Sundbyberg: Ny bytespunkt, sänkt järnväg, fyrspår
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Sundbyberg: Ny bytespunkt, sänkt järnväg, fyrspår
http://www.sundbyberg.se/bygga-bo-miljo ... vning.html
Jag tror inte det finns en tråd om detta? Jag lägger in en länk jag hittar, jag vet inte om det är den mest relevanta.
Vi har redan många trådar om pendeltågstrafik i allmänhet, om kapaciteten på Mälarbanan etc. Den här tråden tänker jag mer ska handla om utformningen av bana och station på den sträcka som berörs av sänkningen.
Jag tror inte det finns en tråd om detta? Jag lägger in en länk jag hittar, jag vet inte om det är den mest relevanta.
Vi har redan många trådar om pendeltågstrafik i allmänhet, om kapaciteten på Mälarbanan etc. Den här tråden tänker jag mer ska handla om utformningen av bana och station på den sträcka som berörs av sänkningen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Sundbyberg: Ny bytespunkt, sänkt järnväg, fyrspår
I planförslaget så finns det förslag på omläggning av tvärbanan så den trafikerar ovanför spårtunneln. En klok idé skulle vara att bygga detta som en parkmässig allé likt Hammarby Sjöstad. Ett stort plus med omläggningen är att det underlättar bytet med Tunnelbanan, Järnvägen och bussarna som trafikerar sundbyberg (Oster om järnvägen idag), vilket visar på att man är på rätt riktning! Kanske man får plats med en till spårvägshållplats? Ganska skarpa kurvor dock... klarar A32 det?
Re: Sundbyberg: Ny bytespunkt, sänkt järnväg, fyrspår
När jag läste igenom förslaget till planprogram för Sundbybergs stadskärna ser jag att man funderar på att dra om spårvägen i samband med att järnvägen sänks (sid 47). Det är i sin helhet ett ambitiöst programförslag tycker jag, även om jag kanske inte riktigt uppskattar alla stadsbildsmässiga och estetiska förslag som förs fram!
/TKO
PS: När jag började skriva inlägget så jag inte att ADDE hade noterat samma sak! /TKO
/TKO
PS: När jag började skriva inlägget så jag inte att ADDE hade noterat samma sak! /TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Sundbyberg: Ny bytespunkt, sänkt järnväg, fyrspår
Ja, den stora potentialen för stadsutveckling och ökad tillgänglighet är viktiga skäl till att fyrspåret fick brett politiskt stöd. Den nuvarande Mälarbanan har ju flera plankorsningar och utgör en fysisk barriär i centrala Sundbyberg. Intunnlingen i Solna och överdäckningen i Sundbyberg kommer att ge järnvägen lite mer Londonkänsla. 

Re: Sundbyberg: Ny bytespunkt, sänkt järnväg, fyrspår
Jag har förstått det som att det blir ett öppet tråg på Solnasidan?Enceladus skrev:Ja, den stora potentialen för stadsutveckling och ökad tillgänglighet är viktiga skäl till att fyrspåret fick brett politiskt stöd. Den nuvarande Mälarbanan har ju flera plankorsningar och utgör en fysisk barriär i centrala Sundbyberg. Intunnlingen i Solna och överdäckningen i Sundbyberg kommer att ge järnvägen lite mer Londonkänsla.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Sundbyberg: Ny bytespunkt, sänkt järnväg, fyrspår
Här finns en aktuell beskrivning:twr skrev:Jag har förstått det som att det blir ett öppet tråg på Solnasidan?Enceladus skrev:Ja, den stora potentialen för stadsutveckling och ökad tillgänglighet är viktiga skäl till att fyrspåret fick brett politiskt stöd. Den nuvarande Mälarbanan har ju flera plankorsningar och utgör en fysisk barriär i centrala Sundbyberg. Intunnlingen i Solna och överdäckningen i Sundbyberg kommer att ge järnvägen lite mer Londonkänsla.
Trafikverket skrev:Från Frösundaleden till Huvudstagatan förläggs spåren i ett tunnelrör med fyra spår i den så kallade Huvudstatunneln. Tunneln är cirka 840 meter lång och är till stor del är förlagd ovan befintlig mark (intunnling). Mellan Frösundaleden och Ekenbergsvägens broar förläggs plattformar i öppet läge (tråg) med nya stationsentreér i Sundbyberg och Solna Business Park.
På sträckan genom centrala Sundbyberg är spåren förlagda under mark (överdäckning) i den så kallade Sundbybergstunneln. Tunneln är cirka 1,4 kilometer lång och utformad med två separata tunnelrör. Resterande sträckor av Mälarbanans utbyggnad öster om Huvudstagatan och väster om Sundbybergstunnelns mynning är i princip förlagda i markplan.
Intunnlingen i Solna och överdäckningen i Sundbyberg utgör viktiga förutsättningar för utveckling av nya bostadsområden och verksamheter i anslutning till järnvägen som idag utgör en kraftig barriär med stor miljöpåverkan i de båda kommunerna.
Re: Sundbyberg: Ny bytespunkt, sänkt järnväg, fyrspår
Varför däckas inte plattformarna också över? Är det för att spara kostnader?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Sundbyberg: Ny bytespunkt, sänkt järnväg, fyrspår
Hade du inte länkar till en informationsfolder nyss? Vart tog den vägen?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Sundbyberg: Ny bytespunkt, sänkt järnväg, fyrspår
Här är den. Jag tog bort den för att den är utdaterad och kan vara vilseledande.twr skrev:Hade du inte länkar till en informationsfolder nyss? Vart tog den vägen?
Re: Sundbyberg: Ny bytespunkt, sänkt järnväg, fyrspår
Aha. Men det finns en del intressant där. Tack!Enceladus skrev:Här är den. Jag tog bort den för att den är utdaterad och kan vara vilseledande.twr skrev:Hade du inte länkar till en informationsfolder nyss? Vart tog den vägen?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Sundbyberg: Ny bytespunkt, sänkt järnväg, fyrspår
Jag skulle gissa att det är en kostnadsfråga. Sundbyberg har fått betala en hel del för tunneln som är beslutad. Sedan behöver inte en utomhusstation vara dålig. Något i den här stilen borde gå att åstadkomma till ett överkomligt pris:twr skrev:Varför däckas inte plattformarna också över? Är det för att spara kostnader?

Re: Sundbyberg: Ny bytespunkt, sänkt järnväg, fyrspår
Däremot är jag väldigt rädd för att det kommer att gå att springa mellan de öppna regionaltågsperrongerna och pendeltågsperrongen med slutna spärrlinjer. Ännu ett skäl för att RTKM ska ta över regionaltågstrafiken!
Re: Sundbyberg: Ny bytespunkt, sänkt järnväg, fyrspår
Jag antar att det är två gemensamma plattformar, med pendeltågsspåren innerst? Hur löser man det då? Hur fungerar det i dagens tvåspåriga station?Enceladus skrev:Däremot är jag väldigt rädd för att det kommer att gå att springa mellan de öppna regionaltågsperrongerna och pendeltågsperrongen med slutna spärrlinjer. Ännu ett skäl för att RTKM ska ta över regionaltågstrafiken!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Sundbyberg: Ny bytespunkt, sänkt järnväg, fyrspår
Eller en mittplattform för pendeln och två sidoplattformar för övriga tåg?twr skrev:Jag antar att det är två gemensamma plattformar, med pendeltågsspåren innerst?Enceladus skrev:Däremot är jag väldigt rädd för att det kommer att gå att springa mellan de öppna regionaltågsperrongerna och pendeltågsperrongen med slutna spärrlinjer. Ännu ett skäl för att RTKM ska ta över regionaltågstrafiken!
Den som visar upp en tågbiljett släpps igenom spärren.Hur löser man det då? Hur fungerar det i dagens tvåspåriga station?
Re: Sundbyberg: Ny bytespunkt, sänkt järnväg, fyrspår
Ja, det är ju en möjlighet, men gissar att man vill undvika det eftersom det blir fler lyftpaket och totalt sett bredare, alltså en dyrare lösning.Sio skrev:Eller en mittplattform för pendeln och två sidoplattformar för övriga tåg?twr skrev:Jag antar att det är två gemensamma plattformar, med pendeltågsspåren innerst?Enceladus skrev:Däremot är jag väldigt rädd för att det kommer att gå att springa mellan de öppna regionaltågsperrongerna och pendeltågsperrongen med slutna spärrlinjer. Ännu ett skäl för att RTKM ska ta över regionaltågstrafiken!
Den som visar upp en tågbiljett släpps igenom spärren.[/quote][/quote]Sio skrev:Hur löser man det då? Hur fungerar det i dagens tvåspåriga station?
Tack!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Sundbyberg: Ny bytespunkt, sänkt järnväg, fyrspår
På Västeråsbanan ("Mälarbanan") gör den begränsade fjärr/regiontågstrafiken det möjligt att låta snabbpendeltåg använda de yttre spåren, vilket möjliggör riktig snabbtrafik. Det är därför lämpligt att förse stationer där både snabb- och lokalpendlar stannar med mittplattformar mellan snabb- och lokalspåren.
(Ett sådant trafikupplägg förutsätter naturligtvis att man tänker lite nytt - eller kanske gammalt - både inom SLL/TF och inom TV. Och kanske också ett annat huvudmannaskap för regionaltrafiken... men hoppet är det sista som överger optimisten!)
/TKO
(Ett sådant trafikupplägg förutsätter naturligtvis att man tänker lite nytt - eller kanske gammalt - både inom SLL/TF och inom TV. Och kanske också ett annat huvudmannaskap för regionaltrafiken... men hoppet är det sista som överger optimisten!)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Sundbyberg: Ny bytespunkt, sänkt järnväg, fyrspår
Animerad film som visar möjlig utformning av järnvägssträckan!
Re: Sundbyberg: Ny bytespunkt, sänkt järnväg, fyrspår
Är det bara jag som tolkar filmen på så vis att eventuell intunnling av banan i Solna kommer ske oven mark? Dvs spåren sänks inte ned i tunnel, utan istället byggs en (betong?) inkapsling av banan i markläge.Enceladus skrev:Animerad film som visar möjlig utformning av järnvägssträckan!

well known yimby
Re: Sundbyberg: Ny bytespunkt, sänkt järnväg, fyrspår
Trafikverkets beskrivning anger följande:GustavS skrev:Är det bara jag som tolkar filmen på så vis att eventuell intunnling av banan i Solna kommer ske oven mark? Dvs spåren sänks inte ned i tunnel, utan istället byggs en (betong?) inkapsling av banan i markläge.Enceladus skrev:Animerad film som visar möjlig utformning av järnvägssträckan!
*Intunnling mellan Huvudstagatan och Frösundaleden
*Tråg mellan Frösundaleden och Ekenbergsvägen
*Överdäckning genom centrala Sundbyberg
Filmen ser ut att följa detta. Det går väl inte att bygga underjordisk tunnel i Solna med tanke på broarna vid Tomteboda?
Re: Sundbyberg: Ny bytespunkt, sänkt järnväg, fyrspår
Då väljer man att bygga en långsträkt (betong) bunker som befäster barriären än mer. Som om det var synen av tåg som är problemet för Solna och inte att järnvägen bildar en effektiv barriär genom kommunen. En blir rätt trött.
well known yimby