(Ja, jag vet att boten egentligen är en avgift, o s v.)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Nu är det för all del ganska många år sedan jag hade anledning att bry mig om distinktionen, men i alla fall då var det skillnad om det var en lapplisa eller ett p-bolag som skrev ut, eh, räkningen.NerdBoy skrev:(Ja, jag vet att boten egentligen är en avgift, o s v.)
Finns säkert kommuner som har egna p-vakter. I Sollentuna exempelvis upphandlade man inte parkeringsövervakningen förrän i år.Anders Hanquist skrev:Nu är väl alla lisor/nissar privatanställda. Men det kan gör skillnad om de jobbar på entreprenad åt en kommun eller ett privat-bolag? Ingen susning när det gäller sådana juridiska finesser.
Sedan ett fåtal månader (eller mera ner mot veckor?) är detta inte längre kortidsuppställningsplats för bussar, utan ett kollektivkörfält där parkeringsförbud för alla slags fordon råder dygnet runt. Bussen står i slutet av detta nya kollektivkörfält, och precis framför nosen på bussen börjar filen för alla fordon som avser att svänga höger in på Terminalslingan. Efter Terminalslingans infart blir filen åter till ett kollektivkörfält.C12C3C3C12 skrev:Hmm det verkar vara på Kungsbron, vägmarkeringen framför nosen på bussen tyder på någonting, är det uppställningsplats för bussar eller någonting annat där bussen står? Cityterminalen är ju till höger i bild.
Fel av mig, självklart finns inget gupp under den blå bussen. Det finns totalt tre gupp.NerdBoy skrev:Jag tror att det handlar om att få bort en del farliga högersvängar över cykelfilen.
Samtidigt har man kompletterat med två fartgupp i vardera riktning (ett skyms av den gula bussen, ett av den blå), så nu är det ännu fler icke-cyklar i cykelfilerna än tidigare.
Förlåt! Jag började svara på ovanstående men glömde bort det.LÅ1 skrev:Bilfilerna är spärrmarkerade i korsningen. Kan vara svårt att respektera om man stannar för fotgängare på övergångsstället. Men vid köbildning borde det gå bra. Är det aldrig cykelkö på platsen eftersom cykelfältet inte är spärrmarkerat?
(Vid Slussplan finns sådana matkeringar på gångbanan!)
Spärrmarkeringen finns inte med bland vägmarkeringarna på Transportstyrelsens webbplats: http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag ... rkeringar/
Vid Slussplan blir det cykelkö i rusningstid. Jag är inte ens säker på att hela kön kommer förbi vid första grönfas. Men där är ingen korsande trafik som det måste lämnas utrymme åt. Varför där finns spärrområde på gångbanan längre upp i backen kan man fråga sig.NerdBoy skrev:Förlåt! Jag började svara på ovanstående men glömde bort det.LÅ1 skrev:Bilfilerna är spärrmarkerade i korsningen. Kan vara svårt att respektera om man stannar för fotgängare på övergångsstället. Men vid köbildning borde det gå bra. Är det aldrig cykelkö på platsen eftersom cykelfältet inte är spärrmarkerat?
(Vid Slussplan finns sådana matkeringar på gångbanan!)
Spärrmarkeringen finns inte med bland vägmarkeringarna på Transportstyrelsens webbplats: http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag ... rkeringar/
Svaret är nej, det blir aldrig cykelköer. Däremot blir det ofta bil- och bussköer även i cykelfältet vilket i teorin skulle kunna skapa kö för cyklisterna, i praktiken vinglar cyklisterna ut i något av de andra fälten istället.
Ett spärrområde är ett område där fordon inte får framföras alls (ett undantag finns för långa fordon), något sådant finns inte på platsen. Jag antar att du egentligen menar "stoppförbudsmarkeringen" som någon har ritat i hopp om att gående ska vara snälla och inte uppehålla sig där när de väntar på grön gubbe. Problemet är ju vanecyklisterna som kommer i raketfart och låtsas att de har förkörsrätt mot allt och alla, inget nytt för Slussen som helhet men på just den här platsen har man sluppit dem tidigare.LÅ1 skrev:Vid Slussplan blir det cykelkö i rusningstid. Jag är inte ens säker på att hela kön kommer förbi vid första grönfas. Men där är ingen korsande trafik som det måste lämnas utrymme åt. Varför där finns spärrområde på gångbanan längre upp i backen kan man fråga sig.
Jag använde nog fel benämning. Jag menade rutmönster, som i bilden ovan.daniel_s skrev:Ett spärrområde är ett område där fordon inte får framföras alls (ett undantag finns för långa fordon), något sådant finns inte på platsen. Jag antar att du egentligen menar "stoppförbudsmarkeringen" som någon har ritat i hopp om att gående ska vara snälla och inte uppehålla sig där när de väntar på grön gubbe. Problemet är ju vanecyklisterna som kommer i raketfart och låtsas att de har förkörsrätt mot allt och alla, inget nytt för Slussen som helhet men på just den här platsen har man sluppit dem tidigare.LÅ1 skrev:Vid Slussplan blir det cykelkö i rusningstid. Jag är inte ens säker på att hela kön kommer förbi vid första grönfas. Men där är ingen korsande trafik som det måste lämnas utrymme åt. Varför där finns spärrområde på gångbanan längre upp i backen kan man fråga sig.