Pendeltågstrafiken på Citybanan 2018-01-15

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Hur många pendeltåg kommer att gå på Citybanan under maxtimmen (7:30-8:30?) måndagen 15/1 2018?

Omröstningen slutade fredag 16 februari 2018 13:51

0
3
12%
1-13
4
15%
14
8
31%
15
3
12%
16
2
8%
17 eller fler
6
23%

Antal röster: 26

TKO

Pendeltågstrafiken på Citybanan 2018-01-15

Inlägg av TKO »

Det har varit många diskussioner på detta forum om pendeltågstrafiken i Stockholmsregionen, en stor del har handlat om hur många tåg per timme det går att köra på den centrala sträckningen genom City.
Varför inte ha en omröstning om hur vi tror att detta kommer att se ut efter årskiftet. Jag har valt måndagsmorgonen den 15:e januari som referenspunkt, då borde MTR/SL/SLL-TF (eller vilka det nu är som är ansvariga, fan vet...) haft tid på sej att komma igång efter jul- och nyårshelgerna. Hade jag varit en illvillig personlighet hade jag naturligtvis valt måndagen den 8:e som referenspunkt - men jag tycker att vi skall vara förlåtande mot de som ändå har det svårt.

Jag uppmanar alla som deltagit i debatterna om "pendeltågseleändet" att rösta - och är det någon som än en gång vill påpeka att allt är a) sossarnas b) borgarnas c) Trafikverket eller d) ingens fel så tycker jag att vi i denna tråd skall tillåta allt, från flashbackliknande dravel till insiktsfulla tillrättalägganden! Ja - även det ständigt återkommande "Trafikverket och Trafikförvaltningen är inkompetenta" idioter tycker jag för en gångs skull är OK - detta är trots allt en både populistisk och insinuant frågeställning.

Thomas K Ohlsson
förundersökningsledare
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Re: Pendeltågstrafiken på Citybanan 2018-01-15

Inlägg av TKO »

Ytterligare ett klarläggande:

- Det har i andra "omröstningstrådar" som berör den framtida utvecklingen klagats på att det inte funnits någon redogörelse för hur det ser ut i dagsläget. För att föregripa detta vill jag lämna följande upplysningar:

- Enligt plan borde SL köra 16 tåg under maxtimmen.
- Trafiklandstingsrådet Tamsons anser att SL skulle köra ännu fler tåg om Trafikverket höll sina "löften".
- Forumexperten "Inge" anser att det går att köra väldigt många fler tåg, men att Trafikverket antigen är dumma i huvet eller att det hela är en sosse-komplott.
- I verkligheten lyckas SL ibland köra 14 tåg/timme, men många dagar når man inte ens dit.

rapporterar
Thomas K Ohlsson
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

När Citybanan öppnade gick det 16 tåg/h i maxtimmen, så det kan knappast vara omöjligt att återgå till den turtätheten. Nu körs dock linjerna längre ut, så kravet på personal och fordon är högre. Jag antar att frågan handlar om hur många tåg MTR kommer att (försöka) trafikera med dagens upplägg. Då blir det en viktig skillnad om vi har med "försöka" eller inte. Risken är ju inte försumbar att några avgångar blir inställda eller försenade. Jag tror ändå att MTR kommer att försöka, men om det lyckas återstår att se. Låt oss därför säga 15.
TKO

Inlägg av TKO »

Inge skrev:Frågan är oklar. Jag skulle gissa på ett drygt 30-tal med hänsyn till båda riktningar och banans längd. Men det gör ju svaret enkelt.
Jag trodde inte det var nödvändigt att definiera det vanligt förekommande begreppet 'tåg per timme'...
/TKO
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Tips till Inge som gör sig dum bara för att göra sig dum:
Välj valfri plats - men bara en plats - på citybanan och räkna tågen som passerar åt ena hållet. Du får själv välja vilket håll tågen ska gå, men låt bli att räkna de tåg som går åt andra hållet.
Om du gör så så får du det resultat som vi andra som sett denna undersökning redan för länge sedan fattat att TKO menat. Utan att göra oss dumma i onödan.
Professionell tyckare
TKO

Inlägg av TKO »

Eftersom inte ens jag är ofelbar så erkänner jag att frågan kunde formulerats med tydligare skärpa.
Å andra sidan vet (tror?) jag ju att forumet befolkas av några av landets skarpaste hjärnor... jag kanske skall revidera denna uppfattning?

Men å tredje sidan framgick det ju med all önskvärd tydlighet av den förklarande texten (i inlägget efter "omröstningspanelen") att det rörde sej om just tåg per timme, underförstått i en riktning. Men att tilltro samtliga forumskribenter läskunnighet är kanske också att överskatta kollegiet?

I fortsättningen kanske en verbal instruktion måste bifogas i form av en ljudfil för att säkerställa att alla hänger med... vad tror ni om det?

en lätt ångerfull
Thomas K Ohlsson
Senast redigerad av TKO den tisdag 19 december 2017 10:08, redigerad totalt 1 gånger.
TKO

Inlägg av TKO »

Inge skrev:
Kantorn skrev:Tips till Inge som gör sig dum bara för att göra sig dum:
Välj valfri plats - men bara en plats - på citybanan och räkna tågen som passerar åt ena hållet. Du får själv välja vilket håll tågen ska gå, men låt bli att räkna de tåg som går åt andra hållet.
Om du gör så så får du det resultat som vi andra som sett denna undersökning redan för länge sedan fattat att TKO menat. Utan att göra oss dumma i onödan.
Okej, jag skall välja en plats - kl 9.31 måndagen den 15/1 - det blir enklare att få rätt då! Jag skulle tro att de flesta med denna metod får rätt oavsett hur många tåg de valt, så se det som ett tips!
Nu var ju tidsymden klart angiven i frågan (7:30 - 8:30) så jag råder skribenten "Inge" att läsa mer och svamla mindre!
Och den fysiska platsen är angiven till "på Citybanan".

(Upplysning: "kl 9:31 måndagen den 15/1" är en tidsangivelse, inte en plats... se det som ett tips!)

vänligen
Thomas K Ohlsson
TKO

Inlägg av TKO »

Inge skrev: Ja just det. En lämplig tidpunkt att välja plats om man vill visa att man hade rätt.
Ska jag tolka det som att signaturen "Inge" äntligen har klarat av att läsa innantill?

undrar
Thomas K Ohlsson
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Det måste nog tolkas som att den som röstade på "17 eller fler" tror att de tidigare avgångarna blir försenade så att det blir fler tåg under just den timme som diskuteras. Det är faktiskt ett möjligt scenario och det är inte alls orimligt att resonera så.
TKO

Inlägg av TKO »

Inge skrev:
TKO skrev:
Inge skrev: Ja just det. En lämplig tidpunkt att välja plats om man vill visa att man hade rätt.
Ska jag tolka det som att signaturen "Inge" äntligen har klarat av att läsa innantill?

undrar
Thomas K Ohlsson
Det är svårt att läsa sådant som inte står. Tex var på Citybanan mätningen skall utföras. Om alla får bestämma själva i efterhand kommer naturligtvis alla att få rätt oavsett vad man svarat. Men det är kanske trevligt?
Jag förstår att det finns dom som ser hela livet som en tävling - men detta är faktiskt inte något sådant!
(eftersom det är omöjligt att veta vad någon har givit för svar kan vem som helst hävda att "jag vann"...)

Att signaturen "Inge" kommer att ge "rätt" svar är det väl ingen som tvekar om - hen är ju expert på allt!

vänligen
Thomas K Ohlsson
duga

Inlägg av duga »

Inge svårt att rösta rätt när omröstningen pågår en månad efter det aktuella datumet.
TKO

Inlägg av TKO »

Jag tänkte att även de med begränsad siarförmåga skulle ha en rimlig chans!

Fast det kan ju hända att jag läser av resultatet lite tidigare...

/TKO
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Intressant att två personer (hitintills) gjort gissningen/förutsägelsen att det är trafikstopp just den aktuella timman! Någon av dem kanske har för avsikt att springa i spårområdet den morgonen, eller antar att den som skall kontrollera antal tåg, å forumets vägnar, gör det från en position i spårområdet.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Starten för den nya pendeltågslinjen 44 skjuts upp ytterligare en vecka och beräknas istället börja gå måndagen den 8:e januari 2018. Hittills har den nya tidtabellen inneburit en försämring i högtrafik jämfört med tidigare år. Det är ett intressant koncept att reducera trafiken när resandet ökar. Om man vill att biltrafiken ska öka så är det nog ganska effektivt. Men är det vad väljarna vill?
TKO

Inlägg av TKO »

Eftersom trafiken blivit så mycket bättre höjer SL biljettpriserna!
Tack för det Miljöpartiet...

(Det var väl ingen som trodde att linje 44 skulle starta efter nyår?)

/TKO
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

TKO skrev:Eftersom trafiken blivit så mycket bättre höjer SL biljettpriserna!

/TKO
Du borde väl ändå vara tillräckligt insatt politiskt för att veta att man måste ha en budget i balans. Nu tycker jag höjningen är ganska måttlig, men man kan förstås istället dra ner på trafiken eller höja skatten.

Själv tycker jag det är fullt rimligt med en årlig indexuppräkning. Orsaken till krispaketet när en massa trafik fick dras in för några år sedan var ju för att fullmäktige inte ville acceptera prishöjningen. Nu har man kunnat återställa en stor del av den trafik som drogs in i alla fall - och där det inte var motiverat utifrån standard/bristande trafikunderlag.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:

/TKO
Du borde väl ändå vara tillräckligt insatt politiskt för att veta att man måste ha en budget i balans. Nu tycker jag höjningen är ganska måttlig, men man kan förstås istället dra ner på trafiken eller höja skatten.

Själv tycker jag det är fullt rimligt med en årlig indexuppräkning. Orsaken till krispaketet när en massa trafik fick dras in för några år sedan var ju för att fullmäktige inte ville acceptera prishöjningen. Nu har man kunnat återställa en stor del av den trafik som drogs in i alla fall - och där det inte var motiverat utifrån standard/bristande trafikunderlag.
Nja, linje 160 är fortfarande inte återställd (detta gäller många linjer, dock främst i områden som inte röstade på ett visst sätt), så en Årstabo har nog rätt att undra vad som fås för pengarna...
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:

/TKO

Nja, linje 160 är fortfarande inte återställd (detta gäller många linjer, dock främst i områden som inte röstade på ett visst sätt), så en Årstabo har nog rätt att undra vad som fås för pengarna...
Man har i alla fall utökat på 144 i högtrafik till sexminuterstrafik i morgonrusningen igen, så lite får man för pengarna. Östberga är ju knappast något alliansväljarområde om man säger så... Dessutom utökad trafik på pendeltågen så att man får ett snabbt alternativ till stan från Årstaberg. I Söderort utökar man nu trafiken även på exempelvis 188 i mellantrafiken vardagar. Politikerna lägger sig förstås inte i var man utökar trafiken, annat än det som följer av överenskommelsen med MP. Men nu var det ju framförallt i Upplands Väsby och Järfälla man halverade många linjer till timmestrafik - än del där har fortfarande kvar det sämre utbudet. Helt klart är det en viktigare prioriteringsordning.

Medan det var ganska panikartade indragningar i Nobina och Arrivas trafikområden, var ju Keolis förslag både mycket mer genomtänkta och med bra spridning inom deras geografiska område.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Ja, det är återigen pendeltågskommunerna som drabbades värst. Som du själv säger är det fortfarande timmestrafik på många linjer i bland annat Järfälla och Upplands Väsby. Pendeltåget har nu fler avgångar i lågtrafik, vilket säkert uppskattas av många, men det blev ingen utökning i högtrafik, snarare tvärtom (jag räknar alltså inte med linjen som bara finns på pappret). Det stämmer också att Fagersjö, Östberga och Årsta blev de största förlorarna i Söderort. På linje 165 har turutbudet halverats i mellantrafik, men även 144 och 160 har fått kraftiga försämringar som inte har återställts.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Enceladus skrev:Starten för den nya pendeltågslinjen 44 skjuts upp ytterligare en vecka och beräknas istället börja gå måndagen den 8:e januari 2018. Hittills har den nya tidtabellen inneburit en försämring i högtrafik jämfört med tidigare år. Det är ett intressant koncept att reducera trafiken när resandet ökar. Om man vill att biltrafiken ska öka så är det nog ganska effektivt. Men är det vad väljarna vill?
Väljarna vill ta sig från punkt A till punkt B på ett smidigt och snabbt sätt. Om detta går att ordna med egen bil kommer nog många som har möjlighet att välja detta välja bilen framför kollektivtrafiken och det oberoende av turtätheten. Folk som inte har möjlighet vill dock ha så hög turtäthet som möjligt och inte en halvering av trafiken.

Angående olika teorier om att turtätheten skulle styras av hur invånarna lokalt röstar kan man då fråga sig varför blåa Sollentuna och Solna fått halverad trafik? Visst valdistriktet Södra Rotebro är mer vänstervridet än Sollentuna i genomsnitt men granndistriktet Norra Rotebro är desto mer blått. Norrviken är inte heller speciellt känt för att rösta vänster.
Skriv svar