Skriv svar