Vad som avses med "problem" är väl en definitionsfråga? 24 tåg i timmen innebär ju 150 sekunder mellan tågen. Om vi föreställer oss (vilket kanske inte är det lättaste) att någon ställer sig med kronometer i handen och skickar iväg pendeltåg norrut från Stockholm City med exakt 150 sekunders mellanrum, så tror jag nog Odenplan med nästan "inget problem" ska klara de där 24 tågen i timmen.Lars_L skrev:Praksis i all trafikplanering är att man alltid måste ha marginal mellan den teoretiska kapaciteten och den praktiska. 20-sekunder är det man brukar rekommendera som ett mininum. Men klarar man stationsuppehållen vid Odenplan på under 60-sekunder i genomsnitt, så blir det förstås inget problem att klara 24-tåg i timmen under en kortare tid.
Däremot tror jag det är betydligt svårare att koordinera tågen så att de avgår söderut precis rätt sekund från Sundbyberg respektive Solna så att de då ankommer Odenplan med exakt 150 sekunders mellanrum. Och som jag ser det är det där den största problematiken ligger. Grenstationen på södra sidan är Älvsjö, och där finns det redan 4 spår med två plattformar för pendeltågen. Där kan man nog skicka iväg tågen med 150 sekunders mellanrum norrut för att reducera trängselproblematiken. Men söderut är Odenplan grenstationen, och där skulle det nog behövas 4 spår (eller åtminstone 3 spår varav 2 söderut) för att komma runt den värsta köproblematiken. Eller pendeltåg i kö kanske inte definieras som ett "problem"?