Linje 4 behövs verkligen i framtiden!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Linje 4 behövs verkligen i framtiden!
Vi behöver många spårvägslinjer i Stockholms innerstad, en av de mest angelägna är 4:an. Linjedragningen i den södra ändan bör gå Ringvägen rakt fram i Skanstull och vika ner till en säckstation i slutet av Katarina Bangata, inte därför att det var så det såg ut före nedläggningen, utan därför att det har byggts massor av bostäder i Norra Hammarbyhamnen sedan 1967 och att det dessutom kommer att hamna en av uppgångarna på blå Nacka-banan där.
/Göran
/Göran
- Hechtwagen
- Inlägg: 3564
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Linje 4 behövs verkligen i framtiden!
Vad är fördelen med säckstationen jämfört med att vända runt ett kvarter? Slinga med stickspår vore väl optimalt?
Re: Linje 4 behövs verkligen i framtiden!
Det är inte rimligt att använda en gammal sträckning av nostalgiska skäl. Förutsättningarna har förändrats väsentligt sedan nedläggningen. Slussen och Gullmarsplan är de stora knutpunkterna i närheten av Södermalm, så det är egentligen de alternativen som finns. Inte så konstigt då att de två stombussarna vid Skanstull går just dit! Det är alltså dessa sträckningar som är aktuella. I framtiden skulle en spårvägsfyra kunna grenas av vid Skanstull och fortsätta till Sofia genom Renstiernas gata och vidare mot vändslingan vid Norrmalmstorg, vilken annars inte har någon användning. Men grenen till Gullmarsplan är angelägnare, och Spårväg City är ännu angelägnare, så det handlar om en mer eller mindre avlägsen framtid.
Om du vill höra min personliga åsikt så tycker jag faktiskt att de spårvägar som planeras följer en naturlig ordning: Kistagrenen, Spårväg Syd, Spårväg CIty, Älvsjö–Gullmarsplan, (Östlig förbindelse), fyran... Jag skulle kanske klämt in en förlängning av Spårväg CIty till Stora Essingen innan fyran, men så ser det inte ut att bli och det är inte heller någon käpphäst jag tänker driva.
Om du vill höra min personliga åsikt så tycker jag faktiskt att de spårvägar som planeras följer en naturlig ordning: Kistagrenen, Spårväg Syd, Spårväg CIty, Älvsjö–Gullmarsplan, (Östlig förbindelse), fyran... Jag skulle kanske klämt in en förlängning av Spårväg CIty till Stora Essingen innan fyran, men så ser det inte ut att bli och det är inte heller någon käpphäst jag tänker driva.
Re: Linje 4 behövs verkligen i framtiden!
Ja, den ska förstås gå till Gullmarsplan. En tvärförbindelse ska främst anpassas efter var de stora bytespunkterna ligger, snarare än var bostäderna ligger (även om det också är bra). I Gullmarsplan blir det byten till en mängd busslinjer, till Hagsätragrenen och till Tvärbanan. Inget av detta finns vid Katarina bangata.Enceladus skrev:Det är inte rimligt att använda en gammal sträckning av nostalgiska skäl. Förutsättningarna har förändrats väsentligt sedan nedläggningen. Slussen och Gullmarsplan är de stora knutpunkterna i närheten av Södermalm, så det är egentligen de alternativen som finns. Inte så konstigt då att de två stombussarna vid Skanstull går just dit! Det är alltså dessa sträckningar som är aktuella. I framtiden skulle en spårvägsfyra kunna grenas av vid Skanstull och fortsätta till Sofia genom Renstiernas gata och vidare mot vändslingan vid Norrmalmstorg, vilken annars inte har någon användning. Men grenen till Gullmarsplan är angelägnare, och Spårväg City är ännu angelägnare, så det handlar om en mer eller mindre avlägsen framtid.
Ja, verkar någorlunda vettigt. Dock behöver Spårväg City byggas samtidigt som Norra Djurgårdsstaden, vilket ligger före 2034, det datum som har satts för trafikstart för Spårväg syd. Älvsjö - Gullmarsplan borde också byggas redan från början, så att vi slipper ett separat system. Till listan skulle jag vilja lägga Tvärbanan till Danderyds sjukhus också, men det är kanske inte så bråttom.Enceladus skrev:Om du vill höra min personliga åsikt så tycker jag faktiskt att de spårvägar som planeras följer en naturlig ordning: Kistagrenen, Spårväg Syd, Spårväg CIty, Älvsjö–Gullmarsplan, (Östlig förbindelse), fyran... Jag skulle kanske klämt in en förlängning av Spårväg CIty till Stora Essingen innan fyran, men så ser det inte ut att bli och det är inte heller någon käpphäst jag tänker driva.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Linje 4 behövs verkligen i framtiden!
Årstasektionen av "Sveriges socialistiska spårvägsvänner (reformisterna)" kräver enhälligt att linje 4 behåller sin ändhållplats vid Gullmarsplan. Den enda tänkbara förändring som kan vinna gehör är att linjen förlängs till Årstaplan!
meddelar
Thomas K Ohlsson
(ordförande CK)
meddelar
Thomas K Ohlsson
(ordförande CK)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Linje 4 behövs verkligen i framtiden!
Inte för att vara sån, men finns det verkligen en plats som heter Årstaplan?TKO skrev:Den enda tänkbara förändring som kan vinna gehör är att linjen förlängs till Årstaplan!

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Linje 4 behövs verkligen i framtiden!
Årstaplan är väl det gamla namnet på Årsta torg?twr skrev:Inte för att vara sån, men finns det verkligen en plats som heter Årstaplan?TKO skrev:Den enda tänkbara förändring som kan vinna gehör är att linjen förlängs till Årstaplan!
Re: Linje 4 behövs verkligen i framtiden!
Det återstår att se hur det blir med projektstarten. En del av landstinget ser ut att vara ivrig att sätta igång med Spårväg Syd redan nu. Då kan trafikeringen börja i slutet av 2020-talet. Spårväg City skulle kunna bli färdigt ungefär samtidigt, men då behövs ett beslut ganska snart. Varken kommunen eller landstinget verkar vara speciellt pådrivande.twr skrev:Ja, verkar någorlunda vettigt. Dock behöver Spårväg City byggas samtidigt som Norra Djurgårdsstaden, vilket ligger före 2034, det datum som har satts för trafikstart för Spårväg syd. Älvsjö - Gullmarsplan borde också byggas redan från början, så att vi slipper ett separat system. Till listan skulle jag vilja lägga Tvärbanan till Danderyds sjukhus också, men det är kanske inte så bråttom.Enceladus skrev:Om du vill höra min personliga åsikt så tycker jag faktiskt att de spårvägar som planeras följer en naturlig ordning: Kistagrenen, Spårväg Syd, Spårväg CIty, Älvsjö–Gullmarsplan, (Östlig förbindelse), fyran... Jag skulle kanske klämt in en förlängning av Spårväg CIty till Stora Essingen innan fyran, men så ser det inte ut att bli och det är inte heller någon käpphäst jag tänker driva.
Senast redigerad av Enceladus den fredag 23 februari 2018 17:56, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Linje 4 behövs verkligen i framtiden!
Ja innan namnberedningen (i Stockholm) drabbades av nostalgisjuka döptes större platser till 'plan'. Nu är väl Årstaplan ganska torglikt - men det känns ändå som lite 'mäklarsvenska' att kalls platsen för Årsta Torg.
Jag som för det mesta har rätt håller naturligtvis fast vid det ursprungliga namnet! (även om min son säkert skulle tycka att det är ännu ett tecken på 'tilltagande gubbighet'...)
Nu önskar jag alla forumkollegor en trevlig och fridfull fredagskväll - här blir det klassiskt wienerschnitzel med GrüVe dazu.
Feierabend!
Bruder Thomas
Jag som för det mesta har rätt håller naturligtvis fast vid det ursprungliga namnet! (även om min son säkert skulle tycka att det är ännu ett tecken på 'tilltagande gubbighet'...)
Nu önskar jag alla forumkollegor en trevlig och fridfull fredagskväll - här blir det klassiskt wienerschnitzel med GrüVe dazu.
Feierabend!
Bruder Thomas
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Linje 4 behövs verkligen i framtiden!
Enligt Stockholmskällan var det "begäran från de boende i stadsdelen" som orsakade namnbytet. Kanske var det för att distansera sig från den kloak som Gullmarsplan har varit i decennier?TKO skrev:Ja innan namnberedningen (i Stockholm) drabbades av nostalgisjuka döptes större platser till 'plan'. Nu är väl Årstaplan ganska torglikt - men det känns ändå som lite 'mäklarsvenska' att kalls platsen för Årsta Torg.
Jag som för det mesta har rätt håller naturligtvis fast vid det ursprungliga namnet! (även om min son säkert skulle tycka att det är ännu ett tecken på 'tilltagande gubbighet'...)
Nu önskar jag alla forumkollegor en trevlig och fridfull fredagskväll - här blir det klassiskt wienerschnitzel med GrüVe dazu.
Feierabend!
Bruder Thomas
Re: Linje 4 behövs verkligen i framtiden!
Ja det är väl egentligen enligt en historik som Stockholmshem gav ut 1999. Enligt denna skedde namnbytet 1990, så när jag flyttade till Årsta hette tydligen platsen fortfarande Årstaplan. Inte konstigt att jag håller fast vid denna benämning!Enceladus skrev:Enligt Stockholmskällan var det "begäran från de boende i stadsdelen" som orsakade namnbytet. Kanske var det för att distansera sig från den kloak som Gullmarsplan har varit i decennier?TKO skrev:Ja innan namnberedningen (i Stockholm) drabbades av nostalgisjuka döptes större platser till 'plan'. Nu är väl Årstaplan ganska torglikt - men det känns ändå som lite 'mäklarsvenska' att kalls platsen för Årsta Torg.
Jag som för det mesta har rätt håller naturligtvis fast vid det ursprungliga namnet! (även om min son säkert skulle tycka att det är ännu ett tecken på 'tilltagande gubbighet'...)
Nu önskar jag alla forumkollegor en trevlig och fridfull fredagskväll - här blir det klassiskt wienerschnitzel med GrüVe dazu.
Feierabend!
Bruder Thomas
/TKO
PS: Fast denna historieskrivning känns inte helt tillförlitlig, på Spårvägskartan från 1956 heter faktiskt hållplatsen "Årstatorg" (i ett ord). /TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Linje 4 behövs verkligen i framtiden!
Läser man om på Wikipedia om Årsta centrum så uppfattar jag det som om Årstaplan bara var ett namn som fanns på ritningsstadiet, men som förverkligades som Årsta torg. Men det är lite otydligt. Oavsett vilket så kommer nog aldrig spårvägslinje 4 att gå till platsen. Men möjligen en annan linje!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Linje 4 behövs verkligen i framtiden!
Angående Spårväg City pågår utredningen Kollektivtrafikförsörjning av Norra Djurgårdsstaden. Jag gissar att man avvaktar resultatet av den utredningen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Linje 4 behövs verkligen i framtiden!
Fast busshållplatsen har stundtals hetat "Årstaplan".LÅ1 skrev:Läser man om på Wikipedia om Årsta centrum så uppfattar jag det som om Årstaplan bara var ett namn som fanns på ritningsstadiet, men som förverkligades som Årsta torg. Men det är lite otydligt. Oavsett vilket så kommer nog aldrig spårvägslinje 4 att gå till platsen. Men möjligen en annan linje!
Kan det vara så att det egentligen/ursprungligen handlar om två olika platser?
Årstaplan skulle då vara ytan i nordvästra hörnet av korsningen Årstavägen/Hjälmarsvägen, medan torget är just torget mellan Oscariahuset (nu nåt gym), Medborgarhuset (Bibliotek och teater) och biográfen (nu Folkets hus)?
Åter till fyran: Nej jag tror inte heller den kommer att förlängas till Årsta. Det fanns tidigare planer på att dra linjen ner till Slakthusområdet ("Söderstaden") men när nu tunnelbanan dras om behövs inte detta.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Linje 4 behövs verkligen i framtiden!
Finns det en tidsplan för utredningen?twr skrev:Angående Spårväg City pågår utredningen Kollektivtrafikförsörjning av Norra Djurgårdsstaden. Jag gissar att man avvaktar resultatet av den utredningen.
Finns det något publicerat om vad man kommit fram till hittills?
undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
- Inlägg: 7
- Blev medlem: fredag 04 april 2008 10:58
Re: Linje 4 behövs verkligen i framtiden!
Utredning beställdes i januari 2017:http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... staden.pdfFinns det en tidsplan för utredningen?
Finns det något publicerat om vad man kommit fram till hittills?
Där konstateras: En slutrapport bedöms kunna tas fram inför ett inriktningsbeslut våren 2018. Flera processer kräver dock svar i närtid, vilket bland annat gäller framtagande av ekonomiskt underlag inför arbetet med landstingets budget för 2018. Av denna anledning föreslås en delrapportering redan under våren 2017, vilket är i enlighet med den ovan redovisade politiska överenskommelsen från maj 2016.
Delrapporten kom i augusti 2017: http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... gobron.pdf
Re: Linje 4 behövs verkligen i framtiden!
Tack!Eric Thorslund skrev:Utredning beställdes i januari 2017:http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... staden.pdfFinns det en tidsplan för utredningen?
Finns det något publicerat om vad man kommit fram till hittills?
Där konstateras: En slutrapport bedöms kunna tas fram inför ett inriktningsbeslut våren 2018. Flera processer kräver dock svar i närtid, vilket bland annat gäller framtagande av ekonomiskt underlag inför arbetet med landstingets budget för 2018. Av denna anledning föreslås en delrapportering redan under våren 2017, vilket är i enlighet med den ovan redovisade politiska överenskommelsen från maj 2016.
Delrapporten kom i augusti 2017: http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... gobron.pdf
(Delrapporten tror jag att jag läst, fast då var det mest Lidingöbron som intresserade mej...)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Linje 4 behövs verkligen i framtiden!
Strålande, då kan vi måhända betrakta en återuppstånden 4:a som en innerstadsspårväg? Kvar står att det har byggts hyfsat mycket i Norra Hammarbyhamnen sedan 1967 och mera ser ut satt vara på gång. Nacka-tunnelbanan med perrong under kanalen kommer troligen vara klar om tidigast 15 år. Oklart om jag lever då, men nästa generation måste ju också ha transportmöjligheter och jag bor inte i trakten.TKO skrev:
Åter till fyran: Nej jag tror inte heller den kommer att förlängas till Årsta. Det fanns tidigare planer på att dra linjen ner till Slakthusområdet ("Söderstaden") men när nu tunnelbanan dras om behövs inte detta.
/TKO
160 kunde väl endera runda ett kvarter vid Skanstull eller gå Rosenlundsgatan fram förbi Södra Station och 4:ans spårvagn kunde gå ringvägen i s f Rosenlundsgatan.
/Göran
-
- Inlägg: 542
- Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29
Re: Linje 4 behövs verkligen i framtiden!
Hur nära måste det vara för att vara "till platsen"? Den närmaste stationen ligger på samma avstånd som längden av en pendeltågsperrong.LÅ1 skrev:Läser man om på Wikipedia om Årsta centrum så uppfattar jag det som om Årstaplan bara var ett namn som fanns på ritningsstadiet, men som förverkligades som Årsta torg. Men det är lite otydligt. Oavsett vilket så kommer nog aldrig spårvägslinje 4 att gå till platsen. Men möjligen en annan linje!
Re: Linje 4 behövs verkligen i framtiden!
Det "mentala avståndet" är tillräckligt stort för att i stort sett ingen som befinner sej vid Årstaplan (Årsta Torg) ens skall fundera på Tvärbanan som ett alternativ till buss 160 för resor mot Gullmarsplan eller Årstaberg. Det förhåller sej lite annorlunda om man skall resa mot Liljeholmen...Magnus Ahltorp skrev:Hur nära måste det vara för att vara "till platsen"? Den närmaste stationen ligger på samma avstånd som längden av en pendeltågsperrong.LÅ1 skrev:Läser man om på Wikipedia om Årsta centrum så uppfattar jag det som om Årstaplan bara var ett namn som fanns på ritningsstadiet, men som förverkligades som Årsta torg. Men det är lite otydligt. Oavsett vilket så kommer nog aldrig spårvägslinje 4 att gå till platsen. Men möjligen en annan linje!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!