Kaos på Holmenkollbanen efter världscupen i längdskidor

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Harald
Kontakt:

Kaos på Holmenkollbanen efter världscupen i längdskidor

Inlägg av Harald »

Trängsel, slagsmål och fylla när folk skulle med T-banetågen. Minst en påkörd, flera har fått ström i sig. Trafiken stoppades.
https://www.nrk.no/ostlandssendingen/sy ... 1.13954969
https://www.aftenposten.no/norge/i/Rxlp ... ere-skadet
daniel_s

Re: Kaos på Holmenkollbanen efter världscupen i längdskidor

Inlägg av daniel_s »

Elolyckan verkar ha inkluderat sju personer, varav fem vakter om jag förstår NRK rätt. Märklig händelse, så som strömskenorna är konstruerade är det inte lätt att få spänning i sig, folk har ju rimligtvis rätt mycket kläder på sig och skidor och stavar är väl normalt inte ledande heller?

Någon som har lite upplysningar om vilken trafik som var anordnad på Holmenkollbanen denna dag?
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Enligt artikeln så kom det långt fler besökare än vad man hade förväntat sig, och förmodligen planerat trafiken efter. Omfattande fylla gjorde nog inte saken bättre.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Verkar ju vara vagnar inkluderade i någon form och då kan de ju vara vagnens dojor....

De tar ju strömmen underifrån skenan som är inklädd så håller med Daniel

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Det finns nu en läsarbild i en av tidningarna som visar en massa folk som försöker hjälpa någon som uppenbarligen trampat ner mellan vagn och plattform, där sitter strömavtagaren (vid fyra av vagnssättets nio dörrpar per sida) och den kan man råka komma åt i försöken att ta sig upp. (Dock borde så här års kläder och skor i de flesta fall isolera tillräckligt. Men det är klart, byxbenen kan åka upp när man sitter fast och kläder kan vara blöta osv... och hjälpa någon med lovikkavantarna på går ju inte heller förstås!)

Detta kan man i princip råka ut för i de flesta tunnelbanor, särskilt sådana med tvära kurvor som även t ex London och väl New York har. Det händer ibland också. I Stockholm var det t ex stort ståhej när någon hade trampat i klaveret i Hökarängen för 20 år sen eller så (ingen elolycka den gången). Men risken är förstås många gånger större när det uppstår okontrollerade folksamlingar.

Ja det var en hypotes, det finns säkert andra!
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

daniel_s skrev:Elolyckan verkar ha inkluderat sju personer, varav fem vakter om jag förstår NRK rätt. Märklig händelse, så som strömskenorna är konstruerade är det inte lätt att få spänning i sig, folk har ju rimligtvis rätt mycket kläder på sig och skidor och stavar är väl normalt inte ledande heller?

Någon som har lite upplysningar om vilken trafik som var anordnad på Holmenkollbanen denna dag?
Normal kvartstrafik till Frognerseteren kompletterad med expresståg till Holmenkollen. Oklart om expresstågen gick i 5-minuterstrafik eller om de kompletterade till 5-minuterstrafik tillsammans med ordinarie tåg eftersom det står 3-4 avgångar i kvarten. Tidigare har jag för mig att man kört express-express-ordinarie.

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/ka ... -1.7494924
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Mera läsbart: https://www.nrk.no/ostlandssendingen/tr ... 1.13955819

Det är 750 V DC i strömskenan.
martinl

Inlägg av martinl »

Ja det var ca 100.000 besøkende i Kollen på lørdag.
Dette i kombinasjon med alkohol ga store utfordringer for avviklingen av hele arrangementet.

Mitt tips som opplevde dette, sett begrensninger og sluser på hvor mange som kan stå på perrongen mellom togene.

Steng av all trafikk med bil nord for holmendammen slik at folk kan gå ned hovedveien og at det blir fri ferdsel for nødetater og vip.
TKO

Inlägg av TKO »

Jag tror vi har upptäckt fenomenet "Skidhuliganer"...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Det er stort trafikktilbud fra Holmenkollen med direkte seksvognstog. De største problemene var på stasjoner som ikke ble trafikkert av ekstravogner. Det var Frognerseteren, Voksenlia og Besserud. Den største ulykken skjedde på Voksenlia. Man må rett og slett stenge de stasjonene som ikke kan ta seksvognstog, slik at alle som skal reise går til Holmenkollen. Så bør man nok også supplere med busser.
Skriv svar