Avsaknaden av regionaltågsstationer på Ostkustbanan, vilken torde vara den främsta orsaken till att folk väljer pendeltåget, är knappast SJ:s fel.Inge skrev:Nej det beror förstås på att frågan som vanligt är allt för korkad. Det är närmre 100% än 50% av intäkterna som kommer via dessa kontrakt. Kontrakt som man dessutom uppfyller så dåligt att folk väljer pendeltågen. Pendeltåg som av en händelse råkar vara precis desamma som de som blir överfulla framåt Ulriksdal.
Skip-stop stoppas?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Skip-stop stoppas?
Re: Skip-stop stoppas?
Det är knappast platsbrist på linjen mellan Gävle och Linköping. Då är det priset som är problemet. Sedan kör SJ längre tåg nu, om än inte lika kapacitetsstarka som pendeltågen.Inge skrev:Det finns en massa folk som inte får plats på SJs Uppsalatåg eftersom SJ så snart man fick guldkontraktet av landstingen för att upplåta platser på sina tåg, flyttade tågen till andra platser...Enceladus skrev:Avsaknaden av regionaltågsstationer på Ostkustbanan, vilken torde vara den främsta orsaken till att folk väljer pendeltåget, är knappast SJ:s fel.Inge skrev:Nej det beror förstås på att frågan som vanligt är allt för korkad. Det är närmre 100% än 50% av intäkterna som kommer via dessa kontrakt. Kontrakt som man dessutom uppfyller så dåligt att folk väljer pendeltågen. Pendeltåg som av en händelse råkar vara precis desamma som de som blir överfulla framåt Ulriksdal.
Plötsligt blev det tex väldigt viktigt med långa loktragna tåg till Göteborg via Västerås.
Många av som inte får plats på SJs tåg väljer förstås då pendeln istället.
Re: Skip-stop stoppas?
Jaha, så loktågen som har förstärkts från åtta till tio vagnar är betydligt kortare?Inge skrev:SJ kör betydligt kortare tåg nu.Enceladus skrev:Det är knappast platsbrist på linjen mellan Gävle och Linköping. Då är det priset som är problemet. Sedan kör SJ längre tåg nu, om än inte lika kapacitetsstarka som pendeltågen.Inge skrev:
Det finns en massa folk som inte får plats på SJs Uppsalatåg eftersom SJ så snart man fick guldkontraktet av landstingen för att upplåta platser på sina tåg, flyttade tågen till andra platser...
Plötsligt blev det tex väldigt viktigt med långa loktragna tåg till Göteborg via Västerås.
Många av som inte får plats på SJs tåg väljer förstås då pendeln istället.
Linjen mellan Gävle och Linköping ingår inte i guldkontraktet och är således inte relevant för diskussionen, förutom att vara en av de platser dit SJ flyttat sina tåg efter guldkontraktet.
Re: Skip-stop stoppas?
Det du beskriver är ett allmänt problem med vinstdrivande företag. Menar du att SJ borde ha tackat nej till ett fördelaktigt avtal? Men självklart håller jag med dig om att de regionala kollektivtrafikmyndigheterna borde bedriva trafiken i egen regi.Inge skrev:Barnslig kommentar. Det är allmännt kännt att loktåg med 8-10 vagnar ersatts med 3 vagnars motorvagnståg etcetera. (Och jag har ju till och med avslöjat vart tågen tagit vägen). Det är också allmännt kännt att man har färre tåg för de direkt subventionerade biljetterna nu.Enceladus skrev: Jaha, så loktågen som har förstärkts från åtta till tio vagnar är betydligt kortare?
Sammantaget har det blivit betydligt färre platser upplåta för de subventionerade biljetterna i synnerhet i peak och detta genomför man samtidigt som man fått ett guldkontrakt med höjda subventioner.
Klart att folk tvingas över till pendeltågen.
Du kan inte heller säga att SJ inte gör något (till skillnad från MTR). Flera avgångar har fått fler vagnar under de senaste två månaderna. Avgångar på andra linjer har fått ställas in. Totalt sett har antalet avgångar ökat mellan Stockholm och Uppsala. Menar du i så fall att det är den kommersiella prissättningen som är problemet? Då håller jag också med!
När regionaltågen hoppar över alla nya arbetsplatser längs Ostkustbanan är det också oundvikligt att resandet ökar på pendeltågen.
Re: Skip-stop stoppas?
Ja, SJ borde inte få köpa biljettgiltighet hos SL och UL för 300 kr när alla andra måste betala 1 600 kr. Nu tillfaller pengarna lyckligtvis staten. Annars hade det ju liknat Arlandabanan och NKS. Istället borde SL och UL köra egna regionaltåg där deras ordinarie biljetter gäller.
Re: Skip-stop stoppas?
Det är allmänt känt att SJ-tågen har återställd kapacitet sedan en månad, efter hård kritik.Inge skrev:Barnslig kommentar. Det är allmännt kännt att loktåg med 8-10 vagnar ersatts med 3 vagnars motorvagnståg etcetera. (Och jag har ju till och med avslöjat vart tågen tagit vägen). Det är också allmännt kännt att man har färre tåg för de direkt subventionerade biljetterna nu.Enceladus skrev: Jaha, så loktågen som har förstärkts från åtta till tio vagnar är betydligt kortare?
Sammantaget har det blivit betydligt färre platser upplåta för de subventionerade biljetterna i synnerhet i peak och detta genomför man samtidigt som man fått ett guldkontrakt med höjda subventioner.
Klart att folk tvingas över till pendeltågen.
Nej, ingen tvingas över till pendeltågen.
Re: Skip-stop stoppas?
Kan du berätta vilka avgångar du syftar på så kanske det går att ha en konstruktiv diskussion?
Re: Skip-stop stoppas?
Då kan du börja med att berätta om du reser från Knivsta, Märsta eller Uppsala.Inge skrev:Jag väntar också på svar, för det kan sannerligen inte vara många avgångar som blivit "återställda". Sedan undrar jag över relevansen mot bakgrund av alla avgångar som försvunnit och som fått reducerad kapacitet. Det blir liksom poänglöst att försöka jämföra avgång för avgång, när uppläghet inte alls är liknande.Enceladus skrev:Kan du berätta vilka avgångar du syftar på så kanske det går att ha en konstruktiv diskussion?
Från Uppsala behöver man inte längre stå när alla tåg går enligt tidtabell.
Re: Skip-stop stoppas?
Det är du som har påstått att "massor har tvingats över och merbelastningen kvarstår för pendeltågen". Från vilka avgångar har massor tvingats över till pendeltågen?Inge skrev:Jag väntar också på svar, för det kan sannerligen inte vara många avgångar som blivit "återställda". Sedan undrar jag över relevansen mot bakgrund av alla avgångar som försvunnit och som fått reducerad kapacitet. Det blir liksom poänglöst att försöka jämföra avgång för avgång, när uppläghet inte alls är liknande.Enceladus skrev:Kan du berätta vilka avgångar du syftar på så kanske det går att ha en konstruktiv diskussion?
När du säger att du också väntar på svar, ska det tolkas som att det obestyrkta påståendet kommer från tredje part? Hur trovärdig är källan om den inte kan ge ett direkt svar?
Re: Skip-stop stoppas?
Återställd kapacitet: ingen behöver stå från Uppsala/Stockholm när tågen går enligt tidtabell. Från 10:e december var det extrem platsbrist eftersom SJ tyckte att trevagnars X40 på 17.40 och 17.51 från Stockholm var en bra idé. Dessa två avgångar var de som kritiken främst riktades mot. Edit: Dessa har sedan dess förlängts.Inge skrev: Vad är det för tramssvar. Du har påstått att "det är allmänt kännt att SJ-tågen har återställd kapacitet"
Vilket förstås är ren lögn.
Det är din lögn du förväntas förklara. Vad är du påstår skulle vara "återställt"?
Det är fortfarande risk för ståplats om man kliver på i Knivsta eller Märsta i riktning mot Stockholm i rusningstid, men så var det även tidigare.
Senast redigerad av duga den torsdag 15 mars 2018 22:04, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Skip-stop stoppas?
Lugna ned dig.Inge skrev:
Från vilka avgångar? Det är ju dussintalet som helt stängts för månadskort. Ytterligare ett stort antal som har givits för få platser.
Vad skulle det tjäna att rabbla alla dessa avgångar? Det är ju bara larverier att hålla på att fråga om sådant. Resenärerna som tvingats över kommer förstås från samtliga.
Att däremot klara ut uppenbara lögner, som att trafiken skulle ha återställts är däremot höggradigt relevant.
Syftar på tillräckligt antal sittplatser, inte att Movingo inte gäller på IC som TiM gjorde.
Re: Skip-stop stoppas?
Vilka avgångar har försvunnit för resenärer med SJ:s månadskort (t.ex. mellan Uppsala och Södertälje)? Svaret är inga. Däremot har priset höjts (eftersom det inte längre finns månadskort bara till Stockholm), men det är en annan fråga.Inge skrev:Från vilka avgångar? Det är ju dussintalet som helt stängts för månadskort. Ytterligare ett stort antal som har givits för få platser.
Nu har dessutom antalet platser ökat på de mest belastade avgångarna. I januari förstärktes bland annat avgången 17:10 med två vagnar. Senare visade det sig att det inte räcker, så även andra avgångar har fått förstärkas i mån av lediga vagnar. Jämför med MTR där linje 44 fortfarande inte går...
Re: Skip-stop stoppas?
Nej, antalet avgångar har faktiskt ökat för SJ:s månadskortsresenärer. Att många väljer de billigare alternativen Movingo och RTKM gör inte ditt påstående sant.Inge skrev:Men det här är ju löjligt. Det är mycket färre vagnar i tågen nu än före Movingo. Och jo massor av avgångar har stängts för månadskortsresenärer.Enceladus skrev:Vilka avgångar har försvunnit för resenärer med SJ:s månadskort (t.ex. mellan Uppsala och Södertälje)? Svaret är inga. Däremot har priset höjts (eftersom det inte längre finns månadskort bara till Stockholm), men det är en annan fråga.Inge skrev:Från vilka avgångar? Det är ju dussintalet som helt stängts för månadskort. Ytterligare ett stort antal som har givits för få platser.
Nu har dessutom antalet platser ökat på de mest belastade avgångarna. I januari förstärktes bland annat avgången 17:10 med två vagnar. Senare visade det sig att det inte räcker, så även andra avgångar har fått förstärkas i mån av lediga vagnar. Jämför med MTR där linje 44 fortfarande inte går...
(Du kanske har missat att det är fullt möjligt att resa bara mellan Uppsala och Stockholm på kortet till Södertälje.)
Re: Skip-stop stoppas?
Så eftersom resenärer (enligt dig) bytt från SJ till SL/UL kommer SJ dra ned antalet sittplatser? Intressant teori.Inge skrev:Dvs du ljög !duga skrev:Återställd kapacitet: ingen behöver stå från Uppsala/Stockholm när tågen går enligt tidtabell. Från 10:e december var det extrem platsbrist eftersom SJ tyckte att trevagnars X40 på 17.40 och 17.51 från Stockholm var en bra idé. Dessa två avgångar var de som kritiken främst riktades mot.Inge skrev: Vad är det för tramssvar. Du har påstått att "det är allmänt kännt att SJ-tågen har återställd kapacitet"
Vilket förstås är ren lögn.
Det är din lögn du förväntas förklara. Vad är du påstår skulle vara "återställt"?
Det är fortfarande risk för ståplats om man kliver på i Knivsta eller Märsta i riktning mot Stockholm i rusningstid, men så var det även tidigare.
Det ovanstående är inte återställd kapacitet. Det innebär inte heller det du påstod, att ingen tvingas åka pendeltåg.
Inte är det riktigt sant heller. Men att man går i riktningen förre ståplatser, beror förstås främst just på att folk har tvingats åka pendeltåg istället. Inte på någon återställd kaoacitet som du hävdar.
Re: Skip-stop stoppas?
Ljuger inte. Du får ta och ge dig.Inge skrev:Och så lyckades du ljuga igen. Du kan helt enkelt inget annat va?duga skrev:Så eftersom resenärer (enligt dig) bytt från SJ till SL/UL kommer SJ dra ned antalet sittplatser? Intressant teori.Inge skrev:
Dvs du ljög !
Det ovanstående är inte återställd kapacitet. Det innebär inte heller det du påstod, att ingen tvingas åka pendeltåg.
Inte är det riktigt sant heller. Men att man går i riktningen förre ståplatser, beror förstås främst just på att folk har tvingats åka pendeltåg istället. Inte på någon återställd kaoacitet som du hävdar.
Förklara nu en gång för alla: vem har tvingats byta från SJ till SL/UL pga platsbrist?
Re: Skip-stop stoppas?
Svarar mig själv för att korrigera: läste "går i riktningen färre sittplatser", därmed blev mitt svar lite tokigt. Ledsen för det.duga skrev:Så eftersom resenärer (enligt dig) bytt från SJ till SL/UL kommer SJ dra ned antalet sittplatser? Intressant teori.Inge skrev:Dvs du ljög !duga skrev:
Återställd kapacitet: ingen behöver stå från Uppsala/Stockholm när tågen går enligt tidtabell. Från 10:e december var det extrem platsbrist eftersom SJ tyckte att trevagnars X40 på 17.40 och 17.51 från Stockholm var en bra idé. Dessa två avgångar var de som kritiken främst riktades mot.
Det är fortfarande risk för ståplats om man kliver på i Knivsta eller Märsta i riktning mot Stockholm i rusningstid, men så var det även tidigare.
Det ovanstående är inte återställd kapacitet. Det innebär inte heller det du påstod, att ingen tvingas åka pendeltåg.
Inte är det riktigt sant heller. Men att man går i riktningen förre ståplatser, beror förstås främst just på att folk har tvingats åka pendeltåg istället. Inte på någon återställd kaoacitet som du hävdar.
Det ändrar dock inte det faktum att kapaciteten förbättrats undan för undan. Här kan man läsa om förlängningen av 17.40 och 17.51 från Stockholm som gjordes i februari: http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=1182089
Re: Skip-stop stoppas?
Skip stop orsakar ilska i Krigslida
Det skulle hjälpa om tågen till Tungelsta annonserades till Tungelsta (och alltid vände där)...
Det skulle hjälpa om tågen till Tungelsta annonserades till Tungelsta (och alltid vände där)...
Re: Skip-stop stoppas?
Visst, det är ju feltänkt från början. Vad jag förstått är det ju bara tillfälligt att tågen hoppar över Krigslida (och de andra vänder där). Rädslan för att de boende skulle bli upprörda när man väl byter lösning nästa år är nog mindre än problemen för de idag som ska till/från Nynäshamn och Ösmo och den ilska det orsakar.Enceladus skrev:Skip stop orsakar ilska i Krigslida
Det skulle hjälpa om tågen till Tungelsta annonserades till Tungelsta (och alltid vände där)...
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Skip-stop stoppas?
SL vill slopa snabba pendeln mot Märsta
Istället för att utöka antalet avgångar där trängseln är störst läggs resurserna på att införa 7,5-minuterstrafik i mellantrafik i bland annat Norrviken. Låt oss hoppas att detta blir den sista ansökan Alliansen får göra under kommande år! Det är helt sjukt hur regionaliserad landstingets trafikpolitik har blivit på senare år.
Istället för att utöka antalet avgångar där trängseln är störst läggs resurserna på att införa 7,5-minuterstrafik i mellantrafik i bland annat Norrviken. Låt oss hoppas att detta blir den sista ansökan Alliansen får göra under kommande år! Det är helt sjukt hur regionaliserad landstingets trafikpolitik har blivit på senare år.
Re: Skip-stop stoppas?
Precis. Det hade räckt med 7,5 minuterstrafik i rusningen. I mellantrafik kan glesare trafik accepteras.Enceladus skrev:SL vill slopa snabba pendeln mot Märsta
Istället för att utöka antalet avgångar där trängseln är störst läggs resurserna på att införa 7,5-minuterstrafik i mellantrafik i bland annat Norrviken. Låt oss hoppas att detta blir den sista ansökan Alliansen får göra under kommande år! Det är helt sjukt hur regionaliserad landstingets trafikpolitik har blivit på senare år.