Spårvägsplaner i Skåne

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 8940
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Inlägg av twr »

Helsingborg har fått pengar till bussatsningar:

http://sverigeforhandlingen.se/helsingb ... rt-linjer/
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Inlägg av spårsnoken »

Om det blir eldrivna bussar är det väl bra. Men jag kan inte se något om det.

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Inlägg av Ulrik Berggren »

spårsnoken skrev:Om det blir eldrivna bussar är det väl bra. Men jag kan inte se något om det.

mvh/spårsnoken
Nej, Hbg har bara fått pengar för infrastruktur, och där ingår inte laddinfra, tre stadsbusslinjer. Bussgator och signalåtgärder framför allt. Dessutom har man fått stadsmiljöpengar för sin del av de regionala superbusslinjerna mot Örkelljunga respektive Höganäs. Mycket bussinfra blir det...
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Inlägg av LÅ1 »

Lund tycks ju vinna kapplöpningen om första skånska stad med spårvägstrafik, öppnad på 20-hundratalet.

Jag har inte följt med i alla turer i övrig i Skåne. Är det någon som kan tala om ifall spårvägsplanerna är skrotade i Malmö och Helsingborg? Eller är de skjutna på framtiden, eller håller man på att planerar för fullt? Gissar att man inte planerar just nu, för då hade man hört mer om det.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6511
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Inlägg av Odd »

Ulrik Berggren skrev:Dessutom har man fått stadsmiljöpengar för sin del av de regionala superbusslinjerna mot Örkelljunga respektive Höganäs. Mycket bussinfra blir det...
Vad är en superbuss?
Genius on call
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Inlägg av Ulrik Berggren »

LÅ1 skrev:Lund tycks ju vinna kapplöpningen om första skånska stad med spårvägstrafik, öppnad på 20-hundratalet.

Jag har inte följt med i alla turer i övrig i Skåne. Är det någon som kan tala om ifall spårvägsplanerna är skrotade i Malmö och Helsingborg? Eller är de skjutna på framtiden, eller håller man på att planerar för fullt? Gissar att man inte planerar just nu, för då hade man hört mer om det.
Skrotade är väl att ta i, men lagda långt inne i frysboxen är nog närmare sanningen (såväl Malmö som Helsingborg har - av politisktaktiska skäl - valt att satsa på Sveriges i särklass dyraste bussgator istället...)
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Inlägg av Ulrik Berggren »

Odd skrev:
Ulrik Berggren skrev:Dessutom har man fått stadsmiljöpengar för sin del av de regionala superbusslinjerna mot Örkelljunga respektive Höganäs. Mycket bussinfra blir det...
Vad är en superbuss?
Ett skånskt (och numera även norskt) ord för BHNS/BHLS (gooogla...)
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4566
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Inlägg av leifd »

Ja en spårväg får nog Lund, men frågan är om de får någon trafik på den.
Man lär ju behöva ett gäng vagnar, men har inte hört att några är beställda.
Numera är ju de flesta orderböcker rätt välfyllda, men kanske kan någon polsk leverantör leverera hyfsat snabbt, bara någon beställer något.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6511
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Inlägg av Odd »

Man kan kanske höra med Norrköping. De lär väl ha lite vagnar lediga :-D
Genius on call
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4566
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Inlägg av leifd »

Odd skrev:Man kan kanske höra med Norrköping. De lär väl ha lite vagnar lediga :-D
Tror du det... Just nu är ju bristen kontrollerad, men med hjälp av gamla vagnar som egentligen borde vara slopade.
Hur det ser ut 2019 eller 2020, när vagnarna som nu är uthyrda till SL kommer loss därifrån och fått tungt underhåll (som det snart är dax för), så får vi väl se om man kan avvara några M97:or (5 är väl övertaliga egentligen men används ju som ersättning för M98 och medan M06 får tungt underhåll). Dock tveksamt om kommunen vill släppa iväg resurser, då man ju tänker satsa på mer utbyggnad.
Enceladus
Inlägg: 10098
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Inlägg av Enceladus »

Orsaken till att det byggs spårväg i Lund men inte i Malmö är nog samma som varför det byggs spårväg i Stockholms periferi men inte innerstad. Spårvägen i Lund ska till stor del gå genom obebyggd kommunal mark. Markprisernas ökning är i princip tillräcklig för att räkna hem investeringen. Spårvägen i Malmö skulle däremot mestadels gå genom färdigbyggda stadsdelar. Inte ens med linje 4:s resandesiffror hade det varit möjligt att räkna hem något sådant. Jag hoppas dock att spårvägen i Lund får fler kommuner att inse att det inte krävs så mycket för att få ekonomi i spårvägsbyggande - bara man väljer rätt mark att bygga på!
HSS F2
Inlägg: 220
Blev medlem: lördag 09 juli 2011 23:10

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Inlägg av HSS F2 »

Jag skulle hävda att Malmös något njugga inställning till spårväg eller rättare sagt högprioriterad kollektivtrafik har gamla anor, det är bara att titta på Regementsgatans ursprungliga ombyggnad à la Morfiadakis för att se detta.

Däremot visar MalmöExpressen att det finns potential i uppgraderad lokaltrafik och därför är det fullt realistiskt att i första hand bygga ut MEX-systemet och höja linjestandarden för att i ett senare skede påbörja omställning till spårväg.

Argumentet "stadsdelarna är redan byggda" tycker jag inte håller någonstans, i.s.f skulle ingen spårväg byggas någonstans eftersom det i många fall handlar om installation i befintliga städer. I Lund är det visserligen så att Brunnshög är ett nytt område men större delen av linjen går ju i Lundalänken som i sin tur går genom... befintliga miljöer.;)

I Malmö är det dock mest rimligt att först trimma trafiken med BRT-system och därefter när man fått upp resandet den vägen köra igång en omställning.

Om "ny stadsdel" är en förutsättning för spårväg är ju annars linje 5 i Malmö perfekt - Västra Hamnen är ju onekligen ny...

Slutligen får jag nog hävda att Malmö egentligen tappade spårvägsgnistan redan på 30-talet efter den sista förlängningen 1937. Därefter började argumenten handla mer och mer om "ekonomi" och intresset för busstrafik var cementerat. Vore det inte för WW2 och behovet att i panik återstarta linje 2 (som varit nedlagd redan) vågar jag påstå att Malmö slopat spårvägen så fort vagnarna var utslitna eftersom bussatsningarna redan var omfattande (undantaget 1937 års förlängning av spårvägen var ju annars alla satsningar på nya linjer förbehållna buss även om Amiralsgatan förbereddes för spårväg en gång i tiden).

Så man kan lugnt konstatera att spårväg haft motståndare i Malmö i många decennier och att de kvarvarande linjerna från 40-talet fram till 1973 inte direkt levt vidare p.g.a att det funnits ett särdeles starkt spårvägsgillande.

Detta gör att mycket motstånd än idag 2017 (och argument i stil med att man inte kan bygga spårväg i färdiga stadsdelar eller att det är gammalmodigt etc) beror på den djupt rotade "anti-spårvägskulturen" och synsättet. Det är ju inte så lätt att sälja in ett trafikslag som ansetts vara besvärande under så lång tid (tittar man på t.ex Mitt Hjärtas Malmö om spårvägen ser man ju detta direkt - nedläggningen av linje 3 sades ju vara extremt bra p.g.a förberedelserna inför högertrafiken).

MEX har en stor fördel i Malmö och det är att systemet vänjer folk vid prioriterad modern kollektivtrafik - detta kommer gradvis erodera motståndet mot spårväg även om det tar några år till.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Inlägg av Ulrik Berggren »

-->HSS F2, jag tycker din argumentation är något tunn på ett par punkter. Men jag uppskattar din historiska tillbakablick!

#1 Om det år någon stadslinje i Skåne som borde omvandlas till spårväg så är det inte L20 i Lund (om man nu vill använda sig av kapacitetsargumentet)...

#2 MEX 1 är inte särskilt prioriterad i gaturummet, om man jämför med "sann BHLS/BHNS" typ Mettis i Frankrike. Får jag rekommendera ett studiebesök därstädes?

M a o, det är lång väg kvar för att uppnå politisk acceptans för en riktigt kvalitativ kollektivtrafik i den här stan. F*n tro't att de virtuella miljarderna i Sverigeförhandlingen råder bot på detta faktum. :twisted:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
HSS F2
Inlägg: 220
Blev medlem: lördag 09 juli 2011 23:10

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Inlägg av HSS F2 »

Nu hävdar jag inte att MEX är perfekt men steg 1 i utvecklingen är att vidareutveckla konceptet.

HelsingborgsExpressen (HEX) blir mer ambitiös ifråga om prioritering.

I vilket fall som helst ser jag ingen logik i "det går inte att bygga spårväg om det inte byggs nya stadsdelar" eftersom tillgången till attraktiv trafik bidrar till att trimma existerande områden också. Däremot är ju Malmös kollektivtrafik så eftersatt att steg 1 snarast bör vara uppgradering av busstrafiken à la MEX eller rättare sagt "MEX Plus" och först därefter spårväg.
Enceladus
Inlägg: 10098
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Inlägg av Enceladus »

Skånes regionala transportinfrastrukturplan för 2018-2029 är nu ute på remiss. Detta kan man läsa om spårvägsplanerna:
Spårväg i storstäder har en stor regional betydelse genom att öka framkomligheten och kapaciteten. I Lund mellan Lund C och Brunnshög-ESS har byggnationen för spårväg påbörjats och beräknad trafikstart hösten år 2019. I Malmö och Helsingborg kan det komma bli aktuellt med spårvagn i framtiden, idag görs stora satsningar på Bus rapid transit (BRT)-system för busstrafiken. Det kan också bli aktuellt med någon form av spårvagn eller light rail mellan Malmö-Vellinge/Näset och Helsingborg-Höganäs.
HSS F2
Inlägg: 220
Blev medlem: lördag 09 juli 2011 23:10

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Inlägg av HSS F2 »

Helsingborg lär få fart på sina planer så fort "dubbelspårsutbyggnad till Maria" är avklarad. Sålänge "Tågaborgstunneln" svävar som en ande över alla planer kommer det att agera som en kraftfull broms.

HelsingborgsExpressen är dock ett stort steg mot framtida spårväg då den ju s.a.s lägger grunden, inte minst genom sin sträckning som skiljer sig från buss-ettan.

Jag vågar påstå att så fort beslutet fattats om dubbelspåret till Maria kommer spårvägsplanerna igång igen. Helsingborg har ju generellt visat sig betydligt mer öppen inför detta än Malmö (detta märks också på HEX som ju är avsevärt ambitiösare än MEX - det är bara att titta på gestaltningsprogrammet och linjedragningen samt bussinfran för att se detta).

I princip kan man se HEX som den första "pre-spårvägsutbyggnaden" i Helsingborg även om det rent tekniskt handlar om buss. Detta då etapp 2 handlar om att ställa om linjen (när så sker är folk helt intrimmade på dess sträckning och övergripande koncept - det är större skillnad på dagens buss-etta och HEX än det blir mellan den sistnämnda och spårvägen).
Användarens profilbild
58:an
Inlägg: 139
Blev medlem: tisdag 17 januari 2012 19:13

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Inlägg av 58:an »

I år har man i Helsingborg dragit igång det över två år långa byggandet av bussbanor i det centrala stråket Järnvägsgatan - Drottninggatan, inkluderande ett vällovligt system för att leda allt regnvatten via trädradernas växtbäddar i stället för direkt ut i Öresund. Men bussarna avses komma att köras längs trottoarkanterna - en framtida spårväg bör väl gå mitt i gatan? Kanske förbereder man ändå samtidigt gatornas mittsektion för spårbygge? Vad vet jag.....
HSS F2
Inlägg: 220
Blev medlem: lördag 09 juli 2011 23:10

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Inlägg av HSS F2 »

Jag misstänker att all infra i Drottninggatan/Järnvägsgatan är "provisorier" i väntan på det kommande dubbelspåret, därav konventionellt tänkande i stråket snarare än mittrefuger och mittförlagda körfält som det var på HSS tid. Eftersom Tågaborgstunneln vilar som ett tungt skynke över alla planer för denna gata är det därför jag misstänker en skepsis mot mer omfattande ombyggnad i mitten.

Så fort det är klarlagt med denna järnvägsutbyggnad är jag tämligen säker på att det blir mittförlagda kollektivtrafikkörfält och att allt förbereds för kommande spårväg i samband med detta.
Matsen
Inlägg: 7
Blev medlem: fredag 27 maj 2016 21:58

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Inlägg av Matsen »

Kristofer skrev:
Kristofer skrev:
Fast Angered är egen tätort, enligt SCB. De exakta gränserna för tätorten har jag dock inte hittat.

Svaret på frågan "Vilka tätorter har reguljär spårvägstrafik" är alltså "Stockholm, Lidingö, Brevik, Göteborg och Angered". Efter att tvärbanan förlängts till Solna blir svaret fortfarande "Stockholm, Lidingö, Brevik, Göteborg och Angered"...
Jag tror att jag var lite snabb där. Jag fortsatte att leta, och inser att tätorten Angered är kyrkbyn. Angereds centrum ligger inte i Angereds tätort. Så Angered ska bort ur båda svaren.
Angrered är en del av göteborgs kommun sedan länge. Mölndal är därimot en egen kommun.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Inlägg av Ulrik Berggren »

HSS F2 skrev:Jag misstänker att all infra i Drottninggatan/Järnvägsgatan är "provisorier" i väntan på det kommande dubbelspåret, därav konventionellt tänkande i stråket snarare än mittrefuger och mittförlagda körfält som det var på HSS tid. Eftersom Tågaborgstunneln vilar som ett tungt skynke över alla planer för denna gata är det därför jag misstänker en skepsis mot mer omfattande ombyggnad i mitten.

Så fort det är klarlagt med denna järnvägsutbyggnad är jag tämligen säker på att det blir mittförlagda kollektivtrafikkörfält och att allt förbereds för kommande spårväg i samband med detta.
Jag kan glädja dig, och alla resenärer på VKB, att Tågaborgstunneln Helsingborg C - Maria kom med i Nationell Infrastrukturplan för 2018-2029 (åtminstone i den version som idag gick ut på remiss). :D
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Skriv svar