HD - Helsingborg utreder spårvagnarnas återkomst

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
august
Kontakt:

HD - Helsingborg utreder spårvagnarnas återkomst

Inlägg av august »

Jag har prexis kommit hem från Helsingborg. Där nere blev det HD till frukost och skinkmackan fastnade nästan i struphuvudet när jag såg ovanstående rubrik! Heureka! De har funnit det! (spårvagnar)... tänk om ett par, tio år, och jag får se spårvagnar på Råå!

http://tidning.hd.se/27/hd0000.htm
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag knappade in mig direkt till Helsingborgs dagblad och kunde då klicka mig fram till nedanstående, lite längre, text om spårvägsfunderingarna i Helsingborg:

http://tidning.hd.se/27/hd0015.htm

mvh/ Jörgen G
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Det var alltså jag som var "Gäst" i föregående inlägg. Den automatiska inloggningen spelade mig ett spratt på något sätt som jag inte förstår.

mvh/ Jörgen G - igen
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Inlägg av august »

Jag undrade väl vart alla långa meningar tog vägen när jag klickade mig fram i arkivet... det där var nog allt som stod i tidningen, tyvärr hade de inte lyckats med att plocka fram någon vacker bild :)
anders karlsson

Trådbuss i hb?

Inlägg av anders karlsson »

Hur går det isåfall med de tänkta planerna på att konvertera linje 1 till trådbuss? Nån som vet mer om det prosjektet?
Användarens profilbild
Per Lind

Hörsägen

Inlägg av Per Lind »

Hejsan,
Man skall ju inte sprida hörsägen, till slut blir det sanning!
Men, jag har hört att trådbussen är fas 1 och spårvagn fas 2.
Hälsningar
-Per
Användarens profilbild
2763

Re: Hörsägen

Inlägg av 2763 »

Per Lind skrev:Hejsan,
Man skall ju inte sprida hörsägen, till slut blir det sanning!
Men, jag har hört att trådbussen är fas 1 och spårvagn fas 2.
Hälsningar
-Per
Enligt artikeln i HD är det antingen eller. Onödigt att hänga upp en massa koppar som man måste ta ner igen!

Vad som ock förstods, åtminstone av mig, så lutar det åt spårvagn.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Per Lind

Trådbuss/Spårvagn i Helsingborg

Inlägg av Per Lind »

Hejsan,
Enligt vad jag hört, igen, gör man färdigt allt för att köra spårvagn men rälsen väntar man med och ledningen får 2 trådar istället för 1. När man kört ett tag lägger man dit räls och tar bort en tråd.
Men, detta är spekulationer och mer svar får vi nog på Skåneresan i December då vi besöker Landskrona och får en genomgång av de inblandade i detta projekt som säkert vet något mer om vad som sägs bakom kulisserna.
Ni som bor i närområdet till Malmö är välkomna att hänga på Skåneresan till reducerad avgift då ni inte behöver hotell.

Hälsningar
-Per
Skriv svar