Visst får man räkna med 801 också. Frågan är som sagt hur många av dagens resenärer på 401, som skulle föredra att byta vid Älta, istället för vid Slussen, eller Sickla. Det kan inte uteslutas att man får en nettotillströmning om man har en tunnelbanestation vid Älta. Men jag erkänner vid kontrollräkning att man förra siffra var något i underkant. Ser man på totala antalet ankommande passagerare till Gullmarsplan i maxtimmen med buss, fördelat på det totala antalet ankomster, så får man dock en rätt låg medelbeläggning.
Nåväl, det lättaste sättet är ju att räkna antalet idag ankommande turer till Gullmarsplan från dessa linjer. Räknar man på ca 80 procents sittplatsbeläggning i genomsnitt, så brukar det stämma rätt bra - alltså 45 passagerare per avgång under maxtimmen (givetvis något högre medel under maxkvart och lägre före/efter peak - då man oftast ändå har samma turtäthet).
801, 8 ankomster
802, 11 ankomster
805, 11 ankomster
806, 6 ankomster
807, 15 akomster
808, 5 ankomster
814, 4 ankomster
822, 2 ankomster
823, 3 ankomster
873, 6 ankomster
875, 6 ankomster
totalt= 77 ankomster,
Förutom dessa, ankommer då följande linjer tlll GUP:
Linje 4, 12 ankomster
Linje 144, 9 ankomster
Linje 160, 16 ankomster
Linje 164, 6 ankomster
Linje 166, 3 ankomster
Linje 188, 10 ankomster
Linje 810, 15 ankomster
Linje 816, 3 ankomster
Linje 809, 12 ankomster
Linje 861, 4 ankomster
Linje 869, 2 ankomster
Totalt antal= 92 ankomster
Skulle man räkna ut en medelbeläggning utifrån samtliga ankomster, skulle medlet ligga på 28,4 personer per vagn. Det innebär att Tyresöbussarna andel här skulle vara 2186. Troligen är den högre, då medelbeläggningen brukar vara rätt bra. Så mellan ca 2 600 - 3 400 passagerare kan vi kanske räkna med från/till Tyresö. Nu har man ju utökat trafiken till Gullmarsplan för att försöka dra in på direktbussarna till City. Hur väl detta har lyckats är väl dock lite omtvistat om man ser på klagomålen till kundtjänst. Skulle alltså tro att vi hamnar på omkring 3 000 passagerare efter min lite noggrannare genomgång.
Lägger vi till bussarna till City, så får vi följande tillägg:
812c, 4 ankomster
813c, 6 ankomster
815c, 4 ankomster
818C, 4 ankomster
Alltså totalt ca 800 passagerare. Som max har vi då 4 400. Inget säger ju dock i och för sig att man skulle ta bort direktbussarna helt, eller att ingen linje skulle bli kvar. Som diskuterats är det ju exempelvis svårt att få någon bra koppling för boende längs Gudöbroleden (Trollbäcken) till tunnelbanan överhuvud taget.
Men även om vi då räknar maxsiffror utifrån detta, får vi inte mer än ca 8 500 avgående från Skärmarbrink på linje 17. Troligen något mindre, då ju Skärmarbrink får fler avgångar totalt. Med 20 avgångar per timme på linje 17, får man ändå samma medelbeläggning som linje 18 har i dag från Skärmarbrink och det är knappast något alarmerande. Utan att trängseln blir för påträngande, så har man kapacitet till ungefär 10 000 i timmen från Skärmarbrink på linje 17 och då är inte trängseln värre än på andra håll i t-banesystemet. Men det finns då fortfarande en betydande marginal kvar till någon form av maxbeläggning. Även om medelbeläggningen skulle bli något högre både på 17 och 18 vid avgång Skärmarbrink, blir ju andelen påstigande från Gullmarsplan lägre och antalet som byter till annat transportmedel betydligt större vid Gullmarsplan. Totala beläggningen efter Gullmarsplan blir ju därför ändå lägre än idag i och med att blåa linjen avlastar - även sett till enskilda avgångar och avgångarna på linje 17. I själva verket blir ju fördelningen med 20/10 en ganska bra fördelning av resenärsströmmarna.
Edit: Lagt till 812C, som jag upptäckt att jag glömt och istället råkade skriva 814C
