Tunnelbanans nummer: T1-T9 (10 blir då T9)?SouthernCross88au skrev:Nu är det så att Manillaskolan faktiskt är en skola för döva barn eller barn med hörselnedsättning så man kan knappast kalla den en traditionell skola. Det är specialpedagogiska skolmyndigheten som driver den. Så föräldrar som skickar sina barn långt ute på Djurgården kanske inte har den möjligheten som barn utan handikapp har.LÅ1 skrev:Tror att många som går på Manillaskolan kommer från Östermalm. Det blir ju kort skolväg. Men skolturerna utgår från Centralen och många elever stiger säkert på redan där.TKO skrev:Ja det är väl innerstadsföräldrar som plötsligt kommit på att miljön kanske inte är den bästa för skolbarn, och därför skickar iväg dom till en skola längst ut på Djurgården - allt på skattebetalarnas bekostnad. "Vad får man för skattepengarna" frågar dom säkert sen!
Då passar det ju extra bra att måla bussen blå...
/TKO
Det föräldrarna får för skattepengarna är förhoppningsvis bra skolundervisning för sina telningar, vilket man hoppas att alla föräldrar får, var de än bor, och vad de än betalar i skatt. Det skulle missgynna Sverige om det inte var så!
Men återigen, en stomlinje kanske måste definieras med mer än vilken turtäthet den har. 69:an är ibland ganska full och belastad och jag tror inte att 6:an kommer att ha speciellt många resande heller klockan 1 på natten, då sista turen går från Norra Djurgårdsstaden - speciellt som 55:an är den linjen som tar alla ned till City. Jag misstänker att 6:an kommer att bli en flopp då många resande vill åka till Stureplan istället. Fler diskussioner kommer nog att komma upp över vad en "stomlinje" faktiskt är och vad som definierar den.
Det följande är mitt förslag för ett stomlinjenät i Stockholm:
1: Nuvarande 1:an
2: Nuvarande 2:an
3: Nuvarande 3:an
4: Nuvarande 4:an
5: Nuvarande 50:an (som det är nu)
6: Blivande 6:an (tills vidare diskussioner tillkommer)
7: Spårvagn 7
8: Nuvarande 69:an
9: Nuvarande 53:an (den till och med nästan går som gamla spårvagnslinje 9 nu då den ska börja gå till Karolinska institutet)
10: Nuvarande 55:an (som går ganska likt gamla spårvagnslinje 10)(Tunnelbanalinjen måste förstås byta nummer - kanske inom 30-serien eftersom den snart blir ledig då pendeltågslinjerna byter till 40-serien)
11: Nuvarande 76:an (kommer att bli mer belastad på söder nu då 59:an läggs ned)(Tunnelbanalinjen kan byta till 31 kanske)
Dessutom - om fler stomlinjer ska tillkomma kanske som sagt tunnelbanan får ändra sin nummerserie (kanske till bokstäver som de har i New York - A-train till Hässelby.
Pendeltågens nummer: P1- hur högt det nu blir...
Roslagsbanans och Saltsjöbanans nummer L1 etc
Spårvägsnummer S1 etc (Linje 7 blir S7, Lidingöbanan blir S1, tvärbanan S2, Nockebybanan S3 eller nåt. Gissa vilken jag vill ska bli S4?)
76 skulle funka bra som stomlinje tror jag också.