Endast ett fåtal vagnar av typen GTW 72 syntes i söndagstrafiken med anledning av nytillskottet av vagnar från firma Vossloh Kiepe, GTW 15.

Somliga i resegruppen upplevde GTW 15 som gungigare än GTW 72. Detta slutade med ett sjukdomsfall av åksjuka för en av personerna vid ändstationen Oberbarmen.
Vi andra roade oss med att fotografera vagnen vi nyss hade åkt med.

En "fotolinje" bildades vid Oberbarmen.


Halva linjen består av balkbana över floden Wupper.



Här observerades att vagn 10 även har turnummer 10.

Den förväntansfulla resedelegationen i djup koncentration är redo för nästa fotoobjekt.
För en gångs skull var alla tysta och endast skrammelljudet likt en A12:a hördes komma närmare på långt håll...

Der Kaiserwagen från 1898 är sparad till dagens kulturminnesvård och kör caféturer helger som denna. Ursprungligen tillhörde vagnarna kejsaren Wilhelm II.
För att klara dagens säkerhetskrav installeras tågkontrollsystemet ETCS.
Kanske är detta något att ha med i beaktan när behovet av museiturer uppstår, på ett ett sammanhängande spårvägsnät i Stockholm för att slippa nuvarande krav om medföljande lots.


Vagn 13 av den mindre vanliga vagntypen GTW 72.




Bägge ordinarie vagntyper möts vid Hbf.


Schwebebahn i Wuppertal är trots sina dåliga gångegenskaper, ett bra exempel på att varje trafikslag har sin plats i valet av den mest lämpliga kollektivtrafikförsörjningen på en viss plats. Att lösningen dessutom är gammalmodig är en följd av att en beprövad teknik kan användas utan barnsjukdomar än idag.

Efteråt studerades Wehrhahnlinie i Düsseldorf på liknande tema
