Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus skrev:
Jaha, så loktågen som har förstärkts från åtta till tio vagnar är betydligt kortare?
Barnslig kommentar. Det är allmännt kännt att loktåg med 8-10 vagnar ersatts med 3 vagnars motorvagnståg etcetera. (Och jag har ju till och med avslöjat vart tågen tagit vägen). Det är också allmännt kännt att man har färre tåg för de direkt subventionerade biljetterna nu.
Sammantaget har det blivit betydligt färre platser upplåta för de subventionerade biljetterna i synnerhet i peak och detta genomför man samtidigt som man fått ett guldkontrakt med höjda subventioner.
Klart att folk tvingas över till pendeltågen.
Det du beskriver är ett allmänt problem med vinstdrivande företag. Menar du att SJ borde ha tackat nej till ett fördelaktigt avtal? Men självklart håller jag med dig om att de regionala kollektivtrafikmyndigheterna borde bedriva trafiken i egen regi.
Du kan inte heller säga att SJ inte gör något (till skillnad från MTR). Flera avgångar har fått fler vagnar under de senaste två månaderna. Avgångar på andra linjer har fått ställas in. Totalt sett har antalet avgångar ökat mellan Stockholm och Uppsala. Menar du i så fall att det är den kommersiella prissättningen som är problemet? Då håller jag också med!
När regionaltågen hoppar över alla nya arbetsplatser längs Ostkustbanan är det också oundvikligt att resandet ökar på pendeltågen.
Ja, SJ borde inte få köpa biljettgiltighet hos SL och UL för 300 kr när alla andra måste betala 1 600 kr. Nu tillfaller pengarna lyckligtvis staten. Annars hade det ju liknat Arlandabanan och NKS. Istället borde SL och UL köra egna regionaltåg där deras ordinarie biljetter gäller.
Enceladus skrev:
Jaha, så loktågen som har förstärkts från åtta till tio vagnar är betydligt kortare?
Barnslig kommentar. Det är allmännt kännt att loktåg med 8-10 vagnar ersatts med 3 vagnars motorvagnståg etcetera. (Och jag har ju till och med avslöjat vart tågen tagit vägen). Det är också allmännt kännt att man har färre tåg för de direkt subventionerade biljetterna nu.
Sammantaget har det blivit betydligt färre platser upplåta för de subventionerade biljetterna i synnerhet i peak och detta genomför man samtidigt som man fått ett guldkontrakt med höjda subventioner.
Klart att folk tvingas över till pendeltågen.
Det är allmänt känt att SJ-tågen har återställd kapacitet sedan en månad, efter hård kritik.
Enceladus skrev:Kan du berätta vilka avgångar du syftar på så kanske det går att ha en konstruktiv diskussion?
Jag väntar också på svar, för det kan sannerligen inte vara många avgångar som blivit "återställda". Sedan undrar jag över relevansen mot bakgrund av alla avgångar som försvunnit och som fått reducerad kapacitet. Det blir liksom poänglöst att försöka jämföra avgång för avgång, när uppläghet inte alls är liknande.
Då kan du börja med att berätta om du reser från Knivsta, Märsta eller Uppsala.
Från Uppsala behöver man inte längre stå när alla tåg går enligt tidtabell.
Enceladus skrev:Kan du berätta vilka avgångar du syftar på så kanske det går att ha en konstruktiv diskussion?
Jag väntar också på svar, för det kan sannerligen inte vara många avgångar som blivit "återställda". Sedan undrar jag över relevansen mot bakgrund av alla avgångar som försvunnit och som fått reducerad kapacitet. Det blir liksom poänglöst att försöka jämföra avgång för avgång, när uppläghet inte alls är liknande.
Det är du som har påstått att "massor har tvingats över och merbelastningen kvarstår för pendeltågen". Från vilka avgångar har massor tvingats över till pendeltågen?
När du säger att du också väntar på svar, ska det tolkas som att det obestyrkta påståendet kommer från tredje part? Hur trovärdig är källan om den inte kan ge ett direkt svar?
Inge skrev:
Vad är det för tramssvar. Du har påstått att "det är allmänt kännt att SJ-tågen har återställd kapacitet"
Vilket förstås är ren lögn.
Det är din lögn du förväntas förklara. Vad är du påstår skulle vara "återställt"?
Återställd kapacitet: ingen behöver stå från Uppsala/Stockholm när tågen går enligt tidtabell. Från 10:e december var det extrem platsbrist eftersom SJ tyckte att trevagnars X40 på 17.40 och 17.51 från Stockholm var en bra idé. Dessa två avgångar var de som kritiken främst riktades mot. Edit: Dessa har sedan dess förlängts.
Det är fortfarande risk för ståplats om man kliver på i Knivsta eller Märsta i riktning mot Stockholm i rusningstid, men så var det även tidigare.
Senast redigerad av duga den torsdag 15 mars 2018 22:04, redigerad totalt 1 gånger.
Inge skrev:
Från vilka avgångar? Det är ju dussintalet som helt stängts för månadskort. Ytterligare ett stort antal som har givits för få platser.
Vad skulle det tjäna att rabbla alla dessa avgångar? Det är ju bara larverier att hålla på att fråga om sådant. Resenärerna som tvingats över kommer förstås från samtliga.
Att däremot klara ut uppenbara lögner, som att trafiken skulle ha återställts är däremot höggradigt relevant.
Lugna ned dig.
Syftar på tillräckligt antal sittplatser, inte att Movingo inte gäller på IC som TiM gjorde.
Inge skrev:Från vilka avgångar? Det är ju dussintalet som helt stängts för månadskort. Ytterligare ett stort antal som har givits för få platser.
Vilka avgångar har försvunnit för resenärer med SJ:s månadskort (t.ex. mellan Uppsala och Södertälje)? Svaret är inga. Däremot har priset höjts (eftersom det inte längre finns månadskort bara till Stockholm), men det är en annan fråga.
Nu har dessutom antalet platser ökat på de mest belastade avgångarna. I januari förstärktes bland annat avgången 17:10 med två vagnar. Senare visade det sig att det inte räcker, så även andra avgångar har fått förstärkas i mån av lediga vagnar. Jämför med MTR där linje 44 fortfarande inte går...
Inge skrev:Från vilka avgångar? Det är ju dussintalet som helt stängts för månadskort. Ytterligare ett stort antal som har givits för få platser.
Vilka avgångar har försvunnit för resenärer med SJ:s månadskort (t.ex. mellan Uppsala och Södertälje)? Svaret är inga. Däremot har priset höjts (eftersom det inte längre finns månadskort bara till Stockholm), men det är en annan fråga.
Nu har dessutom antalet platser ökat på de mest belastade avgångarna. I januari förstärktes bland annat avgången 17:10 med två vagnar. Senare visade det sig att det inte räcker, så även andra avgångar har fått förstärkas i mån av lediga vagnar. Jämför med MTR där linje 44 fortfarande inte går...
Men det här är ju löjligt. Det är mycket färre vagnar i tågen nu än före Movingo. Och jo massor av avgångar har stängts för månadskortsresenärer.
Nej, antalet avgångar har faktiskt ökat för SJ:s månadskortsresenärer. Att många väljer de billigare alternativen Movingo och RTKM gör inte ditt påstående sant.
(Du kanske har missat att det är fullt möjligt att resa bara mellan Uppsala och Stockholm på kortet till Södertälje.)
Inge skrev:
Vad är det för tramssvar. Du har påstått att "det är allmänt kännt att SJ-tågen har återställd kapacitet"
Vilket förstås är ren lögn.
Det är din lögn du förväntas förklara. Vad är du påstår skulle vara "återställt"?
Återställd kapacitet: ingen behöver stå från Uppsala/Stockholm när tågen går enligt tidtabell. Från 10:e december var det extrem platsbrist eftersom SJ tyckte att trevagnars X40 på 17.40 och 17.51 från Stockholm var en bra idé. Dessa två avgångar var de som kritiken främst riktades mot.
Det är fortfarande risk för ståplats om man kliver på i Knivsta eller Märsta i riktning mot Stockholm i rusningstid, men så var det även tidigare.
Dvs du ljög !
Det ovanstående är inte återställd kapacitet. Det innebär inte heller det du påstod, att ingen tvingas åka pendeltåg.
Inte är det riktigt sant heller. Men att man går i riktningen förre ståplatser, beror förstås främst just på att folk har tvingats åka pendeltåg istället. Inte på någon återställd kaoacitet som du hävdar.
Så eftersom resenärer (enligt dig) bytt från SJ till SL/UL kommer SJ dra ned antalet sittplatser? Intressant teori.
Det ovanstående är inte återställd kapacitet. Det innebär inte heller det du påstod, att ingen tvingas åka pendeltåg.
Inte är det riktigt sant heller. Men att man går i riktningen förre ståplatser, beror förstås främst just på att folk har tvingats åka pendeltåg istället. Inte på någon återställd kaoacitet som du hävdar.
Så eftersom resenärer (enligt dig) bytt från SJ till SL/UL kommer SJ dra ned antalet sittplatser? Intressant teori.
Och så lyckades du ljuga igen. Du kan helt enkelt inget annat va?
Ljuger inte. Du får ta och ge dig.
Förklara nu en gång för alla: vem har tvingats byta från SJ till SL/UL pga platsbrist?
duga skrev:
Återställd kapacitet: ingen behöver stå från Uppsala/Stockholm när tågen går enligt tidtabell. Från 10:e december var det extrem platsbrist eftersom SJ tyckte att trevagnars X40 på 17.40 och 17.51 från Stockholm var en bra idé. Dessa två avgångar var de som kritiken främst riktades mot.
Dvs du ljög !
Svarar mig själv för att korrigera: läste "går i riktningen färre sittplatser", därmed blev mitt svar lite tokigt. Ledsen för det.
Det ändrar dock inte det faktum att kapaciteten förbättrats undan för undan. Här kan man läsa om förlängningen av 17.40 och 17.51 från Stockholm som gjordes i februari: http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=1182089
Det skulle hjälpa om tågen till Tungelsta annonserades till Tungelsta (och alltid vände där)...
Visst, det är ju feltänkt från början. Vad jag förstått är det ju bara tillfälligt att tågen hoppar över Krigslida (och de andra vänder där). Rädslan för att de boende skulle bli upprörda när man väl byter lösning nästa år är nog mindre än problemen för de idag som ska till/från Nynäshamn och Ösmo och den ilska det orsakar.
Istället för att utöka antalet avgångar där trängseln är störst läggs resurserna på att införa 7,5-minuterstrafik i mellantrafik i bland annat Norrviken. Låt oss hoppas att detta blir den sista ansökan Alliansen får göra under kommande år! Det är helt sjukt hur regionaliserad landstingets trafikpolitik har blivit på senare år.
Istället för att utöka antalet avgångar där trängseln är störst läggs resurserna på att införa 7,5-minuterstrafik i mellantrafik i bland annat Norrviken. Låt oss hoppas att detta blir den sista ansökan Alliansen får göra under kommande år! Det är helt sjukt hur regionaliserad landstingets trafikpolitik har blivit på senare år.
Precis. Det hade räckt med 7,5 minuterstrafik i rusningen. I mellantrafik kan glesare trafik accepteras.
Precis. Det hade räckt med 7,5 minuterstrafik i rusningen. I mellantrafik kan glesare trafik accepteras.
Tack för tidningsartikeln. Men mycket vill ha mer. Finns det mer detaljerad information offentliggjord ännu? Eller får man ge sig till tåls innan detaljerna tillkännages, och blir vederbörligen skärskådade i detta forum. Jag väntar ivrigt!
7½-minuterstrafik låter bra. Men jag såg bara att det stod 8 avgångar/h och det är väl inte säkert att det är jämn turtäthet? Med tanke på hur många som reser regelbundet med pendeltågen (jag försöker bidra med vad jag kan i all enkelhet) så tycker jag det är en viktig standardhöjning att förtäta från 15-minuterstrafik under mellantrafiken. Alla bussar i kvartstrafik (eller vad det nu är) passar inte heller så bra mot 15-minuterstågen i båda riktningarna vid alla stationer. Så med tanke på många bussresenärer, och en del andra tankar också för all del, så tycker jag det låter klokt!
Man borde förstås ha tagit beslut om att ha tiominiuterstrafik som grund på alla grenar. Det märkligaste är ju egentligen satsningen på snabbtågen till Nynäshamn - det är ju det som gör förutsättningarna och nödvändigheten av det här upplägget (det vill säga att man håller fast vid idén från T18.) Men naturligtvis kunde man ha vänt 40-avgångarna (29XX-serien) vid Ulriksdal under mellantrafiken, om man velat det. Samtidigt hade ju inte vinsten av det blivit så stor.
Nu är väl förhoppningen troligtvis att kunna köra mer trafik under T20. Men jag har väl lite svårt att se vad det regionaliserade är i Trafikpolitiken.
Dock måste jag nog ändå säga att det är mer motiverat med 8 tåg i timmen under mellantrafiken, på Ostkustbanan än Mälarbanan. Inte minst med tanke på Mall of Scandinavia och de många arbetsplatserna i Solna.
Nuförtiden har ju också Ostkustbanan fler resenärer än Södertäljegrenen.
Tack för tidningsartikeln. Men mycket vill ha mer. Finns det mer detaljerad information offentliggjord ännu? Eller får man ge sig till tåls innan detaljerna tillkännages, och blir vederbörligen skärskådade i detta forum. Jag väntar ivrigt!
7½-minuterstrafik låter bra. Men jag såg bara att det stod 8 avgångar/h och det är väl inte säkert att det är jämn turtäthet? Med tanke på hur många som reser regelbundet med pendeltågen (jag försöker bidra med vad jag kan i all enkelhet) så tycker jag det är en viktig standardhöjning att förtäta från 15-minuterstrafik under mellantrafiken. Alla bussar i kvartstrafik (eller vad det nu är) passar inte heller så bra mot 15-minuterstågen i båda riktningarna vid alla stationer. Så med tanke på många bussresenärer, och en del andra tankar också för all del, så tycker jag det låter klokt!
Nä, det ser ut att bli 6/9-minuterstrafik. Däremot behöver Tamsons motivera varför 15-minuterstrafik med korta tåg anses räcka på andra grenar. Helst ska han förklara detta för dem som inte får plats på tågen!