Tyresö
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Tyresö
Tyvärr lovade jag för mycket, jag har tillgång till resanderäkningar för 160 men där är allt resande mellan 18:00 och 5:59 hopklumpade i en kolumn - vilket ju gör det hela rätt ointressant.
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Nu verkar den här tråden gått över till en allmän diskussion om nattbussar, och det är väl mitt fel att det hände. Avsikten var egentligen att diskutera två aktuella förslag: dels att förlänga linje 172 till Tyresö, dels att låta den gå på natten. Visserligen hänvisas Tyresöborna till Södersjukhuset, men för den som ändå ska till Huddinge blir det en klar förbättring att slippa trängas på 791:an.
Tyresö har faktiskt ett ganska bra utbud av nattbussar med både linje 491 från Slussen och linje 890 från Gullmarsplan alla nätter. Det kan låta som ett överutbud för ett område som Tyresö, men beläggningen är i själva verket skaplig (nåväl, kanske inte 890 på vardagar, men väl 491 på helger). Det beror på att bussarna även angör områden som inte har något annat alternativ, främst Älta för 491 och Skarpnäck för 890. Linje 172 skulle alltså vara ett passande komplement till det befintliga utbudet. Eftersom Tyresö inte önskar någon spårtrafik så kan det vara speciellt relevant att diskutera nattbussar i det här specifika fallet.
Tyresö har faktiskt ett ganska bra utbud av nattbussar med både linje 491 från Slussen och linje 890 från Gullmarsplan alla nätter. Det kan låta som ett överutbud för ett område som Tyresö, men beläggningen är i själva verket skaplig (nåväl, kanske inte 890 på vardagar, men väl 491 på helger). Det beror på att bussarna även angör områden som inte har något annat alternativ, främst Älta för 491 och Skarpnäck för 890. Linje 172 skulle alltså vara ett passande komplement till det befintliga utbudet. Eftersom Tyresö inte önskar någon spårtrafik så kan det vara speciellt relevant att diskutera nattbussar i det här specifika fallet.
Jag vet inte om det är hela sanningen. De vill inte ha en förlängning av Skarpnäcksgrenen, vilket är fullt rimligt eftersom det skulle vara en försämring på många sätt för Tyresö.Enceladus skrev:Eftersom Tyresö inte önskar någon spårtrafik...
De kanske inte skulle vara motståndare till en tillräckligt bra spårtrafik. Till exempel en utbyggnad av Roslagsbanan till Tyresö.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Det behöver inte vara där skon klämmer. Lidingö ville faktiskt ha tunnelbana, men det var kravet på bostäder som tog kål på idén. I det här avseendet verkar Tyresö föra samma politik. Både absolut och relativt är det bara Salem som bygger mindre i Stockholms län.twr skrev:Jag vet inte om det är hela sanningen. De vill inte ha en förlängning av Skarpnäcksgrenen, vilket är fullt rimligt eftersom det skulle vara en försämring på många sätt för Tyresö.Enceladus skrev:Eftersom Tyresö inte önskar någon spårtrafik...
De kanske inte skulle vara motståndare till en tillräckligt bra spårtrafik. Till exempel en utbyggnad av Roslagsbanan till Tyresö.
När det gäller förlängning av 172, så har ju det testats tidigare med ganska magert resultat. Det kostar ändå rätt mycket med relativt liten effekt, så frågan är väl om det någonsin kommer att ske. Nattrafik på linjen är väl dock en god ide'. Å andra sidan, så är det ju just på natten som byten nästan omöjliggör att åka kollektivt.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
-
Nattrafik efter 172:an känns väl inte som någon god ide att bränna pengar på.Lars_L skrev:När det gäller förlängning av 172, så har ju det testats tidigare med ganska magert resultat. Det kostar ändå rätt mycket med relativt liten effekt, så frågan är väl om det någonsin kommer att ske. Nattrafik på linjen är väl dock en god ide'. Å andra sidan, så är det ju just på natten som byten nästan omöjliggör att åka kollektivt.
Antalet genomgående resenärer typ Huddinge-<->Tyresö nattetid lär vara ganska magert och under dagtrafiken går det ju utmärkt att byta buss vid Sandåkraskolan för färd t/fr Tyresö
Nattrafiken till Tyresö är det ju inget större fel på i övrigt.
Du menar Norra Sköndal? Ja, det fungerar väl skapligt så länge turtätheten är hög. Nattrafiken handlar endast om tre extra avgångar. Det är svårt att säga hur stort resandet blir, men risken är nog minimal att beläggningen blir lägre än på 694, 696 eller 698. Bland de linjer som inte går på vardagsnätter är det nog 796 som skulle ha flest resenärer.Lars Ödlund skrev:Nattrafik efter 172:an känns väl inte som någon god ide att bränna pengar på.Lars_L skrev:När det gäller förlängning av 172, så har ju det testats tidigare med ganska magert resultat. Det kostar ändå rätt mycket med relativt liten effekt, så frågan är väl om det någonsin kommer att ske. Nattrafik på linjen är väl dock en god ide'. Å andra sidan, så är det ju just på natten som byten nästan omöjliggör att åka kollektivt.
Antalet genomgående resenärer typ Huddinge-<->Tyresö nattetid lär vara ganska magert och under dagtrafiken går det ju utmärkt att byta buss vid Sandåkraskolan för färd t/fr Tyresö
Nja, jag tror nog nattrafik skulle kunna vara en idé på 172. Just för att det finns så pass många verksamheter nu som har aktiviteter på nätterna. Den passerar ju både bussdepån i Gubbängen och nya tunnelbanedepån vid Norsborg, likväl som Huddinge sjukhus och depån i Högdalen som ju dessutom ska utökas inom några år. Även om det finns en fara att tänka så (strikt ekonomiskt) - skulle den ju kunna förlängas i nattrafiken till Tyresö - om det inte kräver extra omlopp (förare). Väl medveten om att det är ett lite väl statiskt sätt att titta på trafiken och omlopps/schemaplanering, men som ju ändå kan ha betydelse för nattrafik. Skälet skulle väl vara just att det väl är omöjligt att planera in bussbyte vid Sköndal med alla andra passningsönskemål.Lars Ödlund skrev:Nattrafik efter 172:an känns väl inte som någon god ide att bränna pengar på.Lars_L skrev:När det gäller förlängning av 172, så har ju det testats tidigare med ganska magert resultat. Det kostar ändå rätt mycket med relativt liten effekt, så frågan är väl om det någonsin kommer att ske. Nattrafik på linjen är väl dock en god ide'. Å andra sidan, så är det ju just på natten som byten nästan omöjliggör att åka kollektivt.
Annars är ju just Tyresö centrum inte någon vidare bra slutpunkt, eftersom det för flertalet resenärer ändå krävs ett byte till om man bor i Tyresö kommun.
Samtidigt är ju 172 förstås främst av tvärgående karaktär och har i princip inga egna bostadsområden att trafikförsörja, som inte också trafikeras av annan nattrafik. Så primärt är det viktigare kanske att erbjuda bra nattrafik på de radiella linjerna (där man bara har timmestrafik vissa tider - eftersom det nästan omöjliggör resande på natten).
För 172 ser jag väl främst (med tanke på linjens funktion) en nytta av att minska tiden då linjen inte går. Idag avgår ju första turen 4.08 från Skarpnäck till Huddinge. Med Norsborgsdepån finns säkert anledning att ha ytterligare en tidigare avgång som går hela vägen till Norsborg.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Vi får väl hoppas att Nobina tar över Huddinge/Botkyrka/Söderort från Keolis. Nobina kör ju linje 591 i halvtimmestrafik hela natten trots att resandet är lägre än på flera av Keolis linjer som har timmestrafik (791, 191 och 192). Speciellt linje 791 har fått en del negativ uppmärksamhet i tidningsartiklar, men Keolis bryr sig väl inte så länge det inte påverkar deras officiella siffror. Eftersom de som reser på natten ofta använder spårtrafiken på dagen finns ju risken att Keolis lyckas komma undan med detta. Det är en faktor som borde tas hänsyn till när det gäller den låga kundnöjdheten för pendeltågen.
Fast det skulle väl kräva nybyge ändå från Centralen?twr skrev:Jag vet inte om det är hela sanningen. De vill inte ha en förlängning av Skarpnäcksgrenen, vilket är fullt rimligt eftersom det skulle vara en försämring på många sätt för Tyresö.Enceladus skrev:Eftersom Tyresö inte önskar någon spårtrafik...
En förlängning av Roslagsbanan till Tyresö är ganska osannolik under överskådlig tid, främst av kapacitetsskäl och begränsade resurser. Att förlänga Skarpnäcksgrenen till Tyresö påverkar egentligen inte kapaciteten på gröna linjen, så Roslagsbanan skulle inte göra så stor nytta där. Däremot skulle en förlängning av Nackagrenen till Orminge och Gustavsberg få större konsekvenser då bussarna därifrån går till Slussen. Det är alltså dit det är rimligt att förlänga Roslagsbanan, åtminstone om man vill få så mycket som möjligt för pengarna, men det kanske man inte vill...gbd skrev:Fast det skulle väl kräva nybyge ändå från Centralen?twr skrev:Jag vet inte om det är hela sanningen. De vill inte ha en förlängning av Skarpnäcksgrenen, vilket är fullt rimligt eftersom det skulle vara en försämring på många sätt för Tyresö.Enceladus skrev:Eftersom Tyresö inte önskar någon spårtrafik...
Ja, visst är det så. Det är en långsiktig lösning för Värmdös och Tyresös kollektivtrafik. Många decennier in i framtiden innan det blir aktuellt, tror jag.gbd skrev:Fast det skulle väl kräva nybyge ändå från Centralen?twr skrev:Jag vet inte om det är hela sanningen. De vill inte ha en förlängning av Skarpnäcksgrenen, vilket är fullt rimligt eftersom det skulle vara en försämring på många sätt för Tyresö.Enceladus skrev:Eftersom Tyresö inte önskar någon spårtrafik...
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Problemet med detta är dock att det skulle göra blå linjen till Gullmarsplan överflödig. När det är extrem kapacitetsbrist på andra håll blir det svårt att motivera en sådan investering. Men det skulle kanske vara en bra idé att låta Roslagsbanan ta över en av blå linjens tunnlar söderut för att öka kapaciteten i den andra. För att vara mer specifik, bara stationen Nacka beräknas få 3 800 påstigande i maxtimmen. Det blir inte mycket kapacitet över till de andra stationerna på den grenen.twr skrev:Ja, visst är det så. Det är en långsiktig lösning för Värmdös och Tyresös kollektivtrafik. Många decennier in i framtiden innan det blir aktuellt, tror jag.gbd skrev:Fast det skulle väl kräva nybyge ändå från Centralen?
Tillägg: Jag syftar alltså på en förlängning av Roslagsbanan till Tyresö, där en förlängning av tunnelbanan vore mycket billigare. Detta gäller förstås inte Värmdö eftersom kapaciteten inte finns på Nackagrenen.
Senast redigerad av Enceladus den torsdag 29 mars 2018 12:16, redigerad totalt 1 gånger.
Jo, jag tycker din käpphäst om att betrakta och se RB som ett tunnelbane-liknande system är rimligt, speciellt med tanke på att den redan beslutats att dras ned I tunnel till centralen (Hur blir den dragningen förresten, från östra station ned till C eller från universitetet via Odenplan?). Framförallt så bör man fundera på hur Lila linje kommer att dras och hur RB ska dras genom stan så att dessa kompletterar och förstärker varandra.twr skrev: Ja, visst är det så. Det är en långsiktig lösning för Värmdös och Tyresös kollektivtrafik. Många decennier in i framtiden innan det blir aktuellt, tror jag.
Spårtrafik till Tyresö tycker jag ju som bekannt är både en bra idé och ett intressant ämne!twr skrev:Jag vet inte om det är hela sanningen. De vill inte ha en förlängning av Skarpnäcksgrenen, vilket är fullt rimligt eftersom det skulle vara en försämring på många sätt för Tyresö.Enceladus skrev:Eftersom Tyresö inte önskar någon spårtrafik...
Att bygga ut "Roslagsbanan" dit (den får väl byta namn då - "Skeppslagsbanan" kanske?) eller någon annan spårtrafikslösning som är snabbare än tunnelbanan löser kanske restidsaspekten. Fast hur mycket fortare skulle det gå med "Roslagsbana" till Bollmora Centrum än en förlängd "Skarpnäcksbana"?
Men det stroa problemet med Tyresös kollektivtrafiksförsörjning är den spridda bebyggelsen, det är möjligen i Bollmora det finns underlag för tunnelbana eller annan tung spårtrafik. Övriga områden måste ändå försörjas med bussar - som då i och för sej kan ansluta i Bollmora istället för vid Gullmarsplan.
Nu pågår en hel del förtätningar runt Bollmora C så underlaget ökar...
(Det är mycket möjligt att dessa frågor redan diskuterats i denna mastodonttråd - som inte blivit överskådligare av att man i sann sovjetencyklopedisk anda låtit den stora sopkvasten vina. Men de senaste inläggen verkar mest handla om nattbussar hit och dit, så det kan vara på sin plats att återvända till rubrikens ämne!)
funderar
Thomas K Ohlsson
Jag tycker vi skall minnas att ingenting är "beslutat" ännu...gbd skrev:Jo, jag tycker din käpphäst om att betrakta och se RB som ett tunnelbane-liknande system är rimligt, speciellt med tanke på att den redan beslutats att dras ned I tunnel till centralen (Hur blir den dragningen förresten, från östra station ned till C eller från universitetet via Odenplan?). Framförallt så bör man fundera på hur Lila linje kommer att dras och hur RB ska dras genom stan så att dessa kompletterar och förstärker varandra.twr skrev: Ja, visst är det så. Det är en långsiktig lösning för Värmdös och Tyresös kollektivtrafik. Många decennier in i framtiden innan det blir aktuellt, tror jag.
(Den förlängning som ingår i "Sverigeförhandlingen" är från Frescati via Odenplan till Centralen.)
/TKO
Universitetet - Odenplan - T-Centralen blir det.gbd skrev:Jo, jag tycker din käpphäst om att betrakta och se RB som ett tunnelbane-liknande system är rimligt, speciellt med tanke på att den redan beslutats att dras ned I tunnel till centralen (Hur blir den dragningen förresten, från östra station ned till C eller från universitetet via Odenplan?). Framförallt så bör man fundera på hur Lila linje kommer att dras och hur RB ska dras genom stan så att dessa kompletterar och förstärker varandra.twr skrev: Ja, visst är det så. Det är en långsiktig lösning för Värmdös och Tyresös kollektivtrafik. Många decennier in i framtiden innan det blir aktuellt, tror jag.
Värmdö/Tyresö-paketet tror åtminstone jag är svaret på din fråga, men jag tror som sagt att det ligger långt fram i tiden. Först kommer några decennier med nya bussterminaler i Slussen och Gullmarsplan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Ja, du har rätt. Den som har kommit närmast att förklara beslutsläget är du, och det blev ändå inte helt tydligt...TKO skrev:Jag tycker vi skall minnas att ingenting är "beslutat" ännu...gbd skrev:Jo, jag tycker din käpphäst om att betrakta och se RB som ett tunnelbane-liknande system är rimligt, speciellt med tanke på att den redan beslutats att dras ned I tunnel till centralen (Hur blir den dragningen förresten, från östra station ned till C eller från universitetet via Odenplan?). Framförallt så bör man fundera på hur Lila linje kommer att dras och hur RB ska dras genom stan så att dessa kompletterar och förstärker varandra.twr skrev: Ja, visst är det så. Det är en långsiktig lösning för Värmdös och Tyresös kollektivtrafik. Många decennier in i framtiden innan det blir aktuellt, tror jag.

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Visst är bussresenärerna till Gullmarsplan en stor del av resandet norrut med tunnelbana. Men om vi pratar många decennier in i framtiden, som åtminstone jag gör, tror jag nog att det går att fylla tunnelbanegrenarna med resenärer från förtätade områden i Söderort.Enceladus skrev:Problemet med detta är dock att det skulle göra blå linjen till Gullmarsplan överflödig. När det är extrem kapacitetsbrist på andra håll blir det svårt att motivera en sådan investering. Men det skulle kanske vara en bra idé att låta Roslagsbanan ta över en av blå linjens tunnlar söderut för att öka kapaciteten i den andra. För att vara mer specifik, bara stationen Nacka beräknas få 3 800 påstigande i maxtimmen. Det blir inte mycket kapacitet över till de andra stationerna på den grenen.twr skrev:Ja, visst är det så. Det är en långsiktig lösning för Värmdös och Tyresös kollektivtrafik. Många decennier in i framtiden innan det blir aktuellt, tror jag.gbd skrev:Fast det skulle väl kräva nybyge ändå från Centralen?
Tillägg: Jag syftar alltså på en förlängning av Roslagsbanan till Tyresö, där en förlängning av tunnelbanan vore mycket billigare. Detta gäller förstås inte Värmdö eftersom kapaciteten inte finns på Nackagrenen.
Hursomhelst skulle jag säga att Blå linjen till Hagsätra och en ombyggd bussterminal i Gullmarsplan är det vi behöver nu. Spårtrafik till Tyresö tror jag ligger 30-40-50-60 år bort...
För övrigt kan en Roslagsbana mot Värmdö och Tyresö lämpligen ha en knutpunkt i Nacka centrum, och därmed avlasta Blå linjen där, eftersom det kommer erbjuda en snabbare förbindelse in mot city.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
För att motivera projektet behöver flera ingredienser ingå. Sedan kanske inte alla förverkligas på en gång, men de ska åtminstone inte omöjliggöras. Orminge och Värmdö är nog den enskilt viktigaste ingerediensen, men om projektet dessutom möjliggör spårtrafik till Tyresö och kanske Brandbergen blir det mer motiverat. Precis som du tror jag att det är osannolikt under överskådlig tid, på grund av begränsade resurser. Jag tror att en tunnelbana också är osannolik, dels för att den också skulle bli dyr (men inte lika), men också för att det inte är en särskilt bra idé. Nyttokostnadskvoten blir mindre.Enceladus skrev: En förlängning av Roslagsbanan till Tyresö är ganska osannolik under överskådlig tid, främst av kapacitetsskäl och begränsade resurser. Att förlänga Skarpnäcksgrenen till Tyresö påverkar egentligen inte kapaciteten på gröna linjen, så Roslagsbanan skulle inte göra så stor nytta där. Däremot skulle en förlängning av Nackagrenen till Orminge och Gustavsberg få större konsekvenser då bussarna därifrån går till Slussen. Det är alltså dit det är rimligt att förlänga Roslagsbanan, åtminstone om man vill få så mycket som möjligt för pengarna, men det kanske man inte vill...
Om Skarpnäcksgrenen skulle dras till Tyresö hamnar alla resenärer på den, i stället för att fördelas på två Gröna och en Blå linje. Det förvärrar alltså trängseln på Gröna linjen genom innerstaden och underminerar syftet med Blå linjen till Hagsätra. (Det skulle man kunna säga om Roslagsbanan till Tyresö också, men den tänker jag alltså är aktuellt på betydligt längre sikt). På Skarpnäcksgrenen skulle man nog behöva gå från 5 till 4 minuters trafik (om det ens räcker?) vilket kostar tåg och depåplatser. Kanske behöver man öka på Farstagrenen också, för att få ett vettigt trafikupplägg.
För dem som bor nära en tunnelbanestation och i Tyresö, och slipper ett byte, skulle det bli en bra lösning. För vissa (färre) skulle det bli en försämring, till exempel någon som byter till Blå linje eller Tvärbanan och nu får två byten.
Desto värre blir det för desto stora flertal som inte bor nära tunnelbanan. De får längre restid i alla relationer, och i många relationer dessutom ett extra byte.
Det blir förstås en försämring även för resenärer längs Skarpnäcksgrenen, som får stå ut med större trängsel.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.