darthjpp skrev:
Det finns både för och nackdelar, en av fördelarna är att VGregionen får ett större finansiellt ansvar för spårvagnstrafiken och dess drift, en nackdel kan vara att små landsbygdskommuner inte ser någon nytta med spårväg i Göteborg och därmed vill dra ner på finansieringen. Från Göteborg Stads sida lyfts stora investeringar från stadens budget, vilket skulle kunna vara positivt för stadens ekonomi. Samtidigt möjliggör konstruktionen att eventuella spårvägsprojekt inom regionen därmed skulle kunna läggas under samma huvudman (GS AB/Västtrafik AB) i till exempel Skövde eller Uddevalla. Nu tror jag inte att det finns några spårvägsplaner i någon av dessa städer, men möjligheten finns. Min känsla är att marken där depåerna står kommer att upplåtas med tomträtt, då Göteborg Stad är starkt emot att sälja mark.
Du har nog rätt i både fjärde och femte tätorten i länet, Skövde (36000) och Uddevalla (34000). Däremot är väl andra tätorten Borås en något mer möjlig kandidat i så fall med 71000 boende.
Tredje största tätorten, Trollhättan har knappt två tredjedelar av Borås folkmängd. Tvåstad (Trollhättan-Vänersborg) har ungefär likvärdigt Borås, men det känns ändå väldigt glest som tätort.
Däremot kanske det blir lättare att nå fler av de delar av tätorten Göteborg som inte ligger i Göteborgs kommun. Mölndal, Partille m.fl. Och det kan också vara möjligt att ersätta en del snabbussar med snabbspårväg på sikt, för nuvarande trafikering kan inte vara billig.
/T
Det var intressanta tankar - även om vi hamnade en bit från Ringön!
(Fler tankar en bit bort: På den tiden jag jobbade med F7 åkte jag ofta buss Lidköping-Skara-Skövde /Kan den ha hetat "Länspendel 1?/ och funderade då på om det skulle vara möjligt att bygga en "lätt järnväg" på sträckan - speciellt Skara - Skövde var rätt tätt trafikerad vill jag minnas. Men resandeunderlaget var och är förmodligen alldeles för litet....)
/TKO
En bit bort som sagt men det har faktiskt funnits en ”lätt järnväg” Skövde - Skara - Lidköping. Den hade spårvidden 891 mm och persontrafiken lades ner den 1 september 1961.
Och det finns dessutom en snart helt nedlagt järnväg mellan Skövde och Karlsborg. En hel del av västtågen vänder i Skövde, en del av de hade ju lika gärna kunna vända i Karlsborg.
Lidköping-Karlsborg hade varit något för framtiden
TKO skrev:(Fler tankar en bit bort: På den tiden jag jobbade med F7 åkte jag ofta buss Lidköping-Skara-Skövde /Kan den ha hetat "Länspendel 1?/ och funderade då på om det skulle vara möjligt att bygga en "lätt järnväg" på sträckan - speciellt Skara - Skövde var rätt tätt trafikerad vill jag minnas. Men resandeunderlaget var och är förmodligen alldeles för litet....)
/TKO
En bit bort som sagt men det har faktiskt funnits en ”lätt järnväg” Skövde - Skara - Lidköping. Den hade spårvidden 891 mm och persontrafiken lades ner den 1 september 1961.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Jo det gick - i varje fall då - att se spår av linjen mellan Skara och Skövde. DEt var förmodligen det som fick mina tankar in på det spåret!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Odd skrev:Och det finns dessutom en snart helt nedlagt järnväg mellan Skövde och Karlsborg. En hel del av västtågen vänder i Skövde, en del av de hade ju lika gärna kunna vända i Karlsborg.
Hur är det - är inte spåren kapade/överbyggda i Tibro?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Trollhättan var väl inte helt fel heller. Jag minns en stort uppslagen tidningsartikel på helsida 1976 i lokalblaskan om en tänkt spårväg rakt genom stan från Lextorp till industriområdena vid Stallbacka som tänktes delvis nyttja befintliga industrispår.
Odd skrev:Och det finns dessutom en snart helt nedlagt järnväg mellan Skövde och Karlsborg. En hel del av västtågen vänder i Skövde, en del av de hade ju lika gärna kunna vända i Karlsborg.
Hur är det - är inte spåren kapade/överbyggda i Tibro?
/TKO
De är numera kapade redan i Skövde, över Östra Leden och lite här och där längs sträckan.
Till och med på Street View syns det så det har varit så ett tag.
Google Streetview Östra Leden
karlsborgsbanan-ostraleden.png (711.72 KiB) Visad 2780 gånger
Mellan Skövde och Igelstorp
karlsborgsbanan2.png (525.68 KiB) Visad 2780 gånger
Mölltorp
karlsborgsbanan3.png (635.84 KiB) Visad 2780 gånger
Mölltorp
karlsborgsbanan4.png (566.16 KiB) Visad 2780 gånger
Mölltorp
karlsborgsbanan5.png (572.99 KiB) Visad 2780 gånger
Synd, det är en fin bana, med många långa raksträckor och den hade kunna spela en stor roll för östra Skaraborgs framtid. Jag tror nog tyvärr att en del av banvallen till och med är använd eller på väg att användas till annat i vissa av tätorterna längs banan. Men hus går att riva...