Norrviken har väl inte lagt in sitt veto mot något? Att hoppa över några av småstationerna har enda från 2013 varit ett tänkbart alternativ för linjen till Uppsala. Räcker ju där med att man som sagt har 6/9 minuterstrafik om man håller fast vid kvartstrafik utan snabbtåg. Men upplägget med kvartstrafik gör ju att tågen från Uppsala får för hög beläggning, medan tågen från Upplands Väsby får för låg. Även snabbtågen från Märsta får lite för dålig beläggning. 8 tåg i timmen räcker dock mer än väl. På Bålstagrenen räcker också åtta tåg i timmen bra, men man måste ha ett tåg som avlastar de tåg som utgår från Bålsta och som avgår några minuter innan (lämpligen från Kallhäll, för att inte insatstågen heller ska bli för fullt).Enceladus skrev:
Jag har dock svårt att se den där jämna beläggningen. Alla tåg kan inte gå hela vägen, bland annat på grund av vagnbrist, begränsad vändkapacitet och kostnadsskäl. Snabbtåg verkar inte vara aktuella och har egentligen aldrig varit det. På den linje där de skulle göra störst nytta, alltså till Uppsala, har Norrviken alltid lagt in sitt veto. Således måste insatståg köras strax före de mest belastade tågen. Men då blir det istället stora luckor på den andra grenen.
Söder om stan krävs det väl tolv tåg i timmen på Södertäljegrenen eftersom även 8 tåg i timmen från Södertälje blir för hög beläggning, en möjlighet skulle väl kunna vara att bara ha insatståg som föregår anslutningarna från Gnesta (ungefär som det var tänkt till hösten).
Nynäsgrenen är det ju inga kapacitetsproblem på - där är problemet snarare att få kapaciteten att fungera med snabbtåg på ett bra sätt utan att skapa överkapacitet.
Men även om det kanske inte är lika elegant - så får man planera så att man utnyttjar kapaciteten maximalt undet morgonens maxtimme. Resandet då är ju ca 25 procent större än under eftermiddagens maxtimme. Oavsett om man löser det med kvartstrafik eller ej övrig tid, bör man ha annat upplägg under maxtimmen på morgonen.
En jämförelse här är ju tunnelbanans gröna linje under maxtimmen söderifrån, som har ett från övrig tid avvikande trafikupplägg.