Nya vagnar på Saltis
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
-
Re: Nya vagnar på Saltis
Och nu när C6-ombyggnaden startat:
- hur många och vilka C6-par ska byggas om?
- vilken är den tänkta leveranstakten?
- var tänker man göra av vagnarna i väntan på att Neglingedepån byggs om? (måste f.ö. vara SLs mysigaste spårtrafikdepå, jag har varit i alla)
- och, sist men inte minst, när startar ombyggnaden av banan med nya mötesspår?
- var tänker man göra av vagnarna i väntan på att Neglingedepån byggs om? (måste f.ö. vara SLs mysigaste spårtrafikdepå, jag har varit i alla)
-
- Kontakt:
2809-2810 ersätter 2887-2888 som skrotades efter krocken i Saltsjöbaden.
Som svar på övriga frågor så är både mötesspår i Fisksätra och Tattby, utbyggnad av Neglingedepån* och ombyggnad av fler vagnar till SB uppskjutet i väntan på att man hittar pengar.
*En välbehövlig upprustning av verkstaden i Neglinge kommer dock ske med start i april i år men det är bara upprustning/ombyggnad av befintlig anläggning.
/ Janne
Som svar på övriga frågor så är både mötesspår i Fisksätra och Tattby, utbyggnad av Neglingedepån* och ombyggnad av fler vagnar till SB uppskjutet i väntan på att man hittar pengar.
*En välbehövlig upprustning av verkstaden i Neglinge kommer dock ske med start i april i år men det är bara upprustning/ombyggnad av befintlig anläggning.
/ Janne
-
Hoppas att man kan bevara åtminstone en del av den nu över hundraåriga miljön i depån när man rustar upp. Konferensrummet var ju en upplevelse.Jan_Bäckström skrev:2809-2810 ersätter 2887-2888 som skrotades efter krocken i Saltsjöbaden.
/ Janne
//Lars S
Efter att rest i de nya vagnarna på saltis kan jag konstatera att de fällbara sätena vid dörrarna fattas. Fast egentligen inte. Jag använder dom inte och jag har inte heller sett någon mer omfattande användning heller. Kanske var det tänkt att skulle ha cykeln eller barnvagnen i knät.
Hälsningar
Hasse
Hälsningar
Hasse
Ombord på pendeltåget används dessa fällbara säten ofta och det utan att ha en barnvagn eller cykel i knät. Ibland har folk dock en barnvagn framför sig när man sitter ner.HDWF skrev:Efter att rest i de nya vagnarna på saltis kan jag konstatera att de fällbara sätena vid dörrarna fattas. Fast egentligen inte. Jag använder dom inte och jag har inte heller sett någon mer omfattande användning heller. Kanske var det tänkt att skulle ha cykeln eller barnvagnen i knät.
Hälsningar
Hasse
- Leif Steen
Det hade inte varit en så stor affär att utrusta Saltis vagnar med elektroniska skyltar och Buss-PC á la Roslagsbanan. Någon som vet om diskussionen förts ?
"Det vi inte minns, har inte hänt"
SL tillhandahåller inte Buss-PC längre, så det får bli nåt annat i så fall, men det skulle nog inte vara så stor affär.
Menar du hela paketet eller bara yttre?
Menar du hela paketet eller bara yttre?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- Leif Steen
Tänkte nog hela Roslagsbanepaketet, de INIT-burkar som sitter på RB saknar WiFi-kort som är den komponent som är brist på och utgången.
Men visst, det kunde säkert tänkas en RB light. Om man vill........alltså.
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Det är inte raketteknik det handlar om, och det känns som att utrustningen på RB var förlegad redan innan den ens installerades. :-/Leif Steen skrev:Tänkte nog hela Roslagsbanepaketet, de INIT-burkar som sitter på RB saknar WiFi-kort som är den komponent som är brist på och utgången.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Synd det inte blev av, hade varit intressant.Lars Stegenius skrev:Nja, C17 och C18 var två ombyggnadsprojekt som aldrig blev av. C17 var tänkt för C12 uppgraderade med nya boggier och tyristorpådrag medan C18 var tänkt för C13 uppgraderade med tyristorpådrag. Detta enligt Ruggige Ragge, tidigare fordonschefen vid SL Ragnar Thörnblom.JohanB skrev: Ska man följa SL:s traditionella frikostiga litteranumrering (dvs ge en vagnstyp ny littera så fort minsta lilla detalj skiljer) så borde vi få C17 2809 och C18 2810. Dock så tror jag in te att man vill markera så stor skillnad så kanske kör man på något i stil med C20F 2000. Ska vi chansa på C10B 2809 och C11B 2810?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Hur många C6H byggs om?Lars Stegenius skrev:Och nu när C6-ombyggnaden startat:
//Bussmicke.
Stolt ägare av:
Stolt ägare av:
- Hechtwagen
Ett vagnpar enligt info i tråden!
Kommer fler att byggas om? I så fall när och vilka vagnar?
//Bussmicke.
Stolt ägare av:
Stolt ägare av:
I dagsläget är inget beslut fattat om ombyggnad av fler vagnpar.Bussmicke skrev:Kommer fler att byggas om? I så fall när och vilka vagnar?