Kaos på Holmenkollbanen efter världscupen i längdskidor
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Kaos på Holmenkollbanen efter världscupen i längdskidor
Trängsel, slagsmål och fylla när folk skulle med T-banetågen. Minst en påkörd, flera har fått ström i sig. Trafiken stoppades.
https://www.nrk.no/ostlandssendingen/sy ... 1.13954969
https://www.aftenposten.no/norge/i/Rxlp ... ere-skadet
https://www.nrk.no/ostlandssendingen/sy ... 1.13954969
https://www.aftenposten.no/norge/i/Rxlp ... ere-skadet
Re: Kaos på Holmenkollbanen efter världscupen i längdskidor
Elolyckan verkar ha inkluderat sju personer, varav fem vakter om jag förstår NRK rätt. Märklig händelse, så som strömskenorna är konstruerade är det inte lätt att få spänning i sig, folk har ju rimligtvis rätt mycket kläder på sig och skidor och stavar är väl normalt inte ledande heller?
Någon som har lite upplysningar om vilken trafik som var anordnad på Holmenkollbanen denna dag?
Någon som har lite upplysningar om vilken trafik som var anordnad på Holmenkollbanen denna dag?
Re: Kaos på Holmenkollbanen efter världscupen i längdskidor
Enligt artikeln så kom det långt fler besökare än vad man hade förväntat sig, och förmodligen planerat trafiken efter. Omfattande fylla gjorde nog inte saken bättre.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3068
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Kaos på Holmenkollbanen efter världscupen i längdskidor
Verkar ju vara vagnar inkluderade i någon form och då kan de ju vara vagnens dojor....
De tar ju strömmen underifrån skenan som är inklädd så håller med Daniel
Stefan
De tar ju strömmen underifrån skenan som är inklädd så håller med Daniel
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Kaos på Holmenkollbanen efter världscupen i längdskidor
Det finns nu en läsarbild i en av tidningarna som visar en massa folk som försöker hjälpa någon som uppenbarligen trampat ner mellan vagn och plattform, där sitter strömavtagaren (vid fyra av vagnssättets nio dörrpar per sida) och den kan man råka komma åt i försöken att ta sig upp. (Dock borde så här års kläder och skor i de flesta fall isolera tillräckligt. Men det är klart, byxbenen kan åka upp när man sitter fast och kläder kan vara blöta osv... och hjälpa någon med lovikkavantarna på går ju inte heller förstås!)
Detta kan man i princip råka ut för i de flesta tunnelbanor, särskilt sådana med tvära kurvor som även t ex London och väl New York har. Det händer ibland också. I Stockholm var det t ex stort ståhej när någon hade trampat i klaveret i Hökarängen för 20 år sen eller så (ingen elolycka den gången). Men risken är förstås många gånger större när det uppstår okontrollerade folksamlingar.
Ja det var en hypotes, det finns säkert andra!
Detta kan man i princip råka ut för i de flesta tunnelbanor, särskilt sådana med tvära kurvor som även t ex London och väl New York har. Det händer ibland också. I Stockholm var det t ex stort ståhej när någon hade trampat i klaveret i Hökarängen för 20 år sen eller så (ingen elolycka den gången). Men risken är förstås många gånger större när det uppstår okontrollerade folksamlingar.
Ja det var en hypotes, det finns säkert andra!
- Kristofer
- Inlägg: 1509
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Re: Kaos på Holmenkollbanen efter världscupen i längdskidor
Normal kvartstrafik till Frognerseteren kompletterad med expresståg till Holmenkollen. Oklart om expresstågen gick i 5-minuterstrafik eller om de kompletterade till 5-minuterstrafik tillsammans med ordinarie tåg eftersom det står 3-4 avgångar i kvarten. Tidigare har jag för mig att man kört express-express-ordinarie.daniel_s skrev:Elolyckan verkar ha inkluderat sju personer, varav fem vakter om jag förstår NRK rätt. Märklig händelse, så som strömskenorna är konstruerade är det inte lätt att få spänning i sig, folk har ju rimligtvis rätt mycket kläder på sig och skidor och stavar är väl normalt inte ledande heller?
Någon som har lite upplysningar om vilken trafik som var anordnad på Holmenkollbanen denna dag?
https://www.nrk.no/ostlandssendingen/ka ... -1.7494924
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
-
- Inlägg: 2127
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Kaos på Holmenkollbanen efter världscupen i längdskidor
Ja det var ca 100.000 besøkende i Kollen på lørdag.
Dette i kombinasjon med alkohol ga store utfordringer for avviklingen av hele arrangementet.
Mitt tips som opplevde dette, sett begrensninger og sluser på hvor mange som kan stå på perrongen mellom togene.
Steng av all trafikk med bil nord for holmendammen slik at folk kan gå ned hovedveien og at det blir fri ferdsel for nødetater og vip.
Dette i kombinasjon med alkohol ga store utfordringer for avviklingen av hele arrangementet.
Mitt tips som opplevde dette, sett begrensninger og sluser på hvor mange som kan stå på perrongen mellom togene.
Steng av all trafikk med bil nord for holmendammen slik at folk kan gå ned hovedveien og at det blir fri ferdsel for nødetater og vip.
Re: Kaos på Holmenkollbanen efter världscupen i längdskidor
Jag tror vi har upptäckt fenomenet "Skidhuliganer"...
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1998
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Kaos på Holmenkollbanen efter världscupen i längdskidor
Det er stort trafikktilbud fra Holmenkollen med direkte seksvognstog. De største problemene var på stasjoner som ikke ble trafikkert av ekstravogner. Det var Frognerseteren, Voksenlia og Besserud. Den største ulykken skjedde på Voksenlia. Man må rett og slett stenge de stasjonene som ikke kan ta seksvognstog, slik at alle som skal reise går til Holmenkollen. Så bør man nok også supplere med busser.