Enceladus skrev:
En förlängning av Roslagsbanan till Tyresö är ganska osannolik under överskådlig tid, främst av kapacitetsskäl och begränsade resurser. Att förlänga Skarpnäcksgrenen till Tyresö påverkar egentligen inte kapaciteten på gröna linjen, så Roslagsbanan skulle inte göra så stor nytta där. Däremot skulle en förlängning av Nackagrenen till Orminge och Gustavsberg få större konsekvenser då bussarna därifrån går till Slussen. Det är alltså dit det är rimligt att förlänga Roslagsbanan, åtminstone om man vill få så mycket som möjligt för pengarna, men det kanske man inte vill...
För att motivera projektet behöver flera ingredienser ingå. Sedan kanske inte alla förverkligas på en gång, men de ska åtminstone inte omöjliggöras. Orminge och Värmdö är nog den enskilt viktigaste ingerediensen, men om projektet dessutom möjliggör spårtrafik till Tyresö och kanske Brandbergen blir det mer motiverat. Precis som du tror jag att det är osannolikt under överskådlig tid, på grund av begränsade resurser. Jag tror att en tunnelbana också är osannolik, dels för att den också skulle bli dyr (men inte lika), men också för att det inte är en särskilt bra idé. Nyttokostnadskvoten blir mindre.
Om Skarpnäcksgrenen skulle dras till Tyresö hamnar alla resenärer på den, i stället för att fördelas på två Gröna och en Blå linje. Det förvärrar alltså trängseln på Gröna linjen genom innerstaden och underminerar syftet med Blå linjen till Hagsätra. (Det skulle man kunna säga om Roslagsbanan till Tyresö också, men den tänker jag alltså är aktuellt på betydligt längre sikt). På Skarpnäcksgrenen skulle man nog behöva gå från 5 till 4 minuters trafik (om det ens räcker?) vilket kostar tåg och depåplatser. Kanske behöver man öka på Farstagrenen också, för att få ett vettigt trafikupplägg.
För dem som bor nära en tunnelbanestation och i Tyresö, och slipper ett byte, skulle det bli en bra lösning. För vissa (färre) skulle det bli en försämring, till exempel någon som byter till Blå linje eller Tvärbanan och nu får två byten.
Desto värre blir det för desto stora flertal som inte bor nära tunnelbanan. De får längre restid i alla relationer, och i många relationer dessutom ett extra byte.
Det blir förstås en försämring även för resenärer längs Skarpnäcksgrenen, som får stå ut med större trängsel.