Tåglängd i Gbg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

GN skrev:Vid närmare eftertanke så går det nog att höja plattformarna på roslagsbanan, men de vanliga pendeltågen X10-X14 och för den delen SJs personvagnar blir det ju svårare med.
Många tåg med personvagnar innehåller en vagn med rullstolslyft. 2010 lär vi inte ha så många loktåg, så dessa kanske går att fördela i alla. Annars går det ju att bygga om fler. Sedan är det ju i och för sig så att lyftarna inte täcker alla behov. Om inte rullstolen är liten nog blir den kvar i vagnen med lyften. Svårigheter således med tillgängligheten till sov- och liggkupéer, restaurangvagn och förstaklassavdelning. Intressant att se hur man kommer att se på den begränsade tillgängligheten.

Vad gäller X10-X14 finns både stationära och fordonsmonterade lyftar utvecklade. Torde vara tillräckligt för att uppfylla kraven.
GN

Inlägg av GN »

Mr. Burns skrev:
GN skrev:Vid närmare eftertanke så går det nog att höja plattformarna på roslagsbanan, men de vanliga pendeltågen X10-X14 och för den delen SJs personvagnar blir det ju svårare med.
Många tåg med personvagnar innehåller en vagn med rullstolslyft. 2010 lär vi inte ha så många loktåg, så dessa kanske går att fördela i alla. Annars går det ju att bygga om fler. Sedan är det ju i och för sig så att lyftarna inte täcker alla behov. Om inte rullstolen är liten nog blir den kvar i vagnen med lyften. Svårigheter således med tillgängligheten till sov- och liggkupéer, restaurangvagn och förstaklassavdelning. Intressant att se hur man kommer att se på den begränsade tillgängligheten.

Vad gäller X10-X14 finns både stationära och fordonsmonterade lyftar utvecklade. Torde vara tillräckligt för att uppfylla kraven.
Jag hoppas i och för sig att vi får behålla loktågen längre än så, det är ganska bra vagnar ur andra aspekter som bekvämlighet, men som sagt man kan ju bygga om några till. Sov och liggvagnar undrar jag om man behöver fundara så mycket på 2010 med den utveckling lågprisflyget har. Så handikapanpassningen kanske löser sig ändå. En nöt att knäcka torde ändå vara X2, vilka knappast är skrotfärdiga och ej heller anpassade.

Angående sovvagnarna kanske man kunde ha användning av dessa i chartertåg, hotell tenderar ju att bli dyrare och dyrare. Möjligen skulle det gå att sälja resor i chartrade tåg som gick runt mellan europa städer med de resande boende på tåget under resan. (Om man får in vagnarna i den Europeiska profilen då förståss....)

vänligen

/GN
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Det som har funnits i 25 år är lagen om handikappanpassad kollektivtrafik. Den innehåller dock inget krav på att fordonen ska vara tillgängliga med rullstol. Där sägs bara att funktionshindrades särskilda behov ska beaktas och färdmedlen ska så långt det är möjligt vara lämpade för funktionshindrade. Eftersom vad som är möjligt har ändrat sig rätt mycket på 25 år, kan man inte påstå att företagen har haft 25 år på sig att uppfylla de nuvarande målen, som väl till stor del kommer ur "Hela resan är målet" som kom 2000.

Både lagen och den med stöd av lagen utfärdade förordningen är föredömligt kortfattade, varför jag citerar dem i deras helhet:

Lag (1979:558) om handikappanpassad kollektivtrafik

1 § Denna lag gäller handikappanpassning av kollektivtrafik. Med kollektivtrafik avses i lagen sådan trafik för personbefordran som tillhandahålls allmänheten mot ersättning. Lag (1988:268).

2 § Den som har tillsyn över kollektivtrafik och den som utövar sådan trafik skall se till att trafiken anpassas med hänsyn till resenärer med funktionshinder. Därvid skall följande iakttas.
När kollektivtrafik planeras och genomförs skall funktionshindrades särskilda behov beaktas.
De färdmedel som används skall så långt det är möjligt vara lämpade för resenärer med funktionshinder. Lag (1994:1253).

3 § Regeringen eller den myndighet som regeringen utser utfärdar de ytterligare föreskrifter som behövs för att åtgärderna skall kunna genomföras.

4 § I plan- och bygglagen (1987:10) finns bestämmelser om byggnad med utrymme för resande i kollektivtrafik. Lag (1987:159).

Förordning (1980:398)
om handikappanpassad kollektivtrafik

1 § Denna förordning gäller handikappanpassning av kollektivtrafik som
avses i lagen (1979:558) om handikappanpassad kollektivtrafik.

2 § Anpassningen skall ske i den takt och i den omfattning som
bedöms
skälig med hänsyn till syftet och till de tekniska och ekonomiska
förutsättningarna hos dem som utövar trafiken.

3 § Vid anpassningen skall hänsyn tas till de särskilda
förhållandena
för kollektivtrafiken i tätortsområden. Vidare skall särskilt beaktas
att kraven på säkerhet för resenärer och övriga berörda tillgodoses.

4 § Vägverket, Banverket, Luftfartsverket och Sjöfartsverket
skall, vart och ett inom sitt område, initiera, planera och
följa upp anpassningen. Rikstrafiken skall verka för att
anpassningen samordnas.

Vägverket, Banverket, Luftfartsverket och Sjöfartsverket får,
vart och ett inom sitt område, meddela de föreskrifter som
behövs om färdmedlens och terminalernas konstruktion,
utrustning och drift.

Innan föreskrifter meddelas skall verken samråda med berörda
myndigheter och handikapporganisationer samt med företrädare
för dem som utövar trafiken. Förordning (2000:616).

Vad gäller myndighetsföreskrifter, så var det från början Transportrådet som utfärdade sådana 1985. När Transportrådet avskaffades flyttades ansvaret över på sektorsmyndigheterna. Av dessa har alla utom Banverket upphävt Transportrådets föreskrifter inom sin sektor och utfärdat egna föreskrifter. För spårfordon gäller alltså fortfarande föreskrifterna från 1985. Jag har inte fått tag i dem, men så vitt jag minns innehåller inte heller de något absolut krav på tillgänglighet för rullstolar.
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Harald skrev: De färdmedel som används skall så långt det är möjligt vara lämpade för resenärer med funktionshinder.
Denna paragraf 2 borde vara tillräckligt för att fälla bolagen. Idag finns fordon att anförskaffa som är lämpade även för rullstolsbundna och alltså är inte färdmedlen som används anpassade så långt som det är möjligt.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Om de idag anskaffar fordon som inte är tillgängliga så bryter de mot lagen, men det var ju inte det som saken gällde, utan om de kan tvingas att ersätta äldre fordon med nyare. Det kan de inte. Enligt förordningens andra paragraf ska anpassningen ske i en takt som bedöms skälig bl.a. med hänsyn till trafikföretagens ekonomi där man naturligtvis kan ha olika åsikter om vad som är skäligt.

F.ö. illustrerar den här saken rätt väl att det som en del spårtrafiksentusiaster brukar framhålla som en fördel, nämligen spårfordonens långa livslängd, i själva verket är en nackdel. Bussars korta livslängd och medföljande lägre pris gör att busstrafik mycket fortare kan anpassas till förändrade krav. Skulle man besluta att införa ett absolut krav på tillgänglighet för rullstolar, så skulle det antagligen medföra att en del spårvagns- och tågtrafik skulle ersättas med busstrafik med låggolvsbussar.
lelleme

M29:ornas ersättare

Inlägg av lelleme »

Att de nu beställda M32orna inte räcker till att ersätta mer än knappt alla M28 tror jag är uppenbart för alla. Däremot är det faktiskt så att kommunen (tror det är rätt instans att nämna) inte har särskilt många år på sig innan trafiken ska vara helt anpassad för rullstolsburna. 2010 är det om jag kommer ihåg rätt från tidigare diskussioner. Således borde det bara vara några år kvar för pedalvagnarna. Nåja, sex år kanske är i mesta laget för några, men allt är ju relativt. :)
Är det bara jag som läser viss del av massmedia alltför optimistiskt? I G-P kunde man tisdagen 2003-12-09 läsa att Västtrafiks ledning presenterade sin treårsplan (2004-2007) inför sin styrelse, en treårsplan som sedan ska ut på remiss! I denna rekommenderar man inköp av 40 nya spårvagnar för 720 milj kronor. (Kan knappast syftas på redan underskriven order av M32 401-440 från 2001-06-13, man skickar inte ut en redan underskriven order på remiss). Eller har journalisten missförstått hela ärendet och sedan beskrivit det, så att också jag missförstår? Även kommunens starke man Göran Johansson cirterades i massmedia förra veckan, där han sade att "pengarna bättre kunde användas för inköp av spårvagnar". Som jag tolkar det, har Göteborg inom en inte alltför avlägsen framtid 80 st M31:or och 80 st M32:or!

Förhoppningsfulla hälsningar
LENNART STEEN
Q
Kontakt:

Re: M29:ornas ersättare

Inlägg av Q »

lelleme skrev:
---8<----
Som jag tolkar det, har Göteborg inom en inte alltför avlägsen framtid 80 st M31:or och 80 st M32:or!
Vi får väl se om det blir 40 eller 80 M32. Beror ju på hur Italiernarna sköter sig. 80 M32 och 80M31 skulle täcka behovet om Norra Älvstranden byggs har jag för mig.

Pedalvagnar kommer nog finnas i 8-10 år frammåt skulle jag gissa.

//Q
Homer Simpson

Pedalen rullar vidare

Inlägg av Homer Simpson »

En liten fråga bara. Det snackas så mycket om hur länge pedalerna kommer vara i trafik. Är det bestämt att fler M32:or kommer köpas in i framtiden, har hört att man nu beställer 40 vagnar och har möjlighet att köpa ytterliggare 80 sedan.

Hur f.n gör vi när snön kommer. Låggolvarna klarar inte snön i Göteborg. Minns hur man fick sätta ut pedaler på alla linjer en helg för snöns skull.

Ska man bli galen!
Tony M

Re: Pedalen rullar vidare

Inlägg av Tony M »

Homer Simpson skrev:En liten fråga bara. Det snackas så mycket om hur länge pedalerna kommer vara i trafik. Är det bestämt att fler M32:or kommer köpas in i framtiden, har hört att man nu beställer 40 vagnar och har möjlighet att köpa ytterliggare 80 sedan.

Hur f.n gör vi när snön kommer. Låggolvarna klarar inte snön i Göteborg. Minns hur man fick sätta ut pedaler på alla linjer en helg för snöns skull.

Ska man bli galen!
Låt oss nu först se när vagn 1-40 kommer och sedan diskutera 41-80-(120). Vi kan konstatera att med dagens vagnbrist så behövs (tror jag det var) de första 16 M32:orna för att täcka denna. 40-16=24, 24*2=48
(Vagnbehovet enl. linjenät P2, vilket är i princip det linjenät som finns idag men med 1 över Järntorget, 2 i gamla spår, 10 över Domkyrkan mellan Guldheden-skånegatan och Lana och utan 14)

De första 40 vagnarna entledigar enbart 48 M28:or!!!!!

Angående kommentaren om snö, M31/M21 har ett slirskyddssystem som gör att de kan vara svåra att köra i halt spårlag. Utvecklingen på den punkten lär ha gått framåt sedan tidigt 80-tal då M21 designades. Det är alltså inte det låga golvet som är problemet i halt spårlag utan något helt annat.

Dessutom undrar jag om inte du tänker på en helt annan händelse då man plockade in alla M31 för att besiktiga skenbromsar. Det rörde sig om ett konstruktionsfel - som numer är åtgärdat.

/Tony
Q
Kontakt:

Inlägg av Q »

Homer Simpson skrev:En liten fråga bara. Det snackas så mycket om hur länge pedalerna kommer vara i trafik. Är det bestämt att fler M32:or kommer köpas in i framtiden, har hört att man nu beställer 40 vagnar och har möjlighet att köpa ytterliggare 80 sedan.

Ska man bli galen!
40 st är beställda hos Ansaldobreda. Men en option på ytterligare 40 finns.
Om Italienarna klarar snön, det hoppas man ju. Men det som kan ställa till det är Göteborgs klimatet med snö, tö, underkylt, minusgrader och allt annat i kombination som erbjuds.

//Q
Tony M

Inlägg av Tony M »

Q skrev: 40 st är beställda hos Ansaldobreda. Men en option på ytterligare 40 finns.
Om Italienarna klarar snön, det hoppas man ju. Men det som kan ställa till det är Göteborgs klimatet med snö, tö, underkylt, minusgrader och allt annat i kombination som erbjuds.

//Q
Det finns faktiskt option på upp till 120 vagnar!

/T
lelleme

Inlägg av lelleme »

Dessutom undrar jag om inte du tänker på en helt annan händelse då man plockade in alla M31 för att besiktiga skenbromsar. Det rörde sig om ett konstruktionsfel - som numer är åtgärdat.
Julafton 2002-12-24 trafikerades alla linjer med M28:or/M29:or p g a ett litet snöfall natten innan!

Hälsningar
LENNART STEEN
Joppe

Re: M29:ornas ersättare

Inlägg av Joppe »

Q skrev:Pedalvagnar kommer nog finnas i 8-10 år frammåt skulle jag gissa.
Huu! Hemska tanke! :evil:
Joppe

Inlägg av Joppe »

Q skrev:40 st är beställda hos Ansaldobreda. Men en option på ytterligare 40 finns.
Tony M skrev:Det finns faktiskt option på upp till 120 vagnar!
Vad är det som gäller egentligen? Jag har hört att 40 är beställda, samt att en option på ytterligare 80 finns. Alltså totalt 120. Var det så du menade Tony M?

Har du andra uppgifter Q?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Joppe skrev:
Q skrev:40 st är beställda hos Ansaldobreda. Men en option på ytterligare 40 finns.
Tony M skrev:Det finns faktiskt option på upp till 120 vagnar!
Vad är det som gäller egentligen? Jag har hört att 40 är beställda, samt att en option på ytterligare 80 finns. Alltså totalt 120. Var det så du menade Tony M?
Korrekt.
Med reservation för tyckfel.
Skriv svar