https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/n ... sparvagnar89 procent av de tillfrågade vill bygga ut spårvagnsnätet.
Norrköpingsborna gillar sin spårväg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Norrköpingsborna gillar sin spårväg
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Norrköpingsborna gillar sin spårväg
Om ni lovar att inte föra det vidare så erkänner jag att jag svarade på enkäten - trots att jag inte är "Norrköpingsbo"!
Naturligtvis uttryckte jag min önskan om en fortsatt utbyggnad av spårvägsnätet...
viskar
Thomas K Ohlsson
(boende en bra bit norr om Vidablick)
Naturligtvis uttryckte jag min önskan om en fortsatt utbyggnad av spårvägsnätet...
viskar
Thomas K Ohlsson
(boende en bra bit norr om Vidablick)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enkätsvaren redovisas i en (väl dold) rapport på kommunens hemsida. För den som vill fördjupa sig:
http://www.norrkoping.se/boende-trafik- ... arvag.html
http://www.norrkoping.se/boende-trafik- ... arvag.html
Kollade igenom enkätsvaren lite. Jag jämförde var de svarande har uppgett att de bor med befolkningssiffrorna för Norrköpings stadsdelar. Alla stadsdelar är hyfsat jämt representerade med ungefär lika stor andel svarande som andel av kommunens totala befolkning. Endast stadsdelarna innanför promenaderna är kraftigt överrepresenterade (mer än dubbelt så mycket), medan landsbygden är kraftigt underrepresenterad. Men det senare förefaller sig väl kanske naturligt.
Noterar också att ett antal av fritextsvaren (11 av 221) är tydligt negativa mot Ljuraläken, eller snarare negativa mot en "förstörelse av Vasaparken". Jag hoppas inte Ljuralänkenprojektet drabbas av samma bakslag som byggandet av ett bostadshus "i" Strömparken för några år sedan.
Noterar också att ett antal av fritextsvaren (11 av 221) är tydligt negativa mot Ljuraläken, eller snarare negativa mot en "förstörelse av Vasaparken". Jag hoppas inte Ljuralänkenprojektet drabbas av samma bakslag som byggandet av ett bostadshus "i" Strömparken för några år sedan.
-
Det här får väl anses vara ett riktigt bakslag för spårvägen. Med endast 782 enkätsvar i en kommun med cirka 130.000 invånare så visar det väl istället att majoriteten skiter i spårvägen, eller i kollektivtrafiken överhuvudtaget.
Ska man dock ha en personlig åsikt i det hela, så hoppas jag att Ljuralänken blir utbyggd. Så man tar steget från den pittoreska spårvägen till ett mer modernare trafiksystem.
Ska man dock ha en personlig åsikt i det hela, så hoppas jag att Ljuralänken blir utbyggd. Så man tar steget från den pittoreska spårvägen till ett mer modernare trafiksystem.
Eleganten från vidderna är en finare benämning på bonden från vischan.
Jag håller nog inte med i den tolkningen. Enkäter brukar väl generellt inte engagera folk i så jättestor utsträckning. Och i det här fallet har kommunen inte marknadsfört enkäten alltför mycket. 89% av de svarande ställde ju sig positiva till en fortsatt utbyggnad av spårvägen.Eleganten skrev:Det här får väl anses vara ett riktigt bakslag för spårvägen. Med endast 782 enkätsvar i en kommun med cirka 130.000 invånare så visar det väl istället att majoriteten skiter i spårvägen
Man skulle ju kanske kunna jämföra med samrådet för den nya översiktsplanen som hölls 2016. Där var marknadsföringen betydligt mer omfattande, och tiden för att lämna svar längre. Trots detta lämnade endast 23 privatpersoner in synpunkter. Betyder det att en majoritet av befolkningen inte bryr sig om stadens utveckling?
-
Tyvärr får man väl säga. Att 23 privatpersoner eller 782 enkätsvar är allt man kan få fram i en stad av Norrköpings storlek är för dåligt att bygga några underlag på. Antingen orkar folk inte att engagera sig. Eller också känner man att påverkan på politiker/tjänstemän inte fungerar. För åsikter hemma vid köksborden finns det trots allt om alltingX12 skrev:Jag håller nog inte med i den tolkningen. Enkäter brukar väl generellt inte engagera folk i så jättestor utsträckning. Och i det här fallet har kommunen inte marknadsfört enkäten alltför mycket. 89% av de svarande ställde ju sig positiva till en fortsatt utbyggnad av spårvägen.Eleganten skrev:Det här får väl anses vara ett riktigt bakslag för spårvägen. Med endast 782 enkätsvar i en kommun med cirka 130.000 invånare så visar det väl istället att majoriteten skiter i spårvägen
Man skulle ju kanske kunna jämföra med samrådet för den nya översiktsplanen som hölls 2016. Där var marknadsföringen betydligt mer omfattande, och tiden för att lämna svar längre. Trots detta lämnade endast 23 privatpersoner in synpunkter. Betyder det att en majoritet av befolkningen inte bryr sig om stadens utveckling?

Eleganten från vidderna är en finare benämning på bonden från vischan.