Många trafikproblem i Malmö infördes av (s) eller rättare sagt Emmanuel M som kan kallas "Mr Farthinder". Han bidrog till att Regementsgatan på sträckan Kronprinsen-Fridhemstorget, S Förstadsgatan till Triangeln, Linnégatan i Limhamn samt Bunkeflostrand/Klagshamn blev rent miserabla för busstrafiken. Ytterligare "verk" var avlägsnandet av bussgatan i Klagshamn till förmån för en rejäl omväg (gatan blev cykelbana). Det blev även diverse farthinder i Amiralsgatan men dessa togs sedermera bort då MEX infördes.TKO skrev:Skriv gärna den boken!/jes skrev:Tja, hur var det nu när Tvärbanan skulle byggas i Stockholm? Socialdemokraterna vs. Moderaterna - Ygeman(?) vs. Elwe Nilsson? Enligt Socialdemokraterna på 90-talet var Tvärbanan ett vansinnigt projekt och bortkastade pengar. Kan man inte ersätta Tvärbanan med elbussar?TKO skrev:Tror ni inte att en linje mellan Hansakompaniet och Limhamn skulle kunna få de skånska Sverigemoderaterna att ändra åsikt?
funderar
Thomas K Ohlsson![]()
Börjar det inte bli dags att skriva en vitbok om sossarnas svajiga inställning till spårburen kollektivtrafik och då särskilt spårvägar?
Jag har dock lite svårt att förstå vad det har med Malmö att göra...
(Mer än att det alltid är sossarnas fel, även när det tydligt är SAP som är för spårvägsutbyggnad /Malmö, Kista, Norrköping etc/ medan Sverigemoderaterna och andra högerpartier antingen är uttalat negativa eller velar hit och dit! Ett i sanning märkligt sätt ni "spårvägsvänner" hanterar er besvikelse...)
Och jag har svårt att tro att årstabon Anders Ygeman var ledande inom det påstådda socialdemokratiska motståndet mot "Snabbspårvägen" på 90-talet, då var han en rätt sekundär figur inom den stockholmska arbetarrörelsen (men tala inte om det för honom!).
Jag ser fram mot vitboken!
kamratliga hälsningar
Thomas K Ohlsson
Det var först runt 2007 som Malmö-(s) började tala spårväg (Emmanuels era hade då i praktiken upphört och det blev fint att börja tala prioritering av kollektivtrafiken). Man kan säga såhär: MalmöExpressen går fullständigt emot den trafikideologi som bedrevs av Emmanuel M i Tekniska Nämnden under slutet av 90-talet och 2000-talets början.
Malmö-(m) har varit förvirrade i kollektivtrafikfrågor länge och Carl Axel R talade linbanor till V Hamnen och/eller "snabbåtar". Malmö-(l) har haft Mr Allan som tyckte att man skulle rekvirera TBR från Citytunnelbygget och borra en fin liten metro bara sådär. Denne man har även hävdat att kostnaden för metro är ungefär likvärdig med spårväg.
Malmös kollektivtrafik verkar mest vara beslutad av cyklister eller bilförare om vi undantar linje 5 i form av MalmöExpressen som faktiskt verkar ha planerats av de som åker kollektivt.