SL vill gå över till elbussar
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
SL vill gå över till elbussar
Beskedet: SL vill gå över till elbussar
"År 2022 ska en majoritet av bussarna i Stockholms län köras på el." Det betyder att merparten av alla bussar är utbytta om 5 år.
Jag hittade inget om hur, och när, bussarna skal laddas. (Mer än att " Vi vill ha rena elbussar, inga hybrider."). Fast det är kanske för tidigt att säga något om det nu, för man säger också "De kommande åren kommer tillverkarna landa i vilken teknik som ska bli standard.".
"År 2022 ska en majoritet av bussarna i Stockholms län köras på el." Det betyder att merparten av alla bussar är utbytta om 5 år.
Jag hittade inget om hur, och när, bussarna skal laddas. (Mer än att " Vi vill ha rena elbussar, inga hybrider."). Fast det är kanske för tidigt att säga något om det nu, för man säger också "De kommande åren kommer tillverkarna landa i vilken teknik som ska bli standard.".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: SL vill gå över till elbussar
Okej, ska man då ha något långsiktigt hållbart, så är det ju trådbussar vi pratar om. Kan inte se något annat alternativ faktiskt.
Re: SL vill gå över till elbussar
Skulle inte tro det!leifd skrev:Okej, ska man då ha något långsiktigt hållbart, så är det ju trådbussar vi pratar om. Kan inte se något annat alternativ faktiskt.

Riktigt så bakåtsträvande är man inte ens i Stockholm.

Och uttalandet "Vi vill inte följa utvecklingen. Vi vill leda den." tyder också på att man vill ha något nytt. Om det sedan blir bra, det är en annan fråga.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: SL vill gå över till elbussar
Jag tror inte att vi har råd med detta experiment. Vi kommer att behöva alla bussar vi kan få för att avlasta pendeln och röda linjen på 2020-talet. Detta lär sluta som Stockholmsbågen.
Re: SL vill gå över till elbussar
Möjligt att man vill ha något nytt. Det vill alltid SL... Om det sen funkade också, vore ju rätt smakligt. Trådbussar funkar i allafall, den saken är säker. Dessutom finns det nya trådbussar att köpa också.LÅ1 skrev:Skulle inte tro det!leifd skrev:Okej, ska man då ha något långsiktigt hållbart, så är det ju trådbussar vi pratar om. Kan inte se något annat alternativ faktiskt.![]()
Riktigt så bakåtsträvande är man inte ens i Stockholm.![]()
Och uttalandet "Vi vill inte följa utvecklingen. Vi vill leda den." tyder också på att man vill ha något nytt. Om det sedan blir bra, det är en annan fråga.
Re: SL vill gå över till elbussar
SL vill väl inte så mycket, finns det mer än en VD anställd? Det är väl mer trafikförvaltningen/SLL som tycker och tänker.
Tror nog det finns plats för elbussar utan tråd, för att dra tråd överallt där det går buss känns verken realistiskt eller miljövänligt.

Tror nog det finns plats för elbussar utan tråd, för att dra tråd överallt där det går buss känns verken realistiskt eller miljövänligt.
-
- Inlägg: 1645
- Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01
Re: SL vill gå över till elbussar
Nja. I Kina, som i mångt och mycket leder utvecklingen, har man ju återgått till tråd för exvis nya BRT-sträckningar i Beijing och Shanghai. Det handlar bara om att man kan se tråden som ett positivt inslag i gatubilden. Batteritekniken har sina bgränsningar.
mvh/spårsnoken
mvh/spårsnoken
Re: SL vill gå över till elbussar
Nåja, SL eller SLL kan ju kvitta, allafall för mej. Det handlar ändå om politik.BSB101 skrev:SL vill väl inte så mycket, finns det mer än en VD anställd? Det är väl mer trafikförvaltningen/SLL som tycker och tänker.![]()
Tror nog det finns plats för elbussar utan tråd, för att dra tråd överallt där det går buss känns verken realistiskt eller miljövänligt.
Att ha ett fast nät för trafiken är alltid bättre och uppfattas mer positivt av flertalet resenärer. Spårtrafik är det bästa, men trådbusstrafik är ett bra och väl fungerande alternativ. Batteribussar (och bilar) är väldigt inne just nu, men nu börjar ju också miljöfarorna med dessa batterier att uppmärksammas, så vi ser nog bara något som man försöker med igen. Vi får väl se...
Re: SL vill gå över till elbussar
Att ha tråd på stora linjer har jag inget emot men att dra tråd till varje (buss)buske är inte realistiskt. Där kommer andra lösningar in om man ska köra på el.
Re: SL vill gå över till elbussar
Lösningen kan kanske vara att inte köra alla bussar på el? Det är ju ett tag till denna grandiosa plan skall sättas i verket - och är det något vi vet så är det att SL:s benhårda utfästelser har en tendens att snabbt vittra till sand... minns 'tunnelbanan är färdigbyggd' eller 'om några år rullar spårvagnarna ända till Hornsberg' - för att ta två av mina favoritexempel.
Nu är väl SL:s ambition inte unik - kom inte RATP med ungefär samma sak för flera år sedan?
/TKO
PS: Jag har tills vidare bestämt mej för att använda benämningen 'SL' även om det kanske formellt handlar om 'Stockholms Läns Landstings Kollektivtrafikförvaltnig/nämnd'. Jag tror det blir enklast så. Men likt SL så förbehåller jag mej rätten att ändra uppfattning 180 grader när det passar mej!
Nu är väl SL:s ambition inte unik - kom inte RATP med ungefär samma sak för flera år sedan?
/TKO
PS: Jag har tills vidare bestämt mej för att använda benämningen 'SL' även om det kanske formellt handlar om 'Stockholms Läns Landstings Kollektivtrafikförvaltnig/nämnd'. Jag tror det blir enklast så. Men likt SL så förbehåller jag mej rätten att ändra uppfattning 180 grader när det passar mej!
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: SL vill gå över till elbussar
Fullt rimligt att säga SL. För det är ju under det varumärket som kolllektivtrafiken marknadsförs, och det är så som "alla" säger! Och då begriper även de som inte är speciellt insatta .TKO skrev:PS: Jag har tills vidare bestämt mej för att använda benämningen 'SL' även om det kanske formellt handlar om 'Stockholms Läns Landstings Kollektivtrafikförvaltnig/nämnd'. Jag tror det blir enklast så. Men likt SL så förbehåller jag mej rätten att ändra uppfattning 180 grader när det passar mej!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: SL vill gå över till elbussar
Två kloka kommentarer, som tyder på att man inte behöver vara petimäter ut i fingerspetsarna ... Bra jobbat gubbar !!LÅ1 skrev:Fullt rimligt att säga SL. För det är ju under det varumärket som kolllektivtrafiken marknadsförs, och det är så som "alla" säger! Och då begriper även de som inte är speciellt insatta .TKO skrev:PS: Jag har tills vidare bestämt mej för att använda benämningen 'SL' även om det kanske formellt handlar om 'Stockholms Läns Landstings Kollektivtrafikförvaltnig/nämnd'. Jag tror det blir enklast så. Men likt SL så förbehåller jag mej rätten att ändra uppfattning 180 grader när det passar mej!

Re: SL vill gå över till elbussar
Trådaccumulatorhybridbuss med nödmotor...BSB101 skrev:Att ha tråd på stora linjer har jag inget emot men att dra tråd till varje (buss)buske är inte realistiskt. Där kommer andra lösningar in om man ska köra på el.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
-
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21
Re: SL vill gå över till elbussar
Ett tag... Ja till avtalet i Märsta (och kanske även på fler platser) är upphandlat och startat, typ sommaren 2020. Dessutom är det väl redan skrivet ett tilläggsavtal till Norrtäljekontraktet om elbussar.TKO skrev:Lösningen kan kanske vara att inte köra alla bussar på el? Det är ju ett tag till denna grandiosa plan skall sättas i verket - och är det något vi vet så är det att SL:s benhårda utfästelser har en tendens att snabbt vittra till sand... minns 'tunnelbanan är färdigbyggd' eller 'om några år rullar spårvagnarna ända till Hornsberg' - för att ta två av mina favoritexempel.
Nu är väl SL:s ambition inte unik - kom inte RATP med ungefär samma sak för flera år sedan?
/TKO
PS: Jag har tills vidare bestämt mej för att använda benämningen 'SL' även om det kanske formellt handlar om 'Stockholms Läns Landstings Kollektivtrafikförvaltnig/nämnd'. Jag tror det blir enklast så. Men likt SL så förbehåller jag mej rätten att ändra uppfattning 180 grader när det passar mej!
SLL:s krav på minskning av bränsleförbrukningen kommer inte att klaras enbart genom att Euro 6 implementeras i o m dessa nya avtal utan en icke försumbar del av trafikarbetet kommer att behöva utföras med el (batteri)bussar
Re: SL vill gå över till elbussar
I sammanhanget bör även el anses vara bränsle. Att minska genom att släpa runt stora mängder tunga batterier, verkar för mej helt galet.Lars Ödlund skrev:Ett tag... Ja till avtalet i Märsta (och kanske även på fler platser) är upphandlat och startat, typ sommaren 2020. Dessutom är det väl redan skrivet ett tilläggsavtal till Norrtäljekontraktet om elbussar.TKO skrev:Lösningen kan kanske vara att inte köra alla bussar på el? Det är ju ett tag till denna grandiosa plan skall sättas i verket - och är det något vi vet så är det att SL:s benhårda utfästelser har en tendens att snabbt vittra till sand... minns 'tunnelbanan är färdigbyggd' eller 'om några år rullar spårvagnarna ända till Hornsberg' - för att ta två av mina favoritexempel.
Nu är väl SL:s ambition inte unik - kom inte RATP med ungefär samma sak för flera år sedan?
/TKO
PS: Jag har tills vidare bestämt mej för att använda benämningen 'SL' även om det kanske formellt handlar om 'Stockholms Läns Landstings Kollektivtrafikförvaltnig/nämnd'. Jag tror det blir enklast så. Men likt SL så förbehåller jag mej rätten att ändra uppfattning 180 grader när det passar mej!
SLL:s krav på minskning av bränsleförbrukningen kommer inte att klaras enbart genom att Euro 6 implementeras i o m dessa nya avtal utan en icke försumbar del av trafikarbetet kommer att behöva utföras med el (batteri)bussar
Re: SL vill gå över till elbussar
Naturligtvis är det så.
Teoretiskt, skulle en anbudsgivare kunna räkna hem även koldioxid som aldrig kommer att släppas ut för att man tex väljer att investera i en trådbussanläggning, jämfört med exempelvis konkurrenter som väljer att köra med accumulatordrift... Å andra sidan är ju själva trådbyggnationen och materialet en utsläppskälla vid tillverkning.. Usch, nu blev det krångligt...
Teoretiskt, skulle en anbudsgivare kunna räkna hem även koldioxid som aldrig kommer att släppas ut för att man tex väljer att investera i en trådbussanläggning, jämfört med exempelvis konkurrenter som väljer att köra med accumulatordrift... Å andra sidan är ju själva trådbyggnationen och materialet en utsläppskälla vid tillverkning.. Usch, nu blev det krångligt...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
-
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21
Re: SL vill gå över till elbussar
Nu är det ju inte hybridbussar man vill ha utan rena elbussar av Umeå - Eskilstunamodell, med så få externa laddstationer som möjligt.
Re: SL vill gå över till elbussar
Allt detta pga rädslan för lite gammal, men oerhört robust och beprövad teknik.
Med planering och laddhybridteknik så behöver ju inte varenda linje ha tråd, det räcker ju förmodligen med huvudstråken, knutpunkterna och vissa andra strategiska platser.
Med planering och laddhybridteknik så behöver ju inte varenda linje ha tråd, det räcker ju förmodligen med huvudstråken, knutpunkterna och vissa andra strategiska platser.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: SL vill gå över till elbussar
Jag undrar om det här verkligen är rätt väg att gå. Dels finns det ju vissa som ifrågasätter miljönyttan med elbilar (och då naturligtvis även elbussar) med tanke på miljöbelastningen för tillverkningen av batterierna. För det andra undrar jag om man inte får bättre miljöeffekter genom att istället använda pengarna till att göra kollektivtrafiken mer attraktiv (t.ex. genom bättre utbud eller bekvämare bussar) och på så sätt minska eller åtminstone bromsa bilanvändandet...
Re: SL vill gå över till elbussar
Nåja, SL får väl göra som de vill. Men vi som vet hur bra trådbusstrafik fungerar, håller oss till vår åsikt. Känner mej hyfsat säker på att få rätt i slutändan.
Samtidigt som vi funderar på att starta en bussbärgningsfirma...
Samtidigt som vi funderar på att starta en bussbärgningsfirma...