Skip-stop stoppas?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Skip-stop stoppas?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Skip-stop stoppas?
KåDe KåDe gamle vän, festligt att du lever än...
Efter försöken med "Tunnelbana till Östberga" och "Stridsflyg på F16" har nu KD hittat sin verkliga profilfråga: "Skippa Skip-stop!"
Tamsons visar sej ha lika mycket ryggrad som en kopparödla. Och skyller i vanlig ordning allt på Trafikverket... av den senaste tidens kritik av favvoentreprenären MTR syns numera inget - det skulle ju kunna äventyra hela konceptet med upphandlad trafik.
Elak som jag är hoppas jag att Trafikverket avfärdar detta och säger "Kom igen i T19"!
Eller för att citera ett gammalt djungelordspråk: "Som man bäddar får man ligga..."
(Kollegiet kan ju fundera på om pendeltågshaveriet eller OPS på NKS är högeralliansens sämsta valfråga i höst. Kanske jämt skägg?)
rätt kul tycker
Thomas K Ohlsson
Efter försöken med "Tunnelbana till Östberga" och "Stridsflyg på F16" har nu KD hittat sin verkliga profilfråga: "Skippa Skip-stop!"
Tamsons visar sej ha lika mycket ryggrad som en kopparödla. Och skyller i vanlig ordning allt på Trafikverket... av den senaste tidens kritik av favvoentreprenären MTR syns numera inget - det skulle ju kunna äventyra hela konceptet med upphandlad trafik.
Elak som jag är hoppas jag att Trafikverket avfärdar detta och säger "Kom igen i T19"!
Eller för att citera ett gammalt djungelordspråk: "Som man bäddar får man ligga..."
(Kollegiet kan ju fundera på om pendeltågshaveriet eller OPS på NKS är högeralliansens sämsta valfråga i höst. Kanske jämt skägg?)
rätt kul tycker
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Nu är det ju inte Trafikverket som hittat på det nuvarande upplägget med snabbtåg utan det är beslutat av Trafiknämnden som vad jag vet styrs av högeralliansen - ibland med lite grönt stöd. Intressant är att den kommun som främst drabbats av MTR:s misslyckande - Järfälla - inte tillhör de som skrikit värst. Ja även signaturen "Inge":s favoritort Solhem har drabbats av kinesernas misslyckande, men inte heller därifrån hör vi något större gnäll.
Eftersom detta torde vara en unik händelse i SLL-TF/SL/SS:s historia finns det all anledning att återkomma till detta - jag kan nästan utlova att det kommer fler visdomsord från Årsta som berör detta. Men nu är jag lite upptagen - jag måste dels hjälpa en småföretagare i västra Uppland med att reda ut några bokföringsfrågor inför skattedeklarationen i morgon, dels kontakta mitt favoritoppositionslandstingsråds politiske sekreterare, som av en lycklig slump också bor i Årsta! (Årsta- "Det är där det händer", engelsk version: "Arsta - where the magic happens"!)
c u
TKO(B)
Eftersom detta torde vara en unik händelse i SLL-TF/SL/SS:s historia finns det all anledning att återkomma till detta - jag kan nästan utlova att det kommer fler visdomsord från Årsta som berör detta. Men nu är jag lite upptagen - jag måste dels hjälpa en småföretagare i västra Uppland med att reda ut några bokföringsfrågor inför skattedeklarationen i morgon, dels kontakta mitt favoritoppositionslandstingsråds politiske sekreterare, som av en lycklig slump också bor i Årsta! (Årsta- "Det är där det händer", engelsk version: "Arsta - where the magic happens"!)
c u
TKO(B)
Jag förstår inte. Varför ska den nuvarande regeringen hållas ansvarig för Citybanans utformning eller försenade byggstart?
Det som är sanning i Solhem är blott ett skämt i Årsta!Enceladus skrev:Jag förstår inte. Varför ska den nuvarande regeringen hållas ansvarig för Citybanans utformning eller försenade byggstart?
(fritt efter... ja någon!)
/TKO
Artikeln har uppdaterats:Inge skrev:Nu får vi hoppas att de tåg som slösas bort på Nynäsbanan snarast flyttas tillbaka, så att linje 34 alias 44 kan återstartas.
Stockholmdirekt skrev:Däremot vill landstinget behålla skip stop-trafiken på de sträckor där systemet har fungerat.
Vad säger man, sent ska syndaren vakna. Har månne alliansens strateg kommit tillbaka från sin långsemester och förklarat varför det är mindre bra att sparka på sina egna väljare?
Tror nog inte boende i Ulriksdal, Häggvik, Norrviken och Rotebro som förlorat hälften av sina avgångar i högtrafik håller med om att det skulle vara Järfälla som drabbas främst. Sedan handlar Järfällafallet inte och snabbtågen utan om annat men om du vill blanda äpplen och päron så gärna för mig.TKO skrev:Nu är det ju inte Trafikverket som hittat på det nuvarande upplägget med snabbtåg utan det är beslutat av Trafiknämnden som vad jag vet styrs av högeralliansen - ibland med lite grönt stöd. Intressant är att den kommun som främst drabbats av MTR:s misslyckande - Järfälla - inte tillhör de som skrikit värst.
Det är är ju Tamsons och Co som blandar äpplen och päron...BSB101 skrev:Vad säger man, sent ska syndaren vakna. Har månne alliansens strateg kommit tillbaka från sin långsemester och förklarat varför det är mindre bra att sparka på sina egna väljare?
Tror nog inte boende i Ulriksdal, Häggvik, Norrviken och Rotebro som förlorat hälften av sina avgångar i högtrafik håller med om att det skulle vara Järfälla som drabbas främst. Sedan handlar Järfällafallet inte och snabbtågen utan om annat men om du vill blanda äpplen och päron så gärna för mig.TKO skrev:Nu är det ju inte Trafikverket som hittat på det nuvarande upplägget med snabbtåg utan det är beslutat av Trafiknämnden som vad jag vet styrs av högeralliansen - ibland med lite grönt stöd. Intressant är att den kommun som främst drabbats av MTR:s misslyckande - Järfälla - inte tillhör de som skrikit värst.
Att småstationerna i Sollentuna fått färre förbindelser beror ju på varken Trafikverket eller MTR - utan på att just Tamsons och Co bestämt att det skall vara så. Om detta var bra kan vi ha olika åsikter - men vi borde kunna vara överens om att det hela är en följd av förhoppningsvis genomtänkta politiska beslut. Det är därför häpnadsväckande hur Tamsons och Co försöker skylla ifrån sej. Och majoriteten av väljare i Sollentuna har ju röstat fram dessa otroligt kompetenta företrädare - så det är väl bara att svälja förtreten och förhoppningsvis komma på bättre tankar i höst! (Jag tror dock inte att detta kommer att ske - sollentunaborna kommer att fortsätta att rösta på högern och sedan gnälla över att det inte blev bra.)
Att man tvingas köra ersättningsbussar istället för pendeltåg till Kungsängen och Kallhäll är däremot inte politiskt beslutat - utan en följd av att MTR inte klarar av vad man åttagit sej. Men det ska vi tydligen inte låtsas om nu - för då kan ju hela upphandlingsmodellen ifrågasättas. Påminner det om "världens bästa sjukhus" där personal tvingas sluta om de påpekar det uppenbara?
en lätt förbannad
Thomas K Ohlsson
Nu är det som sagt omöjligt att låta tågen stanna på Ostkustbanan inom ramen för T18 - kräver ju en i grunden annan tidtabell. Och att byta tillbaka till T17 (vilket väl skulle fungera bäst) kräver ändå för mycket andra anpassningar.
Dock är väl risken att man ändå inte startar 44 förrän T19. Punktligheten skulle helt enkelt bli för dålig. Så även om man ska fortsätta med snabbtågen, behöver man göra en del förändringar som kräver fler fordonskilometer i trafik. Bland annat har ju ett stort problem blivit på- och avkopplande av vagnar under mellantrafiken och den neddragna vändtiden i Nynäshamn.
Om man ser på hur försenade 23xx ofta är till Kallhäll så inser man nog att det inte är någon bra idé att koppla ihop den linjen med 24xx.
Dock är väl risken att man ändå inte startar 44 förrän T19. Punktligheten skulle helt enkelt bli för dålig. Så även om man ska fortsätta med snabbtågen, behöver man göra en del förändringar som kräver fler fordonskilometer i trafik. Bland annat har ju ett stort problem blivit på- och avkopplande av vagnar under mellantrafiken och den neddragna vändtiden i Nynäshamn.
Om man ser på hur försenade 23xx ofta är till Kallhäll så inser man nog att det inte är någon bra idé att koppla ihop den linjen med 24xx.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Som läget ser ut just nu är det tveksamt om det hinner bli någon linje 44 mellan Kallhäll och Älvsjö. Linjen ska ju gå till Södertälje efter ombyggnaden.
Naturligtvis fungerar det med Inges sätt att se på tågkanaler, men inte med Trafikverkets riktlinjer för tid mellan tågen att plussa på 5-6 minuter till/från Märsta. Att det inte fungerar med grafen kontrollerade jag nog redan för något år sedan.
Problemet med Nynäshamn är ju att en ganska marginell försening, ger påslag på 13-14 minuter direkt. Ska förarna ha sin lagstadgade paus också - eller helt enkelt måste gå på toaletten, så blir det följdförseningar. Detta ställer ju då också till det när man har av- och påkoppling också. Att köra med långa tåg i mellantrafik är ju också en merkostnad då.
Men naturligtvis kan man ha hopparlag istället. Dock kostar det ju skattebetalarna lika mycket, eftersom antalet tågkilometer och förarantalet blir detsamma oavsett lösning.
Men allt beror ju på vilken punktlighet som finns i systemet och vilka möjligheter som finns att vända tågen innan ändstation. Nu är det ju inte ovanligt med rätt bra marginaler vid ändstationer - om man har dålig punktlighet i tågsystem även på annat håll. Men därför är faktiskt tiominutersbas för trafiken det bästa, eftersom man lättare kan få en ganska bra vändtid per spår. Nu får vi inte glömma heller att tågsätten är 214 meter. Bara att gå från den ena till den andra sidan av tåget tar 3-4 minuter. Att aktivera förarhytten 4-minuter. Ska man inte få följdförseningar när man missar sitt tågläge, behöver man minst 12 minuters vändtid. Har man snabbtåg, måste man lägga till ytterligare motsvarande merförsening för att hamna bakom ett "lokaltåg".
Men återigen. Har man bra punktflighet, så att man relativt sällan behöer hantera dessa situationer, så kan man ju korta ner vändtiderna. Och även om det är en kostnad för skattebetalarna, så är det något som starkt prioriteras. För december har jag hört att kundnöjdheten för pendeltågen låg på omkring 57 procent. Det visar ju också vad resenärer är beredda att betala för. Det är ju också så att nu finns det tågsätt att tillgå. Det är ju en helt annan sak att vid inköp av tåg planera för extra tågsätt, än om de inte kan användas eftersom banans fulla kapacitet inte klarar fler tåglägen.
'
Problemet med Nynäshamn är ju att en ganska marginell försening, ger påslag på 13-14 minuter direkt. Ska förarna ha sin lagstadgade paus också - eller helt enkelt måste gå på toaletten, så blir det följdförseningar. Detta ställer ju då också till det när man har av- och påkoppling också. Att köra med långa tåg i mellantrafik är ju också en merkostnad då.
Men naturligtvis kan man ha hopparlag istället. Dock kostar det ju skattebetalarna lika mycket, eftersom antalet tågkilometer och förarantalet blir detsamma oavsett lösning.
Men allt beror ju på vilken punktlighet som finns i systemet och vilka möjligheter som finns att vända tågen innan ändstation. Nu är det ju inte ovanligt med rätt bra marginaler vid ändstationer - om man har dålig punktlighet i tågsystem även på annat håll. Men därför är faktiskt tiominutersbas för trafiken det bästa, eftersom man lättare kan få en ganska bra vändtid per spår. Nu får vi inte glömma heller att tågsätten är 214 meter. Bara att gå från den ena till den andra sidan av tåget tar 3-4 minuter. Att aktivera förarhytten 4-minuter. Ska man inte få följdförseningar när man missar sitt tågläge, behöver man minst 12 minuters vändtid. Har man snabbtåg, måste man lägga till ytterligare motsvarande merförsening för att hamna bakom ett "lokaltåg".
Men återigen. Har man bra punktflighet, så att man relativt sällan behöer hantera dessa situationer, så kan man ju korta ner vändtiderna. Och även om det är en kostnad för skattebetalarna, så är det något som starkt prioriteras. För december har jag hört att kundnöjdheten för pendeltågen låg på omkring 57 procent. Det visar ju också vad resenärer är beredda att betala för. Det är ju också så att nu finns det tågsätt att tillgå. Det är ju en helt annan sak att vid inköp av tåg planera för extra tågsätt, än om de inte kan användas eftersom banans fulla kapacitet inte klarar fler tåglägen.
'
Idag finns tågbrist, men den är ju tillfällig eftersom den ursprungliga planeringen legat på att ha 108 vagnar i trafikerade omlopp (av 129) och att man väl nu kör med 93, istället för planerade 101.Inge skrev:Det där tror jag faktiskt inte ett dyft på. Det har visat sig gång på gång att enkätbaserade undersökningar är helt värdelösa för att utvärdera hur folk faktiskt värderar saker och vad de faktiskt är beredda att betala. Tex är de direkta olämpliga att använda som bas för tidsvärdering.Lars_L skrev:För december har jag hört att kundnöjdheten för pendeltågen låg på omkring 57 procent. Det visar ju också vad resenärer är beredda att betala för.
I övrigt håller jag med om det mesta du skriver den här gången. Men det här var intressant:
Menar du att det nu enbart är förarbrist som är problemet?Lars_L skrev:Det är ju också så att nu finns det tågsätt att tillgå.
Allvarligt tror jag nog det i dagsläget är mer personalbristen än vagnbristen. Linje 44 kräver ju med korta tåg (vilket faktiskt fungerar skapligt på de avgångarna) bara 4 vagnar till ute i trafik. Det borde faktiskt inte vara något större problem att jobba upp till.
Personalbristen räknar man dock med ska bestå under hela 2018.
Jodå, de har börjat rulla ut - eller vad man nu säger. Men nu har det ju varit konstant förarbrist på pendeln under ganska många år. De räcker ju inte på långa vägar. Man ska internutbilda 15 till förare i år - men med det klarar man ju inte ens normala pensionsavgångar och folk som slutar. Sedan måste man ju ha tillräckligt med handledare också etc.Inge skrev:
Hur kan det vara så? Den första omgången förare MTR själva utbildar borde snart vara klara.
Sedan kan man klara av mycket genom att förarna tar extra gnet. Man har ju rätt mycket fridagar (och allt vad det kallas), så det brukar vara ganska enkelt - men kräver kanske lite kännedom från personalsidan för vilka som kan (och brukar vilja) hoppa på det och ibland lite extra uppmuntran kanske (inte bara pekuniärt).
Nu talade jag om de som ska utbildas 2018 och vara klar vecka 51, alltså till T19.Inge skrev: På långa vägar? 15 förare borde väl räcka mer än väl till att ha tre tåg ute några timmar morgon och eftermiddag, vardagar?
Sedan kommer det ju fler såsmåningom.
Det är väl dock ett trettiotal som har utbildats 2017. Men då är det ju ca 30 som slutat också. Därtill har trafiken ökat med väl närmare 20 procent. Få ihop den ekvationen om du kan!
Och då är det väl som sagt så att antalet förare redan från början egentligen varit lite för lågt.
Varför är det försrbrist? Är det svårt att hitta lämpliga kandidater?Lars_L skrev:Nu talade jag om de som ska utbildas 2018 och vara klar vecka 51, alltså till T19.Inge skrev: På långa vägar? 15 förare borde väl räcka mer än väl till att ha tre tåg ute några timmar morgon och eftermiddag, vardagar?
Sedan kommer det ju fler såsmåningom.
Det är väl dock ett trettiotal som har utbildats 2017. Men då är det ju ca 30 som slutat också. Därtill har trafiken ökat med väl närmare 20 procent. Få ihop den ekvationen om du kan!
Och då är det väl som sagt så att antalet förare redan från början egentligen varit lite för lågt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Det är förarbrist i hela landet. Utbildningsplatser står tomma etc. Och visst delvis beror det nog på svårigheten att hitta lämpliga kandidater. Kräver en hel del - man har ju prov för att bli antagen och som ganska många blir "kuggade i".twr skrev: Varför är det försrbrist? Är det svårt att hitta lämpliga kandidater?
Samtidigt är det ju ett bra betalt yrke. Även under utbildningstiden betalar MTR för de som ska utbildas nu över 28 000 i månadslön. Efter tre år som pendeltågsförare får man över 38 000 i månaden - och då tillkommer ju ersättning för ob etc. Få andra yrken som kommer upp i det utan högskoleutbildning eller att man har en chefsposition och lönen är ju betydligt högre än vad som gäller för exempelvis spårvägs- och bussförare.
Nja, antalet personer som är anställda inom respektive yrkesgrupp brukar ju anges i förfrågningsunderlaget - så det vet man ju oftast tre år innan trafikstart. Sedan kan man förstås inte börja anställa/utbilda innan man fått kontraktet. Hur många som sedan väljer att sluta när ny tar över är förstås okänt innan, men har ju inte varit påfallande många i det här fallet. Kanske ett tiotal extra förutom pensionsavgång. Men det är ju väldigt lågt ändå om man ser på arbetsmarknaden i sin helhet.
För de allra flesta innebär ju också byte av arbetsgivare både lägre lön och sämre arbetstider. Många som väljer att köra pendeln är väl för att man vill få yrkesvalet att fungera med ett socialt liv (alltså undvika många övernattningar på annan ort).
Eftersom även Stockholmståg haft personalbrist, har man nog inte haft någon möjlighet att dranera på antalet förare, för att klara sitt uppdrag. Inte heller hade man påfallande med inställda turer under sin sista avtalsperiod.
Alla faktorer var ju kända i god tid för MTR att utbilda förare. Men däremot har ju Trafikförvaltningen varit allt för senfärdiga med att sätta in åtgärder mot MTR - gäller ju både förarbrist och vagnbrist. Man får ju säga att man satt sig i en ganska klumpig situation, eftersom man satsat så mycket prestige på utökad trafik och nytt trafikupplägg, och så har missnöjet med pendeltågen inte varit så högt på mångamånga år. Men som vanligt fungerar tyvärr inte avtalsuppföljningen hos Trafikförvaltningen. Enligt avtalet har man ju bra möjligheter att innehålla pengar etc. Att bara hålla inne 50 miljoner per månad är ju nålspengar för kinesiska staten, så det blir ju nästan lite larvigt att tro att MTR ska bry sig om det. Vitena för låg kundnöjdhet är ju också så larvigt låga att det är svårt att se att MTR skulle bry sig nämnvärt.
Å andra sidan tror jag också MTR börjar inse att man nog inte kommer klara fler tåg i timmen med det känsliga trafikupplägg man har. Ett signalfel idag vid Årstaberg på någon dryg timme, skapar återverkningar av trafiken till klockan 22 på kvällen. Sedan har det ju varit massa andra signalfel, växelfel och fordonsfel under dagen. Men så ser det ju ut en vanlig dag i Stockholmstrafiken med ett Trafikverk och en regering vars mål tycks vara att alla ska ta bilen.
För de allra flesta innebär ju också byte av arbetsgivare både lägre lön och sämre arbetstider. Många som väljer att köra pendeln är väl för att man vill få yrkesvalet att fungera med ett socialt liv (alltså undvika många övernattningar på annan ort).
Eftersom även Stockholmståg haft personalbrist, har man nog inte haft någon möjlighet att dranera på antalet förare, för att klara sitt uppdrag. Inte heller hade man påfallande med inställda turer under sin sista avtalsperiod.
Alla faktorer var ju kända i god tid för MTR att utbilda förare. Men däremot har ju Trafikförvaltningen varit allt för senfärdiga med att sätta in åtgärder mot MTR - gäller ju både förarbrist och vagnbrist. Man får ju säga att man satt sig i en ganska klumpig situation, eftersom man satsat så mycket prestige på utökad trafik och nytt trafikupplägg, och så har missnöjet med pendeltågen inte varit så högt på mångamånga år. Men som vanligt fungerar tyvärr inte avtalsuppföljningen hos Trafikförvaltningen. Enligt avtalet har man ju bra möjligheter att innehålla pengar etc. Att bara hålla inne 50 miljoner per månad är ju nålspengar för kinesiska staten, så det blir ju nästan lite larvigt att tro att MTR ska bry sig om det. Vitena för låg kundnöjdhet är ju också så larvigt låga att det är svårt att se att MTR skulle bry sig nämnvärt.
Å andra sidan tror jag också MTR börjar inse att man nog inte kommer klara fler tåg i timmen med det känsliga trafikupplägg man har. Ett signalfel idag vid Årstaberg på någon dryg timme, skapar återverkningar av trafiken till klockan 22 på kvällen. Sedan har det ju varit massa andra signalfel, växelfel och fordonsfel under dagen. Men så ser det ju ut en vanlig dag i Stockholmstrafiken med ett Trafikverk och en regering vars mål tycks vara att alla ska ta bilen.
Hur det såg ut för ett år sen med personalbrist och inställda tåg vet jag inte men den situation som råder idag kan inte Stockholmståg lastas för. Ingen arbetsgivare kan ju tvinga kvar sin personal om den inte trivs och att MTR blir av med personal beror på MTR och deras personalpolitik.
Dessutom måste jag be att få korrigera en sak. De som går MTRs egen YH-utbildning är inte villkorade med att exklusivt anställas hos MTR. Det var menat så från början, men det är inte tillåtet sen ett par år tillbaka så det fick man backa på. Så de som utbildats kanske väljer att inte arbeta på MTR. Sen söker de troligen jobb på MTR ändå, men det är inte garanterat.
Dessutom måste jag be att få korrigera en sak. De som går MTRs egen YH-utbildning är inte villkorade med att exklusivt anställas hos MTR. Det var menat så från början, men det är inte tillåtet sen ett par år tillbaka så det fick man backa på. Så de som utbildats kanske väljer att inte arbeta på MTR. Sen söker de troligen jobb på MTR ändå, men det är inte garanterat.
Jo, MTR drog igång sin YH-utbildning förra våren så den var inom ramen för det.
Exakt varför det här togs bort kan jag inte svara på men troligtvis blev det väl sned konkurrens om en av de största utbildarna kan hindra folk från att söka jobb hos andra operatörer.
Exakt varför det här togs bort kan jag inte svara på men troligtvis blev det väl sned konkurrens om en av de största utbildarna kan hindra folk från att söka jobb hos andra operatörer.
Förlåt, fel av mig. 14 augusti började MTR sin YH-utbildning. De blir klara framåt vårkanten. Den första kullen måste ändå ha varit YH, något annat sätt går inte numer, då lokförarutbildningen ska jämföras med högskola. Dock var den inte i MTRs egen regi, utan var ett samarbete med ett annat bolag. De blev klara nu under hösten.
Senast redigerad av Markus F den fredag 19 januari 2018 0:22, redigerad totalt 2 gång.