SL rensat på Centralen!

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

SL rensat på Centralen!

Inlägg av mjtag »

Hejsan!
I samband med min premiärtur med citybanan i tisdags tog jag också en kort sväng upp till Centralen och dom tidigare uppgångarna till pendeltågens tidigare spår. Kunde konstatera att SL:s spärrar var bortmonterade och nu är det bara golvmarkeringarna som skvallrar om att något har stått där. Spärrkiosken fanns kvar men jag utgår från att den också ska bort så småningom. Bilderna visar uppgången till södergående spår, 13/14. Uppgångarna till spår 15/16 var nersläckta men spärrarna var borta där också.

Bild

Bild

Ha det bra.
Senast redigerad av mjtag den fredag 14 juli 2017 19:31, redigerad totalt 1 gånger.
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
Användarens profilbild
MalteR
Kontakt:

Re: SL rensat på Centralen!

Inlägg av MalteR »

Likadant på Karlberg. Däremot är J-skylten och stationsnamnet kvar. De borde prioritera att plocka bort dem så inte folk som levt under en sten blir förvirrade. :P
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

MalteR skrev:Likadant på Karlberg. Däremot är J-skylten och stationsnamnet kvar. De borde prioritera att plocka bort dem så inte folk som levt under en sten blir förvirrade. :P
De måste väl vänta tills någon (annan entreprenör?) har avtäckt J-skylten vid station Odenplan :roll:
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Inlägg av mjtag »

daniel_s skrev:
MalteR skrev:Likadant på Karlberg. Däremot är J-skylten och stationsnamnet kvar. De borde prioritera att plocka bort dem så inte folk som levt under en sten blir förvirrade. :P
De måste väl vänta tills någon (annan entreprenör?) har avtäckt J-skylten vid station Odenplan :roll:
Om vi tänker på samma skylt så verkar det vara gjort. Jag filmade mig själv lite grann med mobilen på torget vid Odenplan och efter att ha kollat på filmen nu så ser det ut som en J-skylt i bakgrunden om jag inte såg fel.

Ha det bra.
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Det räcker om man är turist och inte har absolut senaste stadskartan.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

Per Lind skrev:
Det räcker om man är turist och inte har absolut senaste stadskartan.
-Per
Förstår inte varför "J" skylten skall bort vid Centralen. J betyder för mig järnväg, inte pendeltåg!
/Göran
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Nåja. Den skylten har ju den klassiska tresidiga "T"-skylten som förebild. Det är en "SL-pryl". Den betyder alltså inte "järnväg" i största allmänhet. Någon gång tror jag den förekommit vid andra SL-banor (Roslagsbanan, kanske), men aldrig utanför Stockholms län. Kanske olyckligt att man valde just "J" och inte "P". Som jag minns det var orsaken en tänkt förväxling med "parkering" (knappast "porr" :D ).
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

När J-symbolen infördes hette nog pendeltågen officiellt fortfarande "Lokaltåg" så det hade varit mer sannolikt med ett "L".
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

J-skyltarna kanske borde bytas ut mot det mer kontinentalt gångbara "S"-skyltar. Och T-skyltarna mot "U"-skyltar.... :-D
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Odd skrev:J-skyltarna kanske borde bytas ut mot det mer kontinentalt gångbara "S"-skyltar. Och T-skyltarna mot "U"-skyltar.... :-D
Ja och då blir ju T ledigt för "Tram", som spårvagn numera heter på modern tyska! :-D
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

daniel_s skrev:
Odd skrev:J-skyltarna kanske borde bytas ut mot det mer kontinentalt gångbara "S"-skyltar. Och T-skyltarna mot "U"-skyltar.... :-D
Ja och då blir ju T ledigt för "Tram", som spårvagn numera heter på modern tyska! :-D
Tre bokstäver i rad i alfabetet. STU... SL kanske borde byta namn till just STU med backronym Stockholm Transport Union...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Magnus Ahltorp

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Anders Hanquist skrev:Nåja. Den skylten har ju den klassiska tresidiga "T"-skylten som förebild. Det är en "SL-pryl". Den betyder alltså inte "järnväg" i största allmänhet. Någon gång tror jag den förekommit vid andra SL-banor (Roslagsbanan, kanske), men aldrig utanför Stockholms län. Kanske olyckligt att man valde just "J" och inte "P". Som jag minns det var orsaken en tänkt förväxling med "parkering" (knappast "porr" :D ).
Diskussion från 2005 om just detta: J eller P för pendeltågen, det är frågan! (5 bilder).

Även Lidingöbanan har betecknats med ett J i gamla tidtabeller.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Anders Hanquist skrev:Nåja. Den skylten har ju den klassiska tresidiga "T"-skylten som förebild. Det är en "SL-pryl". Den betyder alltså inte "järnväg" i största allmänhet. Någon gång tror jag den förekommit vid andra SL-banor (Roslagsbanan, kanske), men aldrig utanför Stockholms län. Kanske olyckligt att man valde just "J" och inte "P". Som jag minns det var orsaken en tänkt förväxling med "parkering" (knappast "porr" :D ).
J som skyltning för pendeltåg används även i Gnesta och Bålsta utanför Stockholms län! :D
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Inlägg av mjtag »

Magnus Ahltorp skrev:
Diskussion från 2005 om just detta: J eller P för pendeltågen, det är frågan! (5 bilder).

Även Lidingöbanan har betecknats med ett J i gamla tidtabeller.
Hejsan!
Den där gamla tråden minns jag inte att jag hade skapat, fast det var ju några år sedan. Den fick mig i alla fall att leta igenom bildarkivet och efter en stund hittade jag skyltbilderna från tråden ifråga och har nu lagt upp dessa på hemsidan. Bifogar några exempel här och några fler skyltbilder finns, som sagt, på hemsidan. Personligen föredrar jag J skylten framför P varianten.

Bild

Bild

Bild

Ha det bra.
Användarens profilbild
/jes

Inlägg av /jes »

Ordet järnväg tycks vara på väg att försvinna ur det svenska språket, i alla fall i medierna, så frågan är om J ger rätt associationer. P är väl den mest adekvata bokstaven, pendeltåg, pendeln osv.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Fans det inte också en variant med en cirkel och ett böjt streck för att illustrera ett P? Tror inte ens de båda delarna vidrörde varandra. Det var nog före det P med streck över och under som visades i förra inlägget. Den konstnärliga utformningen, eller vad man skall kalla det, var förstås för att skylten inte skulle tolkas som parkeringsplats.

(Varför inte bara ett P med tillägget 0 min under? :cheesygrin: )
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Inlägg av mjtag »

/jes skrev:Ordet järnväg tycks vara på väg att försvinna ur det svenska språket, i alla fall i medierna, så frågan är om J ger rätt associationer. P är väl den mest adekvata bokstaven, pendeltåg, pendeln osv.
Här håller jag med. Medierna brukar vara bra på att hitta på egna ord vid järnvägsrapporteringar. Just när det gäller bokstav för pendeltågen så är väl J:et så väletablerat och P förknippas ju normalt med parkering så även om P passar bättre ihop med pendeltågen så föredrar, i alla fall, jag bokstaven J.

Nu återstår det att se om spärrkiosken också försvinner från Centralen eller om man kommer på något annat användningsområde för den.

Ha det bra.
Användarens profilbild
MalteR
Kontakt:

Inlägg av MalteR »

Varför inte C, som i "Commuter" :mrgreen:
Magnus Ahltorp

Inlägg av Magnus Ahltorp »

MalteR skrev:Varför inte C, som i "Commuter" :mrgreen:
Eller J, som i "Jag gillar J".
Användarens profilbild
Leif Steen

Inlägg av Leif Steen »

Nu spårade tråden ur!
Det handlar om bortdemonterade spärrar, informationsdisplayer och sådant, den gamla tråden kan väl stå för sig själv?
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Skriv svar