Ska bli skönt med en ny vagn i statsbilden och utseendet är en vanesak, ingen gillade Volvos konceptbil i början av 90-talet, idag har alla Volvobilar denna front.
Se framåt, inte bakåt - Nu kör vi!!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Albertkoppel. Mkt smidigt, gör det enklare att koppla M32 med en M1 eller annan gammal vagnGrovsnus skrev:Ser provisoriskt ut det kopplet, för övrigt blir det väl smartast om man monterar på det vikbara kopplen(kommer inte ihåg namnet på dom) som finns på M31 när det är dags för bogsering(ny vagn, nya utmaningar).
Ska bli skönt med en ny vagn i statsbilden och utseendet är en vanesak, ingen gillade Volvos konceptbil i början av 90-talet, idag har alla Volvobilar denna front.
Se framåt, inte bakåt - Nu kör vi!!
Bara för att alla har den betyder det inte att den är snygg... alla Volvo PV från S80 och framåt är groteskt fula.... men det var ett stickspår.Grovsnus skrev: Ska bli skönt med en ny vagn i statsbilden och utseendet är en vanesak, ingen gillade Volvos konceptbil i början av 90-talet, idag har alla Volvobilar denna front.
Ekebergbanen i Oslo hadde albertkobler som tilsvarer den standarden dere bruker i Sverige, når M31 358 var på besøk var det noen som snakket om at man trengte overgangskoblene som LTF disponerer til sitt EB tog.Tony M skrev:I Göteborg har vi Albertkoppel, det har man i Oslo ock. Men si - Oslos är något mindre till storleken varför man i Göteborg kallar dem för Herbertkoppel.... Men det är klart - det vill till att kunna sin Cederhök och von Brömssen för att hålla dé i huvudet, så något "skolgateexempel" är det kanske inte.....
En utmärkt rusningstrafiksvagn med andra ord, man lägger körhandtaget i FRAM, trampar ner fartpedalen och så får man utan problem plats med 40 personer till vid nästa hållplats *ler*JAgr skrev:Vagnen hade i dåvarande version ett hemskans löd i accelerationen, det gick inte att stå i vagnen när den startade, men det är detaljer som kommer att justeras innan leverans.
/JAgr
När man flyger moderna plan med fly-by-wire och programvaran mot förmodan lägger av finns det ju analoga system som tar över (som Fpl 39 Gripen exempelvis där framvingarna flöjlas och planet helt plötsligt blir stabilt i tippled). Finns det på spårvagnar också? Eller sitter man med skägget i vikdörren om elektroniken pajjar? Finns det överhuvudtaget några ingengörer som vet hur ett gammalt relä funkar nu för tiden?JAgr skrev:Jodå, det är en trevlig vagn även om vagnen inte är helt komplett ännu.
(snip)
Mjukvaran i vagnen var inte färdig vid provkörningen varför bara körljusen fungerade....
(snip)
Jo, jag åkte med en M31 tidigare idag. Såg fruktansvärd ut. kl-tt-r på varenda stolsrygg och massor av repade fönsterrutor. Har Västtrafik sparat bort allt invändigt underhåll eller är deras motto "Så länge vagnen rullar så spelar det ingen roll hur den ser ut invändigt"?Jocke S. skrev:Jättetrevlig inredning! men hur länge dröjer det innan även dessa nya vagnar är nedlusade med kl-tt-r, var i Götet för några år sen, inte så trevligt med kl-tt-r från golv till tak. Verkar som GS gett upp...
Nu ska man inte dra alla över en kam. De flesta funktioner på en spårvagn kräver mer ström och/eller mer spänning än vad en dator kan ge. (Data och IT-folk har ibland svårt att förstå det/tänka på det)Reimersholme71 skrev:När man flyger moderna plan med fly-by-wire och programvaran mot förmodan lägger av finns det ju analoga system som tar över (som Fpl 39 Gripen exempelvis där framvingarna flöjlas och planet helt plötsligt blir stabilt i tippled). Finns det på spårvagnar också? Eller sitter man med skägget i vikdörren om elektroniken pajjar? Finns det överhuvudtaget några ingengörer som vet hur ett gammalt relä funkar nu för tiden?JAgr skrev:Jodå, det är en trevlig vagn även om vagnen inte är helt komplett ännu.
(snip)
Mjukvaran i vagnen var inte färdig vid provkörningen varför bara körljusen fungerade....
(snip)
Martin
Det var väl detta som hände så olyckligt vid den tragiska Vasaplatsolyckan?Q skrev:(sålänge man inte lossar bromsen mekaniskt).
Precis...MartinW skrev:Det var väl detta som hände så olyckligt vid den tragiska Vasaplatsolyckan?Q skrev:(sålänge man inte lossar bromsen mekaniskt).
Ja, det stemmer, en trafikkleder løsnet bremsene mekanisk med en innretning på alle 6 boggiene i toget, og dermed hadde vognen ingen bremser overhodet, da vognen ikke var aktivisert.MartinW skrev:Det var väl detta som hände så olyckligt vid den tragiska Vasaplatsolyckan?Q skrev:(sålänge man inte lossar bromsen mekaniskt).