M32 401 (Påsken är här)

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Ser provisoriskt ut det kopplet, för övrigt blir det väl smartast om man monterar på det vikbara kopplen(kommer inte ihåg namnet på dom) som finns på M31 när det är dags för bogsering(ny vagn, nya utmaningar).

Ska bli skönt med en ny vagn i statsbilden och utseendet är en vanesak, ingen gillade Volvos konceptbil i början av 90-talet, idag har alla Volvobilar denna front.

Se framåt, inte bakåt - Nu kör vi!! :)
Q
Inlägg: 445
Blev medlem: måndag 06 januari 2003 0:56
Ort: Rantorget
Kontakt:

Inlägg av Q »

Grovsnus skrev:Ser provisoriskt ut det kopplet, för övrigt blir det väl smartast om man monterar på det vikbara kopplen(kommer inte ihåg namnet på dom) som finns på M31 när det är dags för bogsering(ny vagn, nya utmaningar).

Ska bli skönt med en ny vagn i statsbilden och utseendet är en vanesak, ingen gillade Volvos konceptbil i början av 90-talet, idag har alla Volvobilar denna front.

Se framåt, inte bakåt - Nu kör vi!! :)
Albertkoppel. Mkt smidigt, gör det enklare att koppla M32 med en M1 eller annan gammal vagn 8)

//Q
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Snygga rubriker det blivit om en gammal hederlig vagn från tidigt 1900-tal hade kommit bogserandes med en M32 bakom sig.
Den bilden hade gjort succé. :D

Nä, skämt åsido, måste tänka positivt, tänk positivt nu Grovis, POSITIVT! :)

... Ahhhhhhhhhh!!
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Valfångaren

Inlägg av 2763 »

Det hade inte varit första gången som en ny spårvagn gjort entré bakom en gammal.

Samtliga M25:or drogs från Packhusplatsen till Stampgatan bakom den så kallade "Valfångaren". Levererad från ASEA som M1 57 1907, ombyggd till M4 1912 och till M5 1930.

1950 fick vagnen nummer 193, eftersom en M23:a behövde nummer 57
1953 byggdes vagnen om till "enriktnignsvagn", antingen genom att kontrollern togs bort i en ände eller att man satte igen dörrarna på den ena sidan. 1954 täcktes vagnens Z-balk. 1959 byggdes vagnen om till Arbetsvagn. på "bakre" plattformen togs plattformsväggarna bort. Vagnen utrustades med handske som kunde kopplas till en så kallad värmestång (utan säkring får förmodas) och kunde på så vis köras in på SJ:s spår utan kontaktledning för att plocka upp en M25:a. 1964 ställdes vagnen av och 1965 skrotades den.

Med tanke på "1959" ovan kanske jag skall backa från "alla 125", den första M25:an, 501 ankom 5/5 1958....

Appropå koppel och komma ihåg vad de heter.....

I Göteborg har vi Albertkoppel, det har man i Oslo ock. Men si - Oslos är något mindre till storleken varför man i Göteborg kallar dem för Herbertkoppel.... Men det är klart - det vill till att kunna sin Cederhök och von Brömssen för att hålla dé i huvudet, så något "skolgateexempel" är det kanske inte.....

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Martin Bernandersson
Inlägg: 292
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 23:51
Ort: Köln

Inlägg av Martin Bernandersson »

Grovsnus skrev: Ska bli skönt med en ny vagn i statsbilden och utseendet är en vanesak, ingen gillade Volvos konceptbil i början av 90-talet, idag har alla Volvobilar denna front.
Bara för att alla har den betyder det inte att den är snygg... alla Volvo PV från S80 och framåt är groteskt fula.... men det var ett stickspår.

Jag tycker nog att M32:an såg riktigt snygg ut, men färgen kommer inte riktigt till sin rätt i det taskiga vädret som det verkade vara vid fototilfället. Dock undrar jag om inte destinationsskyltarna kommer bli näst intill osynliga bakom framrutan, linjenumret verkar ju synas sämre än på M28/M29/M31.

/M
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Inlägg av Andy »

Flotte bilder JAgr, synes vognen er mere strømlinjeformet og den ser slankere ut en SL95, som ser ut som en firkanta boks.

Kan konstruksjonen med kobblet være slik at man har avtagbare kobler til vognen som hurtig kan monteres hvis det er behov for det?
Tony M skrev:I Göteborg har vi Albertkoppel, det har man i Oslo ock. Men si - Oslos är något mindre till storleken varför man i Göteborg kallar dem för Herbertkoppel.... Men det är klart - det vill till att kunna sin Cederhök och von Brömssen för att hålla dé i huvudet, så något "skolgateexempel" är det kanske inte.....
Ekebergbanen i Oslo hadde albertkobler som tilsvarer den standarden dere bruker i Sverige, når M31 358 var på besøk var det noen som snakket om at man trengte overgangskoblene som LTF disponerer til sitt EB tog.

Andreas
Användarens profilbild
JAgr
Inlägg: 571
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:59
Ort: Västra Frölunda

M32 401

Inlägg av JAgr »

Jodå, det är en trevlig vagn även om vagnen inte är helt komplett ännu.

Som ni har noterat saknas frontskydd och även underkörningsskydd samt en del andra detaljer. Kopplet är ett fabrikskoppel för Ansaldos dragfordon, vagnen kommer att levereras med hopfällt Albertkoppel motsvarande M31.

Mjukvaran i vagnen var inte färdig vid provkörningen varför bara körljusen fungerade. Skyltbelysning, innerbelysning och en massa andra funktioner var ännu inte aktiverade. Ansaldos provkörning var i första hand avsedd för kontroll av parametrar i reglerprogramvaran.
Vagnen hade i dåvarande version ett hemskans löd i accelerationen, det gick inte att stå i vagnen när den startade, men det är detaljer som kommer att justeras innan leverans.

Jag kommer att hålla er varma med info när det finns något att berätta.

/JAgr
tomsa
Inlägg: 544
Blev medlem: lördag 07 september 2002 19:42
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: M32 401

Inlägg av tomsa »

JAgr skrev:Vagnen hade i dåvarande version ett hemskans löd i accelerationen, det gick inte att stå i vagnen när den startade, men det är detaljer som kommer att justeras innan leverans.
/JAgr
En utmärkt rusningstrafiksvagn med andra ord, man lägger körhandtaget i FRAM, trampar ner fartpedalen och så får man utan problem plats med 40 personer till vid nästa hållplats *ler*
- tomsa
Leg Spvf i GBG
Användarens profilbild
Reimersholme71
Inlägg: 2427
Blev medlem: söndag 20 juli 2003 15:06
Ort: Folkbåten S 772
Kontakt:

Re: M32 401

Inlägg av Reimersholme71 »

JAgr skrev:Jodå, det är en trevlig vagn även om vagnen inte är helt komplett ännu.

(snip)

Mjukvaran i vagnen var inte färdig vid provkörningen varför bara körljusen fungerade....

(snip)
När man flyger moderna plan med fly-by-wire och programvaran mot förmodan lägger av finns det ju analoga system som tar över (som Fpl 39 Gripen exempelvis där framvingarna flöjlas och planet helt plötsligt blir stabilt i tippled). Finns det på spårvagnar också? Eller sitter man med skägget i vikdörren om elektroniken pajjar? Finns det överhuvudtaget några ingengörer som vet hur ett gammalt relä funkar nu för tiden?

Martin
Gäst

Re: M32 401 (Påsken är här)

Inlägg av Gäst »

Jocke S. skrev:Jättetrevlig inredning! men hur länge dröjer det innan även dessa nya vagnar är nedlusade med kl-tt-r, var i Götet för några år sen, inte så trevligt med kl-tt-r från golv till tak. Verkar som GS gett upp...
Jo, jag åkte med en M31 tidigare idag. Såg fruktansvärd ut. kl-tt-r på varenda stolsrygg och massor av repade fönsterrutor. Har Västtrafik sparat bort allt invändigt underhåll eller är deras motto "Så länge vagnen rullar så spelar det ingen roll hur den ser ut invändigt"?

Inte konstigt att folk väljer bilen/cykeln...
Q
Inlägg: 445
Blev medlem: måndag 06 januari 2003 0:56
Ort: Rantorget
Kontakt:

Re: M32 401

Inlägg av Q »

Reimersholme71 skrev:
JAgr skrev:Jodå, det är en trevlig vagn även om vagnen inte är helt komplett ännu.

(snip)

Mjukvaran i vagnen var inte färdig vid provkörningen varför bara körljusen fungerade....

(snip)
När man flyger moderna plan med fly-by-wire och programvaran mot förmodan lägger av finns det ju analoga system som tar över (som Fpl 39 Gripen exempelvis där framvingarna flöjlas och planet helt plötsligt blir stabilt i tippled). Finns det på spårvagnar också? Eller sitter man med skägget i vikdörren om elektroniken pajjar? Finns det överhuvudtaget några ingengörer som vet hur ett gammalt relä funkar nu för tiden?

Martin
Nu ska man inte dra alla över en kam. De flesta funktioner på en spårvagn kräver mer ström och/eller mer spänning än vad en dator kan ge. (Data och IT-folk har ibland svårt att förstå det/tänka på det)
Därför finns det alltid ett gång konstuktörer som roarsig med att bygga div anpassningar dator<->spårvagn, med kontaktorer (relän är små, kontaktorer stora) eller halvledare.

Kontenta : IT och Datavågen har effektivt stoppat reläkunnandet bland ingeniörer. Som tur är finns det en del elektro (elkraftare, elprod, mfl ingeniörsgrupper) som fortfarande kan kontaktorer.


Jag har inte inspekterat en M32 ännu så jag kan inte yttra mig om den, men om M31 kan jag.
Alla säkerhetsfunktioner är gjorda så att ett ev fel leder till stopp i maskin och broms. Dvs man kan alltid få stopp på vagnen (sålänge man inte lossar bromsen mekaniskt).
Har för mig att det finns ngn form av övervakning så att en del fel på dator leder till stopp. Annars finns en förare som kan dra i ett nödstopp, de påverar kontaktorer som tvingar fram broms och stänger pådraget.

Jag antar att M32 är en vagn med mkt fältbuss, så alla småfunktioner måste vara med i styrprogrammen. Och ljusen är ju inte det man prioriterar högst. I detta fallet verkar justering av styrspakutslag vara på tapeten :)

Det är nog rätt att vara lite försiktig med att datorisera allt, men inte för försiktig. T.ex. när transistor kom var det många som tvekade, de ville behålla radiorör. Men historien har visat att det var rätt väg trotsallt.

//Q
MartinW
Inlägg: 1381
Blev medlem: onsdag 27 augusti 2003 14:51
Kontakt:

Re: M32 401

Inlägg av MartinW »

Q skrev:(sålänge man inte lossar bromsen mekaniskt).
Det var väl detta som hände så olyckligt vid den tragiska Vasaplatsolyckan?
Q
Inlägg: 445
Blev medlem: måndag 06 januari 2003 0:56
Ort: Rantorget
Kontakt:

Re: M32 401

Inlägg av Q »

MartinW skrev:
Q skrev:(sålänge man inte lossar bromsen mekaniskt).
Det var väl detta som hände så olyckligt vid den tragiska Vasaplatsolyckan?
Precis...
Vagnen hadde blivigt stående vid Wavrinskysplats pga spänningslöst som orsakats av ett bygelhaveri (?) vid Medicinaregatan. Tanken som Trafikledaren hadde var att rulla ner till Chalmers och förbi den sektionsavskiljaren där det fanns spänning.
Men bromsarna går ju inte att ansätta då man lossat dem mekanisk (vilket görs från utsidan)


//Q
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Re: M32 401

Inlägg av Andy »

MartinW skrev:
Q skrev:(sålänge man inte lossar bromsen mekaniskt).
Det var väl detta som hände så olyckligt vid den tragiska Vasaplatsolyckan?
Ja, det stemmer, en trafikkleder løsnet bremsene mekanisk med en innretning på alle 6 boggiene i toget, og dermed hadde vognen ingen bremser overhodet, da vognen ikke var aktivisert.

Vistnok så kunne man, ved å ha fylt på luft fra en ekstern kilde kunne brukt en annen manøver for å løsne bremsene, men da fortsatt kunne ha bremset toget.

Andreas
Skriv svar