Pendeltågstrafiken på Citybanan 2018-01-15

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Hur många pendeltåg kommer att gå på Citybanan under maxtimmen (7:30-8:30?) måndagen 15/1 2018?

Omröstningen slutade fredag 16 februari 2018 13:51

0
3
12%
1-13
4
15%
14
8
31%
15
3
12%
16
2
8%
17 eller fler
6
23%

Antal röster: 26

Enceladus

Re: Pendeltågstrafiken på Citybanan 2018-01-15

Inlägg av Enceladus »

BSB101 skrev:
Enceladus skrev:Starten för den nya pendeltågslinjen 44 skjuts upp ytterligare en vecka och beräknas istället börja gå måndagen den 8:e januari 2018. Hittills har den nya tidtabellen inneburit en försämring i högtrafik jämfört med tidigare år. Det är ett intressant koncept att reducera trafiken när resandet ökar. Om man vill att biltrafiken ska öka så är det nog ganska effektivt. Men är det vad väljarna vill?
Väljarna vill ta sig från punkt A till punkt B på ett smidigt och snabbt sätt. Om detta går att ordna med egen bil kommer nog många som har möjlighet att välja detta välja bilen framför kollektivtrafiken och det oberoende av turtätheten. Folk som inte har möjlighet vill dock ha så hög turtäthet som möjligt och inte en halvering av trafiken.

Angående olika teorier om att turtätheten skulle styras av hur invånarna lokalt röstar kan man då fråga sig varför blåa Sollentuna och Solna fått halverad trafik? Visst valdistriktet Södra Rotebro är mer vänstervridet än Sollentuna i genomsnitt men granndistriktet Norra Rotebro är desto mer blått. Norrviken är inte heller speciellt känt för att rösta vänster.
Snabbtågsupplägget har både vinnare och förlorare. Jag tror att tanken är god, men den förutsätter att det körs fler mjölktåg än idag. Detta är förstås omöjligt om det råder personal- och vagnbrist. Det är landstingets ansvar att säkerställa att detta inte händer.

Mitt inlägg syftade dock på reduceringen av trafiken på Mälarbanan, vilken berör alla stationer (förutom Bålsta). Där finns det alltså ingen vinnare bland kollektivtrafikresenärerna. Hur kan detta motiveras samtidigt som resandet ökar och biljettpriserna höjs?
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev:Starten för den nya pendeltågslinjen 44 skjuts upp ytterligare en vecka och beräknas istället börja gå måndagen den 8:e januari 2018. Hittills har den nya tidtabellen inneburit en försämring i högtrafik jämfört med tidigare år. Det är ett intressant koncept att reducera trafiken när resandet ökar. Om man vill att biltrafiken ska öka så är det nog ganska effektivt. Men är det vad väljarna vill?
Starten har nu skjutits upp ytterligare en vecka, d.v.s. till måndagen den 15:e januari 2018. Synnerligen intressant för trådens frågeställning!
TKO

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
Starten har nu skjutits upp ytterligare en vecka, d.v.s. till måndagen den 15:e januari 2018. Synnerligen intressant för trådens frågeställning!
Är någon förvånad?

Men har SL tillkännagivit att man räknar med trafikstart 15:e januari?

I SL:s "Trafikstörningsinfo" ser jag bara att linjen "beräknas börja gå i början av 2018" - alltså ytterst oprecist.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:
Enceladus skrev:
Är någon förvånad?

Men har SL tillkännagivit att man räknar med trafikstart 15:e januari?

I SL:s "Trafikstörningsinfo" ser jag bara att linjen "beräknas börja gå i början av 2018" - alltså ytterst oprecist.

/TKO
Reseplaneraren är bättre uppdaterad.
TKO

Inlägg av TKO »

Anger reseplaneraren att trafiken skall starta då?
Går det att stämma SL om så inte sker?
/TKO
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Anger reseplaneraren att trafiken skall starta då?
/TKO
Ja, men att den är bättre uppdaterad är kanske inte bra nog.

Nya tåglinjen skjuts upp igen – till 1 april

Avsiktligt eller inte - nuvarande landsting har alltså minskat antalet avgångar i högtrafik. Detta samtidigt som resandet ökar och biljettpriserna höjs...
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:
/TKO
Ja, men att den är bättre uppdaterad är kanske inte bra nog.

Nya tåglinjen skjuts upp igen – till 1 april

Avsiktligt eller inte - nuvarande landsting har alltså minskat antalet avgångar i högtrafik. Detta samtidigt som resandet ökar och biljettpriserna höjs...
Frågan är dock om april stämmer. Tror nog MTR sagt senast i april som sedan tolkats som exakt datum av Trafikförvaltningen (eller kommunikatörerna). För internt inom MTR har man idag uppdaterat till att de ska börja gå i början av februari. Samtidigt är det ju en prognos, så det kanske blir först i april, eller i maj, eller i september....
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
BSB101

Inlägg av BSB101 »

/TKO
Det står var och en fritt att stämma vem eller vad man vill, finna inga hinder. Att vinna framgång är dock en annan sak och man får vara beredd på att lägga ut en hel del pengar om man inte själv kan driva sitt mål. Vid en eventuell vinst ska man inte heller räkna med någon större ersättning.
TKO

Inlägg av TKO »

För att höja temperaturen vill jag bara påpeka:

BARA FEM DAGAR KVAR!

/TKO
Markus F

Inlägg av Markus F »

Jaha, godmorgon på er! Då var det dags! Kommer det stå några tappra räknare nere i tunneln? Säg till var ni står så ska jag vinka. Ankommer city från Sötälje 07.55 och fortsätter 08.12.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Med tanke på att det är planerat att avgå ungefär 28 tåg tåg från T-centralen under denna tidsperiod (eller ca 32 om man räknar alla som,typ, planeras att i någon del rulla i tunneln under sagda tidsperiod) så är det väl nästan bara ett totalstopp som skulle ge annat resultat än "17 eller fler"... Men om det avses per riktning, vilket en del anser vara självklart trots att det inte står i frågan, så är ju antalet ointressant, i stället är det väl om huruvida antal körda i forhållande till antal planerade som borde vara intressant.

Av denna anledning sätter jag på "17 eller fler", inte minst bara för att frågan är fånigt ställd!
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Sio

Inlägg av Sio »

Odd skrev:Med tanke på att det är planerat att avgå ungefär 28 tåg tåg från T-centralen under denna tidsperiod (eller ca 32 om man räknar alla som,typ, planeras att i någon del rulla i tunneln under sagda tidsperiod) så är det väl nästan bara ett totalstopp som skulle ge annat resultat än "17 eller fler"... Men om det avses per riktning, vilket en del anser vara självklart trots att det inte står i frågan, så är ju antalet ointressant, i stället är det väl om huruvida antal körda i forhållande till antal planerade som borde vara intressant.

Av denna anledning sätter jag på "17 eller fler", inte minst bara för att frågan är fånigt ställd!
Ojdå, då allt det här tjafset om 16 eller 24 tåg per timme på Citybanan är bara trams? Egentligen går det 28 tåg i timmen utan att någon har märkt det?
twr

Inlägg av twr »

Maxtimmen tog slut för 25 minuter sedan. är det någon som har räknat? :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO

Inlägg av TKO »

God måndagsförmiddag!

Nu kanske jag gör mina kära forumkollegor lite besvikna, men jag får lov att erkänna att jag aldrig haft för avsikt att själv kolla upp hur många tåg som gick på Citybanan under morgonens maxtimme. Men om någon annan har gjort det - eller har tillgång till tågföringsdata - så är hen mer än välkommen att delge resultatet!

Förutom att jag återigen tvingas konstatera att begrepp som i andra sammanhang är självklara - t ex att mäta kapacitet i tåg/timme - här avfärdas som antngen löjliga eller oklara noterar jag att majoriteten av de som deltagit i enkäten trott att 14 tåg/timme (ja det är på EN plats i EN riktning som avses) är den trafik som komemr att köras - vilket också torde varit fallet om inga oregelmässigheteer inträffat.

vänliga hälsningar
Thomas K Ohlsson
Användarens profilbild
Sio

Inlägg av Sio »

TKO skrev:God måndagsförmiddag!

Nu kanske jag gör mina kära forumkollegor lite besvikna, men jag får lov att erkänna att jag aldrig haft för avsikt att själv kolla upp hur många tåg som gick på Citybanan under morgonens maxtimme. Men om någon annan har gjort det - eller har tillgång till tågföringsdata - så är hen mer än välkommen att delge resultatet!
Enligt jvgfoto.se så ankom och avgick 14 tåg 7:30-8:30 söderut på station City i morse.
TKO

Inlägg av TKO »

En får tacke!

/TKO
TKO

Inlägg av TKO »

Ja visst vann signaturen 'Inge' - frågan är bara i vilken tävling.
Men förstår man inte skillnaden mellan en enkät och en tävling så kanske det är titeln 'Sveriges största dumstrut' som stod på spel?

/TKO
twr

Inlägg av twr »

TKO skrev:Ja visst vann signaturen 'Inge' - frågan är bara i vilken tävling.
Men förstår man inte skillnaden mellan en enkät och en tävling så kanske det är titeln 'Sveriges största dumstrut' som stod på spel?

/TKO
I enkäten där man gör en rimlig tolkning av vad TKO frågade var det alltså 33 % som hade rätt.

I tävlingen där det handlade om att tolka bokstavligt var det de två personer som har svarat "0" som vann. För självklart var det inga tåg som gick på Citybanan, tåg har ju inga ben och kan alltså inte gå!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

Inge skrev:
twr skrev:

/TKO
I enkäten där man gör en rimlig tolkning av vad TKO frågade var det alltså 33 % som hade rätt.

I tävlingen där det handlade om att tolka bokstavligt var det de två personer som har svarat "0" som vann. För självklart var det inga tåg som gick på Citybanan, tåg har ju inga ben och kan alltså inte gå!
Jasså, varför enbart söderut och varför räkna just söderut överhuvudtaget och varför räkna vid T-centralen och enbart T-centralen. Nänänä det där går vi inte på.

Du låter partisk. Gissade du möjligen på det felaktiga alternativet själv?
Om du anser att svaret 14 är fel på den fråga som TKO frågade/avsåg att fråga kan du gärna berätta om det.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Inge skrev:
twr skrev:

/TKO

Jasså, varför enbart söderut och varför räkna just söderut överhuvudtaget och varför räkna vid T-centralen och enbart T-centralen. Nänänä det där går vi inte på.

Du låter partisk. Gissade du möjligen på det felaktiga alternativet själv?
Man kan ju undra i vilken fantasivärld "vi" i "Nänänä det där går vi inte på" lever. Eller också är det pluralis majestatis det är fråga om? Det stämmer ju i så fall in på den allmänna symptombilden.
I den kverulantiska fantasivälrden är ju definitionen på partisk alltid någon som tycker annorlunda.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar