Tilltänkta spårvägsstäder
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Tilltänkta spårvägsstäder
Runt förra sekelskiftet anlades de flesta av spårvägs näten i landet. Jag har försökt leta efter info om spårvägsprojekt som aldrig blev av men har inte lyckats något vidare. Jag har för mig att spårväg var på tapeten i bl a Örebro, Borås, Karlstad och Västerås. Medlemmarna på detta forum tycks sitta inne med otroliga mängder information så någon kanske vet lite mer om dessa tilltänkta spårvägssatsningar eller kan tipsa om länkar på nätet.
Under en stadsrundtur med skolan i min hemstad Uddevalla i början på 80-talet vill jag minnas att guiden nämde något om en föreslagen spårvagnslinje mellan stadskärnan och badorten Gustafsberg, detta har jag aldrig fått bekräftat från något annat håll, kanske någon på forumet känner till detta?
Under en stadsrundtur med skolan i min hemstad Uddevalla i början på 80-talet vill jag minnas att guiden nämde något om en föreslagen spårvagnslinje mellan stadskärnan och badorten Gustafsberg, detta har jag aldrig fått bekräftat från något annat håll, kanske någon på forumet känner till detta?
-
Jag har läst någonstans att elverket i Luleå ville bygga en spårväg här någon gång i början av förra seklet. Vad jag förstår var det i flera fall elverket som var pådrivande i byggandet av (elektriska) spårvägar.
Vart spårvägen skulle gå har jag dock ingen aning om. Luleå var vid denna tidpunkt en liten och mycket kompakt stad med ca 9 000 invånare (se artikeln ur Nordisk Familjebok daterad år 1912) som bestod av det som i dag är stadskärnan. Järnverket låg då i Karlsvik på andra sidan fjärden, där MBV i dag håller till.
Gissningsvis skulle spårvägen i stället ha gått ut till dåvarande municipalsamhället i Nederluleå socken Svartöstaden, en kyffig förstad med knappt 1 000 invånare som vuxit upp i anslutning till malmhamnen (se artikeln ur Nordisk Familjebok daterad år 1916).
Eventuellt kan man ha tänkt dra spårvägen ut till Notvikenverkstäderna som etablerades någon gång i samband med att Nordisk Familjebok skrev sina artiklar, trots att det gick tåg dit från Luleå. Gävle Stads Spårvägar (GSS) drog ju en spårväg ut till Bomhus som knäckte persontrafiken på UGJ-ägda Bomhusbanan.
Någon spårväg blev det emellertid aldrig.
Vad beträffar städer som fick spårväg finns många påtänkta men aldrig genomförda projekt. GSS planerade en spårväg ut till Strömsbro som aldrig blev av.
Anders
Vart spårvägen skulle gå har jag dock ingen aning om. Luleå var vid denna tidpunkt en liten och mycket kompakt stad med ca 9 000 invånare (se artikeln ur Nordisk Familjebok daterad år 1912) som bestod av det som i dag är stadskärnan. Järnverket låg då i Karlsvik på andra sidan fjärden, där MBV i dag håller till.
Gissningsvis skulle spårvägen i stället ha gått ut till dåvarande municipalsamhället i Nederluleå socken Svartöstaden, en kyffig förstad med knappt 1 000 invånare som vuxit upp i anslutning till malmhamnen (se artikeln ur Nordisk Familjebok daterad år 1916).
Eventuellt kan man ha tänkt dra spårvägen ut till Notvikenverkstäderna som etablerades någon gång i samband med att Nordisk Familjebok skrev sina artiklar, trots att det gick tåg dit från Luleå. Gävle Stads Spårvägar (GSS) drog ju en spårväg ut till Bomhus som knäckte persontrafiken på UGJ-ägda Bomhusbanan.
Någon spårväg blev det emellertid aldrig.
Vad beträffar städer som fick spårväg finns många påtänkta men aldrig genomförda projekt. GSS planerade en spårväg ut till Strömsbro som aldrig blev av.
Anders
Martin:Martin skrev:Jag glömde skriva att det är Svenska städer jag intresserar mig för i första hand
Uddevalla-Gustafsberg har jag läst om någonstans... men spårväg? Det kan lika gärna har varit annan spårburet kommunikationsmedel, evetuellt med smalare spårvidd än 1435 mm.
Försöker minnas var jag läste detta... Det finns ju några böcker om Uddevallas och Bohusläns historia att välja på, kolla biblioteket! Hembyggdsföreninen i Uddevalla borde veta mer! (se nedan)
Jag hittade några sidor om Uddevallas historia på Internet... men ingenting om spårväg eller liknande.
Däremot hittade jag ett namn, en e-postadress, till vilken man kan ställa frågor om Uddevallas historia...
kanske du kan få napp där?
http://www.bhf.bohusmus.se/uddevalla/index.htmFråga Gunnar Klasson om Uddevalla
Här kan du ställa frågor om Uddevalla till mig. Jag får redan idag många frågor om Uddevalla och detta kan kanske vara ett sätt att kanalisera dem och dessutom spara svaren. En del frågor återkommer nämligen och då kan det vara bra om det finns en "bank" med frågor och svar.
Skicka en e-post till mig på adressen gunnar.klasson@bohusmus.se så skall jag försöka hitta ett svar till dig. Både frågor och svar läggs sedan ut här.
Klicka på "Uddevallas Historia, och vidare på "Fråga Gunnar Karlsson om Uddevalla".
Det förefaller som om URL´n är knuten till Bohusläns museum i Ua.
Om du får svar får du ju gärna delge oss andra detta här...
Bj.
Karlstad
Däremot hittade jag föjande sida om spårväg i Karlstad:
http://w1.555.telia.com/~u55504814/spvkarl.htm
På samma sida hittade jag detta:
http://w1.555.telia.com/~u55504814/spvkarl.htm
På samma sida hittade jag detta:
Bj.Orter med planer på spåvägar.
ORT PLAN AVSLAG
Karlstad 1907 1923
Halmstad 1907 1908
Falun 1908 okänt
Örebro okänt okänt
Linköping 1918 okänt
Borås 1920 1924
Några klipp från Malmöavdelningens lokala blad - Koltåget:
Nr 4/79
Jens Möller skriver:
Citat ur Boken: Ystad - Famntaget mellan forntid-framtid
Författare: Sigurd TEHÅ Thomasson (1966)
"Den 14 juni 1920 gick man in för att ordna busstrafik på Saltsjöbaden. Stadsbusslinjen är ett projekt från 1934. Salomon Smith hade rösterna 17-11 i stadsfullmäktige för en spårväg genom Östergatan till Saltsjöbaden den 18 december 1913. Gudilov fordrades det två tredjedels majoritet. En röst räddade från vanvett."
Nr 3/82
Lennart Améen skriver om spårvägsplaneri Lund. 1907 i samband med utställning i staden planerades en spårväg från utställningsområdet vid Stadsparken. Även järnvägen Lund-Bjärred var tänkt som spårväg när aktier tecknades i "Lund-Bjerreds Spårvägsaktiebolag". Spår blev det, elektriskt körde man, men det blev en järnväg för att det skulle vara möjligt att transportera sockerbetor.
/PG
Nr 4/79
Jens Möller skriver:
Citat ur Boken: Ystad - Famntaget mellan forntid-framtid
Författare: Sigurd TEHÅ Thomasson (1966)
"Den 14 juni 1920 gick man in för att ordna busstrafik på Saltsjöbaden. Stadsbusslinjen är ett projekt från 1934. Salomon Smith hade rösterna 17-11 i stadsfullmäktige för en spårväg genom Östergatan till Saltsjöbaden den 18 december 1913. Gudilov fordrades det två tredjedels majoritet. En röst räddade från vanvett."
Nr 3/82
Lennart Améen skriver om spårvägsplaneri Lund. 1907 i samband med utställning i staden planerades en spårväg från utställningsområdet vid Stadsparken. Även järnvägen Lund-Bjärred var tänkt som spårväg när aktier tecknades i "Lund-Bjerreds Spårvägsaktiebolag". Spår blev det, elektriskt körde man, men det blev en järnväg för att det skulle vara möjligt att transportera sockerbetor.
/PG
PG Andersson (747)
trafikchef MSS, ordförande SSS:M
I ÖREBRO förekom ett antal förslag på spårvägsanläggningar (enligt Westessons bok Lokaltrafiken i Örebro från 1987).
Förslag på hästspårväg Örebro-Skebäck framfördes både 1862 och 1877, både för gods och passagerare, vilket dock skrinlades 1884 då man i stället flyttade hamnen närmare staden.
1903 började diskussionen om elektrisk spårväg, vilken även innefattade anbud från ASEA 1903 och linjeförslag i flera omgångar 1905 och 1912. Resultatet av ansträngningarna blev dock i stället en tidig motorbusstart för en stadslinje 1915-16 i Örebro.
SB
Förslag på hästspårväg Örebro-Skebäck framfördes både 1862 och 1877, både för gods och passagerare, vilket dock skrinlades 1884 då man i stället flyttade hamnen närmare staden.
1903 började diskussionen om elektrisk spårväg, vilken även innefattade anbud från ASEA 1903 och linjeförslag i flera omgångar 1905 och 1912. Resultatet av ansträngningarna blev dock i stället en tidig motorbusstart för en stadslinje 1915-16 i Örebro.
SB
Varför skulle man inte ha kunnat transportera betor på en spårväg? Det gick ju bra att transportera färdigt socker på spårvägen i Göteborg.PG skrev: ... Även järnvägen Lund-Bjärred var tänkt som spårväg när aktier tecknades i "Lund-Bjerreds Spårvägsaktiebolag". Spår blev det, elektriskt körde man, men det blev en järnväg för att det skulle vara möjligt att transportera sockerbetor.
/PG
Bra fråga!Harald skrev: Varför skulle man inte ha kunnat transportera betor på en spårväg? Det gick ju bra att transportera färdigt socker på spårvägen i Göteborg.
Jag skulle gissa att det berodde på samtrafik med övriga skånska privatbanor - ingen var spårväg så det blev väl naturligt att bli järnväg! Duospårvägskonceptet (vilket härligt modernt ord!) var ju inte uppfunnet ännu!
/PG
PG Andersson (747)
Spårv'g i Örebro
Örebroarna fick rösta om man ville ha kyrka eller spårväg och man tyckte att den lodräta kommunikationen var viktigare!
-Per
-Per
Spårväg i Eskilstuna
Hej å hå !
Till och med min förra hemstad Eskilstuna hade spårvägsplaner år 1898 skissades på två ringlinjer och 15 motorvagnar. Inget hände och nästa spårvägsförslag kom 1920. Då man skulle köra persontrafik till Hällbybrunn, liktransporter till Nya Kyrkogården samt latrin till Brottsta.
Skulle tro att de flesta städer i vårt land har haft planer på en spårväg under tiden före första världskriget. Efter kriget dök bussen upp å vi vet hur det blev...............
Anders Forsberg
Till och med min förra hemstad Eskilstuna hade spårvägsplaner år 1898 skissades på två ringlinjer och 15 motorvagnar. Inget hände och nästa spårvägsförslag kom 1920. Då man skulle köra persontrafik till Hällbybrunn, liktransporter till Nya Kyrkogården samt latrin till Brottsta.
Skulle tro att de flesta städer i vårt land har haft planer på en spårväg under tiden före första världskriget. Efter kriget dök bussen upp å vi vet hur det blev...............
Anders Forsberg
- Kristofer
- Kontakt:
Även Visby umgicks med spårvägsplaner. Det var ångspårvägen Visby - Visborgsslätt som skulle elektrifieras och förlängas via Södertorg - Adelsgatan - Stora torget - diverse minimala gränder - ny port i muren - Lasarettet till Snäckgärdsbaden. Det hade varit spännande att se spårvagnar snirkla fram i Visby innerstad, men det var nog knappast ett realistiskt projekt.
Kristofer
Kristofer
Landskrona: 1919 presenterades långt gångna planer på en kustspårväg från Helsingborg via Borstahusen. Samma år presenterade Landskrona Stad ett förslag på ett stadsspårvägsnät, från Rådhustorget till bland annat Borstahusen, Karlslund och hamnen.
1923 kom spårvägskommittén fram till att 20 000 invånare inte var tillräckligt för spårvagnar. Då hade man redan skrotat planerna på en kustspårväg från Helsingborg.
Å andra sidan startade man 1901 vad som påstås vara Sveriges första omnibuslinje mellan Borstahusen och Rådhustorget.
1923 kom spårvägskommittén fram till att 20 000 invånare inte var tillräckligt för spårvagnar. Då hade man redan skrotat planerna på en kustspårväg från Helsingborg.
Å andra sidan startade man 1901 vad som påstås vara Sveriges första omnibuslinje mellan Borstahusen och Rådhustorget.
...som blev första omnibuslinjen...
Kan inte låta bli, även om det blir ett sidospår!
Mangea skriver
"Å andra sidan startade man 1901 vad som påstås vara Sveriges första omnibuslinje mellan Borstahusen och Rådhustorget."
Nähä nä.
Sveriges första "omnibuslinje" var Kungsbacken-Järntorget 1835 i Stockholm, med hästar framför.
Sådan trafik förekom 1901 på många håll, t.ex. i Malmö.
Sveriges första motorbusslinje, om det var det som avses, var Kungsbacken-Riddarhustorget två veckor sommaren 1899 i Stockholm, den berömda "Bullerbussen".
Det lär ha körts motorbuss i Jämtland på hösten samma år, i varje fall såldes en buss dit upp. 1900 gick Bullerbussen till Värtan en tid.
SB
Mangea skriver
"Å andra sidan startade man 1901 vad som påstås vara Sveriges första omnibuslinje mellan Borstahusen och Rådhustorget."
Nähä nä.
Sveriges första "omnibuslinje" var Kungsbacken-Järntorget 1835 i Stockholm, med hästar framför.
Sådan trafik förekom 1901 på många håll, t.ex. i Malmö.
Sveriges första motorbusslinje, om det var det som avses, var Kungsbacken-Riddarhustorget två veckor sommaren 1899 i Stockholm, den berömda "Bullerbussen".
Det lär ha körts motorbuss i Jämtland på hösten samma år, i varje fall såldes en buss dit upp. 1900 gick Bullerbussen till Värtan en tid.
SB
Vänersborg
Vet inte hur moderna funderingar Martin hade tänkt sig, men detta läste jag i Göteborgs-Posten 1991-03-20:
"... I och med de tilltagande miljöproblemen har spårvagnen blivit ett allt intressantare alternativ i trafikdebatten. I Vänersborg diskuteras nu ett helt nytt program för kollektivtrafiken. Spårvagnen står i centrum.
Linjen skall gå genom Vänersborgs centrum med två ändstationer, Vargön och Öxnered. Sträckan är cirka tolv kilometer... Planerna på spårvagnstrafik finns med i den kommunala översiktsplan som skall fastställas under det här året..."
Om det blivit någon spårvagn i Vänersborg på sistone, måste det ha undgått mig.
/Jan
"... I och med de tilltagande miljöproblemen har spårvagnen blivit ett allt intressantare alternativ i trafikdebatten. I Vänersborg diskuteras nu ett helt nytt program för kollektivtrafiken. Spårvagnen står i centrum.
Linjen skall gå genom Vänersborgs centrum med två ändstationer, Vargön och Öxnered. Sträckan är cirka tolv kilometer... Planerna på spårvagnstrafik finns med i den kommunala översiktsplan som skall fastställas under det här året..."
Om det blivit någon spårvagn i Vänersborg på sistone, måste det ha undgått mig.
/Jan
Re: Tilltänkta spårvägsstäder
Jag vet att det finns dem som anser att man inte får återuppliva gamla trådar, men den här ser väldigt spännande ut! Så jag gör det ändå!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Instämmer!
gör
Thomas K Ohlsson
gör
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Spårvagnsstäderna listar städer med planer på svårväg. http://www.sparvagnsstaderna.se/utbyggn ... -i-sverige
Minst av de städerna är väl Eskilstuna.(?) Men den staden är listad för start efter 2025.
Minst av de städerna är väl Eskilstuna.(?) Men den staden är listad för start efter 2025.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Kristianstad har reservat/korridor numera för lightrail/spårväg mellan Hammarslund & Viby, för att kunna ansluta därifrån till Åhusbanan. Men reservat kanske inte gills i detta sammanhang. 
https://www.kristianstad.se/contentasse ... 80_124.pdf
Jag vet även att det kom förslag på spårväg i Hässleholm från något kommunalråd år 1992, men av detta blev det inget.
Såg även att det inkom en motion år 2013 i Falun om batteridriven spårväg på sträckan Resecentrum-Gryksbo. Men blev nog inte mer än så där heller.
http://www.teknoland.se/motion_om_sp%C3%A5rv%C3%A4g.htm
År 2010 gjorde stadsbyggnadskontoret i Sundsvall en utredning, som tyvärr var till spårvägens nackdel.
http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/spa ... redir=true
År 2010 gjordes en förstudie för en linje Norrköping-Söderköping...
http://mobil.nt.se/nyheter/norrkoping/f ... 56112.aspx
År 2010 utredning av kommunen ang. spårväg i Växjö.
http://www.smp.se/vaxjo/orealistiskt-me ... r-i-vaxjo/

https://www.kristianstad.se/contentasse ... 80_124.pdf
Jag vet även att det kom förslag på spårväg i Hässleholm från något kommunalråd år 1992, men av detta blev det inget.
Såg även att det inkom en motion år 2013 i Falun om batteridriven spårväg på sträckan Resecentrum-Gryksbo. Men blev nog inte mer än så där heller.
http://www.teknoland.se/motion_om_sp%C3%A5rv%C3%A4g.htm
År 2010 gjorde stadsbyggnadskontoret i Sundsvall en utredning, som tyvärr var till spårvägens nackdel.
http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/spa ... redir=true
År 2010 gjordes en förstudie för en linje Norrköping-Söderköping...
http://mobil.nt.se/nyheter/norrkoping/f ... 56112.aspx
År 2010 utredning av kommunen ang. spårväg i Växjö.
http://www.smp.se/vaxjo/orealistiskt-me ... r-i-vaxjo/
Spårvägsstädernas lista känns inte riktigt aktuell, den tar med projekt som redan är utförda (t ex till Sickla Udde) men också sådana som är om inte begravda så försatta i djup dvala (Helsingborg, Malmö, 4:an). Det kan beror på att uppgifterna kommer från en rapport sammanställd 2014, då allt såg lite ljusare ut för spårvägen...LÅ1 skrev:Spårvagnsstäderna listar städer med planer på svårväg. http://www.sparvagnsstaderna.se/utbyggn ... -i-sverige
Som ett tecken i tiden verkar Spårvägsstäderna:s aktivitet ha avtagit, nätplatsen skulle behöva uppdateras och det senaste pressmeddelandet skickades ut 2015. Det var mer fart när vår gamle vän Chrille W var ordförande, det måste medges. Numera är SLL/TF i nte ens medlem i organisationen...
(Att inte alla uppskattade kanon-chrilles insatser kan den intresserade läsa om i denna SvD-artikel från 2011. Texten innehåller naturligtvis frasen "SvD har utan framgång sökt Christer G Wennerholm för en kommentar" - han föredrog ju som bekant envägskommunikation!)
funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!