Viljan att besvara resenärernas klagomål?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Viljan att besvara resenärernas klagomål?
Ja hur villiga är tex SL att besvara våra brev med klagomål? Västtrafik är då inte så pigga på att besvara mina brev om dom alvarliga bristerna här i Göteborg och jag har en känsla av att det kan vara liknande i andra Län och kommuner!?
Så upp till bevis. Har jag fel eller rätt?
Så upp till bevis. Har jag fel eller rätt?
Senast redigerad av Björne den torsdag 15 april 2004 20:01, redigerad totalt 2 gång.
- stockholm79
- Inlägg: 1222
- Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
- Ort: Rīga, Lettland
Ska rätt till frågorna så att dom blir mer lättförståliga.stockholm79 skrev:Jag röstar gladeligen om du bara förklarar vad man svarar "ja"/"nej" på.
Den negerade frågan ger utrymme för två helt motsatta tolkningar.
Ett "ja" kan tolkas som:
a) att man anser att trafikbolagen lyssnar
b) att man anser att påstående är rätt, alltså att trafikbolagen inte lyssnar
/or
Jag har röstat ja för att jag har flera exempel på att ha fått respons på synpunkter jag givit till SL Forum. Huruvida det är mina krior som givit resultat eller om det som skedde skulle ha skett ändå vet jag naturligtvis inte.
exempel 1:
Under den tid som uppgången från T-Lileholmen upp mot Tvärbanan var ett provisorium bestod trappstegen av ett galler. Detta galler klarade inte av påfrestningarna från alla resenärer, utan gick efter ett tags användning sönder med risk för att man skulle fastna i upstående metalldelar. Efter att ha irriterat mig över detta i flera veckor skrev jag till SL Forum och efter att ha fått sedvanligt svarsmejl om att ärendet skickats vidare till ansvarig, så tog det ett par dagar och trappstegen var fixade. Felet upprepade sig sedan ett par gånger innan trapporna byttes, först till ännu mera provisoriska trätrappor och därefter de permanenta i stenmaterial. Då fixades det hela till utan att jag behövde påminna dem.
exempel 2:
Det fanns en gång en enkelriktad hållplats på linje 52 som hette John Ericssonsgatan. Bra namn eftersom den låg i Pontonjärgatans korsning med gatan. Plötsligt var hållplatsnamnet ändrat til Pilgatan, som ligger ett kvarter därifrån. Detta för att hållplatsen i den andra riktningen heter så och man ville ha färre hållplatsnamn. Jag skrev och klagade på att det nya namnet var missvisande och tidtabellskiftet efter mitt mejl hette den omdöpta hållplatsen åter John Ericssonsgatan.
mvh/ Jörgen G
exempel 1:
Under den tid som uppgången från T-Lileholmen upp mot Tvärbanan var ett provisorium bestod trappstegen av ett galler. Detta galler klarade inte av påfrestningarna från alla resenärer, utan gick efter ett tags användning sönder med risk för att man skulle fastna i upstående metalldelar. Efter att ha irriterat mig över detta i flera veckor skrev jag till SL Forum och efter att ha fått sedvanligt svarsmejl om att ärendet skickats vidare till ansvarig, så tog det ett par dagar och trappstegen var fixade. Felet upprepade sig sedan ett par gånger innan trapporna byttes, först till ännu mera provisoriska trätrappor och därefter de permanenta i stenmaterial. Då fixades det hela till utan att jag behövde påminna dem.
exempel 2:
Det fanns en gång en enkelriktad hållplats på linje 52 som hette John Ericssonsgatan. Bra namn eftersom den låg i Pontonjärgatans korsning med gatan. Plötsligt var hållplatsnamnet ändrat til Pilgatan, som ligger ett kvarter därifrån. Detta för att hållplatsen i den andra riktningen heter så och man ville ha färre hållplatsnamn. Jag skrev och klagade på att det nya namnet var missvisande och tidtabellskiftet efter mitt mejl hette den omdöpta hållplatsen åter John Ericssonsgatan.
mvh/ Jörgen G
Senast redigerad av Jörgen_G den fredag 16 april 2004 8:28, redigerad totalt 1 gånger.
Tycker nog också att SL är relativt bra på att ta emot synpunkter, även fast flera av mina brev besvarats med ett enkelt "dina synpunkter är registrerade". Fast å andra sidan lär dom ju gå igenom insändna synpunkter och klagomål när de gör en större översyn av trafiken i ett visst område. Och för övrigt så betalar dom snällt mina taxikvitton när jag utnyttjar resegarantin... 
Sen lär trafikplanerare och annan kollektivtrafikpersonal läsa på swetramway forum har jag förstått....

Sen lär trafikplanerare och annan kollektivtrafikpersonal läsa på swetramway forum har jag förstått....

Re: Viljan att besvara resenärernas klagomål?
Björne skrev:Ja hur villiga är tex SL att besvara våra brev med klagomål? Västtrafik är då inte så pigga på att besvara mina brev om dom alvarliga bristerna här i Göteborg och jag har en känsla av att det kan vara liknande i andra Län och kommuner!?
Så upp till bevis. Har jag fel eller rätt?
Kan inte mer än hålla med. Har ett flertal gånger skrivit till Västtrafik och påpekat felaktigheter, brister och givit förslag på förbättringar.
Något svar har inte Västtrafik givit. Förrän jag påmint ett par tre gånger.
Å andra sidan är det inget unikt för företag som i princip har monopolstatus. Samma arrogans möts man av från Posten och SVT, det sistnämnda i och försig inget monopolföretag, men de har ju sina inkomster säkrade på andra sätt, (och säkerligen fler liknande förtag och myndigheter) då man kommer med kritik.
För övrigt anser jag att norra Bohusbanan ska upprustas.
Re: Viljan att besvara resenärernas klagomål?
Sen finns det företag som tror att de fortfarande har monopol och har kundservice därefter. Lycklig är jag över att jag inte liksom många landsmän köpte några Teliaaktier.blåvitt skrev:Å andra sidan är det inget unikt för företag som i princip har monopolstatus. Samma arrogans möts man av från Posten och SVT, det sistnämnda i och försig inget monopolföretag, men de har ju sina inkomster säkrade på andra sätt, (och säkerligen fler liknande förtag och myndigheter) då man kommer med kritik.
Re: Viljan att besvara resenärernas klagomål?
Jag har nu 24 timmar efter jag skickade ett surt brev till Gunnila Wicktor som är informationschef fått svar på mina frågor. Rätt dåliga svar som man lätt kunna "knäcka" men ändå. Ska man behöva kontakta cheferna för att få svar?blåvitt skrev:Björne skrev:Ja hur villiga är tex SL att besvara våra brev med klagomål? Västtrafik är då inte så pigga på att besvara mina brev om dom alvarliga bristerna här i Göteborg och jag har en känsla av att det kan vara liknande i andra Län och kommuner!?
Så upp till bevis. Har jag fel eller rätt?
Kan inte mer än hålla med. Har ett flertal gånger skrivit till Västtrafik och påpekat felaktigheter, brister och givit förslag på förbättringar.
Något svar har inte Västtrafik givit. Förrän jag påmint ett par tre gånger.
Å andra sidan är det inget unikt för företag som i princip har monopolstatus. Samma arrogans möts man av från Posten och SVT, det sistnämnda i och försig inget monopolföretag, men de har ju sina inkomster säkrade på andra sätt, (och säkerligen fler liknande förtag och myndigheter) då man kommer med kritik.
Ja GS har jag också haft positiva erfarenheter av. Ska bli skönt att dom får ta över allt i Göteborg igenAndreas skrev:Göteborgs Spårvägar är snabba på att svara och är väldigt tillmötesgående.
Heder åt kommunala GS!


Re: Viljan att besvara resenärernas klagomål?
Enbart att hota med att gå vidare till chefer eller massmedia med hur illa kundservicen sköts brukar ge positivt resultat i snabbheten för stunden (att svaren likväl oftast blir goddag yxskaft är en annan historia).Björne skrev:Jag har nu 24 timmar efter jag skickade ett surt brev till Gunnila Wicktor som är informationschef fått svar på mina frågor. Rätt dåliga svar som man lätt kunna "knäcka" men ändå. Ska man behöva kontakta cheferna för att få svar?blåvitt skrev:Björne skrev:Ja hur villiga är tex SL att besvara våra brev med klagomål? Västtrafik är då inte så pigga på att besvara mina brev om dom alvarliga bristerna här i Göteborg och jag har en känsla av att det kan vara liknande i andra Län och kommuner!?
Så upp till bevis. Har jag fel eller rätt?
Kan inte mer än hålla med. Har ett flertal gånger skrivit till Västtrafik och påpekat felaktigheter, brister och givit förslag på förbättringar.
Något svar har inte Västtrafik givit. Förrän jag påmint ett par tre gånger.
Å andra sidan är det inget unikt för företag som i princip har monopolstatus. Samma arrogans möts man av från Posten och SVT, det sistnämnda i och försig inget monopolföretag, men de har ju sina inkomster säkrade på andra sätt, (och säkerligen fler liknande förtag och myndigheter) då man kommer med kritik.
För övrigt anser jag att norra Bohusbanan ska upprustas.