Lars_L skrev:Ute och åker skrev:
Det stora problemet med tiominuterstrafik är att att det ger bara möjlighet till tre linjer (3x6=18 tåg/h), eftersom kapaciteteten nu är begränsad. Ett pendeltågsben i varje väderstreck norr/söder får då dubbelt så mycket trafik som det andra, vilket kan ge ojämn beläggning mellan grenarna...
...
Nja, problemet med pendeln är ju inte kapaciteten totalt utan den ojämna belastningen mellan avgångarna. Med de moduleringar jag har gjort, så fungerar det mycket bättre i högtrafik att köra tiominuterstrafik som grund norrifrån med förstärkningsavgångar som avgår precis för Bålstaavgångarna och att samtidigt låta Märstatågen avgå i tiominuterstrafik precis före tågen från Uppsala. Söderifrån skulle man då ha tolv avgångar i timmen från Tumba, med 3/7-minuter mellan tågen, vilket skulle ge tillräcklig avlastning för tågen från Södertälje. Genom att under maxtimmen acceptera lite tilläggsminuter kan man sedan när kapaciteten så tillåter också få plats med 2 ytterligare avgångar med direkttåg från Nynäshamn. Det senare fungerar förstås bättre i morgonrusningen än i kvällsrusningen, då turtätheten från stan med nödvändighet blir ojämn. Å andra sidan är ju resandet lägre då, så att en tolvminuterslucka mellan två avgångar inte behöver vara någon katastrof på de mindre belastade sträckorna, annat än att det inte ser så snyggt ut. Men så länge man bara vill klämma in ett eller två extratåg i morgonrusningen söderifrån, så fungerar detta bättre...
...
Du har ett förslag med ruckad stomtidtabell och tvåminutersluckor mellan vissa tåg under rusningen. Då kommer man till andra slutsatser än vad jag gör när jag utgår från minimum 3 mellan alla tåg. Det är inte svårt att få till det söderut med Södertäljegrenen och Nynäshamnsgrenen, eftersom Nynäshamnsgrenen är mindre belastad än de andra tre grenarna. Dubbelt så många tåg på Södertäljegrenen är rimligt belastningsmässigt. Att ha enstaka snabbtåg från/till Nynäshamn under rusningen kan man kanske klämma in när man trimmat kapaciteten. Men sådana extratåg bör gå både morgon och eftermiddag, annars är det för dålig användning av extratågsfordonen.
Problemet är att få till en bra trafik norrut med tiominuterstrafik. Förgreningen av "Ostkustbanan" mot Märsta respektive Arlanda gör att utanför Upplands Väsby blir det sämre turtäthet än närmare stan. Man planerar att bygga fyrspår söder om Uppsala för att kunna förtäta pendeltågstrafiken. Ska man förtäta Uppsalatrafiken till tiominuterstrafik och kombinera med tiominuterstrafik till/från Märsta så blir det femminuterstrafik på sträckan söder om Upplands Väsby. Då blir det bara möjligt med tiominuterstrafik på Mälarbanan/Bålstagrenen under överskådlig tid (till Citybanan 2.0 medger 24 tåg per timme). Det ger för liten kapacitet åt det hållet, med tanke på de bostadsbyggen som pågår/planeras/funderas även åt det hållet. Och jag menar att lösningen är inte att konstruera tidtabeller med tvåminutersluckor mellan vissa tåg, utan att faktiskt köra något glesare än femminuterstrafik mot Upplands Väsby. Då hamnar man bara i två möjliga alternativ, om man tänker sig något fler tåg längs Ostkustbanan än Mälarbanan:
- 7 linjer i 20-minuterstrafik (21 tåg/h), varav 3 linjer mot Kungsängen/Bålsta och 4 linjer mot Upplands Väsby/Märsta/Arlanda-Uppsala
- 5 linjer i 15-minuterstrafik (20 tåg/h), varav 2 linjer mot Kungsängen/Bålsta och 3 linjer mot Upplands Väsby/Märsta/Arlanda-Uppsala
Tyvärr, men så är det, så länge vi inte kan köra 24 tåg/h genom Citybanan.
När det gäller korta tåg, som nämndes högre upp, så har jag alldeles för många gånger observerat att det tar mer än 3 minuter innan man kommer iväg från Odenplan jämfört med föregående tåg. Däremot är det inga problem att komma under 3 minuter 45 sekunder, vilket är gränsen om man vill köra 16 tåg/h. Visst, köra korta tåg under mellantrafik kan man absolut göra. Men inte under rusningen. Korta tåg under rusningen sänker kapaciteten direkt och jag tycker man ska vara rädd om de sekunder man får över om man vill köra 20 tåg/h (vilket låter sig göras, eftersom de flesta fullängdståg klarar sig under 3 minuter vid Odenplan jämfört med föregående tåg). Jag envisas alltså med att man ska inte planmässigt köra korta tåg under rusningen. Beställ fler tåg istället för att korta av dem, om man vill köra oftare. Annars, anpassa tidtabellsupplägget efter hur många fordon man förfogar över. Även om man inte har tillräckligt med fordon i nutid, så bör man ha inriktningen klar.
Med de tidigare nämnda 6/9-minuterstluckorna mot Märsta/Arlanda-Uppsala så tycker jag det ser ut som att man inriktar sig mot alternativ B ovan. Om det är den långsiktiga inriktningen återstår väl att se. Det handlar väl lite om man får pengar till att förstärka infrastrukturen så den klarar 24 tåg/h , och vad man väljer då. 4 linjer i tiominuterstrafik eller 6 linjer i kvartstrafik ger likvärdigt 24 tåg/h genom den centrala sträckan. Men det tråkiga är att 4 linjer i tiominuterstrafik medger antingen hälften var längs Mälarbanan och Ostkustbanan, alternativt 3 tåg av 4 mot bara den ena grenen och 1 tåg av 4 mot den andra grenen. 6 linjer i kvartstrafik ger fler valmöjligheter vad gäller fördelningen mot respektive gren, så jag kan inte förstå varför man skulle låsa in sig i tiominuterstrafik ens på lång sikt? Speciellt inte då Trafikförvaltningen ganska tydligt utrett att tiominuterstrafik ger dyrare busstrafik. Vi har alla våra käpphästar (även hemma hoppas jag), men man får titta lite på oddsen för de olika trafiklösningarna också. Jag vet ungefär vilka odds jag skulle sätta, men det spelar egentligen ingen roll, för hur än oddsen sätts så finns det alltid de som vill spela högt!