Men du har inte förklarat ännu hur det fungerar på Victoria Line, eller ens på tunnelbanan när vi hade 2,80-meters bredd på vagnarna. Men kanske är det så att 10 centimeter inte har något betydelse, medan 30 har det? Ta gärna och titta i ett fullt tunnelbanetåg och se hur många som står i gångarna mellan sätena, kontra hur många som står vid dörrarna och förklara sedan hur det är omöjligt att stå vid ett dörrpar på Roslagsbanan när det inte är det vid tunnelbanan. Om du gör det på ett bra sätt, så kanske jag kan köpa resonemanget.Inge skrev:Det blir en väldigt stor skillnad i kapacitet om gångarna är breda nog både för stående och passage av de stående, vilket de blir i C30, men aldrig någonsin i ett Roslagsbananetåg.
Dessutom är det ganska stor skillnad på att stå en timme från Åkersberga jämfört med tio minuter från Mörby. De som kliver på Tunnelbanan i Täby kommer ju att få sittplats.
Danderydsborna får det kanske lite sämre. Men det är ju bara i rusningen och sträckan är inte så lång. Utanför rusningstid får de fördelen av tätare trafik.
Sedan vill du ha tätare trafik för att klara "motriktningen". Jag antar att det med detta får förstås den egentliga huvudrikningen?
Ja, men det är väl bra om tågen kan användas åt andra hållet också? Att bygga en järnväg för trafiken söderut samtidigt som man förstärker en annan för trafiken norrut (vilken i så fall får halvtomma tåg söderut) verkar påfallande korkat.
Naturligtvis ska vi bygga ut tunnelbanan.
Givetvis - och det skrev jag också, ska vi först utöka trafiken till Mörby. Dock tror jag det blir svårt med 18-tåg att få ett bra upplägg, så man får nog välja 16 tph. Det är ju när kapaciteten inte räcker till för det, som andra alternativ, såsom RB till T-centralen är en helt strålande lösning.
Man kan förstås förlänga tunnelbanan till Täby - men om argumentet är att vi inte ska slänga ut pengar i onödan så köper jag inte resonemanget. Där går ju redan spårtrafik.
Motiveringen skulle då vara att man kunde koppla några bussförbindelser lättare till tunnelbanan eftersom det inte gör något om man får stå på tunnelbanan. Men samhällsekonomiskt blir det ju ändå vansinnigt eftersom det aldrig kan bära sina kostnader, eftersom det inte leder till kortare restider annat än för dem med promenadavstånd till tunnelbanan. De 7-8 miljarder (kommer inte ihåg siffran i huvudet) kan man ju aldrig någonsin få igen för att vända några bussar där istället för vid Danderyd. Det är inte helt enkelt den mängden trafik det rör sig om för att kunna motivera en tunnelbaneutbyggnad.
Så är du konsekvent kan du givetvis säga nej till allt, men att säga ja till tunnelbaneutbyggnad och nej till RB-utbyggnad, kan bara i slutändan grunda sig på emotionella argument och knappast några sakskäl, särskilt om man menar att det som är bra är att förlänga t-banan men inte öka den totala kapaciteten till stan.