Finns det någon mer information ang detta?Harald skrev: Förutom att kommunen nu har tagit hand som vagnhallsbygget så förhandlar man med regionen om att ta tillbaka huvudansvaret för spårvagnstrafiken.
Spårvagnstrafikens organisation i Göteborg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: fredag 25 mars 2016 0:32
- Ort: Göteborg
Spårvagnstrafikens organisation i Göteborg
Re: Spårvagnstrafikens organisation i Göteborg
Främst tjänstanteckningar på Trafikkontoret, Göteborg Stad. Det har nämnts i någon handling till Trafiknämnden också, samt att politiker i nämnden uttalat sig i lokal media.Niklausson skrev:Finns det någon mer information ang detta?Harald skrev: Förutom att kommunen nu har tagit hand som vagnhallsbygget så förhandlar man med regionen om att ta tillbaka huvudansvaret för spårvagnstrafiken.
Förslaget, så vitt jag förstått det, är att Göteborg Stad blir ensam ägare till Göteborgs Spårvägar AB, och därefter utför spårvagnstrafik för Västtrafiks räkning i Göteborg (och Mölndal)
- Leif Steen
- Inlägg: 387
- Blev medlem: torsdag 12 september 2002 12:04
- Ort: Vällingby, ABC staden
Re: Spårvagnstrafikens organisation i Göteborg
Harald skrev:
Förutom att kommunen nu har tagit hand som vagnhallsbygget så förhandlar man med regionen om att ta tillbaka huvudansvaret för spårvagnstrafiken.
Låter klokt och i enlighet med Lex Norrköping.
Förutom att kommunen nu har tagit hand som vagnhallsbygget så förhandlar man med regionen om att ta tillbaka huvudansvaret för spårvagnstrafiken.
Låter klokt och i enlighet med Lex Norrköping.
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Re: Spårvagnstrafikens organisation i Göteborg
Men nu visar det sig att det inte blev så, utan att regionen sätter sig på det mesta utom trafikspåren: Förslag till kommunstyrelsenLeif Steen skrev:Harald skrev:
Förutom att kommunen nu har tagit hand som vagnhallsbygget så förhandlar man med regionen om att ta tillbaka huvudansvaret för spårvagnstrafiken.
Låter klokt och i enlighet med Lex Norrköping.
Re: Spårvagnstrafikens organisation i Göteborg
Nu har jag snabbt läst förslaget till KS men blir ändå inte klok på om detta är bra eller dåligt...Harald skrev:Men nu visar det sig att det inte blev så, utan att regionen sätter sig på det mesta utom trafikspåren: Förslag till kommunstyrelsenLeif Steen skrev:Harald skrev:
Förutom att kommunen nu har tagit hand som vagnhallsbygget så förhandlar man med regionen om att ta tillbaka huvudansvaret för spårvagnstrafiken.
Låter klokt och i enlighet med Lex Norrköping.
Vad säger ledamöterna på göteborgsbänken om detta?
Det kanske inte är så enkelt att det idag går att fastslå om det är bra eller dåligt?
funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårvagnstrafikens organisation i Göteborg
Det finns både för och nackdelar, en av fördelarna är att VGregionen får ett större finansiellt ansvar för spårvagnstrafiken och dess drift, en nackdel kan vara att små landsbygdskommuner inte ser någon nytta med spårväg i Göteborg och därmed vill dra ner på finansieringen. Från Göteborg Stads sida lyfts stora investeringar från stadens budget, vilket skulle kunna vara positivt för stadens ekonomi. Samtidigt möjliggör konstruktionen att eventuella spårvägsprojekt inom regionen därmed skulle kunna läggas under samma huvudman (GS AB/Västtrafik AB) i till exempel Skövde eller Uddevalla. Nu tror jag inte att det finns några spårvägsplaner i någon av dessa städer, men möjligheten finns. Min känsla är att marken där depåerna står kommer att upplåtas med tomträtt, då Göteborg Stad är starkt emot att sälja mark.TKO skrev:Nu har jag snabbt läst förslaget till KS men blir ändå inte klok på om detta är bra eller dåligt...Harald skrev:Men nu visar det sig att det inte blev så, utan att regionen sätter sig på det mesta utom trafikspåren: Förslag till kommunstyrelsenLeif Steen skrev:Harald skrev:
Förutom att kommunen nu har tagit hand som vagnhallsbygget så förhandlar man med regionen om att ta tillbaka huvudansvaret för spårvagnstrafiken.
Låter klokt och i enlighet med Lex Norrköping.
Vad säger ledamöterna på göteborgsbänken om detta?
Det kanske inte är så enkelt att det idag går att fastslå om det är bra eller dåligt?
funderar
Thomas K Ohlsson
Re: Spårvagnstrafikens organisation i Göteborg
Du har nog rätt i både fjärde och femte tätorten i länet, Skövde (36000) och Uddevalla (34000). Däremot är väl andra tätorten Borås en något mer möjlig kandidat i så fall med 71000 boende.darthjpp skrev:
Det finns både för och nackdelar, en av fördelarna är att VGregionen får ett större finansiellt ansvar för spårvagnstrafiken och dess drift, en nackdel kan vara att små landsbygdskommuner inte ser någon nytta med spårväg i Göteborg och därmed vill dra ner på finansieringen. Från Göteborg Stads sida lyfts stora investeringar från stadens budget, vilket skulle kunna vara positivt för stadens ekonomi. Samtidigt möjliggör konstruktionen att eventuella spårvägsprojekt inom regionen därmed skulle kunna läggas under samma huvudman (GS AB/Västtrafik AB) i till exempel Skövde eller Uddevalla. Nu tror jag inte att det finns några spårvägsplaner i någon av dessa städer, men möjligheten finns. Min känsla är att marken där depåerna står kommer att upplåtas med tomträtt, då Göteborg Stad är starkt emot att sälja mark.
Tredje största tätorten, Trollhättan har knappt två tredjedelar av Borås folkmängd. Tvåstad (Trollhättan-Vänersborg) har ungefär likvärdigt Borås, men det känns ändå väldigt glest som tätort.
Däremot kanske det blir lättare att nå fler av de delar av tätorten Göteborg som inte ligger i Göteborgs kommun. Mölndal, Partille m.fl. Och det kan också vara möjligt att ersätta en del snabbussar med snabbspårväg på sikt, för nuvarande trafikering kan inte vara billig.
/T
Med reservation för tyckfel.
Re: Spårvagnstrafikens organisation i Göteborg
Det var intressanta tankar - även om vi hamnade en bit från Ringön!2763 skrev:Du har nog rätt i både fjärde och femte tätorten i länet, Skövde (36000) och Uddevalla (34000). Däremot är väl andra tätorten Borås en något mer möjlig kandidat i så fall med 71000 boende.darthjpp skrev:
Det finns både för och nackdelar, en av fördelarna är att VGregionen får ett större finansiellt ansvar för spårvagnstrafiken och dess drift, en nackdel kan vara att små landsbygdskommuner inte ser någon nytta med spårväg i Göteborg och därmed vill dra ner på finansieringen. Från Göteborg Stads sida lyfts stora investeringar från stadens budget, vilket skulle kunna vara positivt för stadens ekonomi. Samtidigt möjliggör konstruktionen att eventuella spårvägsprojekt inom regionen därmed skulle kunna läggas under samma huvudman (GS AB/Västtrafik AB) i till exempel Skövde eller Uddevalla. Nu tror jag inte att det finns några spårvägsplaner i någon av dessa städer, men möjligheten finns. Min känsla är att marken där depåerna står kommer att upplåtas med tomträtt, då Göteborg Stad är starkt emot att sälja mark.
Tredje största tätorten, Trollhättan har knappt två tredjedelar av Borås folkmängd. Tvåstad (Trollhättan-Vänersborg) har ungefär likvärdigt Borås, men det känns ändå väldigt glest som tätort.
Däremot kanske det blir lättare att nå fler av de delar av tätorten Göteborg som inte ligger i Göteborgs kommun. Mölndal, Partille m.fl. Och det kan också vara möjligt att ersätta en del snabbussar med snabbspårväg på sikt, för nuvarande trafikering kan inte vara billig.
/T
(Fler tankar en bit bort: På den tiden jag jobbade med F7 åkte jag ofta buss Lidköping-Skara-Skövde /Kan den ha hetat "Länspendel 1?/ och funderade då på om det skulle vara möjligt att bygga en "lätt järnväg" på sträckan - speciellt Skara - Skövde var rätt tätt trafikerad vill jag minnas. Men resandeunderlaget var och är förmodligen alldeles för litet....)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårvagnstrafikens organisation i Göteborg
Just Partille har ju varit på tapeten tidigare, där det till och med funnits ett spårreservat fram till Vallhamra torg från Östra Sjukhuset. Om jag inte missminner mig är reservatet inte längre aktuellt, men ännu inte bebyggt. Vad gäller Mölndal fanns det planer på en förlängning ner till Åbromotet, men den verkar ha försvunnit från planerna.2763 skrev:Du har nog rätt i både fjärde och femte tätorten i länet, Skövde (36000) och Uddevalla (34000). Däremot är väl andra tätorten Borås en något mer möjlig kandidat i så fall med 71000 boende.darthjpp skrev:
Det finns både för och nackdelar, en av fördelarna är att VGregionen får ett större finansiellt ansvar för spårvagnstrafiken och dess drift, en nackdel kan vara att små landsbygdskommuner inte ser någon nytta med spårväg i Göteborg och därmed vill dra ner på finansieringen. Från Göteborg Stads sida lyfts stora investeringar från stadens budget, vilket skulle kunna vara positivt för stadens ekonomi. Samtidigt möjliggör konstruktionen att eventuella spårvägsprojekt inom regionen därmed skulle kunna läggas under samma huvudman (GS AB/Västtrafik AB) i till exempel Skövde eller Uddevalla. Nu tror jag inte att det finns några spårvägsplaner i någon av dessa städer, men möjligheten finns. Min känsla är att marken där depåerna står kommer att upplåtas med tomträtt, då Göteborg Stad är starkt emot att sälja mark.
Tredje största tätorten, Trollhättan har knappt två tredjedelar av Borås folkmängd. Tvåstad (Trollhättan-Vänersborg) har ungefär likvärdigt Borås, men det känns ändå väldigt glest som tätort.
Däremot kanske det blir lättare att nå fler av de delar av tätorten Göteborg som inte ligger i Göteborgs kommun. Mölndal, Partille m.fl. Och det kan också vara möjligt att ersätta en del snabbussar med snabbspårväg på sikt, för nuvarande trafikering kan inte vara billig.
/T
Borås är en intressant kandidat, det finns en del stadstrafik, och staden är relativt tät, men med hyfsat gott om plats på de flesta håll. Borås försökte väl driva något Duovagnskoncept för ett antal år sedan, där tanken var att vagnarna skulle gå Borås - Göteborg och sedan ut på Göteborgs spårvägsnät.
Ett tänkbart nät vore två korsande axlar Sjöbo-Trandared och Byttorp-Brämhult via sjukhuset.
Trollhättan/Vänersborg är väldigt glesa och utspridda så där är det tveksamt om det går att få till något vettigt spårvägsnät.