Nej, det stämmer inte. "Gula linjen" hamnar djupt under Röda linjen, på grunda av passagerna under Brunnsviken och Stocksundet. Det planeras ingen spårförbindelse mellan Röda och "Gula", om den senare byggs. (Obs att inget av det här är beslutat. Det projekt som ger bäst samhällsnytta för Nordostsektorn är Roslagsbanan till T-Centralen.)ADDE skrev: Mörby C har redan idag uppställningsspår. De kan också nyttjas till Gula linjens bana till Täby.
Tunnelbanans depåer
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Tunnelbanans depåer
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tunnelbanans depåer
Detta gäller två av spåren. De andra två är kvar som uppställningsspår även vid en sådan tänkt förlängning, men det är förstås inte så mycket till uppställningskapacitet.Inge skrev:Uppställningsspåren vid Mörby är egentligen början på banans fortsättning mot Täby, så den möjligheten försvinner när banan förlängs. De skulle å andra sidan inte gjort så mycket nytta efter förlängningen.
Re: Tunnelbanans depåer
Kanske inte helt rätt tråd, men vill inte starta för många nya. Jag har lagt märke till att Hässelby strand och Fruängen har totalt tre spår, ett extra spår bredvid själva stationen. Vad är syftet med detta? Uppställning av trasiga tåg?
Hur många ändstationer har denna lösning, och hus stor nytta gör den? Behövs den i nya ändstationer? Kan man skippa dessa spår i Hässelby strand och Fruängen och bygga bostäder?
Hur många ändstationer har denna lösning, och hus stor nytta gör den? Behövs den i nya ändstationer? Kan man skippa dessa spår i Hässelby strand och Fruängen och bygga bostäder?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tunnelbanans depåer
Jag kan bara svara för Fruängen. Jag har aldrig sett ett tåg stå på det tredje spåret.twr skrev:Kanske inte helt rätt tråd, men vill inte starta för många nya. Jag har lagt märke till att Hässelby strand och Fruängen har totalt tre spår, ett extra spår bredvid själva stationen. Vad är syftet med detta? Uppställning av trasiga tåg?
Hur många ändstationer har denna lösning, och hus stor nytta gör den? Behövs den i nya ändstationer? Kan man skippa dessa spår i Hässelby strand och Fruängen och bygga bostäder?
Re: Tunnelbanans depåer
Det finns en i Skarpnäck och Farsta strand också.
Re: Tunnelbanans depåer
Även vid Ropsten, men före stationen, inne i berget. Sägs det, man ser det ju inte! 

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Tunnelbanans depåer
Angående bostäder var det bara en snabb tanke. I Fruängen är det en bussterminal närmast. Om till exempel en gata kan utnyttja yta där spåret ligger nu kan det byggas bostäder där gatan annars hade legat. Men det beror ju på vilken nytta spåret fyller idag.Inge skrev:Är du säker på att man skulle kunna bygga mer? Numer är det förbjudet att bygga bostäder närmre än 25 meter från spåret. Står det inte redan byggnader på det avståndet?twr skrev:Kanske inte helt rätt tråd, men vill inte starta för många nya. Jag har lagt märke till att Hässelby strand och Fruängen har totalt tre spår, ett extra spår bredvid själva stationen. Vad är syftet med detta? Uppställning av trasiga tåg?
Hur många ändstationer har denna lösning, och hus stor nytta gör den? Behövs den i nya ändstationer? Kan man skippa dessa spår i Hässelby strand och Fruängen och bygga bostäder?
I Hässelby har jag sett verktåg någon gång.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tunnelbanans depåer
Bredvis ett av trafikspåren alltså?ADDE skrev:Det finns en i Skarpnäck och Farsta strand också.
Det här finns alltså vid minst 4 av tunnelbanans 11 ändstationer. Varför finns det på vissa platser och inte på andra?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 2133
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Tunnelbanans depåer
twr skrev:Kanske inte helt rätt tråd, men vill inte starta för många nya. Jag har lagt märke till att Hässelby strand och Fruängen har totalt tre spår, ett extra spår bredvid själva stationen. Vad är syftet med detta? Uppställning av trasiga tåg?
Hur många ändstationer har denna lösning, och hus stor nytta gör den? Behövs den i nya ändstationer? Kan man skippa dessa spår i Hässelby strand och Fruängen och bygga bostäder?
twr skrev:Bredvis ett av trafikspåren alltså?ADDE skrev:Det finns en i Skarpnäck och Farsta strand också.
Det här finns alltså vid minst 4 av tunnelbanans 11 ändstationer. Varför finns det på vissa platser och inte på andra?
Uppställningsspåren användes på min tid för att sommartid ställa upp kopplingsforor när vi körde med 6-vagns enbemannade tåg, även vintertid för att ställa undan snöblåsartåget vid vändning.
Misstänker att dom används fortfarande vid förarutbildning.
Allt det där har blivit behandlat tidigare.
Senast redigerad av C12C3C3C12 den fredag 20 november 2015 19:18, redigerad totalt 2 gång.
-
- Inlägg: 2133
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Tunnelbanans depåer
Vi har pratat om det tidigare, det användes tidigare bl. a. för att vända 13-51 samt 13-52.LÅ1 skrev:Även vid Ropsten, men före stationen, inne i berget. Sägs det, man ser det ju inte!
Senast redigerad av C12C3C3C12 den fredag 20 november 2015 19:18, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Tunnelbanans depåer
Eller tidigare i den här tråden!C12C3C3C12 skrev:Allt det där har blivit behandlat i en tidigare tråd.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 2133
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Tunnelbanans depåer
Sorry my bad,LÅ1 skrev:Eller tidigare i den här tråden!C12C3C3C12 skrev:Allt det där har blivit behandlat i en tidigare tråd.

Re: Tunnelbanans depåer
I Fruängen används spåret närmast bussterminalen nog varje dag eller åtminstone varje helg. Där väntar en enhet (C20) att tillkopplas när man börjar köra långa tåg på förmiddagen. Enheten kopplas sedan på ankommande kort tåg.twr skrev:Angående bostäder var det bara en snabb tanke. I Fruängen är det en bussterminal närmast. Om till exempel en gata kan utnyttja yta där spåret ligger nu kan det byggas bostäder där gatan annars hade legat. Men det beror ju på vilken nytta spåret fyller idag.Inge skrev:Är du säker på att man skulle kunna bygga mer? Numer är det förbjudet att bygga bostäder närmre än 25 meter från spåret. Står det inte redan byggnader på det avståndet?twr skrev:Kanske inte helt rätt tråd, men vill inte starta för många nya. Jag har lagt märke till att Hässelby strand och Fruängen har totalt tre spår, ett extra spår bredvid själva stationen. Vad är syftet med detta? Uppställning av trasiga tåg?
Hur många ändstationer har denna lösning, och hus stor nytta gör den? Behövs den i nya ändstationer? Kan man skippa dessa spår i Hässelby strand och Fruängen och bygga bostäder?
I Hässelby har jag sett verktåg någon gång.
Väntar, precis som några duvor som passar på att åka med från Fruängen till Västertorp nästan alltid samma tid. Eftersom det verkar som man i vagnhallen inte längre städar alla tåg som gått i trafik under natten finns det en del för duvorna att hitta.
Re: Tunnelbanans depåer
När åker duvorna tillbaka till Fruängen? Finns de med i resandestatistiken?petwal02 skrev: I Fruängen används spåret närmast bussterminalen nog varje dag eller åtminstone varje helg. Där väntar en enhet (C20) att tillkopplas när man börjar köra långa tåg på förmiddagen. Enheten kopplas sedan på ankommande kort tåg.
Väntar, precis som några duvor som passar på att åka med från Fruängen till Västertorp nästan alltid samma tid. Eftersom det verkar som man i vagnhallen inte längre städar alla tåg som gått i trafik under natten finns det en del för duvorna att hitta.

Nya underjordiska ändstationer ska snart byggas i Barkarby, Arenastaden och Nacka centrum. Planeras motsvarande spår även där?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tunnelbanans depåer
Tar upp denna tråd för att ställa en fråga som jag är osäker om den har diskuterats här:
Hur kommer Blå linjens tåg vara fördelade mellan Nacka centrum, Högdalen och Rissne? Är det bestämt hur det blir? Hur stor blir satellituppställningen i Nacka centrum (för visst blir det en sådan)?
Hur kommer Blå linjens tåg vara fördelade mellan Nacka centrum, Högdalen och Rissne? Är det bestämt hur det blir? Hur stor blir satellituppställningen i Nacka centrum (för visst blir det en sådan)?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tunnelbanans depåer
Om tunnelbana 1 ska behålla nuvarande turtäthet på sträckan Hässelby-Gullmarsplan så kommer den ju i praktiken att behöva trafikeras av närmare 50 tågsätt även i fortsättningen. Det exakta antalet beror ju på hur man avser att trafikera solnagrenen, förlåt Gulbanan, samt hur man utformar nya vändmöjligheter i johanneshovsområdet. Den största besparingen jag kan se framför mig i maxtimmen är 5 tågsätt, om man på något sätt lyckas vända alla dessa tåg vid Gullmarsplan, men då är Gulbanan inte med i ekvationen.twr skrev:Tar upp denna tråd för att ställa en fråga som jag är osäker om den har diskuterats här:
Hur kommer Blå linjens tåg vara fördelade mellan Nacka centrum, Högdalen och Rissne? Är det bestämt hur det blir? Hur stor blir satellituppställningen i Nacka centrum (för visst blir det en sådan)?
Har inte koll på om man tänker bygga nya uppställningsspår i högdalsdepån, gör man det så kanske man kan få in ytterligare 3 tågsätt eller något sådant, så låt oss säga att 8 tågsätt från Högdalen kan tursättas på tunnelbana 3. Rissne kan väl byggas ut för ungefär 3 tågsätt till, det ger sammanlagt 11 tågsätt vilket räcker till 33 minuters körning enkel väg var 6:e minut. Det motsvarar väl Kungsträdgården-Hagsätra plus en bit ut på nackagrenen, sen blir det till att ställa upp resten någon annanstans. Men allt detta är ju bara totala gissningar av mig, så varje avvikelse från dem innebär ju mer uppställning på nya platser.
Re: Tunnelbanans depåer
Intressant!daniel_s skrev:Om tunnelbana 1 ska behålla nuvarande turtäthet på sträckan Hässelby-Gullmarsplan så kommer den ju i praktiken att behöva trafikeras av närmare 50 tågsätt även i fortsättningen. Det exakta antalet beror ju på hur man avser att trafikera solnagrenen, förlåt Gulbanan, samt hur man utformar nya vändmöjligheter i johanneshovsområdet. Den största besparingen jag kan se framför mig i maxtimmen är 5 tågsätt, om man på något sätt lyckas vända alla dessa tåg vid Gullmarsplan, men då är Gulbanan inte med i ekvationen.twr skrev:Tar upp denna tråd för att ställa en fråga som jag är osäker om den har diskuterats här:
Hur kommer Blå linjens tåg vara fördelade mellan Nacka centrum, Högdalen och Rissne? Är det bestämt hur det blir? Hur stor blir satellituppställningen i Nacka centrum (för visst blir det en sådan)?
Har inte koll på om man tänker bygga nya uppställningsspår i högdalsdepån, gör man det så kanske man kan få in ytterligare 3 tågsätt eller något sådant, så låt oss säga att 8 tågsätt från Högdalen kan tursättas på tunnelbana 3. Rissne kan väl byggas ut för ungefär 3 tågsätt till, det ger sammanlagt 11 tågsätt vilket räcker till 33 minuters körning enkel väg var 6:e minut. Det motsvarar väl Kungsträdgården-Hagsätra plus en bit ut på nackagrenen, sen blir det till att ställa upp resten någon annanstans. Men allt detta är ju bara totala gissningar av mig, så varje avvikelse från dem innebär ju mer uppställning på nya platser.
Det ska byggas nya uppställningsspår i berg öster om Högdalsdepån. Jag har förstått det som att befintliga Högdalen blir helt och hållet blå, men det är jag inte säker på.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tunnelbanans depåer
Intressant!twr skrev:Det ska byggas nya uppställningsspår i berg öster om Högdalsdepån. Jag har förstått det som att befintliga Högdalen blir helt och hållet blå, men det är jag inte säker på.
Menar du att nuvarande vagnhall* enbart kommer att användas för Tub 3, medan tillkommande uppställningsspår avses användas för tåg på Tub 1?
Om det är så - och jag minns rätt vad det gäller övriga vagnhallars kapacitet** - räcker då verkligen de nya uppställningspåren*** (i berget) till?
(Jag har idag infört ordningen med "asteriskhänvisningar"i mina inlägg. Vi får se hur länge det varar...)
*) Jag framhärdar i att det heter "vagnhall" (och "garage") - inte depå. Trots att jag fick sitta en natt och ändra på typ hundra ritningar där jag skrivit Brännkyrkahallen istället för Nybodadepån! Jo jag visste väl att det inte skulle hålla, men det var en markering...
**) Sedan jag lämnade det hårda konsultlivet har jag noterat att man byggt till Nya Enskedehallen (aka Hammarbyverkstaden) - jag gissar att man numera även har uppställning där, men det kan vara helt fel.
***) Jag inser nu att jag har dålig koll på den tillkommande uppställningskapaciteten i Högdalen. Men jag utgår från att jag snart vet bättre!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Tunnelbanans depåer
http://www.nyatunnelbanan.sll.se/sites/ ... sida-R.pdf På sidan 11 finns en del information. 14 nya uppställningsplatser byggs i Högdalen. Jag vet inte om allihop är under jord eller bara vissa.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tunnelbanans depåer
Intressant med en folder/presentation som innehåller "Allt du behöver veta om Stockholms nya tunnelbana"!
Dock är det lite oklart när det gäller Högdalshallen - den ska t ex byggas ut med 14 uppställningsplatser och 10 verkstadsplatser. Jag gissar att "en uppställningsplats" rymmer ett helt tåg medan en "verkstadsplats" rymmer en vagnsenhet -frågan är om man räknar med C20 eller C30 i längd? Fast det kanske inte stämmer , eftersom det anges att det skall byggas "1 500 meter uppställningsspår under jord", i så fall blir varje "uppställningsplats" 107 meter - vilket ju inte riktigt räcker till för 3 x C20. Men man kanske avrundat friskt?
/TKO
Dock är det lite oklart när det gäller Högdalshallen - den ska t ex byggas ut med 14 uppställningsplatser och 10 verkstadsplatser. Jag gissar att "en uppställningsplats" rymmer ett helt tåg medan en "verkstadsplats" rymmer en vagnsenhet -frågan är om man räknar med C20 eller C30 i längd? Fast det kanske inte stämmer , eftersom det anges att det skall byggas "1 500 meter uppställningsspår under jord", i så fall blir varje "uppställningsplats" 107 meter - vilket ju inte riktigt räcker till för 3 x C20. Men man kanske avrundat friskt?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!