C6+C14
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
C6+C14
Sitter just nu i en C6, dragen av C14. Trodde inte de var kompatibla? Har aldrig tidigare sett dem i samma tåg.
Re: C6+C14
Jag höjde också lite på ögonbrynen då jag såg denna kombination dyka upp för ett par månader sedan, vilket mig veterligen inte förekommit sedan 2005.MalteR skrev:Sitter just nu i en C6, dragen av C14. Trodde inte de var kompatibla? Har aldrig tidigare sett dem i samma tåg.
Vagnarna är på papperet kompatibla och C14/C15 kan ställas in för multipelkörning med kontaktorvagnar, kampådragsvagnar (dit C6 hör) och andra tyristorvagnar. Omkopplingen påverkar pådragsstyrningen så att vagnarna på ett ungefär skall motsvara motorströmskurvor och tidsfördröjningar hos den vagntyp man multipelkör med. Det fungerade ganska bra med kontaktorvagnarna (på bana 1 blandades det flitigt åren 1997-2002) men desto sämre med C6 och C8, som har ganska långa fördröjningar och lite oförutsägbart beteende särskilt vid återuppkoppling och återupptagen bromsning i halvlåga hastigheter vilket kunde medföra fruktansvärda ryck vid vissa manövrar. Därför kombinerades aldrig tyristor- och kamvalsvagnar planenligt på bana 3 utan man höll isär dem noga även med hänsyn till kvällsfrånkopplingen, undantag kunde förekomma vid panikvagnbrist. På övriga banor uppstod aldrig problemet eftersom tyristorvagnar inte fanns på bana 2 och kamvalsvagnar inte fanns på bana 1. Däremot gick tågen orent ändå om omkopplingen var felinställd vilket lätt blev fallet när det var bråttom med rangeringen.
Det fanns alltså alla möjliga skäl till att undvika blandning och när C14/C15 sattes i trafik igen efter 2005 års händelser så gick de bara i hela tåg. Det har man tydligen bestämt sig för att avvika från nu, inte optimalt men kanske bättre än att ställa in tåg.