Repetitage
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Repetitage
Finns det något medvetet bakom alla upprepningar som präglar skriverierna i Modern Stadstrafik? Det räcker med en snabb genombläddring av årets första nummer för att ställa sig frågande till textredigeringsprinciperna. Speglar de påtagligt repetitiva inslagen i innehållet något slags verklighet i den moderna stadstrafiken eller vad?
Titta på sidan 4. Läs uppifrån och ned. Det första du tar del av är en bildtext, därefter en sorts dateline och rubriken, sedan en lång ingress. Mellan ingressen och den egentliga artikeln ligger så Thomas Johanssons egen byline.
Innan man ens kommit till slutet av första spalten i artikeltexten har man fyra gånger fått nästan samma datumangivelse sig serverad - "den 10 januari 2017", "Linköping 2017", "i början av januari" samt "i början av januari" igen. Lika många gånger upprepas namnet Transportforum. Av någon orsak har det räckt med att bara två gånger påpeka hur detta Transportforum hålls för "34:e gången i ordning" respektive är det "34:e i ordningen". Det känns därför följdriktigt att läsaren också ska få veta dubbelt upp hur "Tomas Svensson, tillförordnad generaldirektör vid VTI" / "Väg- och transportforskningsinstitutets, VTI, tillförordnade generaldirektör, Tomas Svensson" "hälsar välkommen" / "hälsade delegaterna välkomna". (Om det var svårt att fatta ett konsekvent beslut om verbets tempus, tänk då på att fotot förmedlar dåtid för läsaren.)
Mönstret går igen på flera ställen i tidskriften. Bland annat sidan 20 bjuder på fler exempel. Och 2017 års första nummer är inte exceptionellt.
Snälla nån. Det går att förmedla sitt budskap mer ekonomiskt och mer elegant än så här. Alla adjektiv och adverb ger dessutom ett ängsligt intryck, som om skribenten vore passiv medan hans läsare är den skapande parten med ifrågasättnande attityd. Läsaren ska alltså ledas rätt som någon unge under uppfostran: "Intressant var" / "Intressant var" / "Mera intressant" / "mycket tankvärd" et cetera. (Ja, vi har nu lämnat den första spalten på sidan 4, men inte kommit längre än till sidan 5).
En till notering om språklig ekonomi: på sidan 8 finns ett stycke som också är en mening - "I övrigt byggs bostäder vid Aga, men Lidingö kommun har en restriktiv bostadspolitik, med förhållandevis få planerade nybyggnationer". Tillför orden på höger sida om det andra kommatecknet något? Övervikten plus det passiva verbet kan man ta bort, bara man ger sig tid till omläsning och eftertanke.
Lyfter vi blicken från språkets byggstenar till bygget i sig, det vill säga det semantiska innehållet, hittar man snart nog mer att ställa sig frågande inför. Granska ingresserna på sidorna 4, 6 och 10. Många uppslag till diskussioner blir det.
Modern Stadstrafik är tydligen en miljömärkt trycksak. Tänk om kriterierna för miljömärkningen förutom papper, färger och distribution även skulle ta sikte på hur pappret blir använt.
I kritiken ligger fröet till förbättringen.
Titta på sidan 4. Läs uppifrån och ned. Det första du tar del av är en bildtext, därefter en sorts dateline och rubriken, sedan en lång ingress. Mellan ingressen och den egentliga artikeln ligger så Thomas Johanssons egen byline.
Innan man ens kommit till slutet av första spalten i artikeltexten har man fyra gånger fått nästan samma datumangivelse sig serverad - "den 10 januari 2017", "Linköping 2017", "i början av januari" samt "i början av januari" igen. Lika många gånger upprepas namnet Transportforum. Av någon orsak har det räckt med att bara två gånger påpeka hur detta Transportforum hålls för "34:e gången i ordning" respektive är det "34:e i ordningen". Det känns därför följdriktigt att läsaren också ska få veta dubbelt upp hur "Tomas Svensson, tillförordnad generaldirektör vid VTI" / "Väg- och transportforskningsinstitutets, VTI, tillförordnade generaldirektör, Tomas Svensson" "hälsar välkommen" / "hälsade delegaterna välkomna". (Om det var svårt att fatta ett konsekvent beslut om verbets tempus, tänk då på att fotot förmedlar dåtid för läsaren.)
Mönstret går igen på flera ställen i tidskriften. Bland annat sidan 20 bjuder på fler exempel. Och 2017 års första nummer är inte exceptionellt.
Snälla nån. Det går att förmedla sitt budskap mer ekonomiskt och mer elegant än så här. Alla adjektiv och adverb ger dessutom ett ängsligt intryck, som om skribenten vore passiv medan hans läsare är den skapande parten med ifrågasättnande attityd. Läsaren ska alltså ledas rätt som någon unge under uppfostran: "Intressant var" / "Intressant var" / "Mera intressant" / "mycket tankvärd" et cetera. (Ja, vi har nu lämnat den första spalten på sidan 4, men inte kommit längre än till sidan 5).
En till notering om språklig ekonomi: på sidan 8 finns ett stycke som också är en mening - "I övrigt byggs bostäder vid Aga, men Lidingö kommun har en restriktiv bostadspolitik, med förhållandevis få planerade nybyggnationer". Tillför orden på höger sida om det andra kommatecknet något? Övervikten plus det passiva verbet kan man ta bort, bara man ger sig tid till omläsning och eftertanke.
Lyfter vi blicken från språkets byggstenar till bygget i sig, det vill säga det semantiska innehållet, hittar man snart nog mer att ställa sig frågande inför. Granska ingresserna på sidorna 4, 6 och 10. Många uppslag till diskussioner blir det.
Modern Stadstrafik är tydligen en miljömärkt trycksak. Tänk om kriterierna för miljömärkningen förutom papper, färger och distribution även skulle ta sikte på hur pappret blir använt.
I kritiken ligger fröet till förbättringen.
Anställd som förare vid Stockholms Spårvägar sedan juni 2010.
Re: Repetitage
Modern Stadstrafiks finansieringsmodell gör ju att man inte behöver bry sej om vare sej företagsekonomisk eller språklig effektivitet!
Och det märks ju tyvärr...
tycker
Thomas K Ohlsson
tycker
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Det finns en bok med titeln "Trådbuss Landskrona" eller något liknande som Trivector gav ut något av åren 2003-2004, då Landskrona fick sin första moderna trådbusslinje. I den medverkar Thomas Johansson, som då hade titeln "frilansjournalist med inriktning på kollektivtrafik". (Minnet kan svikta och i boken kanske orden är lite annorlunda.)TKO skrev:Modern Stadstrafiks finansieringsmodell gör ju att man inte behöver bry sej om vare sej företagsekonomisk eller språklig effektivitet!
tycker
Thomas K Ohlsson
Vad det ovan citerade av Thomas K Ohlsson faktiskt betyder är minst sagt oklart och uppmuntrar tyvärr bara till spekulationer som i värsta fall kan leda helt fel. Så vad menar du, TKO? Att frilansjournalisten Johansson så länge Modern Stadstrafik funnits haft en trygg inkomstkälla i kraft av sitt redaktörskap för tidskriften? Att bara göra antydningar som får hänga i luften är mindre vackert. Kan du redogöra närmare för dina insikter i saken?
Som tydligt framgår av mitt inlägg åsyftade jag inte redaktör Johanssons privatekonomiska förhållandet - utan hur utgivningen av tidskriften "Modern Stadstrafik" finansieras.
(För övrigt är det väl nästan lite för mycket begärt av en gammal man som jag att han skall komma ihåg vad han menade för flera månader sen?)
vänligen
Thomas K Ohlsson
(För övrigt är det väl nästan lite för mycket begärt av en gammal man som jag att han skall komma ihåg vad han menade för flera månader sen?)
vänligen
Thomas K Ohlsson
Nåväl, hur finansieras Modern Stadstrafik?TKO skrev:Som tydligt framgår av mitt inlägg åsyftade jag inte redaktör Johanssons privatekonomiska förhållandet - utan hur utgivningen av tidskriften "Modern Stadstrafik" finansieras.
vänligen
Thomas K Ohlsson
Till viss del (oklart för mej hur stor) genom "bidrag/gåvor" från företag, Tidskriften är inte speciellt beroende av att vare sej sälja lösnummer eller prenumerationer.
Bombardier var en stor finansiär när tidskriften startades. (Eller om dom fortfarande hette AdTranz då - minnet ni vet...)
/TKO
Bombardier var en stor finansiär när tidskriften startades. (Eller om dom fortfarande hette AdTranz då - minnet ni vet...)
/TKO
Som jag minns det, så kom MS till ungefär samtidigt som Spårväg city. Första tiden kändes det i alla fall som att varje nummer handlade om den succéartade utbyggnaden av Spårväg city, så helt fel kan det inte vara
Typ 2009 alltså, och Bombardier köpte upp ADtranz 2001 enligt muppopedia.

Typ 2009 alltså, och Bombardier köpte upp ADtranz 2001 enligt muppopedia.
- Thomas Lange
Upplysningsvis finansieras Modern Stadstrafik (MS) av medlemmarna i Svenska Spårvägssällskapet. MS är ekonomiskt en del av medlemstidningen MfSS, men produceras tekniskt som en egen edition. Syftet med detta är att kunna distribuera MS även utanför medlemskretsen, t.ex till politiker, tjänstemän och företag, där behovet av kunskap om moderna spårvägssystem och en internationell utblick är stort.
Utöver medlemsavgifterna är annonsintäkter en viktig del av tidningarnas finansiering. De första åren var såväl Bombardier som Alstom viktiga annonsörer. Man kan anta att dessa företag uppskattade tillkomsten av en svensk publikation på Light Rail-området.
Numera lyser dessa annonsörer (och många andra) med sin frånvaro. Eftersom spårvägsmarknaden i Sverige inte är särskilt het har medlemmarna fått bära en allt större del av kostnaden för sin tídningsutgivning.
Så att insinuera att MS finansieringsmodell inte kräver företagsekonomisk effektivitet är inte särskilt relevant. Ju lägre intäkter desto större krav på effektivitet (och kanske sammanhållning).
Men vem vet, Tvärbanans Kista-gren och Spårväg Syd kanske får annonsmarknaden att vakna? För att inte tala om all utbyggd tunnelbana. Då kan redaktionen och marknadsavdelningen få somna in igen. Och Spår 6 kan få briljera i nya recensioner.
Utöver medlemsavgifterna är annonsintäkter en viktig del av tidningarnas finansiering. De första åren var såväl Bombardier som Alstom viktiga annonsörer. Man kan anta att dessa företag uppskattade tillkomsten av en svensk publikation på Light Rail-området.
Numera lyser dessa annonsörer (och många andra) med sin frånvaro. Eftersom spårvägsmarknaden i Sverige inte är särskilt het har medlemmarna fått bära en allt större del av kostnaden för sin tídningsutgivning.
Så att insinuera att MS finansieringsmodell inte kräver företagsekonomisk effektivitet är inte särskilt relevant. Ju lägre intäkter desto större krav på effektivitet (och kanske sammanhållning).
Men vem vet, Tvärbanans Kista-gren och Spårväg Syd kanske får annonsmarknaden att vakna? För att inte tala om all utbyggd tunnelbana. Då kan redaktionen och marknadsavdelningen få somna in igen. Och Spår 6 kan få briljera i nya recensioner.
Ju förr dess bättre.
Enligt en tidigare diskussion på Postvagnen (jag kan tyvärr inte ange när eller länka då jag inte tillåts att ens läsa SJK:s forum) var MS vid starten sponsrad av bl a Bombardier - källa till detta var en person med stor insikt i lokaltrafiksvärlden och -pressen. Det är möjligt att det på pappret kallades för annonsintäkter men var i praktiken direkta bidrag. Menar Thomas Lange att detta inte stämmer???
Undrar
Thomas K Ohlsson
Undrar
Thomas K Ohlsson
- Thomas Lange
Ja, TKO — Din källa har fel.
Som jag skrev tecknade såväl Bombardier och Alstom annonsutrymmen i de första numren.
Dvs kostnaden för annonserna motsvarades av utrymme i tidningen enligt annonstaxa.
Enligt vedertagen terminologi är detta inte sponsring utan en affärsmässig överenskommelse om köp av tjänst.
Men jag kan tillåta mig att tycka att det var modigt av dessa företag att köpa tjänster (annonser) i en produkt (MS) som var helt ny och oprövad. Dessutom utgiven av en ideell organisation vars ekonomiska uthållighet man inte visste så mycket om.
Möjligen hade man visst förtroende för de personer som stod bakom projektet.
Som jag skrev tecknade såväl Bombardier och Alstom annonsutrymmen i de första numren.
Dvs kostnaden för annonserna motsvarades av utrymme i tidningen enligt annonstaxa.
Enligt vedertagen terminologi är detta inte sponsring utan en affärsmässig överenskommelse om köp av tjänst.
Men jag kan tillåta mig att tycka att det var modigt av dessa företag att köpa tjänster (annonser) i en produkt (MS) som var helt ny och oprövad. Dessutom utgiven av en ideell organisation vars ekonomiska uthållighet man inte visste så mycket om.
Möjligen hade man visst förtroende för de personer som stod bakom projektet.
Ju förr dess bättre.
Då har antingen min "källa" fel eller så minns jag fel - det senare är inte otroligt, det är några år sedan.
(Jag har försökt hitta diskussionen på Postvagnen genom Tydals sökfunktion, men lyckas inte...)
/TKO
TILLAGT: Nu har jag även försökt använda Postvagnens egen sökfunktion, men den kraschar för mej. Det kan bero på att jag är tvungen att använda en IP-proxy för att komma runt PV:s spärr av mitt eget IP-nummer. Så vi verkar inte komma längre!
(Jag har försökt hitta diskussionen på Postvagnen genom Tydals sökfunktion, men lyckas inte...)
/TKO
TILLAGT: Nu har jag även försökt använda Postvagnens egen sökfunktion, men den kraschar för mej. Det kan bero på att jag är tvungen att använda en IP-proxy för att komma runt PV:s spärr av mitt eget IP-nummer. Så vi verkar inte komma längre!
Du kommer ihåg rätt. Och bevisligen har din källa fel i så fall.TKO skrev:Då har antingen min "källa" fel eller så minns jag fel - det senare är inte otroligt, det är några år sedan.
/TKO
Skrivet 17/10 -09TKO:s källa skrev:Modern Stadstrafik sponsras av Bombardier och Alstom. Eventuellt har någon tillverkare tillkommit. För övrigt är det annonser som gäller och prenumerationsavgifter för dem som inte är med i SSS.
SSS har inget annat med Modern Stadstrafik att göra mer än att den skickar ut den tillsammans med MfSS. Hur de ekonomiska villkoren där ser ut vet jag inte, alltså om de delar på portot eller om SSS bjuder på det. Det kostar väl inte mer att lägga med MS så det är troligt att SSS bjuder på portot, men så vitt jag förstår är det deras enda ekonomiska engagemang.
(Det stod lite till, men det var inte viktigt för sammanhanget...)
Professionell tyckare
Bäste Herr Kantor!
Man skulle nästan kunna tro att ni jobbar inom detektiva polisen, eller kanske till och med inom underrättelsetjänsten...
Tack - då är mitt minne inte helt otillförlitligt ändå - eller ännu!
en tacksam
Thomas K Ohlsson
Man skulle nästan kunna tro att ni jobbar inom detektiva polisen, eller kanske till och med inom underrättelsetjänsten...
en tacksam
Thomas K Ohlsson
Ingen fara alls. Jag insåg snabbt att det enda som hindrade dig att söka på postvagnen var din IP-adress. Och så tänkte jag föreslå att du sökte från en annan dator. Därefter kom jag på att jag satt vid en annan dator. Jag gick in på postvagnen, sökte på "Bombardier Modern Stadstrafik", fick två resultat - och det var inte svårt att inse vilket som var det rätta. Eftersom du dessutom var med i diskussionen.TKO skrev:Bäste Herr Kantor!
en tacksam
Thomas K Ohlsson
Professionell tyckare
För den som är intresserad att gå till källan (eller "läggen" som Myrdal brukar säga) rekommenderar jag följande länk:
http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=198381
vänligen
Thomas K Ohlsson
(historierealist)
http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=198381
vänligen
Thomas K Ohlsson
(historierealist)
- Thomas Lange
För den som är intresserad av sanningen och verkligheten IRL rekommenderar jag att man stannar kvar här.
Man fick leta rätt långt ner i länken innan man hittade källan till det onda. Det färgade är citat från Postvagnen;
TKO:
Modern Stadstrafik är en försöksverksamhet, med (för mej) oklar finansiering. Förmodligen stöttas projektet av spårvägsindustrin - vilket förklarar den okritiska hållning som de flesta artiklar har. Jag tycker inte det är en väg som SJK skall gå...
Det är viktigt att en organisation som SJK inte har bindningar till industrin och trafikföretagen - där finns inget att lära av SSS!
Staffan Sävenfjord (sympatisk man men här hade han fel, fel, fel:
Modern Stadstrafik sponsras av Bombardier och Alstom. Eventuellt har någon tillverkare tillkommit. För övrigt är det annonser som gäller och prenumerationsavgifter för dem som inte är med i SSS.
SSS har inget annat med Modern Stadstrafik att göra mer än att den skickar ut den tillsammans med MfSS. Hur de ekonomiska villkoren där ser ut vet jag inte, alltså om de delar på portot eller om SSS bjuder på det. Det kostar väl inte mer att lägga med MS så det är troligt att SSS bjuder på portot, men så vitt jag förstår är det deras enda ekonomiska engagemang.
Om det kommer en liknande tidning om järnvägstrafik så är det väl inget som hindrar att den samdistribueras med Tåg. Men inget som SJK skall enagera sig i.
För övrigt tycker jag att Tåg är lika okritisk - eller kritisk - till järnvägsindustrin som MS är till spårvägs- och bussindustrin.
Fel och fel och fel.
Bilaga till
Meddelanden från Svenska Spårvägssällskapet
(MfSS)
Utgiven av Svenska Spårvägssällskapet
Falkenbergsgatan 2, 115 21 Stockholm
Org.nr 802002-7414
Ansvarig utgivare: Thomas Lange
E-post: info@sparvagssallskapet.se
Redaktör: Thomas Johansson
E-post: red@modernstadstrafik.se
Ständiga medarbetare:
Per Gunnar Andersson
Patrick Laval
Leif Stolt
http://www.modernstadstrafik.se
Prenumeration:
Modern Stadstrafik medföljer MfSS utan extra kostnad till medlemmarna i Svenska Spårvägssällskapet.
För medlemskap se aktuell MfSS, sidan 2
eller
http://www.sparvagssallskapet.se/bli-medlem/
Separat prenumeration utan medlemskap kostar
inom Sverige SEK 600:-.
Till adress utanför Sverige SEK 700:-
Slut. Eller vill någon veva detta ett varv till?
Man fick leta rätt långt ner i länken innan man hittade källan till det onda. Det färgade är citat från Postvagnen;
TKO:
Modern Stadstrafik är en försöksverksamhet, med (för mej) oklar finansiering. Förmodligen stöttas projektet av spårvägsindustrin - vilket förklarar den okritiska hållning som de flesta artiklar har. Jag tycker inte det är en väg som SJK skall gå...
Det är viktigt att en organisation som SJK inte har bindningar till industrin och trafikföretagen - där finns inget att lära av SSS!
Staffan Sävenfjord (sympatisk man men här hade han fel, fel, fel:
Modern Stadstrafik sponsras av Bombardier och Alstom. Eventuellt har någon tillverkare tillkommit. För övrigt är det annonser som gäller och prenumerationsavgifter för dem som inte är med i SSS.
Om det kommer en liknande tidning om järnvägstrafik så är det väl inget som hindrar att den samdistribueras med Tåg. Men inget som SJK skall enagera sig i.
För övrigt tycker jag att Tåg är lika okritisk - eller kritisk - till järnvägsindustrin som MS är till spårvägs- och bussindustrin.
Fel och fel och fel.
- MS är inte sponsrad av de nämnda spårvagnstillverkarna. Inte heller av andra icke nämnda,
SSS äger Modern Stadstrafik. Den finansieras av medlemmarna i SSS. De ekonomiska villkoren är desamma som för MfSS och all annan verksamhet som sällskapet bedriver. Tidningen står helt fri och obunden till spårvägsindustrin. Det är inte Thomas Johansson som driver Modern Stadstrafik, SSS arvoderar redaktören, betalar tryckeriet och distributören Postnord.
Om Staffan och TKO hade velat forska i vem som står bakom MS hade man kunnat gå till Patent. och registreringsverket PRV för att söka i dess tidskriftsregister. Då hade man funnit utgivningsbeviset nr 12610:
Sökfråga:"Modern Stadstrafik"
Antal träffar:1 st
Utgbnr Titel
12610 Meddelanden från Svenska Spårvägssällskapet (MfSS) med Modern Stadstrafik
Bilaga till
Meddelanden från Svenska Spårvägssällskapet
(MfSS)
Utgiven av Svenska Spårvägssällskapet
Falkenbergsgatan 2, 115 21 Stockholm
Org.nr 802002-7414
Ansvarig utgivare: Thomas Lange
E-post: info@sparvagssallskapet.se
Redaktör: Thomas Johansson
E-post: red@modernstadstrafik.se
Ständiga medarbetare:
Per Gunnar Andersson
Patrick Laval
Leif Stolt
http://www.modernstadstrafik.se
Prenumeration:
Modern Stadstrafik medföljer MfSS utan extra kostnad till medlemmarna i Svenska Spårvägssällskapet.
För medlemskap se aktuell MfSS, sidan 2
eller
http://www.sparvagssallskapet.se/bli-medlem/
Separat prenumeration utan medlemskap kostar
inom Sverige SEK 600:-.
Till adress utanför Sverige SEK 700:-
Slut. Eller vill någon veva detta ett varv till?
Ju förr dess bättre.
Thomas - tycker du verkligen att ditt inlägg tillför något i sakfrågan?
Fanns det inte en tidskrift som hette 'Modern Lokaltrafik' innan MS började komma ut?
Den andre Thomas
(Frågan är tydligen känslig...)
Fanns det inte en tidskrift som hette 'Modern Lokaltrafik' innan MS började komma ut?
Den andre Thomas
(Frågan är tydligen känslig...)
Jag heter inte Thomas, men känner mig ändå nödgad att ifrågasätta.TKO skrev:Thomas - tycker du verkligen att ditt inlägg tillför något i sakfrågan?
Herr Ansvarig Utgivare Lange klarlägger exakt vad som gäller för tidskriften, på vilket sätt menar du Thomas K Olsson att det INTE skulle tillföra sakfrågan något?
Jag undrar eftersom jag inte förstår hur fakta i sak inte tillför sakfrågan något.
M.v.h.
Tony
Med reservation för tyckfel.
Bäste Tony!2763 skrev:Jag heter inte Thomas, men känner mig ändå nödgad att ifrågasätta.TKO skrev:Thomas - tycker du verkligen att ditt inlägg tillför något i sakfrågan?
Herr Ansvarig Utgivare Lange klarlägger exakt vad som gäller för tidskriften, på vilket sätt menar du Thomas K Olsson att det INTE skulle tillföra sakfrågan något?
Jag undrar eftersom jag inte förstår hur fakta i sak inte tillför sakfrågan något.
M.v.h.
Tony
Det beror på vad vi anser ÄR sakfrågan... eftersom Thomas Lange försöker visa att Staffan Sävenfjord hade fel i sitt inlägg på Postvagnen 2009 anser jag inte att fakta som berör tidskriftens situation 2017 är relevanta. Jag tror heller inte att det skulle framgå av t ex utgivningbeviset om tidskriften huvudsakligen finansierades av sponsorer... lika lite som det av Svenska Akademiens statuter framgår att ett av syftena är att skaffa hyreslägenheter i Stockholms innerstad till ledamöternas familj och släkt!
För den som inte orkat läsa alla inlägg i Postvagnstråden ar jag mej friheten att komma med ett nytt citat:
Är detta heller inte sant? Staffan jobbade väl på "Bussbranschen" - så jag tycker att han borde veta...Staffan Sävenfjord skrev:Anledningen till att det är två tidningar är främst att Modern Stadstrafik också distribueras separat till prenumeranter. Det är naturligtvis en stor förmån att få MS som extra förmån vid medlemsskap i Spårvägssällskapet. Men jag vet inte hur detta skall kunna överföras på SJK. Det behövs alltså att någon utomstående startar en tidning i en specialnisch av det som Tåg i dag bevakar.
Modern Stadstrafik drivs av Thomas Johansson, som också redigerar den och står för de flesta artklarna. Under hösten 2007 och 2008 samdistribuerades tidninen under namnet Modern Lokaltrafik med den kommersiella tidningen Bussbranschen. ML kunde ses som en utvidgad fortsättning på VTI:s Lätta spår, som var en gratistidning vem som helst kunde beställa. Thomas Johansson gjorde även den.
Samdistributionen är alltså främst för att man skall slippa dubbla portoavgifter.
undrar
Thomas K Ohlsson
- Thomas Lange
Så här var det (och jag var med så jag vet)Thomas K Ohlsson skrev:Är detta heller inte sant? Staffan jobbade väl på "Bussbranschen" - så jag tycker att han borde veta...Staffan Sävenfjord skrev:Anledningen till att det är två tidningar är främst att Modern Stadstrafik också distribueras separat till prenumeranter. Det är naturligtvis en stor förmån att få MS som extra förmån vid medlemsskap i Spårvägssällskapet. Men jag vet inte hur detta skall kunna överföras på SJK. Det behövs alltså att någon utomstående startar en tidning i en specialnisch av det som Tåg i dag bevakar.
Modern Stadstrafik drivs av Thomas Johansson, som också redigerar den och står för de flesta artklarna. Under hösten 2007 och 2008 samdistribuerades tidninen under namnet Modern Lokaltrafik med den kommersiella tidningen Bussbranschen. ML kunde ses som en utvidgad fortsättning på VTI:s Lätta spår, som var en gratistidning vem som helst kunde beställa. Thomas Johansson gjorde även den.
Samdistributionen är alltså främst för att man skall slippa dubbla portoavgifter.
undrar
Thomas K Ohlsson
Enligt Staffan:
Modern Stadstrafik drivs av Thomas Johansson, som också redigerar den och står för de flesta artklarna.
Enligt mig (som var med)
Modern Stadstrafik är startad och drivs av Svenska Spårvägssällskapet. Tidningen ger ut som en del av medlemstidningen MfSS, men i en separat edition för att också kunna distribueras till en läsekrets utanför medlemskretsen,.
Svenska Spårvägssällskapet har engagerat Thomas Johansson att redigera och layouta tidningen (i en layout som anslúter till MfSS). Thomas J står inledningsvis för de flesta artiklarna samt analysen av spårvägsutvecklingen i Sverige och internationellt,.
Enligt Staffan;
Under hösten 2007 och 2008 samdistribuerades tidninen under namnet Modern Lokaltrafik med den kommersiella tidningen Bussbranschen. ML kunde ses som en utvidgad fortsättning på VTI:s Lätta spår, som var en gratistidning vem som helst kunde beställa. Thomas Johansson gjorde även den.
Enligt mig (som var med)
Parallellt med att diskussioner fördes om att starta Modern Stadstrafik arbetade Thomas Johanson för tidningen Bussbranschen. Han prövade där ett likartat koncept under namnet Modern Lokaltrafik, som distribuerades som bilaga till Bussbranschen. Tidningen Lätta spår, som jag var utgivare av under min tid som marknads- och informationschef på VTI, hade också haft Thomas Johansson som anlitad redaktör. När Lätta spår upphörde ville Johansson fortsätta att utveckla bevakningen av kollektivtrafikområdet och Bussbranschen gav en sådan möjlighet med Modern Lokaltrafik. Dock sågs nog Moden Lokaltrafik mest som en kostnadspost för Bussbranschen. När Svenska Spårvägssällskapet ville bredda medlemstidningen MfSS med en bevakning av nutida kollektivtarfikutveckling föll det sig naturligt att göra det som en egen edition, bilaga till huvudtidningen, med en egen redaktionell linje. Thomas Johansson bedömdes vara branschens mest meriterade skribent för området. Han har hela tiden varit arvoderad av Svenska Spårvägssällskapet.
Staffan skrev:
Enligt mig (som var med)
Samdistributionen är främst till för att medlemmarna ska få sina två tidningar så kostnadseffektivt som möjligt, där den ena är bilaga till den andra. Logiskt eftersom Svenska Spårvägssällskapet hela tiden varit utgivare, och ensam utgivare, av dem.
Staffan skrev;
Men jag vet inte hur detta skall kunna överföras på SJK. Det behövs alltså att någon utomstående startar en tidning i en specialnisch av det som Tåg i dag bevakar.
En reflektion från mig som var med:
Icke då. SJK skulle, lika väl som SSS, kunna starta en underedition till TÅG och låta medlemmarna få del av den via sitt medlemskap. Det behövs ingen utomstående för detta, vilket är bevisat av att SSS lyckats starta och etablera Modern Stadstrafik för sina medlemmars räkning.
Finansieringen? Om tidningen har ett attraktivt koncept kan annons- och prenumerationsförsäljning vara ett sätt att få intäkter. Om inte intäkterna räcker till särkostnaderna får ägaren ta sitt utgivningsansvar. Det har Svenska Spårvägssällskapet gjort sedan utgivningen inleddes.
Jag vevar gärna detta ett par varv till. Jag har ett oändligt underlag i sakfrågan, bl,a, om hur finansieringen säkrades. Men det har jag förstår redan redogjort för. Som jag skrev den 13 juni kl 22:22 tecknade såväl Bombardier som Alstom annonsutrymmen i de första numren. Genom att de tecknade sig för annonsplatser i de första sex utgåvorna ansåg sig styrelsen i Svenska Spårvägssällskapet ha sådana intäktsutsikter att man vågade sig på att ta risken att inleda projektet Modern Stadstrafik.
En reflektion från mig som var med:
Det är kanske denna förhandsteckning av annonser som fått Staffan att använda ordet sponsring? Det kan jag förstå, även om det är ett olyckligt ordval, ty det antyder att det är "någon annan" som står för utgivningen (och har krav på inflytande över ordet). Om inte Svenska Spårvägssällskapet var utgivare av Modern Stadstrafik, vem var det då som gav ut den?
Ju förr dess bättre.