Sveriges största järnvägsstationer
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Sveriges största järnvägsstationer
Vi har i en annan tråd observerat att resandet med Stockholms pendeltåg ökar kraftigt (här finns statistik från 2016). Detta är dock inget isolerat Stockholmsfenomen - i Skåne har utvecklingen varit ännu snabbare, främst tack vare nya stationer och linjer (här finns statistik från 2016). Ökningen är riktigt imponerande - både Lund C och Malmö C har nu gått om Stockholm C (vilken inte längre har pendeltågstrafik).
Över lag har lokaltågsresandet ökat i hela Sverige. Det gör även fjärrtågsresandet, men inte i samma takt. Den största fjärrtågsstation - Stockholm C - är inte längre en av landets fyra största järnvägsstationer, och förmodligen blir den på sikt omkörd av Odenplan. I samband med utformningen av höghastighetsbanorna kan det vara aktuellt att göra en jämförelse av de största järnvägsstationerna.
Stockholms pendeltåg 2016
1. Stockholm C 64 200
2. Södra station 17 100
3. Karlberg 15 900
4. Älvsjö 15 100
5. Solna 13 500
6. Flemingsberg 11 700
7. Sundbyberg 11 300
8. Sollentuna 11 000
9. Årstaberg 10 600
10. Jakobsberg 9 200
Skånetrafiken (Öresundstågen, Pågatågen och Krösatågen) 2016
1. Malmö C 43 330
2. Lund C 40 400
3. Helsingborg C 24 100
4. Triangeln 22 810
5. Hyllie 20 050
6. Hässleholm 13 680
7. Kristianstad C 8 690
8. Landskrona 7 800
9. Eslöv 6 010
10. Ystad 5 470
Tyvärr är det svårt att hitta statistik för alla län och i synnerhet för den kommersiella trafiken. Vi kan dock göra några uppskattningar. Det sägs att Stockholms pendeltåg stod för 70 procent av trafiken vid Stockholm C. Då borde den kommersiella trafiken ha haft cirka 27 500 passagerare per dag. Med stor sannolikhet är detta mindre än Göteborg C, och kanske även mindre än Helsingborg C inklusive den kommersiella trafiken. Regionaltågsresandet ökar i Stockholmsområdet, men det finns även planer på fler regionaltågsstationer, så siffran för den anrika centralstationen behöver inte öka. En intressant observation, det måste medges!
Över lag har lokaltågsresandet ökat i hela Sverige. Det gör även fjärrtågsresandet, men inte i samma takt. Den största fjärrtågsstation - Stockholm C - är inte längre en av landets fyra största järnvägsstationer, och förmodligen blir den på sikt omkörd av Odenplan. I samband med utformningen av höghastighetsbanorna kan det vara aktuellt att göra en jämförelse av de största järnvägsstationerna.
Stockholms pendeltåg 2016
1. Stockholm C 64 200
2. Södra station 17 100
3. Karlberg 15 900
4. Älvsjö 15 100
5. Solna 13 500
6. Flemingsberg 11 700
7. Sundbyberg 11 300
8. Sollentuna 11 000
9. Årstaberg 10 600
10. Jakobsberg 9 200
Skånetrafiken (Öresundstågen, Pågatågen och Krösatågen) 2016
1. Malmö C 43 330
2. Lund C 40 400
3. Helsingborg C 24 100
4. Triangeln 22 810
5. Hyllie 20 050
6. Hässleholm 13 680
7. Kristianstad C 8 690
8. Landskrona 7 800
9. Eslöv 6 010
10. Ystad 5 470
Tyvärr är det svårt att hitta statistik för alla län och i synnerhet för den kommersiella trafiken. Vi kan dock göra några uppskattningar. Det sägs att Stockholms pendeltåg stod för 70 procent av trafiken vid Stockholm C. Då borde den kommersiella trafiken ha haft cirka 27 500 passagerare per dag. Med stor sannolikhet är detta mindre än Göteborg C, och kanske även mindre än Helsingborg C inklusive den kommersiella trafiken. Regionaltågsresandet ökar i Stockholmsområdet, men det finns även planer på fler regionaltågsstationer, så siffran för den anrika centralstationen behöver inte öka. En intressant observation, det måste medges!
Re: Sveriges största järnvägsstationer
Troligtvis har Odenplan redan gått om Stockholm Central, men det får vi väl veta först om ett år (om man nu kan få fram mer exakta siffror för centralstationen). Men jämför man resandet därifrån med hur det såg ut vid Karlberg, så är det ju en väsentlig skillnad. Det är ju helt tjockt med folk vissa tider (även när tågen inte är försenade). Också om man jämför med Stockholms södra - som tidigare hade fler påstigande än Karlberg. Sedan kommer väl även Stockholm C att öka när det finns möjlighet att öka kapaciteten där med fler tåg. Å andra sidan är ju effekterna av regionaltrafiken mer långsamma, än ändrade resvägar för lokala resenärer.
Sedan, skulle man räkna tunnelbanan som stationer i det här sammanhanget, så är det ju många där också som skulle kvalificera sig på listan. Stockholms Östra kanske skulle räknas med också? Beror ju på hur man betraktar lokalbanor.
Sedan, skulle man räkna tunnelbanan som stationer i det här sammanhanget, så är det ju många där också som skulle kvalificera sig på listan. Stockholms Östra kanske skulle räknas med också? Beror ju på hur man betraktar lokalbanor.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Sveriges största järnvägsstationer
Visst, vi kan också räkna med lokalbanor, men där är ju inte stationerna av samma storleksordning.
Tvärbanan 2016
1. Liljeholmen 11 900
2. Alvik 11 300
3. Gullmarsplan 10 200
4. Årstaberg 6 300
5. Luma 3 700
Nockebybanan 2016
1. Alvik 4 600
Lidingöbanan 2016
1. Ropsten 5 500
Saltsjöbanan 2016
1. Slussen 5 000
Roslagsbanan 2016
1. Östra station 14 200
2. Täby centrum 3 500
3. Roslags Näsby 3 200
Tvärbanan 2016
1. Liljeholmen 11 900
2. Alvik 11 300
3. Gullmarsplan 10 200
4. Årstaberg 6 300
5. Luma 3 700
Nockebybanan 2016
1. Alvik 4 600
Lidingöbanan 2016
1. Ropsten 5 500
Saltsjöbanan 2016
1. Slussen 5 000
Roslagsbanan 2016
1. Östra station 14 200
2. Täby centrum 3 500
3. Roslags Näsby 3 200
Re: Sveriges största järnvägsstationer
Inte alla förstås. Men Liljeholmen, Gullmarsplan och Stockholms Östra har ju en betydande storlek i jämförelse med de tal som du visar upp för pendeltågen (som i sin tur är rätt stora tal för att vara stationer i Sverige).Enceladus skrev:Visst, vi kan också räkna med lokalbanor, men där är ju inte stationerna av samma storleksordning.
Stockholms Östra kan väl tänkas ligga någonstans på 12:e-15:e plats i Sverige.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Sveriges största järnvägsstationer
Såg också när jag kontrollerade det (hade det i bakhuvudet) - i Skåne räknar man både på- och avstigande per station. Det innebär alltså att du får halvera siffran om du jämför med SL:s pendeltåg och lokaltåg.
Stockholms Östra har alltså 28 200 (i jämförelse med Skånetrafikens siffror) och kommer därmed före Helsingborg.
Så här skulle jag nog uppskatta antalet påstigande per station 2017 (topp 10).
1. Stockholm City - ca 50 000 påstigande
2. Stockholm Odenplan - ca 40 000 påstigane
3. Göteborg centralstation - ca 35 000 påstigande
4. Stockholm centralstation- ca 30 000 påstigande
5. Malmö centralstation - ca 22 000 påstigande
6. Lund - ca 20 000 påstigande
7. Södra station - ca 18 000 påstigande
8. Älvsjö, ca 15 000 påstigande
9. Östra station, ca 14 500 påstigande
10. Helsingborg och Liljeholmen (tvärbanan) - ca 12 000 påstigande
Stockholms Östra har alltså 28 200 (i jämförelse med Skånetrafikens siffror) och kommer därmed före Helsingborg.
Så här skulle jag nog uppskatta antalet påstigande per station 2017 (topp 10).
1. Stockholm City - ca 50 000 påstigande
2. Stockholm Odenplan - ca 40 000 påstigane
3. Göteborg centralstation - ca 35 000 påstigande
4. Stockholm centralstation- ca 30 000 påstigande
5. Malmö centralstation - ca 22 000 påstigande
6. Lund - ca 20 000 påstigande
7. Södra station - ca 18 000 påstigande
8. Älvsjö, ca 15 000 påstigande
9. Östra station, ca 14 500 påstigande
10. Helsingborg och Liljeholmen (tvärbanan) - ca 12 000 påstigande
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Sveriges största järnvägsstationer
Det ser ut som en rimlig uppskattning, men det verkar saknas ett par stationer. Uppsala C hade 16 500 påstigande per dygn år 2013. Solna hade 13 500 påstigande per dygn förra året. I båda fallen är det föga troligt att resandet minskar. Dessutom räknas inte pendelns årliga tillväxt in. Flemingsberg lär passera 12 000 påstigande per dygn, möjligtvis också Sundbyberg. Även Årstaberg kan göra det med tanke på bostadsbyggandet där. Förra året ökade ju stationen med 2 300 påstigande per dygn.Lars_L skrev:Såg också när jag kontrollerade det (hade det i bakhuvudet) - i Skåne räknar man både på- och avstigande per station. Det innebär alltså att du får halvera siffran om du jämför med SL:s pendeltåg och lokaltåg.
Stockholms Östra har alltså 28 200 (i jämförelse med Skånetrafikens siffror) och kommer därmed före Helsingborg.
Så här skulle jag nog uppskatta antalet påstigande per station 2017 (topp 10).
1. Stockholm City - ca 50 000 påstigande
2. Stockholm Odenplan - ca 40 000 påstigane
3. Göteborg centralstation - ca 35 000 påstigande
4. Stockholm centralstation- ca 30 000 påstigande
5. Malmö centralstation - ca 22 000 påstigande
6. Lund - ca 20 000 påstigande
7. Södra station - ca 18 000 påstigande
8. Älvsjö, ca 15 000 påstigande
9. Östra station, ca 14 500 påstigande
10. Helsingborg och Liljeholmen (tvärbanan) - ca 12 000 påstigande
Tror nog det skulle behövas en 20 i topp-lista för att få en bra överblick...
Re: Sveriges största järnvägsstationer
Jo, såg att jag missade Uppsala sedan. Uppsala bör dock ha lite mer till och med. Skulle nog tro att Uppsala kommer upp i 20 000 påstigande. Solna missade jag i sammanhanget. Sedan är frågan vad de större stationerna har ute i landet. Men jag tror det är få som kommer upp i ca 10 000 eller mer.Enceladus skrev:Det ser ut som en rimlig uppskattning, men det verkar saknas ett par stationer. Uppsala C hade 16 500 påstigande per dygn år 2013. Solna hade 13 500 påstigande per dygn förra året. I båda fallen är det föga troligt att resandet minskar. Dessutom räknas inte pendelns årliga tillväxt in. Flemingsberg lär passera 12 000 påstigande per dygn, möjligtvis också Sundbyberg. Även Årstaberg kan göra det med tanke på bostadsbyggandet där. Förra året ökade ju stationen med 2 300 påstigande per dygn.Lars_L skrev:Såg också när jag kontrollerade det (hade det i bakhuvudet) - i Skåne räknar man både på- och avstigande per station. Det innebär alltså att du får halvera siffran om du jämför med SL:s pendeltåg och lokaltåg.
Stockholms Östra har alltså 28 200 (i jämförelse med Skånetrafikens siffror) och kommer därmed före Helsingborg.
Så här skulle jag nog uppskatta antalet påstigande per station 2017 (topp 10).
1. Stockholm City - ca 50 000 påstigande
2. Stockholm Odenplan - ca 40 000 påstigane
3. Göteborg centralstation - ca 35 000 påstigande
4. Stockholm centralstation- ca 30 000 påstigande
5. Malmö centralstation - ca 22 000 påstigande
6. Lund - ca 20 000 påstigande
7. Södra station - ca 18 000 påstigande
8. Älvsjö, ca 15 000 påstigande
9. Östra station, ca 14 500 påstigande
10. Helsingborg och Liljeholmen (tvärbanan) - ca 12 000 påstigande
Tror nog det skulle behövas en 20 i topp-lista för att få en bra överblick...
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Sveriges största järnvägsstationer
Visst är det så - och det är väl nästan det som jag ser som poängen. Det vill säga utanför Stockholm så är det bara Göteborg som kommer ovanför en större tunnelbanestation i antalet påstigande. Tar man med spårvägen i Göteborg lär väl dock centralstationen där ha rätt många påstigande (liksom Brunnsparken).Inge skrev:
Om man tar med tunnelbanan kommer ju varken Stockholms central eller någon skånestation överhuvudtaget med på listan, så vad avses egentligen visas?
Det enda man ser är väl att några pendeltågsstationer blir större när de förenas med tunnelbanestationer. Men det är väl knappas rimligt att se vare sig "Stockholm Odenplan" eller "Stockholm City" som egna stationer?
Så vad finner vi egentligen på tio i topp? -Jo nio tunnelbanestationer med Göteborgs central inklämt nära slutet av listan. Lite oklart dock med exakt rang eftersom man för det måste bestämma sig för hur spårvagnarna skall räknas och om de skall räknas.
Der enda nya är alltså att Odenplan möjligen kan ta upp kampen med Tekniska högskolan/Östra station om sjätteplatsen. Dock inte nödvändigtvis gå förbi.
Vill man göra några infrastrukturinsatser för miljön är det därför ganska ointressant att göra något utanför Stockholm och Göteborg. Helt enkelt eftersom Stockholm står för en så pass stor del av all kollektivtrafik i landet. Tittar man på Trafikanalys siffor görs ju mer än hälften av alla resor i Stockholm (822 330 000 av 1 570 226 000), endast Västra Götaland (förvisso en stor region) kommer ju upp i noterbara siffror på 301 084 000 resor. Dessa två områden står alltså för 71 procent av alla resor i landet. Av alla resor i landet, görs endast 23 860 000 med kommersiell trafik (här är inte flyget inräknat). Det motsvarar allstå ungefär 1,5 procent av allt resande med kollektivtrafik.
När det gäller tåg är ju siffran än mer anmärkningsvärd. Det är ju bara småtal för alla andra regioner förutom Stockholm och Skåne. Västra Götaland har bara 8 procent av alla tågresor och Skåne har 21,5 procent. Här är inte de kommersiella inräknade, men de är i sig marginellt (egentligen med undantag för pendelstråket Stockholm-Uppsala). Räknar vi också in tunnelbana, så sker ju 22 procent av alla resor i landet med tunnelbana som ju totalt är mycket större än all tågtrafik (350 000 000 resor för tunnelbanan, mot 215 272 000 för tågtrafik).
Ifall man räknar in tunnelbana i tågtrafik, så görs alltså 81 procent av alla tågresor i Stockholms län. Förvisso något orättvist mot Göteborgarna och deras spårväg, men ändå.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
-
- Inlägg: 3202
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Sveriges största järnvägsstationer
Tråden handlar ju om "Sveriges största järnvägsstationer" det kan väl vara kul kuriosa att se en tabell över vilka som är störst och i vilken rangordning. En tunnelbanestation är ingen järnvägsstation, en tunnelbana är ett ennat juridiskt begrepp än järnväg men det kan ju förstås vara kul med en tabell över de största T-stationerna men ta den i en egen tråd.Inge skrev:Om man tar med tunnelbanan kommer ju varken Stockholms central eller någon skånestation överhuvudtaget med på listan, så vad avses egentligen visas?Enceladus skrev:Vi har i en annan tråd observerat att resandet med Stockholms pendeltåg ökar kraftigt (här finns statistik från 2016). Detta är dock inget isolerat Stockholmsfenomen - i Skåne har utvecklingen varit ännu snabbare, främst tack vare nya stationer och linjer (här finns statistik från 2016). Ökningen är riktigt imponerande - både Lund C och Malmö C har nu gått om Stockholm C (vilken inte längre har pendeltågstrafik).
Över lag har lokaltågsresandet ökat i hela Sverige. Det gör även fjärrtågsresandet, men inte i samma takt. Den största fjärrtågsstation - Stockholm C - är inte längre en av landets fyra största järnvägsstationer, och förmodligen blir den på sikt omkörd av Odenplan. I samband med utformningen av höghastighetsbanorna kan det vara aktuellt att göra en jämförelse av de största järnvägsstationerna.
Stockholms pendeltåg 2016
1. Stockholm C 64 200
2. Södra station 17 100
3. Karlberg 15 900
4. Älvsjö 15 100
5. Solna 13 500
6. Flemingsberg 11 700
7. Sundbyberg 11 300
8. Sollentuna 11 000
9. Årstaberg 10 600
10. Jakobsberg 9 200
Skånetrafiken (Öresundstågen, Pågatågen och Krösatågen) 2016
1. Malmö C 43 330
2. Lund C 40 400
3. Helsingborg C 24 100
4. Triangeln 22 810
5. Hyllie 20 050
6. Hässleholm 13 680
7. Kristianstad C 8 690
8. Landskrona 7 800
9. Eslöv 6 010
10. Ystad 5 470
Tyvärr är det svårt att hitta statistik för alla län och i synnerhet för den kommersiella trafiken. Vi kan dock göra några uppskattningar. Det sägs att Stockholms pendeltåg stod för 70 procent av trafiken vid Stockholm C. Då borde den kommersiella trafiken ha haft cirka 27 500 passagerare per dag. Med stor sannolikhet är detta mindre än Göteborg C, och kanske även mindre än Helsingborg C inklusive den kommersiella trafiken. Regionaltågsresandet ökar i Stockholmsområdet, men det finns även planer på fler regionaltågsstationer, så siffran för den anrika centralstationen behöver inte öka. En intressant observation, det måste medges!
Det enda man ser är väl att några pendeltågsstationer blir större när de förenas med tunnelbanestationer. Men det är väl knappas rimligt att se vare sig "Stockholm Odenplan" eller "Stockholm City" som egna stationer?
Så vad finner vi egentligen på tio i topp? -Jo nio tunnelbanestationer med Göteborgs central inklämt nära slutet av listan. Lite oklart dock med exakt rang eftersom man för det måste bestämma sig för hur spårvagnarna skall räknas och om de skall räknas.
Der enda nya är alltså att Odenplan möjligen kan ta upp kampen med Tekniska högskolan/Östra station om sjätteplatsen. Dock inte nödvändigtvis gå förbi.
Re: Sveriges största järnvägsstationer
Förra året hade Odenplan 40 900 påstigande per dygn medan Tekniska högskolan (inklusive Östra station) hade 50 800 påstigande per dygn (båda siffrorna inkluderar busstrafiken). Ja, det blir spännande att se om den nya pendeltågsstationen lyckas nå upp till hälften av Karlbergs nivåer!Inge skrev:Der enda nya är alltså att Odenplan möjligen kan ta upp kampen med Tekniska högskolan/Östra station om sjätteplatsen. Dock inte nödvändigtvis gå förbi.

-
- Inlägg: 3202
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Sveriges största järnvägsstationer
Allt tyder väl på att pendeltågsstationen Stockholm-Odenplan redan nu har betydligt högre siffror för resande än vad Karlberg hade . Det fanns ju också en anledning till att man anlade en station vid Odenplan där det skapats långt bättre möjligheter till byten än vad som fanns vid Karlberg och det finns också mer bostäder-arbetsplatser i närområdet än vad det finns vid Karlberg.Enceladus skrev:Förra året hade Odenplan 40 900 påstigande per dygn medan Tekniska högskolan (inklusive Östra station) hade 50 800 påstigande per dygn (båda siffrorna inkluderar busstrafiken). Ja, det blir spännande att se om den nya pendeltågsstationen lyckas nå upp till hälften av Karlbergs nivåer!Inge skrev:Der enda nya är alltså att Odenplan möjligen kan ta upp kampen med Tekniska högskolan/Östra station om sjätteplatsen. Dock inte nödvändigtvis gå förbi.
Re: Sveriges största järnvägsstationer
Ja, det borde ses som självklart att Odenplan åtminstone inte minskar. Syftet med mitt inlägg var att visa hur grundlösa Inges spekulationer är.Lennart Petersen skrev:Allt tyder väl på att pendeltågsstationen Stockholm-Odenplan redan nu har betydligt högre siffror för resande än vad Karlberg hade . Det fanns ju också en anledning till att man anlade en station vid Odenplan där det skapats långt bättre möjligheter till byten än vad som fanns vid Karlberg och det finns också mer bostäder-arbetsplatser i närområdet än vad det finns vid Karlberg.Enceladus skrev:Förra året hade Odenplan 40 900 påstigande per dygn medan Tekniska högskolan (inklusive Östra station) hade 50 800 påstigande per dygn (båda siffrorna inkluderar busstrafiken). Ja, det blir spännande att se om den nya pendeltågsstationen lyckas nå upp till hälften av Karlbergs nivåer!Inge skrev:Der enda nya är alltså att Odenplan möjligen kan ta upp kampen med Tekniska högskolan/Östra station om sjätteplatsen. Dock inte nödvändigtvis gå förbi.
Re: Sveriges största järnvägsstationer
Naturligtvis kommer resandet för station Odenplan för 2017 att stiga rätt markant. Den något svajande starten på pendeltågstrafiken i nya Citybanan, kan väl något försena uppgången och att man valde kvartstrafik på Bålstagrenen dagtid (särskilt resandet mellan Sundbyberg och Odenplan skulle öka ytterligare med tätare trafik).
Men det finns så pass många andra saker som gör att resandet kommer öka. Siemens har flyttat till Arenastaden och SEB fortsätter inflyttningen. Även ICA flyttar dit. Totalt kommer det finnas 30 000 arbetsplatser i området redan 2018. Men detta är ju inte heller det enda området som utvecklas. Därtill blir Odenplan en bättre bytespunkt för många som valt bort Karlberg.
Totalt (alltså buss, pendel och t-bana) lär man hamna någonstans mellan 80 000 - 90 000 påstigande 2017 - eller 2018. Det gör den till tredje största bytespunkt i SL-trafiken.
Men det finns så pass många andra saker som gör att resandet kommer öka. Siemens har flyttat till Arenastaden och SEB fortsätter inflyttningen. Även ICA flyttar dit. Totalt kommer det finnas 30 000 arbetsplatser i området redan 2018. Men detta är ju inte heller det enda området som utvecklas. Därtill blir Odenplan en bättre bytespunkt för många som valt bort Karlberg.
Totalt (alltså buss, pendel och t-bana) lär man hamna någonstans mellan 80 000 - 90 000 påstigande 2017 - eller 2018. Det gör den till tredje största bytespunkt i SL-trafiken.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Sveriges största järnvägsstationer
Inte på något sätt. De siffrorna kommer man nå. Däremot är det som sagt inte givet att man gör det redan 2017. Sedan ökar väl i och för sig även Gullmarsplan och Liljeholmen under kommande år, så det är ju inte säkert att man når 3:e platsen med en gång.Inge skrev:Men det är inte särskilt realistiskt att man kommer upp i några 80.000. Således kommer man inte förbi Gullmarsplan. Liljeholmen, tja det är väl fullt möjligt och Östermalmstorg är ju inte särskilt stor om man tar med bussarna, eftersom det nästan inte finns några bussar där.
Men att Odenplan skulle komma upp på topp tre är fortfarande orealistiskt.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Sveriges största järnvägsstationer
Precis. Både Gullmarsplan och Liljeholmen ökar också. Men man måste komma ihåg att bytande resenärer räknas dubbelt. Det räcker alltså med 30 000 pendeltågsresenärer som alla byter till tunnelbana eller buss för att Odenplan ska få ett sexsiffrigt resande. Alla kommer förstås inte att byta, så det kan ta några år innan den siffran nås, men 80 000 borde inte vara orealistiskt nästa år (alltså ett år efter Citybanans öppnande). Förmodligen blir det mer om trafiken fungerar.Lars_L skrev:Inte på något sätt. De siffrorna kommer man nå. Däremot är det som sagt inte givet att man gör det redan 2017. Sedan ökar väl i och för sig även Gullmarsplan och Liljeholmen under kommande år, så det är ju inte säkert att man når 3:e platsen med en gång.Inge skrev:Men det är inte särskilt realistiskt att man kommer upp i några 80.000. Således kommer man inte förbi Gullmarsplan. Liljeholmen, tja det är väl fullt möjligt och Östermalmstorg är ju inte särskilt stor om man tar med bussarna, eftersom det nästan inte finns några bussar där.
Men att Odenplan skulle komma upp på topp tre är fortfarande orealistiskt.
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:31
Re: Sveriges största järnvägsstationer
Praktisk fråga om Odenplan och Stockholm City: Hur, rent tekniskt, räknar man de resenärer som där byter mellan pendeltåg och tunnelbana. Det finns ju inga spärrar? Manuell räkning vid valda tillfällen och extrapolering (alltså som schweizarna räknar GA-resor)?
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:31
Re: Sveriges största järnvägsstationer
Annan räkningsfråga: Korrigerar man för dem som bara använder stationen som regnskyddad gångväg? Specifikt vid Solna, där stationen är den bästa gångvägen från tvärbanans och bussarnas hållplats på och vid Råsundavägen, och Arenastadens attraktioner.
-
- Inlägg: 3202
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Sveriges största järnvägsstationer
Kan väl inte bli annat än uppskattning alternativt kanske resandeenkäter om resvanor.Klas Mårtensson skrev:Praktisk fråga om Odenplan och Stockholm City: Hur, rent tekniskt, räknar man de resenärer som där byter mellan pendeltåg och tunnelbana. Det finns ju inga spärrar? Manuell räkning vid valda tillfällen och extrapolering (alltså som schweizarna räknar GA-resor)?
Närmsta väg från pendeln mot Sergels torg går ju via den blå banans plattform så det räcker inte med att räkna passerande utan man måste följa vart dom tar vägen .
Re: Sveriges största järnvägsstationer
På pendeln används ATR (automatisk trafikanträkning), d.v.s. sensorer. För att räknas som resenärer räcker det alltså inte att använda perrongen. Som ni båda har nämnt finns det ibland skäl att använda en perrong i annat syfte än att resa just därifrån.
-
- Inlägg: 3202
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Sveriges största järnvägsstationer
Sådan räkning finns väl även i T-banan på vagn C20 som via fjädringen räknar ut beläggningenEnceladus skrev:På pendeln används ATR (automatisk trafikanträkning), d.v.s. sensorer. För att räknas som resenärer räcker det alltså inte att använda perrongen. Som ni båda har nämnt finns det ibland skäl att använda en perrong i annat syfte än att resa just därifrån.