Stombuss 6
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Stombuss 6
Då är det genom reseplaneraren möjligt att hitta tabellerna för tidtabellsskiftet i december. Det ser ut som att linje 6 får 10-minuterstrafik i morgon- och eftermiddagsrusning, annars kvartstrafik. Även kvartstrafik hela dagen och kvällen på helgen.
Bra? Dåligt? Jag är osäker; känns inte riktigt som stomtrafik helt ärligt.
Bra? Dåligt? Jag är osäker; känns inte riktigt som stomtrafik helt ärligt.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3072
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Stombuss 6
Man har nog en ganska god uppfattning om resandeunderlaget och kagt en turlista efter det. Vidare så lär man väl köra ledvagnar om man skall följa konceptet för stombuss. Sen om det tillkommer fler resenärer lär man säkert öka på turerna genom extravagnar.
Stefan
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Stombuss 6
Kvartstrafik är väl det vanliga på stombussar i förorten? Och det är väl det det handlar om - även om linjenumret lurar oss att tro det är en innerstadsbuss.
Linjenummer 176 är väl ledigt - det hade passat bättre!
(Riktig stombusstrafik borde ha åtminstone 7½-minuterstrafik hela dagen, men det har ju inte ens linje 160 efter den blågröna koalitionens besparingar...)
/TKO
Linjenummer 176 är väl ledigt - det hade passat bättre!
(Riktig stombusstrafik borde ha åtminstone 7½-minuterstrafik hela dagen, men det har ju inte ens linje 160 efter den blågröna koalitionens besparingar...)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Stombuss 6
Eftersom min kunskap om alla förortslinjer är begränsad provade jag att söka efter tidtabellen för linje 176 på sl.se - som svarade att någon sådan inte fanns. Det var dock mitt eget fel, eftersom det visade sej att jag sökte efter hållplats och inte linje! Så SL får hitta något annat lämpligt nummer för den blivande linje 6...Inge skrev:Nej, så är det faktiskt inte. 179 tex har 5-minuterstrafik som tätast, 7 minuterstrafik i rusningeni övrigt. 10-minuterstrafik i övrig mellantrafiktid med undantag av ett par timmar på förmiddagen.
Några andra stombussar i förorten har jag nästan inte åkt, förutom att jag åkte till Värmdö en gång. Vilken turtäthet den linjen hade vet jag inte. Men det var hur som helst ingen 17x-linje.
176 är för övrigt inte ett ledigt nummer.
"Med undantag av ett par timmar på förmiddagen" innebär väl att bastrafiken dagtid är 15-minutersintervall? Vilket var just det jag påstog, och detta stämmer för de flesta 170-linjer. Men självklart måste signaturen "Inge" ha en annan åsikt, även om den sakligt är felaktig. Vi känner igen mönstret!
vänligen
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Stombuss 6
Linje 172 har riktig 5-minuterstrafik (d.v.s. i några timmar och inte i tjugo minuter) samt 12-minuterstrafik på förmiddagen (dock är turtätheten lägre på helger).
Re: Stombuss 6
På vilket sätt skulle linje 6 vara en stombuss i förorten?
Re: Stombuss 6
Jo det innebär precis det - bastrafik är den lägsta frekvensen dagtid. Sedan är det förtätning av olika grad under stora delar av dagen. Men för den som tänker använda linjen och inte tittar i tidtabellen ('turn-up-and-go' i brist på en svensk term) är det just basfrekvensen som är intressant - det är förmodligen lätt att tänka sej att bussen går mer sällan klockan 23 på kvällen, men inte alls självklart att det är så kl 10 eller 11 på förmiddagen.Inge skrev:Nej, det innebär inte det heller. Det innebär att der är kvartstrafik mellan kl 10 och kl 12 och tätare trafik, minst tiominuterstrafik, i övrigt dagtid.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Stombuss 6
För att området norr om Gasverket är en förort kanske? Och det är väl det huvudsakliga upptagningsområdet för linjen.Traesk skrev:På vilket sätt skulle linje 6 vara en stombuss i förorten?
upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Stombuss 6
Fast riktlinjerna för stomlinje i innerstaden enligt Trafikförvaltningen är :
var 7,5:e minut i högtrafik
var 10:e minut i mellantrafik
var 15:e minut övrig tid.
Detta är ju grunden för att få kalla det stomlinje enligt de riktlinjer man har. Har alltså väldigt svårt att se hur Trafikförvaltningen kan godkänna en linje som inte uppfyller detta. Då kan man ju lika gärna avskaffa stombusslinjenätet.
var 7,5:e minut i högtrafik
var 10:e minut i mellantrafik
var 15:e minut övrig tid.
Detta är ju grunden för att få kalla det stomlinje enligt de riktlinjer man har. Har alltså väldigt svårt att se hur Trafikförvaltningen kan godkänna en linje som inte uppfyller detta. Då kan man ju lika gärna avskaffa stombusslinjenätet.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Stombuss 6
Enligt vilken "definition" då? Hjorthagen har väl de senaste hundra åren eller så räknats till innerstaden. Kanske det var ett slags "brukssamhälle" från allra första början när gasverket byggdes. Men SS/SL har aldrig räknat det som förort/ytterstad varken beträffande linjenumrering eller taxemässigt. 69:an till Blockhusudden var visserligen "ytterstadsline" fram till 50-talet någon gång, men inte trafiken till Hjortis.TKO skrev:För att området norr om Gasverket är en förort kanske? Och det är väl det huvudsakliga upptagningsområdet för linjen.Traesk skrev:På vilket sätt skulle linje 6 vara en stombuss i förorten?
upplyser
Thomas K Ohlsson
Re: Stombuss 6
Vänta här ett tag... Hjorthagen ligger väl söder om Gasverket. Det enda på linje 6 som ligger norr om är väl sträckan mellan Rosten och infarten till Hjorthagen, på Bobergsvägen. Tror inte att detta allena skulle få en buss att bli förorts-dito.Anders Hanquist skrev:Enligt vilken "definition" då? Hjorthagen har väl de senaste hundra åren eller så räknats till innerstaden. Kanske det var ett slags "brukssamhälle" från allra första början när gasverket byggdes. Men SS/SL har aldrig räknat det som förort/ytterstad varken beträffande linjenumrering eller taxemässigt. 69:an till Blockhusudden var visserligen "ytterstadsline" fram till 50-talet någon gång, men inte trafiken till Hjortis.TKO skrev:För att området norr om Gasverket är en förort kanske? Och det är väl det huvudsakliga upptagningsområdet för linjen.Traesk skrev:På vilket sätt skulle linje 6 vara en stombuss i förorten?
upplyser
Thomas K Ohlsson
Professionell tyckare
Re: Stombuss 6
Åk gärna till "Norra Djurgårdsstaden" och titta!Kantorn skrev:Vänta här ett tag... Hjorthagen ligger väl söder om Gasverket. Det enda på linje 6 som ligger norr om är väl sträckan mellan Rosten och infarten till Hjorthagen, på Bobergsvägen. Tror inte att detta allena skulle få en buss att bli förorts-dito.
Även om man försöker så är det inte mer innerstad än till exempel Sjöstaden och Årstadal/Liljeholmen - snarare mindre. Och dessa områden är ju förorter, alltså måste även "Norra Djurgårdsstaden" vara det. Jag kan möjligen sträcka mej till benämningen "förstad"...
Och i en förort går ju förortsbussar - vilket enligt min mening gör linje 6 till en förortsbuss, även om den delvis går i innerstan.
Men det går naturligtvis att ha en annan åsikt - jag är helt säker på att t ex fastighetsmäklare anser att "Norra Djurgårdsstaden" inte alls är en förort!
tycker
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Stombuss 6
Jag tar fasta på ditt sista ord innan namnet, nämligen "tycker".TKO skrev:Åk gärna till "Norra Djurgårdsstaden" och titta!Kantorn skrev:Vänta här ett tag... Hjorthagen ligger väl söder om Gasverket. Det enda på linje 6 som ligger norr om är väl sträckan mellan Rosten och infarten till Hjorthagen, på Bobergsvägen. Tror inte att detta allena skulle få en buss att bli förorts-dito.
Även om man försöker så är det inte mer innerstad än till exempel Sjöstaden och Årstadal/Liljeholmen - snarare mindre. Och dessa områden är ju förorter, alltså måste även "Norra Djurgårdsstaden" vara det. Jag kan möjligen sträcka mej till benämningen "förstad"...
Och i en förort går ju förortsbussar - vilket enligt min mening gör linje 6 till en förortsbuss, även om den delvis går i innerstan.
Men det går naturligtvis att ha en annan åsikt - jag är helt säker på att t ex fastighetsmäklare anser att "Norra Djurgårdsstaden" inte alls är en förort!
tycker
Thomas K Ohlsson
Vad som är innerstad och vad som inte är det är nog många som tycker olika om. Men eftersom Hjorthagen har innerstadstrafik och Ropsten har innerstadstrafik så borde också vägen däremellan kunna ha det. Så tycker jag. Och ja, jag har varit på platserna i fråga. Det går till och med innerstadstrafik ända upp till Ekhagen och Lappkärrsberget. Det om något borde väl klassas som åtminstone ytterstad.
Dessutom undrar jag om inte rentav Sjöstaden räknas som innerstad...
Professionell tyckare
-
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
- Ort: Göteborg
Re: Stombuss 6
Stockholms kommun räknar så ja, men det är inget som vi andra behöver bry oss om. Speciellt inte eftersom detta bara var ett fult marknadsföringsknep.Kantorn skrev:Jag tar fasta på ditt sista ord innan namnet, nämligen "tycker".TKO skrev:Åk gärna till "Norra Djurgårdsstaden" och titta!Kantorn skrev:Vänta här ett tag... Hjorthagen ligger väl söder om Gasverket. Det enda på linje 6 som ligger norr om är väl sträckan mellan Rosten och infarten till Hjorthagen, på Bobergsvägen. Tror inte att detta allena skulle få en buss att bli förorts-dito.
Även om man försöker så är det inte mer innerstad än till exempel Sjöstaden och Årstadal/Liljeholmen - snarare mindre. Och dessa områden är ju förorter, alltså måste även "Norra Djurgårdsstaden" vara det. Jag kan möjligen sträcka mej till benämningen "förstad"...
Och i en förort går ju förortsbussar - vilket enligt min mening gör linje 6 till en förortsbuss, även om den delvis går i innerstan.
Men det går naturligtvis att ha en annan åsikt - jag är helt säker på att t ex fastighetsmäklare anser att "Norra Djurgårdsstaden" inte alls är en förort!
tycker
Thomas K Ohlsson
Vad som är innerstad och vad som inte är det är nog många som tycker olika om. Men eftersom Hjorthagen har innerstadstrafik och Ropsten har innerstadstrafik så borde också vägen däremellan kunna ha det. Så tycker jag. Och ja, jag har varit på platserna i fråga. Det går till och med innerstadstrafik ända upp till Ekhagen och Lappkärrsberget. Det om något borde väl klassas som åtminstone ytterstad.
Dessutom undrar jag om inte rentav Sjöstaden räknas som innerstad...
Re: Stombuss 6
Jo Sjöstaden tillhör av någon för mej oklar anledning Sofia församling, så trots att området definitivt ligger utanför tullarna är det administrativt en del av innerstaden - Södermalms stadsdelsförvaltning/nämnd. Men mej lurar dom inte så lätt!Kantorn skrev:Jag tar fasta på ditt sista ord innan namnet, nämligen "tycker".TKO skrev:Åk gärna till "Norra Djurgårdsstaden" och titta!Kantorn skrev:Vänta här ett tag... Hjorthagen ligger väl söder om Gasverket. Det enda på linje 6 som ligger norr om är väl sträckan mellan Rosten och infarten till Hjorthagen, på Bobergsvägen. Tror inte att detta allena skulle få en buss att bli förorts-dito.
Även om man försöker så är det inte mer innerstad än till exempel Sjöstaden och Årstadal/Liljeholmen - snarare mindre. Och dessa områden är ju förorter, alltså måste även "Norra Djurgårdsstaden" vara det. Jag kan möjligen sträcka mej till benämningen "förstad"...
Och i en förort går ju förortsbussar - vilket enligt min mening gör linje 6 till en förortsbuss, även om den delvis går i innerstan.
Men det går naturligtvis att ha en annan åsikt - jag är helt säker på att t ex fastighetsmäklare anser att "Norra Djurgårdsstaden" inte alls är en förort!
tycker
Thomas K Ohlsson
Vad som är innerstad och vad som inte är det är nog många som tycker olika om. Men eftersom Hjorthagen har innerstadstrafik och Ropsten har innerstadstrafik så borde också vägen däremellan kunna ha det. Så tycker jag. Och ja, jag har varit på platserna i fråga. Det går till och med innerstadstrafik ända upp till Ekhagen och Lappkärrsberget. Det om något borde väl klassas som åtminstone ytterstad.
Dessutom undrar jag om inte rentav Sjöstaden räknas som innerstad...
Bebyggelsen mellan Gasverket och Husarviken räknas som en del av Hjorthagen, som i sin tur är en del av Östermalms stadsdelsområde - alltså administrativt en del av innerstaden. Men lika lite som Kristineberg - där jag bott - tycker jag att Hjorthagen känns "innerstad". "Ytterstad" möjligen!
Och det finns säkert dom som anser att linje 77 (Liljeholmen-Karolinska) är en innerstadslinje, den har ju tvåsiffrigt nummer och går till stora delar inom tullarna.
Men allt detta är mitt personliga tyckande. Det vi dock kan konstatera är att stomlinje 6 har en för "innerstaden" enastående låg turtäthet. Denna kanske ökas i takt med inflyttningen i det nya bostadsområdet, men det är trots allt bara cirka 15 000 boende det handlar om, vilket är något färre än vad Stockholms verkliga pärla* har! Så vi ska nog inte ha alltför stora förväntningar på resande och turtäthet...
vänligen
Thomas K Ohlsson
*) Årsta, ej innerstad.
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Stombuss 6
Stockholm (staden = kommunen) brukar väl delas upp i tre huvuddelar. Söderort, Västerort och innerstaden. Den senare innefattar även förortsliknande områden som t.ex. Frescati.Kantorn skrev:Dessutom undrar jag om inte rentav Sjöstaden räknas som innerstad...
Hammarby sjöstad har ju traditionellt räknats till Söderort, och därmed förort. Om än närförort. Men man justerade väl gränserna och inkorporerade området i Sofia församling och därmed i Södermalms stadsdelsområde. Då borde det väl formellt höra till innerstaden. Det var nog ett sätt för staden att höja områdets status, skulle jag tro.
Hur man sedan uppfattar områden till vardags är en annan sak. T.ex. upplevs nog bostadsområdet Tanto (mellan Södersjukhuset och järnvägen) som förort, även om det ligger i innerstaden rent geografiskt. Även Nora djurgårdsstaden kan nog uppfattas som förortslik.
(Ser att det hunnit skrivas ett par inlägg innan jag fick iväg det här.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Stombuss 6
Innerstaden I mina ögon och I dagens bemärkelse räknar jag med hela kundsholmen & Lilla Essingen, Hela Norrmalm och Vasastaden, fram till Norra stationsgatan, Hela Östermalm & Hela ladugårdsgärdet, inklusive Ekhagen, Husarviken (Det som är norr om gasverket), Ropsten och Norra Djurågrdsstaden, Hela Djurgården och Hela Södermalm. Hammarby sjöstad har ajg svart att se som en del som Södermalm, jag tycker också det hör till söderort. Hammarby sjöstad har ju ingen landsfast förbindelse med resten av innerstaden utan man måste åka via förorten gullmarsplan eller Nackas Henriksdal för att komma till Innerstaden!
EDIT: finns ju lilla skansbron som förbinder skanstull med Fredriksdal, men hör den till inenrstan eller förortens gullmarsplan?
EDIT: finns ju lilla skansbron som förbinder skanstull med Fredriksdal, men hör den till inenrstan eller förortens gullmarsplan?
Re: Stombuss 6
Du glömde färjan från Hammarby sjöstad till Södermalm!ADDE skrev:Innerstaden I mina ögon och I dagens bemärkelse räknar jag med hela kundsholmen & Lilla Essingen, Hela Norrmalm och Vasastaden, fram till Norra stationsgatan, Hela Östermalm & Hela ladugårdsgärdet, inklusive Ekhagen, Husarviken (Det som är norr om gasverket), Ropsten och Norra Djurågrdsstaden, Hela Djurgården och Hela Södermalm. Hammarby sjöstad har ajg svart att se som en del som Södermalm, jag tycker också det hör till söderort. Hammarby sjöstad har ju ingen landsfast förbindelse med resten av innerstaden utan man måste åka via förorten gullmarsplan eller Nackas Henriksdal för att komma till Innerstaden!
EDIT: finns ju lilla skansbron som förbinder skanstull med Fredriksdal, men hör den till inenrstan eller förortens gullmarsplan?

(För övrigt heter det ju Hammarby sjöstad, och Hammarby är väl söderort och därmed förort!)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Stombuss 6
Jag håller med dig i det mesta du säger (så du inte tror jag är motvalls på nåt sätt). Jag tror att begreppen innerstad och förort egentligen inte har något att göra med hur ofta bussar går eller inte, det är snarare behovet av bussar som anger hur ofta de ska (bör?) gå. Och det kan vara stort i förorten (Årsta tex) och litet i innerstaden (Tantolunden).TKO skrev:Jo Sjöstaden tillhör av någon för mej oklar anledning Sofia församling, så trots att området definitivt ligger utanför tullarna är det administrativt en del av innerstaden - Södermalms stadsdelsförvaltning/nämnd. Men mej lurar dom inte så lätt!Kantorn skrev:Jag tar fasta på ditt sista ord innan namnet, nämligen "tycker".
Vad som är innerstad och vad som inte är det är nog många som tycker olika om. Men eftersom Hjorthagen har innerstadstrafik och Ropsten har innerstadstrafik så borde också vägen däremellan kunna ha det. Så tycker jag. Och ja, jag har varit på platserna i fråga. Det går till och med innerstadstrafik ända upp till Ekhagen och Lappkärrsberget. Det om något borde väl klassas som åtminstone ytterstad.
Dessutom undrar jag om inte rentav Sjöstaden räknas som innerstad...
Bebyggelsen mellan Gasverket och Husarviken räknas som en del av Hjorthagen, som i sin tur är en del av Östermalms stadsdelsområde - alltså administrativt en del av innerstaden. Men lika lite som Kristineberg - där jag bott - tycker jag att Hjorthagen känns "innerstad". "Ytterstad" möjligen!
Och det finns säkert dom som anser att linje 77 (Liljeholmen-Karolinska) är en innerstadslinje, den har ju tvåsiffrigt nummer och går till stora delar inom tullarna.
Men allt detta är mitt personliga tyckande. Det vi dock kan konstatera är att stomlinje 6 har en för "innerstaden" enastående låg turtäthet. Denna kanske ökas i takt med inflyttningen i det nya bostadsområdet, men det är trots allt bara cirka 15 000 boende det handlar om, vilket är något färre än vad Stockholms verkliga pärla* har! Så vi ska nog inte ha alltför stora förväntningar på resande och turtäthet...
vänligen
Thomas K Ohlsson
*) Årsta, ej innerstad.
Professionell tyckare
Re: Stombuss 6
Färjan mellan sjöstan o Sofia är ju inte landsfast! och det var landsfasta förbindelser som jag är intresserad utav för att räkna med en bostadsområde till innerstan eller till närförort. O Hammarby Sjöstad tycks ligga I södermalm o inte I Hammarby lika mycket som att Årstadal ligger I Liljeholmen och inte I Årsta, om man ska tro stockholms stads fördelningar!LÅ1 skrev:Du glömde färjan från Hammarby sjöstad till Södermalm!ADDE skrev:Innerstaden I mina ögon och I dagens bemärkelse räknar jag med hela kundsholmen & Lilla Essingen, Hela Norrmalm och Vasastaden, fram till Norra stationsgatan, Hela Östermalm & Hela ladugårdsgärdet, inklusive Ekhagen, Husarviken (Det som är norr om gasverket), Ropsten och Norra Djurågrdsstaden, Hela Djurgården och Hela Södermalm. Hammarby sjöstad har ajg svart att se som en del som Södermalm, jag tycker också det hör till söderort. Hammarby sjöstad har ju ingen landsfast förbindelse med resten av innerstaden utan man måste åka via förorten gullmarsplan eller Nackas Henriksdal för att komma till Innerstaden!
EDIT: finns ju lilla skansbron som förbinder skanstull med Fredriksdal, men hör den till inenrstan eller förortens gullmarsplan?
(För övrigt heter det ju Hammarby sjöstad, och Hammarby är väl söderort och därmed förort!)