Veteranvagnstrafik i Helsingfors

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Stefan B

Veteranvagnstrafik i Helsingfors

Inlägg av Stefan B »

k61.jpg
k61.jpg (205.1 KiB) Visad 1511 gånger
http://www.stadinratikat.fi/svenska/index.html

Hej! Har jag missat det, eller har inte kommenterats här på forum att man från i somras kan åka ASEA-motorvagn HST 50 med öppet släp i Helsingfors på en slinga från Salutorget? Tjusiga renoveringar och extra kul med en "liten svensk" som museivagn!

Stefan B
TKO

Re: Veteranvagnstrafik i Helsingfors

Inlägg av TKO »

Tack för tipset!
(Jag tror inte detta kommenterats på forumet...)

Får försöka passa in en spåratur vid nästa besök i H-fors!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Väinö

Inlägg av Väinö »

Stadin Ratikat har kört museitrafiken sedan 2009 så det är inget nyhet för i år. :) I början använde man den öppna släpvagnen 233 tillsammans med HST:s orenoverade ASEA-vagn 157. Sedan 2013 har det varit den renoverade vagnen 50 som rullat i museitrafiken med 233.

För den som planerar en tur är det värt att märka, att museitrafiken körs lördagar och söndagar – och endast sommartid...
Användarens profilbild
Stefan B

Inlägg av Stefan B »

Tack för info! Tror att många med mig missat denna trafik! "SpåraKoff":s trafik är ju däremot välkänd!

Stefan B
Skriv svar