Paradigmskifte i Göteborg?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Paradigmskifte i Göteborg?
Ett inpass:
Borde inte begreppet "Snabbspårväg" reserveras för linjer/system som går snabbt - om detta skall förstås som stor högsta hastighet eller hög medelhastighet låter jag tills vidare vara öppet. Oavsett vilket av dessa kriterier vi väljer så har jag svårt att se att det finns någon "snabbspårväg" i Stockholm...
upplyser
Thomas K Ohlsson
som står i begrepp att ta snigelspårvägen till Sjöstaden
Borde inte begreppet "Snabbspårväg" reserveras för linjer/system som går snabbt - om detta skall förstås som stor högsta hastighet eller hög medelhastighet låter jag tills vidare vara öppet. Oavsett vilket av dessa kriterier vi väljer så har jag svårt att se att det finns någon "snabbspårväg" i Stockholm...
upplyser
Thomas K Ohlsson
som står i begrepp att ta snigelspårvägen till Sjöstaden
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- Stefan Widén
- Inlägg: 3072
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Paradigmskifte i Göteborg?
Ja då får vi väl styra om tråden till att definiera av respektive trafikslag är och vilka kriterier. Vad är spårväg? vad gör den snabb? Tunnelban tror jag vi alla är överens om ....eller? I Oslo delar de en sträcka med spårvägen. Är då spårvagnarna tunnelbana eller är det snabbspårväg för i så fall har även Oslo snabbspårväg. Och på förekommen anledning måste vi även definiera hur långa linjerna är för att det skall på kallas det ena eller det andra. Måste systemen hänga ihop? går de på egen banvall med gräs är det då spårväg eller möjligen snabb? är det skillnad mellan gatsten och asfalt eller kan båda räknas som spårväg?
Vad är Roslagsbanan och Saltis? pendeltåg eller regionaltåg eller snabbspårväg? eller lokalbana?
Alternativt så går vi på vad som det är per definition hos respektive myndighet. Stockholm har då 4 spårvägslinjer, 7 tunnelbanelinjer, Järnväg; 8 pendeltågslinjer i länet och 5 linjer som går ut i närliggande regioner, ca 15 mils radier, med pendling till Stockholm.
Så skrotar vi begreppet snabb!
Frågor på det?
Tur det är freda....
Stefan
Vad är Roslagsbanan och Saltis? pendeltåg eller regionaltåg eller snabbspårväg? eller lokalbana?
Alternativt så går vi på vad som det är per definition hos respektive myndighet. Stockholm har då 4 spårvägslinjer, 7 tunnelbanelinjer, Järnväg; 8 pendeltågslinjer i länet och 5 linjer som går ut i närliggande regioner, ca 15 mils radier, med pendling till Stockholm.
Så skrotar vi begreppet snabb!
Frågor på det?
Tur det är freda....
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Paradigmskifte i Göteborg?
Instämmer - systemet i Sjöstaden överraskade med att ha Königsbacher (från Koblenz). Det är jag inte bortskämd med i Sverige!Stefan Widén skrev:Ja då får vi väl styra om tråden till att definiera av respektive trafikslag är och vilka kriterier. Vad är spårväg? vad gör den snabb? Tunnelban tror jag vi alla är överens om ....eller? I Oslo delar de en sträcka med spårvägen. Är då spårvagnarna tunnelbana eller är det snabbspårväg för i så fall har även Oslo snabbspårväg. Och på förekommen anledning måste vi även definiera hur långa linjerna är för att det skall på kallas det ena eller det andra. Måste systemen hänga ihop? går de på egen banvall med gräs är det då spårväg eller möjligen snabb? är det skillnad mellan gatsten och asfalt eller kan båda räknas som spårväg?
Vad är Roslagsbanan och Saltis? pendeltåg eller regionaltåg eller snabbspårväg? eller lokalbana?
Alternativt så går vi på vad som det är per definition hos respektive myndighet. Stockholm har då 4 spårvägslinjer, 7 tunnelbanelinjer, Järnväg; 8 pendeltågslinjer i länet och 5 linjer som går ut i närliggande regioner, ca 15 mils radier, med pendling till Stockholm.
Så skrotar vi begreppet snabb!
Frågor på det?
Tur det är freda....
Stefan
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Paradigmskifte i Göteborg?
Sträckningen Linnéplatsen - Stigbergstorget är behövlig för att ge snabbare trafik från sydvästra Göteborg (Tynnered, Frölunda, Järnbrott m.fl.) till Hisingen. Beroende på om den kommer att korsa älven på bro eller i tunnel finns olika möjligheter att koppla till befintligt nät vid Stigbergstorget. Enkelt om det blir bro, betydligt svårare om det blir tunnel. En bro ger ett tunnelpåslag vid rondellen Bangatan/Fjällgatan.Memius skrev:Håller med om Linbanan. Kan tycka den är lite kul men resurserna borde läggas på att få till en förbindelse för spårvagnar/bussar/bilar/gång/cykel så fort som möjligt. Det ser tyvärr ganska mörkt ut att få till någon slags spårvägstunnel genom centrum, och att dra den i Allén med alla träd...Niklausson skrev:Sverigeförhandlingen för Göteborg var, enligt mig, totalt värdelöst. Jag menar nya busstråk på befintliga busstråk? Hur kan man tycka att det är en bra deal? Linbanan kan man gott betala själva eller skrota idéen å börja planera med spårvagnstunneln och försöka få den på plats tidigare. Spårvagnstunnel i Stigberget, Linbanan på Järntorget å p-tåg i Haga om allt byggs, snacka om dåligt, ger ju absolut ingen bra bytespunkt. Hade hellre sett att spårvagnstunneln dras Lindholmen-Järntorget-Linné och en separat tunnel genom Gråberget och Stigberget. https://drive.google.com/open?id=1RmF9t ... sp=sharing
Att korsa älven Lindholmen - Järntorget ger dels ingen snabb förbindelse från sydväst, dels en mycket mer komplicerad förbindelse, både som bro och tunnel.
Det transportbehov som finns, och som kommer att öka, mellan Lindholmen och Linnéområdet klaras utmärkt med en linbana. Det är en väl beprövad teknik, det mesta i ett linbanesystem är hyllvaror och linbanan kan enkelt korsa flera barriären (Älven, Hamnbanan och Lundbyleden) Den ger dessutom en välbehövlig tvärförbindelse som knyter centrala Hisingen närmare Linnéområdet.
Vad gäller "Allélänken" så är det en saknad länk, som skulle behövas. För att få med den i Sverigeförhandlingen behöver Heden bebyggas med bostäder (det behöver Heden i vilket fall som helst....) Kan man dessutom bygga om nya Gamla Ullevi till bostäder har vi Allélänken som i en liten ask

Bohusbanan behöver byggas ut till dubbelspår samt rätas på ett antal sträckor för att ett robust pendeltågssystem skall kunna fungera. En sådan upprustning, samt en upprustning av Lysekilsbanan, delen norr om Uddevalla/Munkedal och dubbelspår Uddevalla <-> Öxnered hade gett gott om möjligheter för ett robust system med pendeltåg och regionaltåg.Memius skrev:Just nu ligger fokus på Borås och så kommer det vara länge till, så någon större satsning mot Stenungsund lär dröja. Tror tyvärr att västra Göteborg (en gräns mellan E6:an och 158:an och vidare upp längst Göta älv) är förlorad till BRT-världen.Niklausson skrev:Snabba upp spårvagnstrafiken kan man göra idag om man bara tillåter en högre hastighetsgräns, vilket förmodligen rätt så lätt då man förr körde fortare om man minns rätt. Hade velat se en pendeltågslinje mot Stenungsund ev. Uddevalla. Mer om tågtrafiken kan man läsa i en artikel på GP http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsveri ... -1.4737905 där det skrivs om Västtågsutredningen. Nya stationer kan i Storgöteborg bli NÄL, Landvetter, Säve osv.
Det finns även behov av Götalandsbanan för att lösa pendlingen till/från Borås, samt flygtåg till Landvetter Flygplats.
De BRT-liknande lösningarna som planeras är delvis en utökning och namnbyte på befintliga system, samt till viss del lite nya idéer, där delar av systemet säkerligen kan komma i fråga för en spårkonvertering på sikt. Hur utformningen av Metrobussystemet slutligen blir är ju inte klart, men en egen högbana med mitt hållplatser blir det nog på väldigt få sträckor. Tror mer på motorvägshållplatser i det fallet.
Re: Paradigmskifte i Göteborg?
Sympatiserar med dina idéer, men man bör prioritera Stigbergsförbindelsen före linbanan (om man nu ska bygga den).darthjpp skrev:Sträckningen Linnéplatsen - Stigbergstorget är behövlig för att ge snabbare trafik från sydvästra Göteborg (Tynnered, Frölunda, Järnbrott m.fl.) till Hisingen. Beroende på om den kommer att korsa älven på bro eller i tunnel finns olika möjligheter att koppla till befintligt nät vid Stigbergstorget. Enkelt om det blir bro, betydligt svårare om det blir tunnel. En bro ger ett tunnelpåslag vid rondellen Bangatan/Fjällgatan.
Att korsa älven Lindholmen - Järntorget ger dels ingen snabb förbindelse från sydväst, dels en mycket mer komplicerad förbindelse, både som bro och tunnel.
Det transportbehov som finns, och som kommer att öka, mellan Lindholmen och Linnéområdet klaras utmärkt med en linbana. Det är en väl beprövad teknik, det mesta i ett linbanesystem är hyllvaror och linbanan kan enkelt korsa flera barriären (Älven, Hamnbanan och Lundbyleden) Den ger dessutom en välbehövlig tvärförbindelse som knyter centrala Hisingen närmare Linnéområdet.
Allélänken kommer byggas i markplan. Med tanke på protesterna mot Västlänkens ingrepp vid Haga så kan man ju bara gissa vad en tunnel i Allén skulle leda till. Om man lyckas skrapa ihop pengar till en tunnel så bör den gå någon annanstansdarthjpp skrev:Vad gäller "Allélänken" så är det en saknad länk, som skulle behövas. För att få med den i Sverigeförhandlingen behöver Heden bebyggas med bostäder (det behöver Heden i vilket fall som helst....) Kan man dessutom bygga om nya Gamla Ullevi till bostäder har vi Allélänken som i en liten ask

Håller med om detta, men turerna kring Göteborg-Borås och Göteborg-Alingsås som bara pågår decennium efter decennium har lärt mig att det kommer ta mycket lång tid. Lyssnade på det senaste informationsmötet om omtaget för Göteborg-Borås. Även om tankarna verkade bra så är det bara att konstatera att det kommer ta lång tid innan någon ny bana är på plats. Om det inte finns pengar till detta eller fyrspår på Västra stambanan så finns det ännu mindre pengar till Bohusbanan. Vi får se hur det går i förhandlingarna mellan regionen/kommunerna och Staten...darthjpp skrev:Bohusbanan behöver byggas ut till dubbelspår samt rätas på ett antal sträckor för att ett robust pendeltågssystem skall kunna fungera. En sådan upprustning, samt en upprustning av Lysekilsbanan, delen norr om Uddevalla/Munkedal och dubbelspår Uddevalla <-> Öxnered hade gett gott om möjligheter för ett robust system med pendeltåg och regionaltåg.
Det finns även behov av Götalandsbanan för att lösa pendlingen till/från Borås, samt flygtåg till Landvetter Flygplats.
Jag är inte så säker på att detta bara är en tillfällig lösning i väntan på något bättre. Att det sen kanske inte blir så bra som man tror är en annan sakdarthjpp skrev:De BRT-liknande lösningarna som planeras är delvis en utökning och namnbyte på befintliga system, samt till viss del lite nya idéer, där delar av systemet säkerligen kan komma i fråga för en spårkonvertering på sikt. Hur utformningen av Metrobussystemet slutligen blir är ju inte klart, men en egen högbana med mitt hållplatser blir det nog på väldigt få sträckor. Tror mer på motorvägshållplatser i det fallet.

Re: Paradigmskifte i Göteborg?
Det är en kostnadsfråga. Linbanan är mycket billigare, samt i stort sett färdigutredd. Detaljplaneprocess pågår med en planerad byggstart om ca 1-1½ år.Memius skrev:Sympatiserar med dina idéer, men man bör prioritera Stigbergsförbindelsen före linbanan (om man nu ska bygga den).darthjpp skrev:Sträckningen Linnéplatsen - Stigbergstorget är behövlig för att ge snabbare trafik från sydvästra Göteborg (Tynnered, Frölunda, Järnbrott m.fl.) till Hisingen. Beroende på om den kommer att korsa älven på bro eller i tunnel finns olika möjligheter att koppla till befintligt nät vid Stigbergstorget. Enkelt om det blir bro, betydligt svårare om det blir tunnel. En bro ger ett tunnelpåslag vid rondellen Bangatan/Fjällgatan.
Att korsa älven Lindholmen - Järntorget ger dels ingen snabb förbindelse från sydväst, dels en mycket mer komplicerad förbindelse, både som bro och tunnel.
Det transportbehov som finns, och som kommer att öka, mellan Lindholmen och Linnéområdet klaras utmärkt med en linbana. Det är en väl beprövad teknik, det mesta i ett linbanesystem är hyllvaror och linbanan kan enkelt korsa flera barriären (Älven, Hamnbanan och Lundbyleden) Den ger dessutom en välbehövlig tvärförbindelse som knyter centrala Hisingen närmare Linnéområdet.
Stigbergsförbindelsen kräver dels en utredning rörande bro eller tunnel för att korsa älven, dels att spårvagnen kommer fram till Lindholmen från Frihamnen, där lär inget spårbygge ske förrän nya Hisingsbron är klar 2021. Dessutom behövs detaljplan för tunneln under Masthugget/Slottsskogen och en ny lösning för Linnéplatsen. Inget av detta är påbörjat mer än i idéstadiet.
Det finns en exjobbsrapport om en Allélänk i tunnel från Chalmers. Den räknade på ca 3-4 miljarder för tunnel hela vägen till Linnéplatsen med "Cut and Cover" i Allén fram till Järntorget/Linnégatan och bergtunnel från Hagabion. Utgiven 2012 om jag minns rätt, så siffrorna är från 2010/11. Men visst, Trädplan skulle gå i taket (eller kanske trädkronanMemius skrev:Allélänken kommer byggas i markplan. Med tanke på protesterna mot Västlänkens ingrepp vid Haga så kan man ju bara gissa vad en tunnel i Allén skulle leda till. Om man lyckas skrapa ihop pengar till en tunnel så bör den gå någon annanstansdarthjpp skrev:Vad gäller "Allélänken" så är det en saknad länk, som skulle behövas. För att få med den i Sverigeförhandlingen behöver Heden bebyggas med bostäder (det behöver Heden i vilket fall som helst....) Kan man dessutom bygga om nya Gamla Ullevi till bostäder har vi Allélänken som i en liten ask

Det finns ett par sträckningar i Göteborg där en spårvägstunnel hade varit bra.
Men visst, det mesta lutar år att Allélänken på sikt kommer att byggas i ytläge, åtminstone fram till Avenyn.
Västra Stambanan behöver fyrspår åtminstone till Skövde. Men tyvärr ligger Lerum i vägen, de har konsekvent vägrat att dra fyrspår i befintlig sträckning, de vill ha spåren i tunnel på andra sidan Aspen, genom ett naturreservat. Det är till och med en sådan viktig fråga för Henrik Ripa (Kommunstyrelsens ordförande i Lerum) att han gav upp sin riksdagsplats för att återkomma som KSordf när hans efterträdare visat sig positiv till en fyrspårslösning genom Lerum.Memius skrev:Håller med om detta, men turerna kring Göteborg-Borås och Göteborg-Alingsås som bara pågår decennium efter decennium har lärt mig att det kommer ta mycket lång tid. Lyssnade på det senaste informationsmötet om omtaget för Göteborg-Borås. Även om tankarna verkade bra så är det bara att konstatera att det kommer ta lång tid innan någon ny bana är på plats. Om det inte finns pengar till detta eller fyrspår på Västra stambanan så finns det ännu mindre pengar till Bohusbanan. Vi får se hur det går i förhandlingarna mellan regionen/kommunerna och Staten...darthjpp skrev:Bohusbanan behöver byggas ut till dubbelspår samt rätas på ett antal sträckor för att ett robust pendeltågssystem skall kunna fungera. En sådan upprustning, samt en upprustning av Lysekilsbanan, delen norr om Uddevalla/Munkedal och dubbelspår Uddevalla <-> Öxnered hade gett gott om möjligheter för ett robust system med pendeltåg och regionaltåg.
Det finns även behov av Götalandsbanan för att lösa pendlingen till/från Borås, samt flygtåg till Landvetter Flygplats.
Innan den nöten är knäckt så blir det bara duttar med förbigångsspår och liknande nödlösningar.
Bohuskommunerna borde förhandla tillsammans för bättre Bohusbana, men har även de visat sig från sin sämsta sida när det gällde utbyggnaden av E6:an. Det bli ju inte bättre av att Kungälv gärna vill ha järnvägsstationen vid motorvägen....
Nej, busstrafiken lär bli kvar, man kan ju hoppas på trådbusssytem för delar av systemen, och med tanke på att batteritekniken blir allt bättre så kan man tänka sig lösningar med partiella sträckor under tråd och några sträckor på batteri.Memius skrev:Jag är inte så säker på att detta bara är en tillfällig lösning i väntan på något bättre. Att det sen kanske inte blir så bra som man tror är en annan sakdarthjpp skrev:De BRT-liknande lösningarna som planeras är delvis en utökning och namnbyte på befintliga system, samt till viss del lite nya idéer, där delar av systemet säkerligen kan komma i fråga för en spårkonvertering på sikt. Hur utformningen av Metrobussystemet slutligen blir är ju inte klart, men en egen högbana med mitt hållplatser blir det nog på väldigt få sträckor. Tror mer på motorvägshållplatser i det fallet.
Re: Paradigmskifte i Göteborg?
Med all respekt för författaren till Allélänksrapporten, men tunneln går fram som en bulldozer i Allén. Västlänkens intrång i Haga är ingenting i jämförelse. Och sen tror jag inte 3-4 miljarder är en realistisk kostnadsuppskattning.darthjpp skrev:Det finns en exjobbsrapport om en Allélänk i tunnel från Chalmers. Den räknade på ca 3-4 miljarder för tunnel hela vägen till Linnéplatsen med "Cut and Cover" i Allén fram till Järntorget/Linnégatan och bergtunnel från Hagabion. Utgiven 2012 om jag minns rätt, så siffrorna är från 2010/11. Men visst, Trädplan skulle gå i taket (eller kanske trädkronan)
Det finns ett par sträckningar i Göteborg där en spårvägstunnel hade varit bra.
Men visst, det mesta lutar år att Allélänken på sikt kommer att byggas i ytläge, åtminstone fram till Avenyn.
Som det verkar nu måste man erbjuda ett omfattande bostadsbyggande för att få pengar till regionala satsningar. Det var det som gjorde att fyrspår till Uppsala kom med i förslaget till ny nationell plan. Landvetter södra (och Bollebygd) kanske gör att Göteborg-Borås kommer på banan igen, men vad jag vet så finns det inte några liknande projekt längst med Bohusbanan. Sen så har ju Staten inte hur mycket pengar som helst, så regionen bör nog lägga krutet på Göteborg-Borås framför Bohusbanan just nu.darthjpp skrev:Västra Stambanan behöver fyrspår åtminstone till Skövde. Men tyvärr ligger Lerum i vägen, de har konsekvent vägrat att dra fyrspår i befintlig sträckning, de vill ha spåren i tunnel på andra sidan Aspen, genom ett naturreservat. Det är till och med en sådan viktig fråga för Henrik Ripa (Kommunstyrelsens ordförande i Lerum) att han gav upp sin riksdagsplats för att återkomma som KSordf när hans efterträdare visat sig positiv till en fyrspårslösning genom Lerum.
Innan den nöten är knäckt så blir det bara duttar med förbigångsspår och liknande nödlösningar.
Bohuskommunerna borde förhandla tillsammans för bättre Bohusbana, men har även de visat sig från sin sämsta sida när det gällde utbyggnaden av E6:an. Det bli ju inte bättre av att Kungälv gärna vill ha järnvägsstationen vid motorvägen....
Senast redigerad av Memius den måndag 23 oktober 2017 19:06, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: fredag 25 mars 2016 0:32
- Ort: Göteborg
Re: Paradigmskifte i Göteborg?
KS ordf i Lerum heter Dennis Jeryd, (S) som boende i kommunen hoppas jag inte att Ripa har en chans efter nästa val, heller. Han har redan pajat för mycket och verkar dessutom stolt över det.Darthjpp skrev:
Västra Stambanan behöver fyrspår åtminstone till Skövde. Men tyvärr ligger Lerum i vägen, de har konsekvent vägrat att dra fyrspår i befintlig sträckning, de vill ha spåren i tunnel på andra sidan Aspen, genom ett naturreservat. Det är till och med en sådan viktig fråga för Henrik Ripa (Kommunstyrelsens ordförande i Lerum) att han gav upp sin riksdagsplats för att återkomma som KSordf när hans efterträdare visat sig positiv till en fyrspårslösning genom Lerum.
Med det sagt: nuvarande bana går också genom naturreservat i Lerums kommun. Det finns poänger med en Göteborgsk Grödingebana, fast... Nä!
Med reservation för tyckfel.
Re: Paradigmskifte i Göteborg?
Nå, det är ju för väl att herr Ripa är förpassad till avbytarbänken, han är ju minst sagt avogt inställd till spårtrafik. Jag borde ha kollat upp detta innan. Mea culpa.2763 skrev:KS ordf i Lerum heter Dennis Jeryd, (S) som boende i kommunen hoppas jag inte att Ripa har en chans efter nästa val, heller. Han har redan pajat för mycket och verkar dessutom stolt över det.Darthjpp skrev:
Västra Stambanan behöver fyrspår åtminstone till Skövde. Men tyvärr ligger Lerum i vägen, de har konsekvent vägrat att dra fyrspår i befintlig sträckning, de vill ha spåren i tunnel på andra sidan Aspen, genom ett naturreservat. Det är till och med en sådan viktig fråga för Henrik Ripa (Kommunstyrelsens ordförande i Lerum) att han gav upp sin riksdagsplats för att återkomma som KSordf när hans efterträdare visat sig positiv till en fyrspårslösning genom Lerum.
Med det sagt: nuvarande bana går också genom naturreservat i Lerums kommun. Det finns poänger med en Göteborgsk Grödingebana, fast... Nä!
Ja, dagens sträckning går genom naturreservat, men ingreppet blir mindre med fyrspår i befintlig korridor, än med en ny korridor med en dragning väster om sjön Aspen. Det uppstår också frågor kring var banan skall vika av och återansluta. Vilken trafik skall gå på vilket spår? Fjärrtåg och regionaltåg? Godståg? Pendeltåg i skipstop? Skall all persontrafik gå där? Då behövs en ny station för Lerum. Bara godstrafik? Det löser inte trängseln för persontågen.
Ett förslag som då och då dyker upp är en dubbelspårig bana i gamla VGJ-sträckningen Gamlestan - Lärje - Gunnilse - Gråbo och sedan en anslutning söder om Norsesund. Det ger en förstärkning, men då behöver sträckan Lärje - Gamlestaden förstärkas, förmodligen med fyrspår. Det blir ännu en bro vid Gamlestadstorget och en spännande passage av omformarstationen in på bangårdsområdet. Dessutom måste spårvagnsspåren passeras planskiljt.
Re: Paradigmskifte i Göteborg?
Memius skrev:
Med all respekt för författaren till Allélänksrapporten, men tunneln går fram som en bulldozer i Allén. Västlänkens intrång i Haga är ingenting i jämförelse. Och sen tror jag inte 3-4 miljarder är en realistisk kostnadsuppskattning.
Ang Allélänken så tror jag Michael Bigert funderat lite på det som en del av en planskild stor-kring. I senare förslag har han funderat på att lägga länken något söderut (vasalänken) så att mer kan göras som bergtunnel. Förslaget finns här:
http://uf.yimby.se/se/92ce41cf-5e29-42e ... 25323e.pdf
Re: Paradigmskifte i Göteborg?
Den här Yimby-tråden går genom olika alternativ:gbd skrev:Memius skrev:
Med all respekt för författaren till Allélänksrapporten, men tunneln går fram som en bulldozer i Allén. Västlänkens intrång i Haga är ingenting i jämförelse. Och sen tror jag inte 3-4 miljarder är en realistisk kostnadsuppskattning.
Ang Allélänken så tror jag Michael Bigert funderat lite på det som en del av en planskild stor-kring. I senare förslag har han funderat på att lägga länken något söderut (vasalänken) så att mer kan göras som bergtunnel. Förslaget finns här:
http://uf.yimby.se/se/92ce41cf-5e29-42e ... 25323e.pdf
http://gbg.yimby.se/forum/thread/2743/
Re: Paradigmskifte i Göteborg?
Glädjande nyheter från Trafikverket: Stationerna Haga och Korsvägen byggs med fyra spår redan från startMemius skrev:Givetvis behövs busstrafiken! Det jag tycker är tråkigt är att man påbörjar amitiösa projekt, som stadsbanorna på 60-talet eller Västlänken idag, men tappar farten precis när det börjar bli intressant. Sen är det så att metrobussarna är lika lite finansierade som ev andra satsningar. Det blev inga pengar i Sverigeförhandlingen.Enceladus skrev:Det finns väl inte kapacitet för mer omfattande tågtrafik förrän dubbelspåret till Borås är utbyggt? Enligt Trafikverket går det bara att köra 12 tåg/h när Västlänken öppnar. Det finns en stor vilja att satsa på dubbelspåret, men innan det finns på plats är ju parallellgående busstrafik nödvändig. Det känns dock aningen kortsiktigt att bygga tvåspårsstationer i tunneln efter erfarenheterna från Stockholm.
Vad gäller Västlänken så kommer man göra mycket omfattande förberedelser för fyrspåriga stationer, så där gör man rätt
Synd att Stockholm inte har lika framsynta politiker!
Re: Paradigmskifte i Göteborg?
Ökat missnöje med Västlänken
Missnöjet verkar bygga på att stora delar av staden kommer att vara uppgrävda i flera år. Finns det något sätt att lösa framkomlighetsproblemen utan att gräva upp staden? Annars är det ett nödvändigt ont, ty Göteborg börjar bli för stort för att inte ha en bana i tunnel. Denna opinion påminner väldigt mycket om landets bostadssituation där de allra flesta vill få fler bostäder byggda men inte på ens egen bakgård.
Missnöjet verkar bygga på att stora delar av staden kommer att vara uppgrävda i flera år. Finns det något sätt att lösa framkomlighetsproblemen utan att gräva upp staden? Annars är det ett nödvändigt ont, ty Göteborg börjar bli för stort för att inte ha en bana i tunnel. Denna opinion påminner väldigt mycket om landets bostadssituation där de allra flesta vill få fler bostäder byggda men inte på ens egen bakgård.
Re: Paradigmskifte i Göteborg?
Verkar ju vara bra. Länken ger ju visserligen ingen tidsvinst jämfört med spårvagn på sträckan Centralen-Korsvägen, men jag antar att det inte är målet med den. De stora vinnarna blir väl regionalpendlarna, antar jag.
I klagolänken så beskriver en del projektet som "Sveriges sämsta investering", men det epitetet är redan upptaget av ett annat projekt, "Gula linjen".
Det skall bli intressant att se hur klagostatistiken ser ut ett tag efter att länken har tagits i bruk.
I klagolänken så beskriver en del projektet som "Sveriges sämsta investering", men det epitetet är redan upptaget av ett annat projekt, "Gula linjen".
Det skall bli intressant att se hur klagostatistiken ser ut ett tag efter att länken har tagits i bruk.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Paradigmskifte i Göteborg?
Jag tror inte att Västlänken kommer att vara särskilt kritiserad efter att den har tagits i bruk. De flesta klagomålen verkar röra det fleråriga byggkaoset. Dessutom får Västlänken fyrspåriga stationer från start, så någon ytterligare utbyggnad borde ligga långt in i framtiden.Odd skrev:Verkar ju vara bra. Länken ger ju visserligen ingen tidsvinst jämfört med spårvagn på sträckan Centralen-Korsvägen, men jag antar att det inte är målet med den. De stora vinnarna blir väl regionalpendlarna, antar jag.
I klagolänken så beskriver en del projektet som "Sveriges sämsta investering", men det epitetet är redan upptaget av ett annat projekt, "Gula linjen".
Det skall bli intressant att se hur klagostatistiken ser ut ett tag efter att länken har tagits i bruk.
Re: Paradigmskifte i Göteborg?
När Götatunneln öppnar igen till jul är det värsta över. Därefter är det en etapp vid korsvägen som kommer att vara lite jobbig, men, den är i sin tur bara en försmak av hur Korsvägen ska vara ombyggd till ett stadsmiljörum ändå - så det är inte västlänkens förskyllan.Enceladus skrev: Jag tror inte att Västlänken kommer att vara särskilt kritiserad efter att den har tagits i bruk. De flesta klagomålen verkar röra det fleråriga byggkaoset. Dessutom får Västlänken fyrspåriga stationer från start, så någon ytterligare utbyggnad borde ligga långt in i framtiden.
Tätskiktsarbetena på Sergels torg har varit ett väsentligt större hinder i Stockholm än vad västlänken någonsin kommer kunna bli i Göteborg, det är värt att tänka på.
/T
Med reservation för tyckfel.
Re: Paradigmskifte i Göteborg?
Jag vet inte om jag borde starta en ny tråd eller skriva i denna.
Det verkar finnas ett stort folkligt motstånd mot Västlänken? Varför?
Finns det sakliga skäl för kritiken eller är det mer populism? Jag tycker att Västlänken verkar vara ett bra projekt, men jag kan inte Göteborg lika bra som Stockholm.
Det verkar finnas ett stort folkligt motstånd mot Västlänken? Varför?
Finns det sakliga skäl för kritiken eller är det mer populism? Jag tycker att Västlänken verkar vara ett bra projekt, men jag kan inte Göteborg lika bra som Stockholm.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Paradigmskifte i Göteborg?
Bra fråga. Jag har också funderat på att ta upp den.twr skrev:Jag vet inte om jag borde starta en ny tråd eller skriva i denna.
Det verkar finnas ett stort folkligt motstånd mot Västlänken? Varför?
Finns det sakliga skäl för kritiken eller är det mer populism? Jag tycker att Västlänken verkar vara ett bra projekt, men jag kan inte Göteborg lika bra som Stockholm.
När jag pratat med några som har aningen mer inblick i Göteborgsförhållanden och Göteborgsdebatt fick jag två synpunkter:
1 Bygget stökar till stora delar av stan. (Stockholmare ler!)
2 Tunneln kommer att vattenfyllas när havsnivån stiger.
Om dessa två punkter är de som verkligen är relevanta i diskussionen vet jag inte. Det kan ha varit två personliga åsikter. Gjorde ett halvhjärtat försök att hitta kritiken på nätet, men det gick inte så bra då, och jag la inte ner så stor energi på det. Jag trodde att partiet Demokraterna var hårt förknippad med frågan, men inte ens där fann jag något.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling